970 אזור חיוג רצועת עזה, הגרפיטי ברחוב הנמל 9 (צילום: שירי ויצנר)
970 אזור חיוג רצועת עזה, הגרפיטי ברחוב הנמל 9 (צילום: שירי ויצנר)

מי הכריז מלחמה על אמני הגרפיטי של חיפה?

גורם עלום השחית את ציור העיניים המפורסם של אמן הגרפיטי שמעון וונדה ברחוב הנמל בעיר התחתית, וכתב במקומו את המספר 970 (אזור החיוג של הרשות הפלסטינית ורצועת עזה) ואת המילים "East Jerusalem". וונדה: "זה יוצר פרובוקציה"

פורסם בתאריך: 17.12.23 08:47

מי השחית את ציור העיניים של אמן הגרפיטי שמעון וונדה ברחוב הנמל 9 בעיר התחתית? האמת שזה די ברור מי הם ומאיפה באו, גם בגלל המילים "East Jerusalem" שצוירו בוורוד על חלקו השמאלי של הקיר, אבל בעיקר בגלל שלוש הספרות הענקיות והבולטות שנכתבו במרכז הקיר – 970 – בסגנון המאפיין את הרייטרים (אלו שהאמנות שלהם היא בעיקרה כתיבה). מי שלא יודע, 970 זה אזור החיוג של הרשות הפלסטינית ורצועת עזה. בצד ימין יש כתובת נוספת באנגלית שבה נכתב "דברו פחות, עשו יותר", ודמות מכוסת עיניים שמתיזה צבע ממיכל ספריי.

שירי ויצנר, מדריכת סיורים בחיפה ובהם גם סיורי קירות, מכירה כל גרפיטי בעיר התחתית. ביום שישי היא בדיוק סיפרה לקבוצה שאותה הדריכה איך בחיפה אמני הגרפיטי מכבדים זה את זה וכמעט ולא נרשמות תקריות שבהן אמנים מכסים עבודות של אחרים.

"הגענו לקיר ונשארתי פעורת פה", היא אומרת, "לא הבנתי אם אני יותר עצבנית או המומה. מי זה שלא כיבד את העבודה של שמעון? זה היה קיר יפה ומרשים כל כך, וזה בלתי נסבל מה שעשו פה. לולא השגריר באו"ם גלעד ארדן לא הייתי יודעת מה הספרות האלה מייצגות, אבל זכרתי את השלט שהוא החזיק השבוע עם שמו של יחיא סינוואר ומספר טלפון של משרדי החמאס בעזה. אז כן, נדמה שאפשר להבין מי הם 'האמנים' האלה".

נדמה כי ליוצר הגרפיטי הזה היה את כל הזמן שבעולם לכסות את עבודתו של וונדה, ואיש לא הפריע לו. זו אינה עבודה חפוזה או מרושלת – הוא כיסה את כל הקיר בצבעים ובצורות. אגב, לפעולה הזו של כיסוי מוחלט של עבודה אחרת קוראים בעולם הגרפיטי going over. משמעות הפעולה היא הכרזת מלחמה, ונשאלת השאלה אם הוכרזה מלחמה על אמני הגרפיטי של חיפה.

 

 

בחודש נובמבר 2020 סייר וונדה (aka שימדה), אמן הקירות הקרייתי, בעיר התחתית עם נציגי אגף התרבות בעיריית חיפה, ובשיטוטיהם הם מצאו קיר אפור ועצוב שממש דרש מהאמן להחיות אותו בצבעים. וונדה העלה פוסט עם סרטון יפהפה על תהליך העבודה מתחילתה ועד סופה וכתב: "‎אחרי עשרות יצירות שציירתי על קירות במרחב הציבורי הפתוח, היה שם משהו שונה, גם בסוג ההתרגשות, גם בתהליך המעניין וכמובן בסדר גודל". הוא גם לא שכח לעירייה "על האמון ועל הרצון לקדם אמנים מקומיים ולתת מקום לאמנות בעיר הקטנה שלנו", ולחברו הצלם אביהו בן עזרא שהצטרף אליו לפרויקט "בדקה האחרונה, בשיא הספונטניות, במקצוענות וכישרון גדול יצר את הקליפ המטורף הזה". את הקליפ ערכו יוניק סינמה גרופ.

 

שמעון לנדה בתחילת תהליך העבודה על הקיר (צילום: מתוך הסרטון של יוניק סינמה גרופ)

שמעון וונדה בתחילת תהליך העבודה על הקיר (צילום: מתוך הסרטון של יוניק סינמה גרופ)

 

שמעון וונדה על רקע העבודה המוגמרת (צילום: מתוך הסרטון של יוניק סינמה גרופ)

שמעון וונדה על רקע העבודה המוגמרת (צילום: מתוך הסרטון של יוניק סינמה גרופ)

 

התוצאה הסופית של עבודת הגרפיטי היתה מרשימה – זוג עיני טורקיז פקוחות בסגנון האופייני לשימדה – שלא השאירה את העוברים והשבים ברחוב אדישים למראה. העבודה שנעשתה בזמן מגיפת הקורונה הדגישה את האיברים היחידים שהמסכה הרפואית לא הסתירה – העיניים. אגב, בצד השמאלי בקיר הצדדי הוטבע לוח מתכת של שימדה שבו נכתב כי זוהי יצירה מקורית שנעשתה בהתאמה אישית. הלוח עדיין שם, ובקלות אפשר לטעות שגם על "היצירה" הנוכחית חתום האמן.

וונדה, שמעת מה קרה?

"אני לא מאמין, זה גרפיטי, ואני מודע לזה שיש אנשים שחושבים שהם יכולים לעשות מה שהם רוצים. זה לא בשליטתי, אבל בעולם שלנו זה לא חוקי. לעלות על עבודה מוזמנת על הקיר שלם זה אסור. זו עבודה מוזמנת ומושקעת, אבל אותם זה לא עניין, הם לא לקחו את זה בחשבון. זה שעכשיו אני חתום על הציור זה מגוחך. אגב, זו לא הפעם הראשונה שזה קורה. כשנה לאחר שסיימתי את הקיר, מישהו צבע את כל הרקע בשחור והשאיר רק את העיניים. זה היה נראה כמו בורקה וגם כתבו 'welcome to Dubai'. אני חושב שזה היה בתקופה של הסכם השלום. אני לא יודע מה היה המסר, מה המשמעות ומי עשה את זה – אין לי מושג. זה בדיוק מה שאני מרגיש לגבי ההשחתה הנוכחית. 970, מזרח ירושלים, הרי מה זה כבר יכול להיות?".

פרובוקציה.

"גרפיטי ואמנות רחוב נוצרו כדי לגרום לפרובוקציה באמצעות העברת מסרים. אבל זה שאתה מוחק ועולה עם משהו שקשור לרשות הפלסטינית ולרצועת עזה, אז כן – זה יוצר פרובוקציה. האם זה משהו נגדי באופן אישי? לא יודע, אבל הכל יכול להיות. זה בדיוק היופי באמנות רחוב. אם בהתחלה זה קצת הרגיז אותי, עכשיו אני יודע שזה חלק מהעניין".

 

השלט שנשאר (צילום: שירי ויצנר)

השלט שנשאר (צילום: שירי ויצנר)

 

ההשחתה הראשונה (צילום: שמעון וונדה)

ההשחתה הראשונה (צילום: שמעון וונדה)

 

זהו קיר עירוני, אתה מצפה מהעירייה למחוק את הגרפיטי?

"בזמנו זה היה אמור להיות קיר מתחלף עם עבודות של אמנים שונים, אבל כולם התחברו ליצירה הזו ולא רצו להחליף את הציור. הקיר נשאר ככה מאז, ואני מקבל המון תגובות עד היום כי זה קיר שבאים במיוחד להצטלם על הרקע שלו. מה שיקרה עכשיו זה או שהעירייה תמחק או שאמנים אחרים, לאחר שיבינו מהם המסרים האלה, ירצו בעצמם לשנות את זה בעצמם. אני לא אמן פוליטי, המטרות שלי הן לעשות טוב, לעורר רגשות חיוביים, להיות אופטימי ושמח כמה שאפשר".

היית חוזר לשם לצייר שוב את העיניים?

"אני לא יודע, אני צריך לחשוב על זה, אבל נראה לי שהייתי עושה זאת שוב, למרות שלהתחיל את הציור מאפס זה להתחיל את הפרויקט מחדש. זה מציק. צריך לחשוב על זה קצת. בואי נראה לאן זה יתפתח, נראה לי שזו רק ההתחלה".

הבוקר (ראשון) הזדרזו עובדי עיריית חיפה לכסות את ההשחתה בצבע אפור. מהעירייה נמסר: "אנו רואים בחומרה את מעשה הוונדליזם הזה. מחקנו מיד את הכתובות הללו".

 

הקיר שכוסה על ידי העירייה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

הקיר שכוסה על ידי העירייה (צילום: דוברות עיריית חיפה)

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

4 תגובות
  1. חבר

    למה בכלל מתייחסים אליו ועושים כתבה?
    פשוט מוחקים את המפגע ומשחזרים את הציור שהושחט.
    די לתת מקום לכל טמבל

  2. סם הגדול

    אנשים חושבים שאמנות פלסטית צריכה לחיות במוזיאון או על מדף או במה איפשהו. אין משום מה הבנה שאמנות יכולה לחיות בכל מקום ובכל צורה. גרפיטי הוא אמנות רחוב עם היסטוריה עשירה ומפותחת לא פחות ממוסיקת בארוק, מהיצירות של מאטיס, או בוטיצ'לי והיא מביעה לא פחות אישיות ותחושות. אני תוהה מתי ההבנה הזו תחלחל לכל אלו שרואים באמנות גרפית "סלאמס"

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר