"דמעות יקרות ערך", אלכס מירוציו
"דמעות יקרות ערך", אלכס מירוציו

הביאנלה הים תיכונית החמישית: "יש מישהו בבית?" 

הביאנלה הים תיכונית החמישית, שתיפתח ב-18 בינואר תחת הכותרת "יש מישהו בבית?", מתייחסת למאורעות המלחמה ומספרת את סיפור ההרס והחורבן, הן הרגשי והן הפיזי, של "הבית" של כולנו. הביאנלה תוצג בחללים שונים ברחבי המושבה הגרמנית, בעיר התחתית ובהדר

פורסם בתאריך: 8.1.24 09:02

"יש מישהו בבית?" היא שאלה אשר בודקת את ההנחה ש"בית" הוא מקום יציב של שייכות, מחסה, מקלט, ביטחון וזהות. המלחמה שהחלה ב-7 באוקטובר פרצה את הגבולות התוחמים של המרחב היומיומי הבטוח הזה, ועתה הם מטושטשים יותר מתמיד. השקט והביטחון הרגשיים המוכרים לנו בבית הופרו ברגע אחד על ידי אלמנטים של כאוס וחוסר ביטחון שיצרו חוויה של שיבוש הנורמליות. "הבית" הפך למקום טראומטי יותר משהוא מקום מנחם. הביאנלה הים תיכונית החמישית החדשה מספרת את סיפור ההרס והחורבן, הן הרגשי והן הפיזי של "הבית" של כולנו. אמנים מפורסמים מישראל ומהעולם משתתפים בתערוכה ובהם AES+F, אלמגרין ודרגסט, גיא בן נר, אורי גרשט, ג'ני הולצר ועדל עבדסמד. האוצרים הם אביטל בר-שי ובלו סימיון פיינרו. 

"מפתה להתבונן בזמן באמצעות יחידות מדידה של שניות, דקות, שעות, לפני ואחרי 7 באוקטובר 2023", אומר פיינרו, "הרגעים מתחברים למקומות, מצמידים זיכרונות כמו דגלונים על מפה, שאיש אינו מעז לשכוח אל מול האלימות, הסבל והכאב העמוק. איך ניתן יהיה לקום מתוך תהום החושך? אלו בני אדם נהיה? איזו חברה ניצור? מה טומן בחובו העתיד? על אלו ערכים נגדל את ילדינו? ומהיכן שואבים את הכוח לקום מחדש ולבנות בית בעולם כזה?".

התערוכה "יש מישהו בבית?", המוצגת במסגרת הביאנלה, מגיבה למציאות היום ובוחנת נושאים הנוגעים בבית, באובדן, בכאב, בגעגוע ובתקווה, תוך חיפוש אחר משמעות בעולם אלים ואכזר. העבודות מזמינות את הצופה לחשוב על חוויות הניתוק הרגשי, על חוסר האונים ועל המצוקה, ולהזכיר את חשיבות העזרה, האמפתיה וההבנה בתוך כאוס החיים. יצירות אמנות הן ביטוי לרוח האדם ולכוחה של האמנות להפיח תקווה גם ברגעים קשים, בצל מלחמה – לחזק ולרפא, להוות משענת ומזור לרוח ולנשמה, לספק אנושיות, תקווה, סולידריות וחוסן חברתי במרחבים פתוחים ובטוחים להתכנסות, לשיתוף בצער, לשיח כן ולשאיפה לעתיד טוב יותר ושליו. 

 

נוף קיבוץ בארי, זיוה ילין

"נוף קיבוץ בארי", זיוה ילין

 

 

הביאנלה הים תיכונית נוסדה בשנת 2010 על ידי פיינרו ובר-שי, שמנהלים ואוצרים אותה מאז, כמודל לשיתוף פעולה רב תרבותי ולדו שיח בין השקפות מגוונות של קהילות וקבוצות שונות במזרח התיכון ובארצות הים התיכון. חזון הביאנלה הוא לקדם הידברות באמצעות פעילות אמנותית לשם בניית אמון הדדי באזור באמצעות קידום של שיתוף פעולה המבוסס על שוויון ועל הדדיות; ולהביא גישה חדשה לאזור באמצעות פעילות אמנותית מתוך תקווה ליצור בסיס לדיאלוג אנושי ולקיום בצוותא (רב קיום) בין קהילות החיות עדיין בסכסוך ומבקשות לקדם חינוך לסובלנות ולאי אלימות. הביאנלה שמה לה למטרה לגשר על פערים בתפישת האחר ולעודד גיוון תרבותי על מנת ליצור סביבה שבה יחידים וקבוצות חולקים ערכים משותפים באמצעות הפניית זרקור ליצירה אמנותית ולרגשות אנושיים אוניברסליים. 

הביאנלה הים תיכונית מתקיימת אחת לשנתיים בחללים ציבוריים במרחב העירוני ומבקשת לחבר את הקהל הרחב לאמנות עכשווית במרחבים אלטרנטיביים ולקדם את החשיפה לאמנות באמצעות יצירת במה לתצוגת אמנות בינלאומית עכשווית בעיר, שתעודד חילופים תרבותיים לכינון מרחב לדיון בנושאים חברתיים בוערים.  

האמנים שעבודותיהם מוצגות בתערוכה: AES+F, אלמגרין ודרגסט, קרלוס אמורלס, גיא בן נר, משה גרשוני, אורי גרשט, ג'ני הולצר, מירב הימן, פבל וולברג,  יגאל טומרקין, זיוה ילין,  צ'יפריאן מורישן, אלכס מירוציו, שחר מרקוס ונזקט אקצ'י, בלו סימיון פיינרו, עדל עבדסמד, יניס קונליס, מינרד שחאדה, אנג'ליקה שר, חנאן אבו חוסיין, לילה אחמדזאי, אביטל בר-שי, בורק דליאר, אלמגול מנלביבה, אור פיינרו, היסר קירוגלו ובועז קייזמן. 

הביאנלה תציג במקומות שונים במושבה הגרמנית, בעיר התחתית ובהדר. התערוכה המרכזית תציג במרכז האקדמי ויצו חיפה ברחוב הגנים 21. חללים נוספים במושבה הגרמנית הם קפה ארומה בשדרות בן גוריון 8, קניון סיטי סנטר בשדרות בן גוריון 6; קפה קפה בשדרות בן גוריון 31; ומרכז התיירות בשדרות בן גוריון 48. בהדר יציגו בצפון רוסטר קפה גלריה ברחוב הנביאים 17, ובבית הארחה וגלריה במדרגות הנביאים 7. בעיר התחתית יציגו בבבל חיפה אמנות וספרים, ברחוב חטיב 10.

פתיחה: חמישי, 18 בינואר, שעה 19:00, המרכז האקדמי ויצו חיפה. במהלך הביאנלה יתקיימו אירועים, סדנאות והדרכות בתערוכה.

 

שירת דבורה, אנג'ליקה שר

"שירת דבורה", אנג'ליקה שר

 

בינתיים, קרלוס אמורלס

"בינתיים", קרלוס אמורלס

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    ביאנלה ים תיכונית?!
    במסווה של אמנות נמגיבה לטבח חמאס ב-7.10 מציגים אמנים שאוקדים על הדם. לא אכיד מי ברשימה אבל בושה חהציג אותם אחרי 7.10 ומישהח ירד מהפסים. אבל לגמרה.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר