ייפוי כוח מתמשך (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)
ייפוי כוח מתמשך (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב INGIMAGE)

ייפוי כוח מתמשך: כל מה שחשוב לדעת

עורכי הדין אודי (אהוד) קרמר ויואב צח וכס, המוסמכים לביצוע הליך ייפוי כוח מתמשך, עונים על כל השאלות החשובות שכדאי לכם לדעת

פורסם בתאריך: 30.12.20 18:20

ייפוי כוח מתמשך "נולד" במסגרת המהפכה המשפטית חברתית לחוק הכשרות המשפטית (תיקון 18), כדי להימנע מתהליך של מינוי אפוטרופוס. היום יותר מאי פעם שמים את האדם במרכז כדי שיתכנן ויכתוב את סיפור חייו, כל עוד הוא נמצא בכשירות קוגניטיבית איתנה. ייפוי כוח מתמשך מאפשר לכם לקבוע כיצד יתנהלו ענייניכם האישיים, הרפואיים והרכושיים, ולקבל שליטה בחייכם, אם חלילה תגיעו למצב של חוסר כשירות קוגניטיבית.

אדם שנקלע למצב של איבוד כשירות, ולא הפקיד קודם לכן ייפוי כוח מתמשך אצל האפוטרופוס הכללי, לאיש לא תהיה סמכות חוקית להחליט בענייניו מול גופים ומוסדות, בתי חולים, בנקים, חברות ביטוח, בתי משפט ואחרים. ואל תטעו לחשוב, גם לא לבן הזוג שלו תהיה סמכות חוקית במצב עניינים זה לייצג אותו בפני אותם גופים.

עורכי הדין אודי (אהוד) קרמר ויואב צח וכס, מסבירים מהו ההליך, מה חשיבותו ולמי הוא מתאים.

מהו בעצם ייפוי כוח מתמשך?

ייפוי כוח מתמשך הינו הסדר משפטי חדש בין הממנה למיופה כוחו, הנותן תוקף משפטי מחייב לרצונו של הממנה והעדפותיו במצב בו לא יהיה כשיר לקבל החלטות או לבצע פעולות בשל איבוד כשירותו הקוגניטיבית (Mental Capacity), תוך הפחתת הסיכון שימונה לממנה אפוטרופוס. זוהי בעצם "פוליסת הביטוח" של חייכם שמופקדת בנאמנות בידי איש אמון שמיניתם, לרוב בן משפחה או חבר קרוב, שמקבל על עצמו מחויבות לפעול במסירות בעת הצורך על פי הנחיותיכם. ייפוי כוח מתמשך זהו החיסון נגד אפוטרופסות!!!

עורך הדין יואב וכס. צילום: מיכל אביטל

עורך הדין יואב וכס. צילום: מיכל אביטל

מי יכול לערוך ייפוי כוח מתמשך?

כל אדם בגיר מעל גיל 18 רשאי למנות בייפוי כוח מתמשך, אדם אחר, אחד או יותר, שיהיה מוסמך לפעול בשמו ולייצגו. התהליך נעשה יחד עם עורך דין שהוכשר והוסמך לכך ע"י האפוטרופוס הכללי. ניתן לערוך ייפוי כוח מתמשך כל עוד הממנה בעל כשירות מלאה לקבל החלטות מבחינה קוגניטיבית. בסוף התהליך, הממנה ומיופה הכוח חותמים על מסמך משפטי, ומפקידים אותו אצל האפוטרופוס הכללי. זהו ללא ספק אחד המסמכים החשובים בחייו של אדם.

מה יוצא לך מזה?

אתה מבטיח היום, כשאתה נמצא בשיא כושרך הפיסי, המנטאלי, והרגשי, שיטפלו בך במסירות בהתאם לרצונך, בעניינים האישיים, הרפואיים והרכושיים החשובים לך. אתה מבטיח שידאגו לך, שיכבדו את רצונך, אם חלילה תיקלע למצב של איבוד כשירות קוגניטיבית כתוצאה מתאונה, ממחלה או מדמנציה, בשעה שלא תוכל לבצע פעולות או לקבל החלטות. ייפוי כוח מתמשך מגן עלייך מפני מצבי תלות, בדידות, ניצול, הזנחה, השפלה, או שיכתיבו לך בניגוד לרצונך כיצד לחיות. ייפוי כוח מתמשך נועד להזכיר לנו שאנו "נמצאים במרכז" ושהרכוש שצברנו בחיינו, והמשאבים שברשותנו, מיועדים לשרת את צרכינו ואת רווחתנו.

עורך דין אודי (אהוד) קרמר (צילום: אלכס קופר)

עורך דין אודי (אהוד) קרמר (צילום: אלכס קופר)

אם אני צעיר ובריא, האם אני צריך ייפוי כוח מתמשך?

לאיבוד כשירות אין תאריך ידוע מראש, וגם אין גיל. אנחנו יכולים להיקלע למצב של איבוד כשירות, זמני או קבוע, כתוצאה מתאונה או ממחלה. מצב של מחלה הינו מצב של בריאות לא תקינה, והיא יכולה להיגרם בקלות מסיבות רבות, אפילו כתוצאה מניתוח שגרתי שאדם עובר. מגפת וירוס הקורונה הפוקדת אותנו בימים אלה ממחישה לנו עד כמה בריאותנו פגיעה, ועד כמה חשוב לערוך ייפוי כוח מתמשך מראש, בעודנו מסוגלים להביע את רצוננו החופשי. תמיד עדיף להבטיח מראש את עתידנו, כפי שאנו נוהגים עם פוליסות ביטוח בריאות, סיעוד או חיסכון פנסיוני שאנו מכינים מראש, לטווח הארוך.

האם ניתן למנות יותר מאדם אחד כמיופה כוח?

אין מגבלה על מספר מיופי הכוח שניתן למנות. ניתן לקבוע מיופה כוח יחיד שיהיה אחראי לכל העניינים או מספר מיופי כוח, בין אם לאותו עניין או לעניינים שונים, וכן להגדיר את שיתוף הפעולה ביניהם. היתרון של מינוי מספר מיופי כוח הוא שאם אחד מהם לא יוכל לשמש כמיופה כוח, מסיבה כלשהי, ימשיכו מיופי הכוח האחרים לפעול בהתאם לייפוי הכוח. על מנת שייפוי הכוח המתמשך לא יפקע, חשוב למנות תמיד מיופה כוח חליפי שיוכל להחליף את מיופה הכוח שמינינו.

מה ההבדל בין ייפוי כוח מתמשך וצוואה?

ייפוי כוח מתמשך נועד לסייע לאנשים שאינם מסוגלים לדאוג לענייניהם במהלך חייהם ולהגן עליהם מפני ניצול או פגיעה, ואילו צוואה נועדה לתת הוראות מה יעשה ברכושו של אדם לאחר מותו. ייפוי כוח מתמשך מאפשר אפוא לאדם אפשרות לתכנן את עתידו, בחייו, באמצעות מיופה כוח שמינה, אשר יהיה מוסמך לייצג אותו ולקבל החלטות בענייניו, כתחליף למינוי אפוטרופוס. ייפוי כוח מתמשך פוקע עם פטירת הממנה, ומרגע זה נכנס לתוקף חוק הירושה הקובע כללים לגבי מיהם יורשיו של אדם ומהם זכויותיהם ברכוש שהותיר אחריו. אדם שהותיר אחריו צוואה, זהו המסמך שיקבע את זכויות יורשיו.

מתי יופעל ייפוי כוח מתמשך?

ברגע שבו האדם הממנה אינו כשיר עוד מבחינה קוגניטיבית, או בריאותית, ייפוי הכוח יכנס לתוקף, ואז יפעל מיופה הכוח בשמו של הממנה ועל פי הוראותיו. האדם הממנה הוא זה שמגדיר במסמך המשפטי שערך יחד עם עורך הדין, מתי יכנס ייפוי הכוח המתמשך לתוקף ובאילו תנאים, ומתי יפקע.

עורכי הדין אודי (אהוד) קרמר ויואב צח וכס מזמינים אתכם להאיר את הדרך ולקחת אחריות על חייכם באמצעות עריכת ייפוי כוח מתמשך. תוכלו לערוך את המסמך המשפטי הזה מתוך בחירה חופשית, ותבטיחו שענייניכם האישיים, הרפואיים והרכושיים ינוהלו לפי רצונכם.

משרדנו בבניין הפניקס חיפה. צילום פרטי

משרדנו בבניין הפניקס חיפה. צילום פרטי

משרדנו נמצא בבניין הפניקס ברחוב פלי"ם 7 בקרבה לקריית הממשלה ובתי המשפט, חיפה

טלפון במשרד: 04-8622257

קישור לאתר
קישור למייל

קישור לפייסבוק עורך דין יואב צח וכס, נוטריון ומגשר

נייד עו"ד צח וכס: 054-8127007

קישור לפייסבוק עו"ד אודי קרמר ייפוי כוח מתמשך

נייד עו"ד קרמר: 052-3997581

 


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר