רחוב בייליס
רחוב בייליס

איריסין – ההורמון ששורף שומן בזמן פעילות גופנית

והשבוע: רחוב בייליס

פורסם בתאריך: 2.2.19 23:54

היסטוריה: מנחם בייליס (1934-1873) היה קורבן לעלילת דם ברוסיה. בייליס שימש מנהל עבודה במשרפת לבנים בקייב, ונאסר בשנת 1911 ב”אשמת” רצח נער רוסי נוצרי לשם שימוש בדמו לאפיית מצות לפסח. למרות שזמן קצר לאחר הפשע עלתה המשטרה על עקבות הרוצחים הכריזו אנשי הארגון האנטישמי הימני “המאה השחורה” שיד היהודים בפשע, ושר המשפטים והתובע הכללי של קייב התעלמו מעדויות המשטרה כדי למצוא שעיר לעזאזל יהודי על סמך עדות שקר. משפטו של בייליס נערך בשנת 1913, וחבר המושבעים זיכה אותו פה אחד. בשנת 1914 הוא עלה לארץ ישראל, ובשנת 1921 הוא יצא לארצות הברית, שם נפטר. בייליס כתב ספר זיכרונות ביידיש בשם “תולדות סבלותי”.

הורמון האיריסין: לדיאטה, כלומר להרכב המזון שאנחנו אוכלים, יש את ההשפעה הגדולה ביותר על משקל הגוף, אך חשוב לזכור כי פעילות פיזית היא חלק חשוב מהנוסחה הכוללת. מחקרים מהזמן האחרון הוכיחו כי הורמון שורף שומן, אשר משוחרר בזמן פעילות גופנית, משחק גם הוא תפקיד חשוב במשקל הגוף. הורמון זה, הקרוי איריסין (IRISIN, FNDC5), עוזר לגוף להפחית שומן ומסייע לכך שהשומן לא ייווצר כלל.

בזמן מאמץ ולאחר הפעילות הגופנית הופך האיריסין לפעיל בעקבות כמה תהליכים ביוכימיים, והוא מופרש אל זרם הדם. חשיבותו המרכזית של האיריסין נעוצה בכך שהוא הופך את רקמת השומן הלבנה הנפוצה בגופנו לרקמת שומן חומה. תפקידה של הרקמה החומה הוא להגביר הוצאת אנרגיה במקום לאגור אותה כפי שעושים תאי השומן הלבנים.

השומן החום נפוץ ברקמות עובריות ותפקידו הוא לשמור על חום הגוף של התינוק בחודשים הראשונים לחייו. אלא שבניגוד למה שהיה נהוג לחשוב בעבר, הוא לא נעלם עם השנים. למעשה, חלקו הקטן נשמר בגוף. וכך, בתגובה למאמץ גופני, מופרש האיריסין, שבסופו של התהליך מגביר את קצב שריפת הקלוריות בגוף, בעיקר על ידי פליטת חום.

מחקרים שנערכו על בעלי חיים מצאו השפעות נוספות של האיריסין. למשל מתן חיצוני של ההורמון גרם להשפעות בריאותיות בדומה לפעילות גופנית – כמו ירידה ברמות הסוכר בדם, ירידה בשיעור השומנים הדם ומניעת השמנה – גם אצל בעלי החיים שהוזנו בדיאטה עתירת קלוריות ולא ביצעו פעילות גופנית.

אך למרות התוצאות המעודדות של המחקרים אין עדיין מה לפנטז על מתן האיריסין כתרופה. כאמור, עיקר ההשפעה של ההורמון היא בטווח הארוך. בדיקה גילתה שההורמון נותר ברמה נמוכה בקרב לא פעילים אשר התחילו לבצע פעילות גופנית. לעומת זאת, ההורמון נמצא ברמה גבוהה בקרב צעירים שביצעו פעילות בדרגת קושי גבוהה, הן בזמן ביצוע פעילות אירובית (ריצה, רכיבה על אופניים) והן בזמן פעילות אנאירובית (הרמת משקולות) ולאחריה.

עם זאת, אין ספק שגילוי התפקיד הפיזיולוגי של האיריסין מאשר את מה שרבים חוו על בשרם: בטווח הארוך פעילות גופנית מאומצת ומותאמת הכוללת גם פעילות אירובית וגם אימוני התנגדות היא כלי מרכזי בדרך לירידה במשקל.
נמצא כי לחלק מבני האדם יש כמות גדולה יותר של שומן חום מאשר לאחרים וכי קיים מתאם ברור בין ההפעלה של שומן חום לבין מדדים מטבולים של בריאות טובה. כלומר לאנשים רזים יש יותר שומן חום מאשר לשמנים, לצעירים יש יותר שומן חום מאשר לזקנים, ולבעלי רמת סוכר תקינה יש יותר שומן חום מאשר לבעלי רמת סוכר גבוהה.

ווייז: נחנה את הרכב בחלקו העליון של רחוב בייליס.

האימון: תחילה נבצע חימום ארוך של 25-20 דקות שישלב ריצה קלה, ריצה מהירה ומתיחות אקטיביות. אורכו של רחוב בייליס הוא 170 מטר הכוללים מקטע תלולה של 50 מטר, ואנו נרוץ אותו הלוך וחזור 15 פעמים.

פעמים 5-1: נרוץ מתחילת הרחוב עד לסופו ובחזרה בקצב מתון. אחרי כל פעם ננוח במשך 2.5 דקות.

פעמים 10-6: בעלייה נרוץ בקצב מהיר, ובירידה נרוץ בקצב מתון. אחרי כל פעם ננוח במשך 2.5 דקות.

פעמים 15-11: בעלייה נרוץ בקצב מתון, ובירידה נרוץ בקצב מהיר. אחרי כל פעם ננוח במשך 2.5 דקות.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר