כרמל אולפינים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)
כרמל אולפינים (צילום: המשרד להגנת הסביבה)

כרמל אולפינים נקנסה ב-18.7 מיליון שקל

המשרד להגנת הסביבה הטיל עיצום כספי בסך של 18,658,920 על חברת כרמל אולפינים מקבוצת בז"ן בגין חריגה מערכי הפליטה לאוויר. במשרד מציינים כי זהו אחד מהסכומים הגבוהים ביותר שהוטלו על חברה או על מפעל כלשהם. בז"ן: "נעתור לבית המשפט נגד ההחלטה"

פורסם בתאריך: 8.5.24 12:56

המשרד להגנת הסביבה הטיל על חברת כרמל אולפינים (כאו"ל) מקבוצת בז"ן שבמפרץ חיפה עיצום כספי בסך של 18,658,920 שקל בגין חריגה מערכי הפליטה שנקבעו לחברה בהיתר הפליטה של המפעל מכוח חוק אוויר נקי. זהו אחד מהסכומים הגבוהים ביותר שהטיל המשרד להגנת הסביבה על חברה או על מפעל כלשהם. השלמת הליך האכיפה המינהלית הגיעה לאחר שהמשרד הודיע לחברה כבר בשנת 2023 על כוונתו להטיל עיצום כספי.

כאו"ל היא חברה בת בבעלות מלאה של בז"ן, אשר עוסקת בין השאר בייצור ובשיווק של פולימרים המשמשים לתעשיית הפלסטיק. פעילותם של מתקני המפעל היא מקור פליטה הנדרש בהיתר פליטה מטעם המשרד להגנת הסביבה על פי חוק אוויר נקי. מהמשרד נמסר כי בהיתר הפליטה המקורי שהעניק המשרד למפעל בשנת 2016 נדרשה הפחתת פליטות של תחמוצות חנקן מדודי הקיטור עד 28 בפברואר 2018. לאחר פניות חוזרות מהמפעל ודיונים רבים, בתיקון היתר הפליטה מ-9 במרץ 2020 נדרשה החברה להגיש תוכנית ולהתקין אמצעים להפחתת הפליטות עד 1 בינואר 2021, אשר כללו מתן זמן היערכות סביר למפעל להשלמת המהלך ולהתקנת אמצעי הפחתת הפליטות הנדרשים.

עוד נמסר כי החברה לא עמדה בלוחות הזמנים שקבע המשרד ולא נערכה כראוי עם הקמת מתקני טיפול במזהמים כנדרש בהיתר, ומתחילת שנת 2021 נמדדו חריגות מערכי הפליטה המעודכנים לתחמוצות חנקן שנדרשה החברה לעמוד בהם. בשל כך פתח מחוז חיפה של המשרד בהליך אכיפה מינהלי נגד החברה, שבמסגרתו הוציא המחוז צו מינהלי מכוח סעיף 45 בחוק אוויר נקי, ובו נקבעו ערכי פליטה מחמירים למזהם תחמוצות החנקן מתנורי הפיצוח של החברה, במטרה לצמצם לאלתר את הפליטות הכוללות של המפעל ואת הפגיעה באיכות האוויר, עד להשלמת התקנת אמצעי הפחתת הפליטות, כפי שדרש המשרד בהיתר. במקביל להליך האכיפה המינהלי המשיך המשרד להגנת הסביבה בהליך האכיפה למיצוי הדין מול המפעל.

 

 

במאי 2022 – באיחור של כשנה וחצי מהמועד שנקבע בהיתר הפליטה – השלים המפעל את התקנת אמצעי הפחתת הפליטות. על כן, ובגין החריגות מערכי הפליטה של המזהם תחמוצות חנקן שנמדדו מינואר 2021, הטיל המשרד להגנת הסביבה על כרמל אולפינים עיצום כספי בסך של כ-18.7 מיליון שקל.

במשרד מציינים כי בשנים האחרונות הם ניהלו כמה הליכי אכיפה נגד כאו"ל וחברות נוספות בקבוצת בז"ן, כולל עיצומים כספיים, צווים, התראות וחקירות פליליות. בשנת 2017 הוטל על כאו"ל עיצום כספי בסך של 2.17 מיליון שקל על הפרת חוק אוויר נקי, וביוני 2022 הוגש כתב אישום נגד החברה ושלושה נושאי משרות בה בגין גרימת זיהום אוויר והפרות חוזרות של תנאי היתר הפליטה ורישיון העסק.

מנהלת אגף איכות אוויר ואסבסט במשרד להגנת הסביבה רעות רבי: "דרישות המשרד להגנת הסביבה להפחתת פליטת מזהמים מהתעשייה מגינות על הציבור. כאו"ל התעכבה במשך כשנה וחצי בהתקנת מתקנים להפחתה משמעותית של פליטת תחמוצות חנקן מדודי קיטור, ומשום כך הטלנו עליה עיצום כספי, מהגבוהים שהמשרד הטיל עד היום. המשרד ימשיך לעמוד איתן נגד כל הפרה או עבירה סביבתית, יאכוף וימצה את הדין במטרה לשמור על בריאות הציבור והסביבה".

מקבוצת בז"ן נמסר: "קיבלנו את ההודעה בדבר העיצום, ובכוונתנו לעתור לבית המשפט נגד ההחלטה. ההחלטה היא חסרת יסוד ומהווה הפרה בוטה של הסכמת המשרד להארכת מועדים, שניתנה מתוך הכרה בכך שהתקנת המערכת במתקני החברה לא היתה אפשרית בתקופת משבר וירוס הקורונה. קבוצת בז"ן הקפידה ומקפידה ליישם את הדרישות הרגולטוריות החלות עליה ולעמוד בהנחיות המשרד להגנת הסביבה".

מנכ"לית איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה ד"ר ליהי שחר ברמן: "יישום עיקרון 'המזהם משלם' הוא אבן יסוד במאבק יעיל ונחוש נגד מי שפוגעים בבריאות הציבור. החלטת המשרד להגנת הסביבה להטיל עיצומים על כרמל אולפינים היא נקודת ציון במאבק נגד המפעלים המזהמים במפרץ. כרמל אולפינים זלזלו במשך שנים לא רק בהוראות החוק ובהנחיות המשרד להגנת הסביבה אלא בעיקר במחויבותם להגנה על בריאות הציבור, וטוב עשה המשרד שבחר לנקוט מדיניות של יד קשה אל מול מי שחשבו שיוכלו לחסוך על גב תושבי אזור מפרץ חיפה ובריאותם".

שחר ברמן הוסיפה כי "האיגוד מפעיל כמה תחנות ניטור שמודדות באופן שוטף את ערכי הפליטה של קבוצת בז"ן, ופועל באופן שוטף אל מול המשרד להגנת הסביבה על מנת לשתף בנתוני הפליטות ובחריגות ולקדם אכיפה יעילה. העיצומים הכספיים וההתנהלות של המפעלים שהביאה להטלתם הם תזכורת נוספת לחשיבות שבפינוי מהיר של המפעלים המזהמים מהמפרץ כפי שנקבע בהחלטת הממשלה ובתמ"א 75 לפיתוח מפרץ חיפה".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר