מתחם בתי הזיקוק (צילום: חגי פריד)
מתחם בתי הזיקוק (צילום: חגי פריד)

מסתמן: עיריית חיפה תעתור לביטול תוכנית בז”ן

בעקבות החלטת המועצה הארצית לאשר את התוכנית מסרה היועצת המשפטית של העירייה עו”ד ימית קליין כי אם תוספת הבנייה היא למתקני ייצור ולא למתקנים שיפחיתו את הפליטות, יועבר המאבק לערוץ המשפטי

פורסם בתאריך: 7.6.17 18:42

בעקבות החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה של מינהל התכנון אתמול (שלישי) לאשר את התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק במפרץ, מסתמן כי עיריית חיפה תגיש לבית המשפט עתירה מינהלית לביטול ההחלטה.

החלטת המועצה הארצית התקבלה בסיום דיון חוזר בהחלטת ועדת המשנה לעררים שלה מיולי אשתקד לאשר את התוכנית שיזמה חברת בז”ן, וגם בדיון הנוסף אושרה התוכנית למורת רוחם של תושבים רבים מהאזור המודאגים מאוד מעצם המצב הנוכחי של פליטות מזהמים מהמתחם.

היועצת המשפטית של עיריית חיפה עו”ד ימית קליין הודיעה היום כי אם לא הוטמעו בהחלטה שלוש דרישות מהותיות שהציבו העירייה, ארגוני איכות סביבה ורשויות מקומיות נוספות מהאזור לפני הדיון, תוגש עתירה לבלימת התוכנית.

עד כה לא פורסמה ההחלטה המפורטת של המועצה הארצית, אך מהודעה שהעבירה דוברות מינהל התכנון עולה כי השינוי העיקרי בהחלטת המועצה הוא צמצום תוספת שטח הבנייה של מתקנים חדשים במתחם ביחס למצב הקיים מ־20 אחוז לחמישה אחוזים.

על שיעור תוספת של 20 אחוז החליטה ועדת הערר לפני כשנה, אך חשוב לציין כי מדובר בתכסית הבנייה בלבד (השטח שמכסה הבנייה בתוך גבולות התוכנית) ולא בנפחי הבנייה עצמם, שלא הוגבלו מבחינה כמותית. תרגום של אחוזי התכסית לדונמים מלמד כי ועדת הערר קבעה שניתן יהיה להוסיף במתחם מתקני ייצור בשטח של 174 דונם ריקים מבינוי, וכעת צמצמה המועצה הארצית את השטח ל־43 דונם.

עיריית חיפה מציגה חזית רחבה של מתנגדים לתוכנית, ובהם רשויות מקומיות נוספות מהאזור וארגוני סביבה. בשיחה עם “כלבו” הודיעה היועצת המשפטית קליין כי אם החלטת המועצה הארצית מאפשרת באותם 43 דונם תוספת מתקני ייצור, ולא מתקנים בטיחותיים ומתקנים סביבתיים להפחתת פליטות מזהמי האוויר, בכוונת העירייה לעתור לבית המשפט לביטול ההחלטה.

הדרישה השנייה של העירייה היא שבתוכנית יוטמע תכנון מפורט וקונקרטי של הבנייה העתידית שהיא מאפשרת. דרישה זו נובעת מכך שרוב שטח התוכנית יועד במסגרתה לאזור תעשייה, שבו מתאפשר מימוש של סל שימושים רחב ביותר הכולל בין השאר מבנים ומתקנים לצורך פעילות של בתי זיקוק ומפעלים למוצרים פטרוכימיים, אך הוראות התוכנית לא מפרטות באופן קונקרטי מהם המבנים והמתקנים שמכוחה מתאפשר בהמשך לקבל היתרי בנייה לבנייתם. הטענה על היעדר פירוט כבר הועלתה על ידי ארגון אדם, טבע ודין, אך ועדת הערר דחתה אותה בטענה ש”התוכנית היא תוכנית מפורטת לכל דבר ועניין”, וכוללת בין השאר פירוט של “התכליות, השימושים וזכויות הבנייה”.

הדרישה השלישית של העירייה היא לקביעת מכסות כמותיות לכלל המזהמים שמקורם במתחם, לפני ואחרי הרחבת הבנייה. גם דרישה זו הוצגה על ידי אדם, טבע ודין בפני ועדת הערר, אך הוועדה דחתה אותה ללא הסבר מניח את הדעת: “מקובלת עלינו עמדת המשרד להגנת הסביבה אשר סבר כי אין מקום לקבוע מכסות כמותיות במסגרת התוכנית”.

דחיית הבקשה החלישה מאוד את הנימוק העיקרי שבו השתמשה הוועדה על מנת להגן על התוכנית, ולפיו נקבע בהוראותיה שאישור היתר בנייה למתקן חדש במתחם יותנה בכך שלאחר הפעלת המתקן לא תגדל, ביחס למצב הקיים, הכמות הכוללת המירבית של פליטות מזהמי האוויר שמקורם בפעילות ייצור במתחם.

 

היועצת המשפטית של עיריית חיפה עו"ד ימית קליין (צילום: דוברות עיריית חיפה)

היועצת המשפטית של עיריית חיפה עו"ד ימית קליין (צילום: דוברות עיריית חיפה)

 

כעת נראה כי ישימות קו ההגנה העיקרי של התוכנית תועמד למבחן משפטי. קליין: “אנו דורשים לא רק לקבוע את היקפה המספרי של בועת הפליטות אלא גם לצמצמה. נשתמש בכל הכלים המשפטיים העומדים לרשותנו על מנת לבלום את התוכנית במתכונתה הנוכחית”.

תגובות נוספות להחלטת המועצה הארצית נעו בין אכזבה לשביעות רצון. קבוצת בז”ן: “אישור התוכנית הוא בשורה חשובה שתאפשר לקבוצת בז”ן לשפר את הפעילות הסביבתית, תוך הבטחת צורכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של הקבוצה. כפי שהבהיר יו”ר הדירקטוריון של הקבוצה עובדיה עלי בדיון במועצה הארצית, בז”ן היתה קשובה לחששות הציבור וביצעה הליך הידברות ממושך, תוך הסכמה לוויתורים משמעותיים מול עיריית חיפה והגופים הירוקים, שתוצאותיו אומצו על ידי המועצה הארצית”.

חבר מועצת העיר מסיעת הירוקים אביהו האן: “ההחלטה שהתקבלה במועצה הארצית מהווה מכת מוות לעתיד של חיפה. ההחלטה תאפשר לבז”ן להקים מתקני ייצור נוספים על בסיס תוספת של חמישה אחוזים כאשר לאף גורם לא ברור מהם 100 האחוזים”.

יו”ר המועצה הארצית אביגדור יצחקי: “המועצה עשתה את מירב המאמצים על מנת להפחית את הזיהום במפרץ מצד אחד, ומצד שני היא הגבירה את הפיקוח על הזיהום במפרץ”.

 

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר