תשריט התוכנית - בשטח הצבוע בצהוב תותר הקמת מפעלים מזהמים (מתוך מסמכי התוכנית)
תשריט התוכנית - בשטח הצבוע בצהוב תותר הקמת מפעלים מזהמים (מתוך מסמכי התוכנית)

התוכנית למפרץ לא כוללת הוראות לצמצום הזיהום

לאחר ש”כלבו - חיפה והצפון" חשף שהתוכנית החדשה למפרץ חיפה מאפשרת להקים מפעלים מזהמים ללא הגבלה, כעת מתברר שלא ניתנה במסגרתה כל הנחיה להתמודדות עם זיהום האוויר שהיא מאפשרת

פורסם בתאריך: 10.5.17 21:41

למרות שתוכנית המתאר הארצית לעורף נמל בחיפה מאפשרת הקמת מפעלים חדשים רבים, היא אינה כוללת הוראות לצמצום זיהום האוויר מאותם המפעלים וממוקדים נוספים שבתחומה.

לפני כשבועיים המליצה הוועדה לנושאים תכנוניים עקרוניים (הוולנת"ע) של מינהל התכנון במשרד האוצר לקדם את התוכנית שיוזמים מינהל התכנון וחברת נמלי ישראל (חנ"י). התוכנית שהוכנה על ידי האדריכל האדריכל עמוס ברנדייס חלה על שטח של 33,030 דונם, בים וביבשה, ובמתכונת הגשתה לוולנת"ע היא כללה 7,175 דונם בייעוד של עורף נמל – שטחי רצועת חוף ברוחב משתנה מהעיר התחתית ועד לקרית חיים.

כפי שנחשף ב"כלבו – חיפה והצפון" בשבוע שעבר, בכל מקום שבו מאפשרת התוכנית שימוש של עורף נמל היא גם מאפשרת להקים מפעלים מזהמים חדשים, בכפוף להכנת תוכנית מפורטת ובתנאי שהסיכון מהם לא יגלוש מעבר לגדרותיהם (מדובר כעת בשישה מתחמים בשטח של כ־6,000 דונם, לאחר שהוולנת"ע הוציאה את מתחם קרקעות הצפון מתחום התוכנית).

מבדיקת "כלבו – חיפה והצפון" עולה כי למרות שתוכנית עורף הנמל-החזית התעשייתית מאפשרת הקמת מפעלים מזהמים מכל סוג וללא הגבלה, אין בהוראותיה, גם במתכונת הגשתה לוולנת"ע וגם לאחר החלטת הוועדה, אף סעיף המורה על צמצום זיהום האוויר ממוקדי פליטת המזהמים שהיא מאפשרת או הנחיה המורה לפחות על ניסיון לצמצמו. הדבר מעורר מחשבות נוגות, שכן במהלכים תכנוניים אחרים במפרץ הוטמע לפחות סעיף המצהיר שסך פליטות מזהמי האוויר לא יגדל גם לאחר מימוש בנייה תעשייתית חדשה.

"כלבו – חיפה והצפון" הפנה למשרד להגנת הסביבה ולשני יזמי התוכנית – מינהל התכנון וחנ"י – את השאלה מדוע לא כוללות הוראות התוכנית הנחיות למניעת זיהום אוויר שמקורו יהיה במפעלים החדשים הרבים שהיא מאפשרת להקים. התשובות שקיבלנו אינן מניחות את הדעת. מהמשרד להגנת הסביבה נמסר כי הוא "הגיש חוות דעת לוועדה שבה דרש להוסיף להוראות התוכנית סעיפים ספיציפיים הכוללים הנחיות למניעת זיהום אוויר ונושאים סביבתיים אחרים".

כפי שעולה מהחלטת הוולנת"ע, דרישת המשרד לא אומצה. ממינהל התכנון נמסר כי "כל בנייה של מפעל תחויב בתוכנית מפורטת ובהיתרי בנייה בהתאם לאופיו ולמיקומו ולאור תסקיר השפעה על הסביבה, אם יידרש". חנ"י מסרה כי "הרגולציה הסביבתית הקיימת והכוח שבידי הרגולטורים חזקים בהרבה מתוכנית מתאר ארצית שאין בה הוראות של תוכנית מפורטת".

לעומת ההימנעות מקביעת הוראות בנושא זיהום האוויר, בתוכנית נקבעו הוראות בנושא חומרים מסוכנים שככלל חותרות לכך שהסכנה הנשקפת מהם לא תזלוג לעבר מוקדים המהווים רצפטורים ציבוריים.

יצוין כי תגובת מינהל התכנון לכתבה בשבוע שעבר הגיעה לאחר סגירת הגיליון. בתגובה נאמר כי "מפעלים עתידיים, אם יוקמו, ירוכזו בחלק הנמל המרוחק מהעיר" ולא בשטחי עורף הנמל. אלא שתגובת המינהל אינה עולה בקנה אחד עם הוראות התוכנית ועם החלטת הוולנת"ע שבה קיימת הוראה ברורה המאפשרת הקמת מפעלים בשטחי עורף הנמל (השטחים הצבועים בצהוב בתשריט התוכנית). ככל שהמינהל התכוון לכך שהתוכנית מאפשרת הקמת מפעלים בשטחי רציפי הנמל הקיימים (הצבועים באדום בתשריט התוכנית) הרי שגם רציפים אלה משתרעים על שטחים עצומים ונמצאים בתוך חיפה, כך שפוטנציאל הפגיעה הסביבתית של מפעלים שיוקמו בתחומם הוא ברור מראש. ואולם, למרות תגובת המינהל כלל לא ידוע על כוונה לפנות את רציפי הנמל משימושיהם הנוכחיים לטובת מפעלים מזהמים חדשים.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר