גיל התבגרות בצל המלחמה

פורסם בתאריך: 31.12.23 09:25

בימים אלה נמצאים בני הנוער שלנו בתקופה מורכבת מאוד שמעוררת מגוון רחב של תחושות ורגשות אשר מעצימים במידה רבה כל קושי ואתגר. כך שנוסף על המורכבות ועל הקושי שהם כבר מתמודדים איתם כחלק מגיל ההתבגרות, כמו בדיקת גבולות פנימיים מול עצמם ומול העולם, בניית זהות עצמית, חיפוש אחר עצמאות והתמודדות עם לחצים חברתיים, בתיבול של הורמונים שמחרפנים את הגוף והנשמה, עכשיו הם גם צריכים לנהל את עצמם בתוך כל הכאוס, העצב וחוסר הוודאות שמביאה איתה המלחמה.

לרוב המתבגרים חסרים חיבור למשאבים וכלים לוויסות עצמי, ובעיקר ניסיון חיים שמלמד להתמודד עם הפחד, עם הבלבול ועם המציאות החדשה שנכפתה עליהם, ובה חבריהם נרצחו או נפצעו, והם נאלצים לנחם משפחות וחברים שמתמודדים בעצמם עם הכאב הבלתי נתפש הזה.

תארו לעצמכם איך זה לחיות במציאות מטורללת ולא אנושית בתקופה רגישה כל כך ולא ברורה של גיל ההתבגרות. לשם כך נדרש חיבור למשאבים פנימיים עצומים. נוסיף לזה את החשיפה שלהם לסרטוני האימה שרצים ברשת, בלי להבין בכלל את הנזק שהם גורמים לעצמם. הם חשופים, הם פגיעים והם בעיקר לבד. הם מתבגרים מהר מדי בלי שיש להם הכלים להתמודד כראוי.

 

 

אם הדורות הקודמים בושלו על אש קטנה, לאט ובטוח, הרי שהדור הנוכחי מבושל מבחוץ ונא מבפנים. ושלא תטעו – הם חזקים, נחושים, חכמים ובוגרים הרבה יותר ממה שאנחנו היינו בגילם. הם דור שעבר מגיפה עולמית והיה שנה בבידוד חברתי, ועכשיו עובר מלחמת קיום, בעוד שאנחנו כילדים שמענו דברים כאלה רק בסיפורים.

הרבה פעמים הורים מגיעים אלי ומבקשים "לתקן" את בנם או בתם. התשובה שלי תמיד היתה ותמיד תהיה שהם לא צריכים תיקון אלא מישהו שיראה את החוזקות שלהם וילמד אותם לראות את החוזקות האלה בעצמם. משם החיבור למשאבים הפנימיים, כלומר לכוחות הנפשיים, הוא קצר. יש להם כל הכוחות, רק צריך לעזור להם להתחבר לעצמם וללמד אותם להשתמש בכוחות האלה כשהשליטה והאחריות המלאה בידיים שלהם.

כדי להעניק את הכלים הדרושים להתמודדות חשוב לא לפחד להציב גבולות שנותנים ביטחון, כי בתוך גבולות גזרה הרבה יותר קל להבין לאן ללכת, מה מותר ומה אסור. חשוב לתת להם ליפול, שזה השיעור הכי חשוב (בעיקר להורים), לאפשר להם לכאוב ולהבין את ההשלכות ואת המחירים של הבחירות והמעשים שלהם, להאמין בהם שהם יכולים לקום לבד, להפיק לקחים ולהתקדם הלאה, חכמים ומנוסים יותר, אך במקביל להיות גמישים ומכילים ולאפשר לסטות מהדרך ולחזור. כי תקשורת ואמונה הן המפתח להכל.

* הכותבת היא מנטורית להעצמה אישית, כישורי חיים, כישורים חברתיים לגיל ההתבגרות וליווי הורים למתבגרים

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר