רחוב גאולה
רחוב גאולה

לפטין – הורמון השובע (חלק ב’)

והשבוע: רחוב גאולה

פורסם בתאריך: 23.2.19 20:22

היסטוריה: משמעות המילה גאולה היא שחרור, פדות והצלה. הנביאים חזו את תחילת הגאולה ביום הדין, שבו ייעשה משפט אלוהי וישראל תזוקק מהרוע. בעקבות בוא הגאולה ישררו צדק ושלום נצחיים בעולם כולו, ושארית ישראל תזכה באושר נעלה ותהיה אור לגויים. בדורות האחרונים רווחת האמונה כי עיקרם של ימות המשיח הוא הגאולה המדינית של ישראל משעבוד מלכויות. בעקבות דעה זו, שהיא למעשה התפישה הציונית, קמה מדינת ישראל.

הורמון הלפטין: לאחר שבשבוע שעבר הבנו כיצד פועל הלפטין ומהי עמידות ללפטין, קל להבין את השפעתו על משקל גופנו. אם כך, כיצד ניתן לשלוט בהורמון שמשפיע באופן ישיר על המשקל שלנו? האמת היא שזה לא מסובך. כל שזה דורש מאיתנו הוא להקפיד על תזונה מאוזנת ולשנות במעט את סגנון החיים שלנו.

נקודות חשובות שחשוב להקפיד עליהן:

1. להימנע מדיאטות כאסח – אכילה מופחתת מובילה לכך שהגוף שלנו מוכרח לשרוף שומן כדי שתהיה לו אנרגיה. התיאוריה הזו היא נכונה ויפה, אך בפועל דיאטות הכאסח למיניהן אינן מומלצות ולא יעבדו בטווח הארוך. רוב דיאטות הכאסח אינן כוללות רכיבי מזון חשובים ומובילות לכמות נמוכה של לפטין בגוף, כלומר לחשק עז ובלתי נשלט לאוכל שיהיה קשה לעצור. כדי לשמור על רמות לפטין יציבות בגוף חשוב לשמור על תוכנית דיאטה מאוזנת. הפחתת 500 קלוריות ביום עבור אדם ממוצע תוביל לירידה של 1.5-1 ק”ג בשבוע. הפחתת המשקל תארך אולי מעט יותר זמן מאשר בדיאטה מהירה, אך בטווח הארוך תהיה זו הבחירה הנבונה.

2. להפחית אכילת שומנים ופחמימות – דיאטה עשירה בפחמימות ובשומנים תוביל לחיזוק החסינות של הגוף ללפטין. נסו לאכול כמה שפחות מהם ולא רק שתרדו במשקל אלא שרמת הטריגליצרידים בגופכם תרד בצורה ניכרת. טריגליצרידים חוסמים מעבר של לפטין למוח ובכך לא מאפשרים לו לאותת לגוף שאנחנו שבעים. הפחתת הטריגליצרידים בגופכם תוביל גם להקטנת הסיכוי למחלות לב.

3. אכלו יותר חלבונים – אחרי שהבנו מאלו סוגי מאכלים כדאי להתחיל לאכול פחות, חשוב להבין מה כן מומלץ לאכול, ובראש הרשימה נמצאים חלבונים. אכילת חלבון אמנם עוזרת לאכול פחות שומנים ופחמימות, אך גם מגבירה את הרגישות ללפטין (ההיפך מעמידות ללפטין) ומסייעת בתהליך הירידה במשקל.

4. צרו דפוסי שינה תקינים – כאשר לא ישנים מספיק גוברת תחושת הרעב שלנו משום שמחסור שינה גורם לרמות נמוכות של לפטין בדם. שינה של 12-8 שעות ביום תוביל לעלייה ברמת הלפטין ולאיזון תחושות השובע.

5. בצעו פעילות גופנית – פעילות גופנית משפיעה גם היא על רמות הלפטין בגוף. אצל אנשים בריאים תוביל פעילות גופנית לירידה ברמת הלפטין, אך כאמור אצל אנשים הסובלים מהשמנת יתר יש עמידות ללפטין, ופעילות גופנית עוזרת למתן את העמידות הזו. הקפידו לבצע פעילות גופנית לפחות פעמיים בשבוע למשך 30 דקות לפחות.

לפטין ושמירה על משקל תקין: לאנשים שסבלו ממשקל עודף בתקופה כלשהי בחייהם יהיה קשה יותר לשמור על משקל תקין לאחר שהם הצליחו לרזות. הסיבה לכך היא שלאנשים אלו יש יותר תאי שומן מאשר לאנשים שהיו רזים במשך כל חייהם. לאחר שאדם שסבל ממשקל עודף יורד במשקל מתרחש תהליך של התכווצות תאי השומן בגופו, אך מספרם עדיין נותר גבוה ביחס למספר התאים בגופו של אדם שכל חייו היה רזה. כלומר, אם סבלתם ממשקל עודף בעברכם אין צורך להיבהל, אך חשוב להבין שלאדם עם עבר של השמנה יידרש מאמץ גדול יותר לשמור על משקל תקין.

לסיכום, להורמון לפטין יש חשיבות רבה בתהליך הירידה במשקל. אם לומדים כיצד הוא יכול לעבוד לטובתנו ניתן לנצל את זה ולהגיע לתוצאות טובות יותר בתהליך ההרזיה.

ווייז: נחנה את הרכב ברחוב גאולה בהדר.

האימון: הפעם נמשיך להתמקד בתרגילים של שיווי משקל. לצורך חימום נבצע עשר ריצות מתגברות לאורך הרחוב, ולאחר מכן נתחיל בביצוע התרגילים.

תרגיל מס’ 3: תרגיל השעון. בתרגיל הבא נדמה תנועת שעון באמצעות הידיים והרגליים שתעזור בשיפור איזון הגוף הסטטי, כלומר שיווי המשקל שנדרש לצורך עמידה במקום. נוסף על כך, התרגיל גם יסייע לנו לשפר את תנועת הקרסוליים ולחזק את שרירי הירך תוך הגדלת טווח התנועה של פלג הגוף העליון, הידיים והכתפיים.

עמדו לצד כיסא ואחזו במשענת שלו באמצעות יד שמאל. דמיינו שאתם ניצבים במרכזו של שעון כאשר השעה 12:00 נמצאת מולכם והשעה 6:00 מאחוריכם. הרימו את רגל ימין והביאו את יד ימין אל השעה 12:00. החזיקו את היד מתוחה במשך כשלוש שניות, ולאחר מכן מתחו אותה הצדה לשעה 3:00 ולאחר מכן אחורה לשעה 6:00. שמרו על הרגל באוויר במשך כל הזמן הזה. חזרו על הפעולה עם היד השנייה כאשר אתם עומדים על רגל ימין ומרימים את רגל שמאל.

יש לשמור על עמידה זקופה ועל חזה מורם לאורך כל התרגיל, כאשר המבט ממוקד בנקודה קבועה בגובה העיניים. מתחו את היד כמה שאתם יכולים מבלי לחוש בכאב. אם אינכם מצליחים למתוח אותה עד לשעה 6:00, כלומר לאחור, בצעו את התרגיל רק ביחס לשעות 12:00 ו־3:00. אם התרגיל קל עבורכם בצעו שניים או שלושה סטים של מתיחות ברצף לכל צד.

תרגיל מס’ 4: עמידה מדורגת. תרגיל זה מסייע בשיפור שיווי המשקל הסטטי בזמן עמידה, מחזק את הקרסוליים ותורם לשמירה על מרכז הכובד של הגוף שלנו.

עמדו לצד כיסא עם משענת כאשר שתי הרגליים צמודות והידיים מונחות לצדי הגוף. הניחו את רגל ימין לפני רגל שמאל כך שהחלק האחורי של כף הרגל הימנית ייגע באצבעות כף הרגל השמאלית. הישארו בתנוחה זו במשך עשר שניות, ולאחריה בצעו את התרגיל שוב כאשר הפעם הרגל השמאלית מקדימה את הימנית.

יש להקפיד על מבט קדימה לכל אורך התרגיל ולהימנע ממבט על הרצפה או לצדדים. ליתר ביטחון בצעו את התרגיל לצד כיסא, ובמידת הצורך החזיקו במשענת שלו על מנת לשמור על איזון. כדי לדייק במיקום הרגליים אפשר לעמוד על הקווים בין המרצפות שעל הרצפה או להניח לצדכם סרגל ארוך או סרט הדבקה.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר