"מים שקטים". סרט פתיחת הפסטיבל (צילום: יח"צ)
"מים שקטים". סרט פתיחת הפסטיבל (צילום: יח"צ)

ושוב איתכם: פסטיבל הסרטים חיפה ה-37 ייפתח מחר בערב

אחרי שבשנה שעברה הוא התקיים במתכונת מצומצמת ובאופן מקוון בשל הגבלות הקורונה, פסטיבל הסרטים הבינלאומי חוזר למתכונתו הרגילה בהקרנות מול קהל, אך בכפוף למתווה התו הירוק (28-19 בספטמבר)

פורסם בתאריך: 18.9.21 01:42

את פסטיבל הסרטים הבינלאומי ה-37 יפתח הסרט "מים שקטים" (Stillwater) של הבמאי זוכה האוסקר טום מקארת'י. הסרט יוקרן בבכורה ישראלית, מיד בסיום טקס הפתיחה באודיטוריום חיפה.

הסרט "מים שקטים" הוא דרמת מתח אמריקאית מפתיעה ומרגשת בכיכובו של מאט דיימון בתפקיד מורכב של גבר פשוט הנלחם למען משפחתו. הוא יוצא למסע להוכחת חפותה של בתו (אביגייל ברסלין, "מיס סנשיין הקטנה"), היושבת בכלא במרסיי, צרפת, לאחר שנמצאה אשמה ברצח שלטענתה לא ביצעה. בדרך לגילוי האמת, הוא נעזר בשחקנית תיאטרון צרפתייה, בגילומה של קאמי קוטן (call my agent) ונאלץ להתעמת עם השאלה שמפחידה אותו יותר מכל – האם בתו היא מי שחשב שהיא?

כמו ב"ספוטלייט", הסרט שהעניק למקארת'י את פרס האוסקר, מגיש הבמאי לצופים מותחן משובח עם דמויות מורכבות ומבט הומניסטי חומל. מבט המצליח להימנע מהגישה הסנסציונית שאפיינה את התקשורת בטיפולה בפרשיות דומות מהעת האחרונה.

הסרט הוקרן בבכורה עולמית בפסטיבל קאן 2021.

"מראה, מראה". פרשנות מעודכנת ומקורית ל"שלגייה" (צילום: יח"צ)

"מראה, מראה". פרשנות מעודכנת ומקורית ל"שלגייה" (צילום: יח"צ)

אירועים מיוחדים

כחלק מאירוע פסטיבלי מיוחד, המתבונן בקולנוע עכשווי וקלאסי המאתגר מוסכמות קולנועיות ופוליטיות, יוקרן סרטו החדש של אבי נשר – "תמונת הניצחון". זהו סרט אנטי-מלחמתי, מרתק ומטלטל (מועמד ל-15 פרסי אופיר כולל הסרט הטוב). לאחר ההקרנה יתקיים פאנל בהשתתפות אנשי רוח ותרבות, אשר ידונו במנגנון ה"סיפור" ככלי נשק השולח אנשים לקרב.

בהמשך הפסטיבל תתקיים הקרנה מיוחדת של "שבילי התהילה" (1957), סרטו הקלאסי של סטנלי קובריק. בתום ההקרנה, ייערך שיח על קולנוע אנטי-מלחמתי פורץ דרך ומשנה דפוסי חשיבה בהשתתפות חוקר הקולנוע שמוליק דובדבני ואבי נשר.

הבמאי חגי לוי יקיים מפגש יוצר וקהל בעקבות הסדרה "תמונות מחיי נישואין – התמונה חדשה" – עיבוד חדש ליצירת המופת של אינגמר ברגמן, בכיכובם של זוכה גלובוס הזהב אוסקר אייזק והמועמדת לאוסקר, ג'סיקה צ'סטיין. המפגש יעסוק בתהליכי יצירה, ליהוק וקבלת החלטות בעבודה על סדרה בת חמישה פרקים, המפרקת ובוחנת מחדש את הרעיונות היסודיים של אהבה-שנאה, מונוגמיה, נישואים וגירושים דרך סיפור של זוג אמריקאי.

הסדרה בהפקת HBO הוקרנה בבכורה עולמית בפסטיבל ונציה, ספטמבר 2021.

"הנהגת של מר יוסוקה". זוכה פרס התסריט והביקורת בפסטיבל קאן (צילום: יח"צ)

"הנהגת של מר יוסוקה". זוכה פרס התסריט והביקורת בפסטיבל קאן (צילום: יח"צ)

עוד במסגרת האירועים המיוחדים: קונצרט מחווה לחביב שחאדה חנא בעיבודים מיוחדים למיטב היצירות שהלחין לסרטים "ביקור התזמורת", "ויהי בוקר", "עץ הלימון", "אוויר קדוש". אורחת מיוחדת: הזמרת רנא ח'ורי.

הסרט התיעודי "כנופיית רחוב: איך הגענו לרחוב סומסום" (Street Gang: How We Got to Sesame Street) יוצג בהקרנת בכורה. הוא עוסק ביוצרי הסדרה המיתולוגית שהביאו לעולם את אחת מתוכניות הטלוויזיה החשובות ביותר בכל הזמנים. "כנופיית" אמנים, כותבים ואנשי חינוך נועזים ובעלי מודעות פוליטית, שהבינו את כוחה העולה של הטלוויזיה בסוף שנות ה-60, כדי ליצור תוכנית שתשפיע על דורות של ילדים בארה"ב וברחבי העולם. במסגרת האירוע יתקיים מפגש אונליין עם יוצרי הסרט והסדרה בארה"ב ואירוע לילדים בגן הפסטיבל בהשתתפות הדמויות האהובות מהסדרה.

התוכנית האמנותית הבינלאומית

פסטיבל חיפה מציג השנה תוכנית מגוונת ועשירה של סרטים נבחרים וזוכי פרסים מהפסטיבלים המובילים בעולם. הסרטים יוקרנו בתחרויות הבינלאומיות "כרמל " ו"עוגן הזהב" ובמסגרות השונות של הפסטיבל.

הסרטים החדשים של פדרו אלמודובר ("הקול האנושי", ונציה 2020), שון בייקר, נני מורטי, אלדיקו אניידי, הונג סאנג סו, פול שרדר, בן ציזליין, קורנל מונדרוצ'ו, בנס פליגהוף, סלין שיומה, ראדו מונטיאן, ז'אנג יימו, קליו ברנארד ופול ורהובן, ייחשפו בהקרנות בכורה בישראל.

קראו גם: תוצרת הארץ – הישראליים של פסטיבל הסרטים

 

בין זוכי הפרסים החשובים שיוצגו בפסטיבל, בבכורה – שני הסרטים המדוברים של הבמאי היפני ריוסוקה המגוצ'י מהפסטיבלים של קאן וברלין: "הנהגת של מר יוסוקה" (Drive My Car) זוכה פרס התסריט והביקורת בפסטיבל קאן. עיבוד לסיפור קצר מאת הסופר הארוקי מורקאמי של "גלגל המזלות" (Wheel of Fortune and Fantasy) זוכה הפרס הגדול של חבר השופטים, בפסטיבל ברלין, מחבר שלושה סיפורים סביב "צירוף מקרים ודמיון" ושואב השראה מיצירותיו של שומאן ומיופייה המיוחד של טוקיו.

"השף הצרפתי". סיפור הקמת המסעדה הראשונה בעולם (צילום: יח"צ)

"השף הצרפתי". סיפור הקמת המסעדה הראשונה בעולם (צילום: יח"צ)

"מה אנחנו רואים כשאנו מביטים בשמיים?" (What Do We See When We Look at the Sky?), סרטו של אלכסנדר קוברידזה, מאוהב באהבה, בכדורגל, בקולנוע ובכלבי רחוב. פרס פיברסקי, פסטיבל ברלין.

"מינארי" (Minari) – דרמה משפחתית, בבימוי לי אייזק צ'אנג, על זוג מהגרים קוריאנים בחיפוש אחר החלום האמריקאי, הייתה מועמדת לשישה פרסי אוסקר, וזכתה באוסקר לשחקנית המשנה ובפרסי חבר השופטים וחביב הקהל בסאנדנס.

"ילד יקר שלי" (My Sunny Maad) – סרט האנימציה של מיכאלה פבלאטובה, זוכה פרס חבר השופטים בפסטיבל אנסי, מציג סיפור הומניסטי ורלוונטי מאין כמותו על חייהן של נשים באפגניסטן.

"שירלי" (Shirley) – סרטה של הבמאית ג'וזפין דקר, על פי ספרה של סוזן סקרף מרל, בכיכובה של אליזבת מוס כשירלי ג'קסון, סופרת שזכתה רק לאחרונה בהכרה כדמות מרכזית בספרות הגותית האמריקאית ("מי מתגורר בבית היל"). זוכה פרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל סאנדנס.

"מורינה", (Murina) – סרטה של אנטונטה אלמט קוסיאנוביץ, זוכה פרס "מצלמת הזהב" לסרט ביכורים בפסטיבל קאן.

"הכי רחוק שאפשר" (As far as I can walk) – סרטו החדש של סטפן ארסנייביץ' מטפל בנושאים של הגירה, זהות ואהבה. הזוכה הגדול בפסטיבל קרלובי וארי: פרסי הסרט הטוב, השחקן והצילום.

"ברייטון 4, ברוקלין" (Brighton 4th) – סרטו החדש של לבאן קוגואשווילי, זוכה פרס הסרט הטוב, השחקן והתסריט בפסטיבל טרייבקה.

"המעבר" (The Crossing) – הוקרן בפתיחת תחרות עוגן הזהב. יצירה רלוונטית שעוסקת במצוקתם של ילדים בסיכון. סרט אנימציה זוכה פרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל אנסי. הבמאית פלורנס מיילי, בת למשפחת מהגרים, עבדה על הסרט במשך 15 שנה בשיתוף עם סופרת הילדים מארי דספלשן.

"ליל הלהבות" (Prayers for the Stolen) – סרטה היפהפה של היוצרת המקסיקנית  טטיאנה הואסו. זכה בציון לשבח במסגרת "מבט מסוים", פסטיבל קאן.

מורינה". זוכה פרס "מצלמת הזהב" לסרט ביכורים בפסטיבל קאן (צילום: יח"צ)

מורינה". זוכה פרס "מצלמת הזהב" לסרט ביכורים בפסטיבל קאן (צילום: יח"צ)

"שומר אחי" (Brother’s Keeper) – הבמאי פריט קראהן שואב מזיכרונות ילדותו כנער בפנימייה ומגיש דרמה חזקה ומרגשת אודות מצוקה ופחד, שזכתה בפרס הביקורת במסגרת פסטיבל ברלין השנה.

"פחד" (Fear) – זוכה פרס הסרט הטוב בפסטיבל טאלין, בבימוי של איוואילו חריסטוב הבולגרי, העוסק בבעיית הפליטים באירופה.

"מחפשים את וֵנֵרָה" (Looking For Venera) – סרט הביכורים של הבמאית מקוסובו, נוריקה ספה, זכה בפרס מיוחד של חבר השופטים בפסטיבל רוטרדם (הסרט הוא אחד מתוך סרטי הפריצה של במאיות צעירות מקוסובו שהציגו השנה סרטים בכל הפסטיבלים החשובים בעולם).

קראו גם: תוצרת הארץ – הישראליים של פסטיבל הסרטים

 

"נינג'ה בייבי" (Ninjababy) – סרטה של הבמאית הנורווגית אינגווילד סווה פליקה, על פי הרומן הגרפי של אינגה סאטרה, זוכה פרס חביב הקהל, פסטיבל sxsw.

"שנות ה-20 הסוערות" (Roaring '20s) – סרטה של אליזבת ווגלר שצולם כולו בשוט אחד זכה  בפרס הצילום, פסטיבל טרייבקה.

"מוליכי הזאבים" (Wolfwalkers) – עוד יצירת מופת של סטודיו Cartoon Saloon מאירלנד בבימויים של טום מור ורוס סטיוארט, היה מועמד השנה לפרס האוסקר לסרט האנימציה הטוב ביותר.

 

 

סרטים ואירועי קולנוע נוספים 

"רגע אחד" (One Second) – סרט הפתיחה של פסטיבל סן סבסטיאן 2021, מסמל את חזרתו של ז'אנג יימו לקולנוע הקלאסי, רחב היריעה, של סרטיו המוקדמים. אחד הבמאים הגדולים של הקולנוע העולמי, במכתב אהבה להשראה שמעוררים בנו סרטים.

"הקול האנושי" (The Human Voice) – סרט קצר של אמן הקולנוע פדרו אלמודובר, המביא את נקודת המבט הייחודית והצבעונית שלו למחזה של ז'אן קוקטו  בהשתתפות טילדה סווינטון בהופעה מהפנטת ועוצרת נשימה.

"כנופיית רחוב – איך הגענו לרחוב סומסום" (צילום: יח"צ)

"כנופיית רחוב – איך הגענו לרחוב סומסום" (צילום: יח"צ)

"אהבה" – סרטו הקלאסי של רוברטו רוסליני מ-1948, שמבוסס על אותו מחזה יוקרן בפסטיבל לצד "חוק התשוקה", סרט מוקדם של אלמודובר שעוסק גם הוא במחזה.

הקרנה כפולה: שני סרטיו של הבמאי ז'וליאן פארו – "ג'ון מקנרו: בממלכת השלמות" (John McEnroe: In the Realm of Perfection) וסרטו החדש "המכשפות מהמזרח" (The Witche of the Orient). פארו הוא במאי שממציא בסרטיו מחדש את הקולנוע התיעודי העוסק בספורט ומגיש פורטרטים של גאונות ספורטיבית מתוך תפיסה שספורט וקולנוע, שניהם אמנויות שמקורן בתנועה.

במבט אישי

המסגרת החדשה אותה אצרה פנינה בלייר עוסקת בכמיהה לחופש של האדם, שהיא הכמיהה האנושית הבסיסית ביותר. "בחרתי השנה להתמקד בקולנוע המשקף את מאבקם של נשים וגברים החיים במציאות של כפייה דתית ופוליטית", אומרת בלייר, "והדרכים השונות שלהם להתמודד עם מציאות זו, כדי לשמור על שפיותם. התוכנית חולפת ונוגעת, בתרבויות שונות – מאיראן דרך בנגלדש, רוסיה, המהגרים והפליטות באירופה, מרד הנעורים בכפייה האסלאמית במרוקו וההדוניזם והדקדנס של דמדומי רפובליקת ויימר בברלין. חשוב לי לציין – שני סרטים איראניים, 'בן-אם' ו'מחוז טרמינל'. היוצרים, שעדיין חיים בטהרן, הסכימו, באומץ רב לאפשר את הקרנת סרטיהם בחיפה. 'סרטים נועדו לקהל, לא לממשלות', הם אומרים באומץ רב, 'אמנות שייכת לבני האדם ולא ניתן לתחום אותה בגבולות גיאוגרפיים. אנו מאמינים כי לכל אדם באשר הוא יש זכות לצפות בסרטינו'. כל שמונת הסרטים הוקרנו במסגרות הרשמיות בפסטיבלים של ברלין, קאן וטורונטו".

"בן-אם" (Son-Mother) – סרט עלילתי ראשון של הבמאית האיראנית מהנז מוחמדי על פי תסריט של הבמאי האיראני הנודע מוחמד ראסולוף. סיפור אנושי מרגש על פרידה כואבת שנכפית על  אלמנה, מבנה הצעיר, על רקע המורכבות של חברה שמרנית וחונקת. מוחמדי, שסרטיה התיעודיים עסקו בעיקר במאבקה לזכויות הנשים באיראן, נכלאה ב-2014 לחמש שנים באשמת שיתוף פעולה עם ה-BBC בתעמולה נגד המדינה. גם כיום היא ממשיכה במאבק אקטיבי למען חופש לנשות איראן.

"מחוז טרמינל" (District Terminal) – סרט ביכורים בבימוי בארדייה יאדגארי ואהסן מירחוסייני, בהשראת המציאות העכשווית באיראן. הסרט מתרחש בעתיד דיסטופי בו זיהום ווירוס קטלני הופכים את טהרן לעיר רפאים. הגיבור הוא משורר הלכוד במציאות חונקת ובלתי אפשרית.

"בן-אם". סיפור אנושי מרגש (צילום: יח"צ)

"בן-אם". סיפור אנושי מרגש (צילום: יח"צ)

הסרט מעוגן בחיי הבמאים שצילמו אותו בבתיהם ובשכונות שלהם וגייסו חברים ובני משפחה לגלם את התפקידים. יאדגארי, בעצמו משורר ובמאי, מגלם את התפקיד הראשי.

"פביאן" (Fabian – Going to the Dogs) – עיבוד של דומיניק גראף, מבכירי הבמאים בגרמניה, לספר של אריך קסטנר. הדוניזם, דעיכה מוסרית והתפוררות חברתית בדמדומי רפובליקת ויימר שהובילה לעליית המשטר הנאצי.

"מאסר בית ("House Arrest) – סרטו החדש של הבמאי הרוסי אלכסיי גרמן ג'וניור ("דובלטוב", פסטיבל חיפה 2018), הוקרן בבכורה בפסטיבל קאן. פרופסור רוסי יוצא נגד השחיתות של ראש העיר ומוצא עצמו במאסר בית באשמת מעילה. דרמה קפקאית נוקבת בהשראת גדולי הספרות הרוסית והמציאות ברוסיה של ימינו.

"רהאנה" (Rehana) – הסרט הבנגלדשי הראשון שהוקרן במסגרת רשמית בקאן. הבמאי עבדולה מוחמד סהאד מגיש הצצה מרתקת וקורעת לב לחיי העיר ולאלימות נגד נשים בבנגלדש.

"הכי רחוק שאפשר" (As Far as I Can Walk) – סרטו החדש של סטפן ארסנייביץ' ("אהבה ופשעים אחרים") גרף בפסטיבל קרלובי וארי, חמישה פרסים, עיבוד עכשווי לאפוס מסורתי מימי הביניים, בו מחליף הבמאי את הגיבורים הלאומיים הסרבים, במהגרים מאפריקה.

"קצב מרוקאי" (Casablanca Beats) – סרטו של הבמאי נביל עיוש, שהוקרן בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן. מחזמר תוסס וקצבי על תלמידים המנסים להתנתק מכבלי הדת והמסורות השמרניות בעקבות מורה כריזמטי, ראפר לשעבר שמייסד תוכנית היפ-הופ במרכז תרבות בשכונת פועלים בקזבלנקה.

 הלילות הפרועים של חיפה

שם חדש למסגרת הקאלט של הפסטיבל "טירוף בחצות", שבה יוקרנו השנה 10 סרטים חדשים, מאתגרים ופרועים במיוחד:

"בנדטה" (Benedetta) – סרטו החדש של פול ורהובן שזכה לתואר "השערורייתי ביותר" בפסטיבל קאן השנה. מלודרמה מינית ואלימה, העוסקת בצביעות דתית ובסקס בין כותלי המוסד הדתי הקדוש.

"לימבו" (limbo) – סרטו של הבמאי ההונג קונגי צ'אנג פו-סוי (טרילוגיית "מלך הקופים"). מותחן עוצר נשימה בנוף עירוני של גיהינום מסויט ומטונף. הצילום המונוכרומטי המסוגנן והכוריאוגרפיה המרהיבה של קטעי הלחימה מספקים  חוויית צפייה אינטנסיבית, אלימה ובלתי נשכחת.

"טיל אדום" (Red Rocket) – סרטו החדש והנועז של הבמאי האמריקאי המדובר שון בייקר, המשרטט דיוקן כן, בוטה וחצוף של אמריקה המודרנית, מגיע לחיפה מהבכורה בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן.

"פיג" (Pig) – סרטו הארוך הראשון של מייקל סרנוסקי. סרט הפתיחה של פסטיבל אדינבורו עם ניקולאס קייג' בהופעה מדויקת, מאופקת ומלאת נשמה שמזכירה מחדש איזה שחקן כריזמטי ומגוון הוא באמת.

"עמוד השדרה של הלילה" (The Spine of Night) – שיתוף פעולה ראשון בין האנימטור מורגן גאלן קינג והבמאי ואמן הקומיקס פיליפ ג'אלט באפוס פנטזיה אולטרה אלים, מקורי ונועז.

"מראה מראה" (In the mirror) – פרשנות מעודכנת ומקורית של הבמאית הלטבית הניסיונית לילה  פקאלנינה ל"שלגייה", מנצלת את הסיפור המקורי, כדי לבחון את הפתולוגיה הנרקיסיסטית של עידן תרבות הגוף והדירוג הבלתי פוסק במדיה החברתית, כשאת המראה הקלאסית, מחליפים מסכים, תמונות סלפי ואתלטים של פיתוח גוף ומחול, המקנים לסרט איכויות של קומדיית סלפסטיק אילמת.

קולנוע קולינרי 

רצועת סרטים העוסקים בתרבות המזון העולמית. הסרטים מלווים בטעימות אוכל ושתייה ובפאנלים עם שפים ומומחי קולינריה שונים, בהנחיית אשת האוכל והעיתונאית הילה אלפרט.

המסגרת הקולינרית מעמידה השנה במרכז את עומס התשוקה והבדידות של השף. שלושה סרטים עוסקים בנושא זה:

"השף הצרפתי" (Delicious) – סיפור הקמת המסעדה הראשונה בעולם. דרמה קומית הכוללת סעודות מפוארות ועשירות, קינוחים כיד המלך וכמובן סיפור אהבה.

"שף: סרט על אנתוני בורדיין" (Roadrunner: A Film about Anthony Bourdain) – הבמאי זוכה האוסקר מורגן נוויל משרטט דיוקן אינטימי ומרתק של חייו ומותו של השף האמריקאי-יהודי הנודע אנתוני בורדיין.

"נקודת רתיחה" (Boiling Point) – הישר מהבכורה העולמית בפסטיבל קרלובי וארי. הסרט צולם כולו בשוט אחד שמעביר את האנרגיה, האגו והטירוף של מסעדת יוקרה בלונדון. הלחץ הבלתי פוסק והמחיר האנושי שהוא גובה.

חיפה קלאסיקס

פוקוס על קולנוע אמריקאי מופתי של שנות ה-70 ותחילת שנות ה-80, הכולל בין השאר, עותק משופץ ומשוחזר של יצירת המופת המקוללת של מייקל צ'ימינו "שערי החופש", הקרנה של "כלב לבן", סרט נשכח ולא מוערך בזמנו של סמואל פולר, הזוכה היום לבחינה מחודשת עקב הטיפול הנועז שלו ביחסי שחורים לבנים. את המוזיקה לסרט חיבר אניו מוריקונה.

התכנית המלאה, לוח הקרנות ורכישת כרטיסים באתר הפסטיבל >>>


פסטיבל הסרטים הבינלאומי חיפה, מתקיים בתמיכת המועצה הישראלית לקולנוע-משרד התרבות והספורט, משרד התיירות, המשרד לשיתוף פעולה אזורי ועיריית חיפה.
הפסטיבל מופק ע"י אתו"ס – החברה לאמנות תרבות וספורט חיפה. מ"מ מנהל אמנותי – ירון שמיר.

 


 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. חיפאי מיואש

    לכל באי הפסטיבל – דעו לכם שהדשא ההרוס בגן מניה שוחט הסמוך לרחבת הסינמטק, הגן שבו ייערך יריד מכירת השטויות לפראיירים המזדמנים בתקופת הפסטיבל – הדשא נהרס על ידי חזירי הבר שהתארחו שם רבות בחודשים האחרונים. עדיף לכם לא לעלות על הדשא הזה. ואל תיבהלו מחזירי בר אם יגיחו פתאום משום מקום, הם בדרך כלל לא תוקפים בני אדם.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר