חדר המנהל (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
חדר המנהל (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

גל העזיבות נמשך: "אנשים לא רוצים לנהל בית ספר"

משרד החינוך אישר לעוד שתי מנהלות לפרוש - שרון עיטה, מנהלת בית הספר פיכמן בנוה שאנן, ופנינה גלברד, מנהלת בית הספר מגינים בקרית חיים. קדמו לשתיים עוד ארבעה מנהלים שעזבו כבר בתחילת השנה. מנהלת: "הקולגות שלי ואני חושבים פעמיים אם להישאר בתפקיד"

פורסם בתאריך: 29.9.20 19:24

נמשך גל העזיבות של מנהלי בתי ספר יסודיים בחיפה. השבוע אישר משרד החינוך לעוד שתי מנהלות לפרוש – שרון עיטה, מנהלת בית הספר פיכמן ברוח החינוך הדמוקרטי בנוה שאנן, שפורשת אחרי 25 שנה במערכת החינוך, שמהן 15 שנה בניהול; ופנינה גלברד, מנהלת בית הספר מגינים בקרית חיים, שפורשת לאחר 33 שנים במערכת החינוך, שמהן 15 שנים בניהול.

קדמו לשתיים עוד ארבעה מנהלים שעזבו כבר בתחילת השנה – ד"ר עודד הרשקו מבית הספר נירים בנוה דוד, מני עמירם מבית הספר עליה האנתרופוסופי בבת גלים, איריס דרמר מבית הספר יבניאלי בקרית אליעזר, ותמי תור מבית הספר דרור בקרית אליעזר.

מנהלת באחת מבתי הספר היסודיים בעיר: "נוצר מצב שהוא לא בריא, לא לצוותים ולא לתלמידים. השנה התחילה וכבר כעת נדרש המשרד להביא שני מנהלים חדשים כדי להפעיל מערכת שרובה מתנהלת בלמידה מרחוק, שגם זה בעייתי מאוד. ברור שהמצב משפיע על תפקודו של המחוז, בייחוד בתקופה כזו שבה בתי הספר חייבים להיות מופקדים בידיים של מנהלים עם ניסיון רב. אני מניחה שהמחוז יכחיש שיש השפעה, אבל לדעתי בהחלט יש השפעה".

מנהלים לא עוזבים מהיום למחר, האם המחוז התכונן לכך?

"המחוז התכונן. כבר בשנת הלימודים שעברה היה ידוע שתהיה בעיה, והמחוז ביקש מאיתנו, המנהלים, לחפש בתוך הצוותים שלנו מועמדים פוטנציאלים לניהול. הנימוק היה מחסור במנהלים במחוז. מנהלים רבים עוזבים, ואין מי שיאייש את התפקיד. אנשים לא רוצים לנהל בית ספר. יהיו מי שיגידו שאין קשר בין העזיבות כי חלק מהן נגרמו מסיבות אישיות, אבל אני סבורה שזו לא כל האמת. אם היה בשביל מה להישאר, המנהלים היו נשארים".

 

 

איך עזיבתם של הקולגות משפיעה על המנהלים שנשארים בתפקיד? האם חשבת גם את על פרישה?

"הקולגות שלי ואני חושבים פעמיים אם להישאר בתפקיד. בשיחות שאנחנו מקיימים בינינו אני מרגישה קושי גדול, שחיקה גדולה ומרמור גדול. אין כבר שמחה, שלא לדבר על תשוקה. השאלה שעולה עכשיו היא מה התפקיד שלנו, המנהלים, בסיפור הזה? נכון שעכשיו יש את משבר הקורונה, אבל הבעיות היו קיימות עוד לפני כן. הקורונה רק חידדה את המצב הקשה. אנחנו מרגישים שמערכת החינוך מנוהלת כמו חלטורה אחת גדולה. אני בטוחה שאם מנהלים היו מרגישים שהם משמעותיים, שמתייעצים איתם, שדעתם מובאת בחשבון ושההחלטות היו מתקבלות ביחד איתם, לפחות חלק מהמנהלים היו נשארים, אבל אנחנו פיונים קטנים על לוח שחמט גדול. יום אחד אומרים לנו משהו ולמחרת משהו אחר. אין משמעות למושג מנהל מלבד מישהו שיהיה את מי להאשים".

ממשרד החינוך במחוז נמסר בתגובה: "אנו מאחלים פרישה נעימה לשתי המנהלות שפרשו לגמלאות. במקביל אנו פועלים באופן מסודר לפי קריטריונים מקצועיים אשר מבטיחים כי בראש כל בית ספר במחוז חיפה יעמדו המנהלים הטובים והמקצועיים ביותר".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. סגנית

    עובדים קשה מאוד ולעיתים מרוויחים פחות ממורה בשנות הניהול הראשונות.
    אני כסגנית נדהמתי לגלות ששכרי כמורה גדול יותר מאשר כסגנית. יותר שעות עבודה, יותר אחריות…
    תתחילו להשקיע במנהלים, תפסיקו להפוך אותם לאנשי טופסולוגיה.

  2. שלישע

    האומנם זה מעניין מישהו? הרי יש חוט מקשר בין הבתי ספר הללו. זה מעניין בערך 1% מתושבי חיפה והקריות.
    ממש breaking news

  3. הורה

    הגיע הזמן שימנו לבתי הספר היסודיים מנהלים שמגיעים מהחינוך העל יסודי. כאלה שיש להם ראיית על ולא צמחו מתוך החינוך היסודי באוירה קורבנית.
    בכל תיכון יש לפחות רכז שכבה אחד תותח שיכול להזיז הרים ולא רק לרצות את חדר המורים ולנהל בצורה בינוניות.
    עירוני ג', עירוני ה', חוגים אליאנס – דגש על הציבוריים ולא הפרטיים.

  4. שוקי בן יהושע

    יש סיבות שונות לפורשים ולפורשות ,ולכן לא נכון להתייחס לכולם כאל תופעה אחת. בכל אופן, ניהול ב'ס בתקופת משבר מורכבת הרבה יותר מניהול בימי שיגרה.

  5. הורה מאוכז מאוד

    קורא את תגובת המחוז, ונראת תגובה לכיסוי….
    אני אבא של תלמיד שהחליפו מנהלת בתחילת השנה, הביאו מנהלת שדואגת לחברה, ממש קייטנה. אין טיפה השכלה, "ממש מנהלים טובים מהשורה הראשונה" .
    הייתה לנו מנהלת אקדמית, דאגה לקדם כל תלמיד בקצב שלו. וכל אחד הגיע להישג עצום, הן מבחינה רגשית, לימודית וחברתית. ועכשיו הביאו מנהלת שדואגת להרבה חה. בשביל זה מעדיף ללמד את הילדים שלי בבית. קשקושים וחרטוטים מנהלת בעצמה מדברת לא בעברית תקינה והצוות בלי רמה. תתחילו לבדוק את הרמה הלימודית בבתי הספר ותגלו את האמת!! אל תחרטטו אותנו בססמאות מנהלים מהשורה הראשונה.

  6. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מנהלי בית ספר הם העובדים היחידים שיש להם 4 בוסים: משרד החינוך, הרשות המקומית, ההורים, ארגוני המורים. מרוב התעסקות יומיומית בלג'נגל בין כל הגורמים לא נשאר זמן להיכנס לכיתות ולראות איך המורים מלמדים.

  7. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צריך להתחיל להביא מנהלים מהעל יסודי לבתי ספר יסודיים שיעלו את הרמה הלימודית שם. בבתי ספר יסודיים מתעסקים בקייטנה ושמרטפות. על הדרך לומדים להיות מחשבון ובכיתה ז' התלמידים חוטפים שוק כי פתאום צריך באמת ללמוד ולא להתקדם בחוברת הנדסה.

  8. גילי

    מה הסיבות שעוזבים? פנסיה אינה עזיבה. שבתון אינה עזיבה. יןצא מהכתבה כי עזיבה היא משהו רע. ואולי זה לא המצב

  9. ולדי

    משרד חינוך נתן טגובה כמו אצלנו היה תמיד ברוסיה. תמיד מנהל הכי טוף זה מה הם שמים.באמת חושבים כל הורים מטומטמים ומאמינים להם. בואו תראו רמה זה נמוכה של המורים ומורות עושים צחוק מילדים שלנו בזום הם נתנת דף ליד והולכות אחרי כמה דקות לעשות משהו בבית של הם. עברית זה לא מה יודעות לדבר הם מדברות לא יפה לילדים מנהלת חדשה לא רצה קשר עם אותנו הורים הכל זה רק לא לדעת מה קרה בכלל לא מה היה קודם עם מנהלת.כלום לא דומה מה היה. הכל זה ברוסית זה פקזוחה גדול. משרד חינוך חלש מנהל זה ממחוז מדבר כאילו.חושבים אנחנו מקריאית אליעזר אפשר למקור לנו כל דבר חושב אנחנו לא מבינים שהכל בכאילו.

  10. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מנהלי בית הספר ובעיקר ביסודי,הם הציר המרכזי בבית הספר
    לצערנו, המטלות שבהן מתמודדת מנהלת בית ספר, דרישות רבות ומורכבות המשתנות מדי חודש ,שנה רפורמות ,מודלי חינוך סינגפור,למידה יחידנית,קבוצתית ועוד ועוד
    דרישות לחצים הן מהעירייה משרד החינוך,,הורים
    ותלמידים,שכר מנהלת הוא כשכרה של מורה בנוסף גמול ניהול הנגזר מגודל בית הספר וותק המנהלת
    האחריות הרבה המוטלת על כתפיה של המנהלת היא רבה קשה ומורכבת
    משנה לשנה פורשות מנהלות מותשות ושחוקות .

  11. אבא דואג ומשתף

    הילד שלי לומד בבית ספר יבנאלי שבקרית אליעזר. באמצע שנה שעברה המנהלת חלתה ולא הגיעה לבית הספר יותר… ובמקומה שמו לנו סגנית שלא יודעת מימינה ומשמאלה, פנינו אליה בקשיים שעלו אצלנו. אמרה שבודקת וחוזרת כדי לנפנף אותנו עם תשובה מטופשת. כמובן שלא חזרה אלינו, וכשפנינו שוב כבר לא ענתה. התחלנו את השנה בידיעה שהמורה של הבן שלי עוזבת כי המנהלת איריס דרמר עזבה. המורות שם מתנהגות לילדינו כמו רס"ר בצבא, כאילו מחר מתגייסים. כל מורה פתחה עסק לעצמה עוגות, ציפורניים ועוד. ולא מעניין אותן החינוך והלמידה של ילדינו.. ועכשיו הביאו לנו מנהלת חדשה שממשיכה את הדרך של המורות, לא רוצה כל קשר עם ההורים. מורה של הילד שלי שלחה הודעות ועדכונים בעיצומו של ראש השנה, שולחת בשבת הודעות. זה בית ספר יהודי??? אין טיפת כבוד!! הוא מצדיקה את המורות שצועקות בלי רחמים שם. וכל מה שמעניין אותה זה להקים "גינה קהילתית". ואני לא ההורה היחיד שמתלונן!!!

    איפה מנהלת איריס דרמר שתמיד הייתה המענה הכי חם ואוהב שלנו. תמיד הייתה זמינה אלינו. ראתה את הילדים כאילו הם הילדים שלה!!!!! וקידמה כל ילד ברמה ובקצב הלמידה שלו. הביאה את הבית ספר לחדשני ביותר. לא עזבה אותנו באירועים אישיים תמיד הייתה בשבילנו!! ויותר מזה המורה של הבן שלי עזבה המורה הכי טובה בבית ספר, הביאה לנו חוויה אחרת לבית הספר. מלמדת בנועם הכירה את הילד שלי כמעט כמוני! הביאה את הילד ללומד עצמאי ממש! מלמדה בצורה חדשנית ולא כמו המורות הדבוקות לספר ובשיטות הישנות ולא מתאימות לעכשיו. איך משרד החינוך מוותר כך על מנהלת מהשורה הראשונה ועל מורות איכותיות????????

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר