היכל הספורט ברוממה
היכל הספורט ברוממה

גרלין – הורמון הרעב בגוף

והשבוע: היכל הספורט רוממה

פורסם בתאריך: 9.2.19 08:13

היסטוריה: היכל הספורט רוממה חיפה הוא היכל הספורט העירוני של העיר, ותכליתו העיקרית היא אירוח תחרויות ספורט ומופעים. ב־21 ביוני 2015 הוחלף שמו של ההיכל והוא נקרא היכל רענן כץ תמורת סבסוד פעילויות הספורט העירוניות על ידי איש העסקים הישראלי-אמריקאי רענן כץ. לאחר שהחוזה הסתיים וכץ סירב לחדשו חזר ההיכל לשמו הקודם. ההיכל נבנה בשנת 1976 בשטח של 6,000 מ”ר והכיל כ־3,000 מקומות ישיבה. חזיתו עוטרה בחמישה תבליטי אלומיניום שהציגו ספורטאים בתנוחות שונות – מעשה ידיו של האמן גרשון קניספל. בשנת 2010 עבר ההיכל שיפוץ מקיף, מספר המקומות ביציעים הוגדל ל־5,000 ושטחו של המבנה המחודש גדל ל־13,000 מ”ר.

הורמון הגרלין: ירידה במשקל עשויה להיות משימה קשה, אבל כל מי שעשה דיאטה יודע שגם שמירה על משקל היעד היא מטרה לא פשוטה. ממצאי מחקרים מצביעים על כך ששיעור ניכר מהמרזים מעלה את המשקל שהוא איבד תוך שנה אחת בלבד, וזאת בשל שילוב בין התיאבון וההרגלים הישנים לבין הורמונים מווסתי משקל שמנסים לשמור על המשקל הישן ואף להשיב את השומן שאבד. גרלין, הידוע בכינוי “הורמון הרעב”, משחק תפקיד מרכזי בתהליך הזה והוא עלול להכשיל דיאטות ולהקשות על שימור תוצאותיהן. אם גם אתם מעוניינים לרדת במשקל או למנוע עלייה, אלה הם הדברים שחשוב לדעת על ההורמון ועל האופן שבו תוכלו לשמור על תפקודו הרצוי והתקין.

גרלין הוא הורמון שמיוצר במעיים ושעובר דרך מחזור הדם אל המוח במטרה ליידע אותו שהגיע הזמן לאכול. מכיוון שהגברת התיאבון היא התפקיד העיקרי של ההורמון, הוא גורם לנו לצרוך מזון רב יותר ולאחסן שומן. כל עוד גופנו מתנהל בצורה תקינה ובריאה, ההורמון מופרש כאשר הקיבה ריקה, חודר אל מחזור הדם ומשפיע על החלק במוח המכונה היפותלמוס אשר מסדיר את הורמוני התיאבון. בהתאם לכך, ככל שרמות ההורמון גבוהות יותר כך אנו נעשים רעבים יותר, ולהיפך.

רמות הגרלין בגוף עולות בדרך כלל לפני ארוחה, כאשר הקיבה ריקה, ויורדות זמן קצר לאחר האוכל. ללא קשר לרמות השומן שיש לכל אחד בגוף, רמות הגרלין גדלות מטבען כאשר אנו מתחילים דיאטה, שכן מדובר בתגובה טבעית של הגוף שמזהה שינוי ומנסה להגן עלינו מראש מפני רעב. חוקרים מצאו עלייה של 24 אחוז ברמות הגרלין אצל אלה שהיו בדיאטה במשך שישה חודשים, ואילו אצל ספורטאים ששהו בדיאטה מחמירה במיוחד נמצאה עלייה ממוצעת של כ־40 אחוז.

במקביל לעלייה ברמות הגרלין נצפית במהלך דיאטה ירידה ברמות הלפטין, שהוא הורמון השובע, והשילוב בין השניים לצד ירידה בקצב חילוף החומרים, שמתרחשת אף היא כשאנו מגבילים את צריכת הקלוריות שלנו במשך תקופה ארוכה, הופך את הירידה במשקל ואת השמירה עליו לאתגר קשה במיוחד.

אף על פי שנראה כי לא ניתן לשלוט בגרלין באופן ישיר באמצעות תרופות, דיאטות או תוספי מזון, ניתן לשמור על רמות תקינות שלו בגוף בדרכים הבאות:

הימנעו משינויים קיצוניים במשקל – גם אם אתם מעוניינים לרדת במשקל לקראת אירוע או חופשה קרובים, אל תחפשו אחר פתרונות יצירתיים או תוכניות קצרות טווח שמבטיחות תוצאות מיידיות. כל תנודה קיצונית במשקל תגרום לעלייה ברמות הגרלין בגופכם, והדבר יאותת לגוף על “מצב חירום” ויוביל לתחושות של עייפות, כבדות וכמובן גם רעב.

הקפידו על שינה מספקת – להמלצה המוכרת הזו יש קשר הדוק מאוד לרמות ההורמון. מכיוון שגרלין מתקשר גם לערנות שלנו, שינה באיכות ירודה או לא מספקת מעלה את רמות הגרלין ולכן באה יד ביד עם רעב ועם עלייה במשקל.

בצעו פעילות גופנית – האימונים הגופניים הם יעילים לא רק כדי לרדת במשקל אלא גם כדי להוריד את רמות ההורמון בגוף. זאת מכיוון שבמחקרים שונים נמצא כי אצל אנשים בעלי מסת שריר גדולה יותר נצפו רמות גרלין נמוכות יותר.

 

 

ווייז: נחנה את הרכב בחניון של היכל הספורט רוממה.

האימון: לאחר חימום של 20 דקות נעבור לאינטרוולים של 150 מטר כל אחד בכביש הפנימי שמוביל לחניון. נבצע 20 אינטרוולים, ובסך הכל שלושה ק”מ.

פעמים 3-1: נרוץ את המסלול בקצב קל בדרגת קושי 3. בין כל פעם ננוח במשך 45 שניות, ובתום הסט כולו ננוח במשך ארבע דקות.
פעמים 7-4: נרוץ את המסלול בקצב קל בדרגת קושי 4. בין כל פעם ננוח במשך 45 שניות, ובתום הסט כולו ננוח במשך ארבע דקות.
פעמים 11-8: נרוץ את המסלול בקצב מתגבר בדרגת קושי 5. בין כל פעם ננוח במשך 45 שניות, ובתום הסט כולו ננוח במשך ארבע דקות.
פעמים 15-12: נרוץ את המסלול בקצב מתגבר בדרגת קושי 6. בין כל פעם ננוח במשך 45 שניות, ובתום הסט כולו ננוח במשך ארבע דקות.
פעמים 19-16: נרוץ את המסלול בקצב מהיר בדרגת קושי 8. בין כל פעם ננוח במשך 45 שניות, ובתום הסט כולו ננוח במשך ארבע דקות.
פעם 20: נרוץ את המסלול בקצב קל בדרגת הקושי 3

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

 

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר