הרצל אמר

פורסם בתאריך: 31.12.23 09:31

"העיר ששכנה לחוף הים הכחול התגלתה כיפהפייה. סוללות אבן עצומות על פני המים יצרו בעיני המבקרים בנמל רחב ידיים רושם נכון: זה היה הנמל הנוח והבטוח ביותר בים התיכון. אניות בכל הגדלים, מכל הסוגים, תחת דגלן של כל האומות, עגנו בו בשלום"
("אלטנוילנד", בנימין זאב הרצל)

בחזונו ראה הרצל את חיפה כעיר שתהפוך לצומת דרכים ולמקום מפגש של בני מזרח ומערב – סינים, הודים וערבים בלבושם הססגוני, שמתערבים בבני המערב המהווים את רוב אוכלוסיית העיר. והנה, בפתחה של שנת 2024, אכן נפגשים להם הסינים וההודים בנמל חיפה. רק קשה להאמין שהחזון היה שהם יהיו גם הבעלים של שני הנמלים בעיר.

כבן לדור שגדל, צמח והתפתח בחיפה, ובחר להישאר בה ולגדל את ילדיו כאן, בניגוד גמור לרוב המוחלט של בני גילי שעזבו לפני שנים רבות, יש בי תחושה אמביוולנטית כאשר אני מסתכל על חיפה של היום.

מחד, חיפה היתה ועודנה עיר מיוחדת במינה. עיר טבולה בטבע, נוף שאין שני לו, שכונות המגורים על רכס הכרמל נותרו מקום איכותי לגדל בהן ילדים, האוכל, הים ודו הקיום המפורסם כל כך שנשמר זה שנים רבות כמו פנינה קסומה וייחודית בנוף המזרח תיכוני. מאידך, למרות כל ההבטחות הגדולות שעליהן נשענו לפני חמש שנים, העיר הפכה מלוכלכת ומטונפת, מלאה בפשע ובמקרי רצח אינספור, ואזורי העסקים שעליהם היא נשענת הוזנחו.

 

 

מסי הארנונה למגורים בחיפה הם מהגבוהים ביותר בארץ, שלא לדבר על הארנונה העסקית, והתמורה שמקבלים בעלי עסקים מהעירייה היא עלבון. כסמנכ"ל חברת מוקד תמנון, אשר מספקת שירותי אבטחה בטכנולוגיות גבוהות, הביאה בשורה גדולה לענף בכל רחבי הארץ ומהווה דוגמה ומופת בתחום שרובו עבר למרכז הארץ, אך למרות זאת בחרה להשאיר את משרדיה בשכונת הדר המתפוררת, אני יכול להעיד על מראות שלעתים קשה להאמין שמתרחשים בשכונה: ביוב זורם ברחובות, אשפה בכל פינה, ריחות שתן וצואה עולים מכל סמטה, נרקומנים על ספסלים ציבוריים. העירייה כמו ויתרה על השכונה שיושבת בבמת ההר, בין הכרמל לעיר התחתית, שרחובותיה היפים והארוכים, אשר היו בעבר הנדל"ן השווה ביותר בעיר, עומדים בעליבותם, וחנויותיה, שבעבר היו שוקקות חיים ומלאות בקונים, עומדות להשכרה.

לפני ימים אחדים פנה אלי בעל עסק חדש בתחום המזון שהגיע מחוץ לעיר ופתח זה עתה בהדר, ושאל אם הגיוני שהוא משלם ארנונה של כמעט 2,000 שקל בחודש על 75 מ"ר. הוא מעולם לא דמיין לעצמו סכום כזה, וזה עוד לפני שהוא מבין מה הוא יקבל בתמורה.

בפתחה של שנה אזרחית חדשה ועל רקע המלחמה בדרום והאיום מהצפון, אני מאחל לנו החיפאים שיקום גורם שיצליח לשקם את העיר, יבין שהעסקים הם מנוע צמיחה, יטפח עסקים קיימים, יעודד פתיחת עסקים חדשים, ידאג לסלק את האיומים מהתעשיות המזהמות, ישקם את אזורי התעשייה ואת הדר, ויקרב את העיר אל חזונו של הרצל עליו השלום.

* הכותב הוא סמנכ"ל מוקד תמנון

 

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר