רחוב גבעון

לפטין – הורמון השובע (חלק א’)

והשבוע: רחוב גבעון

פורסם בתאריך: 16.2.19 17:49

היסטוריה: גבעון שבנחלת שבט בנימין היתה עיר כוהנים ואחד מהמרכזים הדתיים הקדומים בישראל. העיר המקורית לא נהרסה עם כיבוש הארץ משום שתושביה הערימו על יהושע בן נון שחתם עמם על הסכם שלום. ליד גבעון התחולל הקרב בין לוחמיו של דוד לחייליו של שאול, שבהמשכו הרג אבנר בן נר את עשהאל בן צרויה.

הורמון הלפטין: דיאטה היא אחד הנושאים המדוברים ביותר בעולם, בעיקר בגלל תופעת השמנת היתר שנפוצה בקרב רוב המדינות המערביות. רבים אינם מודעים לקיומו של הורמון הלפטין (Leptin), שיש לו תפקיד בקרב מי שמנסים לרדת במשקל. לפטין הוא הורמון שמופק מתאי שומן, ומקור שמו הוא במילה היוונית לפטו, שפירושה הוא רזה. ללפטין יש תפקיד פעיל בפעולות גופניות רבות, אשר הרלוונטית שבהן לנושא ההרזיה היא השפעה על תחושת השובע.

תחושת השובע נוצרת במוח, והלפטין משפיע ישירות על כמויות האוכל שאנו מעוניינים לצרוך. כשרמות הלפטין בגוף הן נמוכות, המוח מחפש “פרס” בדמות אוכל. לעומת זאת, רמות גבוהות של לפטין בגוף גורמות למוח לזהות אוכל כפחות מושך, ובמצב כזה נצרוך פחות קלוריות. הלפטין גם מגביר את פעילותה של מערכת העצבים, ובכך הוא מאיץ את קצב שריפת הקלוריות. כשאנחנו צורכים מספיק מזון, יש בגופנו תאי שומן רבים שפועלים ליצירת לפטין. ההורמון משדר למוח שלנו להשתמש במזון שכבר קיים בגוף ולא להכניס אליו מזון נוסף.

מחקרים מוכיחים כי רמות נמוכות של לפטין בגוף מובילות לתחושת רעב בלתי נשלטת, וכתוצאה מכך לעלייה במשקל. לפטין בכמות נמוכה שמוביל לאכילה מוגברת אמור היה להגדיל את מספר תאי השומן בגוף שבתורם מייצרים לפטין, מאזנים את כמותו בגוף ופוקדים על המוח לא להכניס מזון נוסף, אך בפועל זה לא כך. במחקרים התברר שלעכברים יש מחסור קבוע בלפטין, ולכן הגדלת הכמות הובילה לתוצאות המרשימות. זאת בניגוד לאנשים שמנים שאצלם רמות הלפטין הן גבוהות מהרגיל, ולכן הגדלת כמות הלפטין בגופם לא תוביל לאותן תוצאות חיוביות וכמעט שלא תשפיע.

המסקנה היא כי עם השנים הופכים אנשים שסובלים מהשמנת יתר ליותר ויותר עמידים בפני ההשפעה המלאה של הלפטין על הגוף. משמעות הדבר היא שאנשים אלו ירגישו תחושת רעב בלי קשר לכמות המזון שיאכלו.

 

 

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב גבעון.

האימון: הפעם נתמקד בתרגילים של שיווי משקל, ונבצע תרגילים שיסייעו לנו להימנע מפציעות. עלייה במדרגות, הליכה ומעבר מישיבה לעמידה הם פעולות שדורשות שיתוף פעולה הדוק בין המוח, מערכת העצבים, השרירים והעצמות, שעובדים ביחד במטרה לייצב את הגוף ולשמור על שיווי משקל. מהרגע שבו לומדים תינוקות לייצב את עצמם הופך שיווי המשקל לחלק בלתי נפרד מחייהם, ולאורך השנים אנו מתייחסים אליו כאל מובן מאליו. עם זאת, היציבות נוטה להתערער ככל שאנחנו מתבגרים, בעיקר בשל יציבה לקויה וחולשה באזור הירכיים והרגליים – דבר שעלול להוביל למעידות ולפציעות מסוכנות.

תרגילי שיווי משקל יכולים להפחית בעיות של נפילה וקושי לשמור על יציבות שמופיעים לעתים קרובות בגיל בוגר. התרגילים כוללים חיזוק שרירים בפלג הגוף העליון ובפלג הגוף התחתון, אתגור של מערכת שווי המשקל באמצעות פעולות שדורשות תיאום בין כל הגורמים האחראיים על ביצוען, ושיפור הביצוע הכללי של שיווי המשקל לאורך זמן.

לפני ביצוע התרגילים חשוב לזכור כי תרגילי שיווי משקל הם מועילים ואף מהנים, אך עבור חלק מהאנשים הם מאתגרים למדי. אם אינכם בטוחים ביכולתכם לבצע את התרגילים לבד, בצעו את האימון בהדרגה וודאו שאתם נמצאים ליד חפץ שיוכל לעזור לייצב אתכם (כיסא למשל) או בסביבת אדם נוסף שיוכל להחזיק את ידכם.

לצורך חימום נבצע עשר ריצות מתגברות לאורך הרחוב, ולאחר מכן נתחיל בביצוע התרגילים.

תרגיל מס’ 1: שיפור יציבה על רגל אחת. תרגיל זה מסייע לאמן את המוח להיות מודע יותר למרכז הכובד של הגוף, ונוסף על כך הוא מחזק את הקרסוליים ואת הירכיים ותורם ליציבה משופרת.

עמדו מאחורי כיסא עם משענת, כאשר הרגליים ישרות והזרועות מונחות לצדי הגוף. החזיקו במשענת ביד אחת, הרימו את אחת מהרגליים למעלה ויצבו את עצמכם באמצעות הרגל השנייה. הישארו בתנוחה זו במשך עשר שניות וחזרו על התרגיל גם עם הרגל השנייה.

יש להקפיד על נשימה סדירה לכל אורך התרגיל. שאפו אוויר דרך האף ונשפו אותו דרך הפה. אם התרגיל קל עבורכם, העלו את רמת הקושי באמצעות מבט קדימה בזמן שאתם מייצבים את עצמכם, ולא למטה או לצדדים.

תרגיל מס’ 2: אימון עיניים. העיניים שולחות מסרים למוח ללא הפסקה, ויש להן מקום מרכזי בהערכת המצב שהמוח מבצע בכל הנוגע לשיווי המשקל של הגוף. באמצעות תרגיל זה תוכלו לשמור על היציבה תוך אימון מערכת הראייה לבצע את תפקידה על הצד הטוב ביותר.

כופפו את אחת מהידיים והחזיקו את האגודל מול הפנים. הזיזו את היד המכופפת באיטיות ימינה עד כמה שניתן, ולאחר מכן שמאלה עד כמה שניתן. בעת הזזת היד עקבו אחר האגודל באמצעות העיניים בלי להזיז את הראש. חזרו על התרגיל שלוש פעמים לכל יד.

יש לשמור על חזה מורם, על צוואר מתוח ועל סנטר מקביל לרצפה לאורך כל התרגיל. אם אתם מרגישים צורך להזיז את הראש, הניעו את האגודל למרחקים קצרים יותר. זכרו שהדגש בתרגיל אינו על טווח הזזת היד אלא על המעקב אחריה באמצעות העיניים. אם אתם חשים סחרחורת, הפסיקו את התרגיל. תוכלו לנסות לבצע אותו שוב באימון הבא, אך בעתיד בצעו אותו בישיבה או כשאתם אוחזים בכיסא עם היד הפנויה. אם התרגיל קל עבורכם, בצעו אותו כשאתם מזיזים את היד גם מעלה ומטה.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

 

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר