בתי הזיקוק. (צילום: רמי שלוש)
בתי הזיקוק. (צילום: רמי שלוש)

אושרה התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק

המועצה הארצית לתכנון ובנייה שדנה מחדש בתוכנית אישרה אותה במתכונת מצומצמת ביחס לגרסתה הקודמת, שהתירה תוספת מתקנים בשיעור של 20 אחוז. לפי התוכנית החדשה תותר תוספת של חמישה אחוזים בלבד

פורסם בתאריך: 6.6.17 17:44

המועצה הארצית לתכנון ובנייה החליטה היום (שלישי) לאשר את התוכנית להרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה. בהודעת מינהל התכנון נמסר כי המועצה החליטה לצמצם את היקף התוספת של מתקנים חדשים במתחם מ-20 אחוז לחמישה אחוזים. התוספת היא ביחס למצב הקיים, ועל שיעור תוספת של 20 אחוז החליטה ועדת הערר של המועצה הארצית ביולי אשתקד.

שיעור ההרחבה העתידית אמנם צומצם, אך המועצה הארצית החליטה לאשר את התוכנית עצמה למורת רוחם של תושבי האזור המודאגים מאוד מעצם המצב הנוכחי של פליטות מזהמים מהמתחם. בהקשר זה יצוין כי התוכנית כוללת סעיף הקובע שבנייה עתידית של מתקנים חדשים תותנה בכך שסך הפליטות מהמתחם לא יגדל, אך פעילי סביבה מהאזור הטילו בשנים האחרונות ספק ביכולת ליישם תנאי זה, והדבר יועמד כעת למבחן מעשי.

יו"ר המועצה הארצית אביגדור יצחקי: "המועצה עשתה את מירב המאמצים על מנת להפחית את הזיהום במפרץ מצד אחד, ומצד שני היא הגבירה את הפיקוח על הזיהום במפרץ".

מקבוצת בז"ן נמסר בתגובה: "אישור התוכנית הוא בשורה חשובה שתאפשר לקבוצת בז"ן לשפר את הפעילות הסביבתית, תוך הבטחת צורכי המשק והמשך פעילותה ועתידה של הקבוצה. כפי שהבהיר יו"ר הדירקטוריון של הקבוצה עובדיה אלי בדיון היום במועצה הארצית, בז"ן היתה קשובה לחששות הציבור וביצעה הליך הידברות ממושך, תוך הסכמה לוויתורים משמעותיים מול עיריית חיפה והגופים הירוקים, שתוצאותיו אומצו על ידי המועצה הארצית".

מעיריית חיפה נמסר: "אנחנו מברכים ושמחים חלקית על החלטת המועצה הארצית לתכנון ובנייה לאמץ חלק נרחב מעקרונות המתווה שהוגש על ידי העירייה, ארגוני הסביבה והרשויות המקומיות הסובבות והגובלות. נמשיך להילחם כדי שלא יוגדל היקף הפליטות וכדי שלא יוספו מתקני ייצור. בכוונתנו ללמוד ביחד עם הארגונים הסביבתיים את ההחלטה לעומקה ולהגיש את הסתייגותנו לוועדה. אם נצטרך נעתור לבתי המשפט. לא נתפשר על איכות חייהם של תושבי הסביבה והמפרץ".

חבר המועצה מסיעת הירוקים אביהו האן: "ההחלטה שהתקבלה היום במועצה הארצית מהווה מכת מוות לעתיד של חיפה. ההחלטה תאפשר לבז"ן להקים מתקני ייצור נוספים על בסיס תוספת של חמישה אחוזים כאשר לאף גורם לא ברור מהם 100 האחוזים. חבל מאוד שאחרי מאמץ רב שבמסגרתו פעלתי מול יצחקי ושר האוצר משה כחלון לפתיחת התוכנית ולהחזרתה לדיון הגענו לתוצאה רעה כזו לתושבי חיפה".

ליהי שחר ברמן, מובילת מאבק מפרץ חיפה במגמה ירוקה – תא קהילתי מפרץ חיפה : "החלטת המועצה הארצית מדירה שינה מעינינו מאחר ומבעד למכבסת המילים, ניתן למעשה אשראי פתוח לבתי הזיקוק להקים מתקני ייצור נוספים ומזהמים. בעוד שכל אזרח פשוט נדרש להגיש תוכנית מפורטת לשיפוץ ביתו, מול בתי הזיקוק מסתפקים בהבטחה עמומה. למרות אין ספור חריגות, פליטות ושריפות, נתונים שידועים למשרד להגנת הסביבה, המפעל המזהם בישראל מעז לדרוש הרחבה, כאשר בכל מדינה מתוקנת הדיון היה נסוב על צמצום או סגירה. ההרחבה כוללת מתקנים מזהמים ונפיצים כדוגמת הפצחן המימני שתקלה בו שוות ערך לפצצת מימן. בפועל, האחריות להקמת המתקנים הנוספים הועברה לוועדה המחוזית שאין בה ולו נציג סביבה אחד. אנחנו נמשיך להיאבק בכל זירה על מנת להגן על בריאותם וחייהם של תושבי מפרץ חיפה".

רוית שטוסל, חברת הוועד המנהל של הקואליציה לבריאות הציבור: "אחרי שעות ארוכות של דיון והפרחת הסכמות לדרישות הארגונים הסביבתיים והרשויות הסובבות את מפרץ חיפה, מגיעה הוועדה הארצית ומקבלת החלטה שאין לה כמעט כל קשר לנאמר בדיון עצמו. אני מקווה שפרוטוקול הדיון יתפרסם במהרה, ואפשר יהיה להציג את הפערים שהתגלעו. משמח מאוד שעיריות חיפה, קרית אתא, קרית ביאליק , קרית מוצקין , קרית טבעון והמועצה המקומית זבולון נשארות ועומדות יחד עם הארגונים הסביבתיים העוררים אל מול תכנית ההרחבה. מחר נעביר את השגותינו ואם הן לא יתקבלו, נפגש בבית המשפט. לא נאפשר הוספת מתקני ייצור חדשים במתחם בז"ן ולא נסכים לכל ויתור על דרישותינו המהותיות".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר