רחוב הרדוף
רחוב הרדוף

השמנת ילדים (חלק א’)

והשבוע: רחוב הרדוף

פורסם בתאריך: 2.3.19 21:35

כללי: הרדוף הוא שיח ירוק עד ממשפחת ההרדופיים, אשר נפוץ בכל אגן הים התיכון ואסיה. באזורנו הוא גדל בעיקר בגדות נחלים, והמין הגדל בארץ נקרא הרדוף הנחלים. השיח הוא בעל פרחים גדולים וריחניים שצבעם לבן או ורוד. בתוך עליו וענפיו מכיל ההרדוף מיץ חלבי רעיל מאוד, אשר במינון מתאים ניתן להשתמש בו לתרופה נגד הכשות נחש ובעלי חיים ארסיים אחרים ואף להדברת מזיקים.

השמנת יתר אצל ילדים: המונחים “עודף משקל” ו”השמנת יתר” אצל ילדים עולים כאשר לילדים יש כמות שומן עודפת או לא תקינה בגוף, שעלולה לסכן את בריאותם. עודף זה מצטבר כאשר כמות האנרגיה שמקבלים הילדים מהמזון ומהשתייה היא גדולה יותר מכמות האנרגיה שהם שורפים בפעילות גופנית, בתהליך הגדילה ובתהליכים נוספים שמתרחשים בגופם. האנרגיה העודפת הזו מאוחסנת בגוף בצורת שומן.

חלק מהילדים נמצאים בסכנה גדולה יותר להשמנת יתר בשל גורמים גנטיים שגורמים לגופם לעלות במשקל בקלות רבה יותר. משקל עודף והשמנת יתר הם נושאים משמעותיים עבור ילדים רבים. אם תעזרו לילדיכם להתמודד עם הנושאים הללו במהלך הילדות, סביר להניח שיהיו להם פחות בעיות הקשורות למשקל עודף ולהשמנת יתר בהמשך.

ישנם גורמים רבים שעלולים להוביל את הילדים למשקל עודף ולהשמנת יתר, ובהם בחירת משקאות ומזון שאינם בריאים, הרגלים משפחתיים לא בריאים, היעדר פעילות גופנית, היסטוריה משפחתית גנטית וגורמים סביבתיים נוספים. כדי לעזור לילדכם לשמור על משקל תקין ובריא, כדאי לבחון כיצד הגורמים הללו מעצבים את אורח החיים של המשפחה.

בחירת מזון בריא: כדי לעזור לילדכם לגדול ולפתח אורח חיים בריא, כדאי להציע לו מגוון מזונות בריאים ומזינים. כך תפחת הסבירות שהוא יעלה במשקל ויצבור עודפי שומן בגוף. מזונות בריאים ומזינים הם ירקות, פירות, דגנים, מוצרי חלב דלי שומן, בשר, דגים, עוף, ביצים וקטניות כמו אפונה, שעועית ועדשים. המשקאות הבריאים ביותר לילדים הם מי ברז וחלב. ילדכם הצעיר צורך לרוב את המזון שאתם מספקים לו. הקפידו שיהיו בביתכם מגוון של מזונות בריאים, והשתדלו שלא לקנות ולהחזיק בבית מזונות ומשקאות לא בריאים שילדכם עלול להתפתות לאכול או לשתות. מה שרחוק מהעין יהיה רחוק יותר מהיד ומהפה.

הקפדה פעילות גופנית: עודדו את ילדכם להיות פעיל מבחינה גופנית, ללכת כשאפשר ולשחק מחוץ לבית. ילדים חייבים להיות פעילים בכל יום, וההמלצה היא לפחות שעה של פעילות גופנית יומית. הפעילות הגופנית מאזנת את צריכת האנרגיה של ילדכם, מבקרת את מידת התיאבון שלו, מפחיתה את הלחץ שהוא עשוי לחוש, מונעת מחלות ומשפרת את האינטראקציות החברתיות שלו.

הנחלת הרגלים משפחתיים: סביר להניח שילדכם יבחר במזון בריא ויהיה פעיל מבחינה גופנית אם הוא יראה אתכם אוכלים מזון בריא ועושים פעילות גופנית בעצמכם. ילדים צעירים מחקים את מעשיכם, והדרך הטובה ביותר להשפיע עליהם היא לשמש להם דוגמה אישית.

שימת לב להיסטוריה משפחתית גנטית: כל בני האדם שונים זה מזה, גם בגלל אורח חיים שונה, אך בעיקר מכיוון שיש להם מערכת גנים שונה. חלק מהילדים נמצאים בסיכון גבוה יותר להשמנת יתר בגלל הגנים שהם נושאים, בגלל בעיות בריאותיות או מכיוון שהם נוטלים תרופות. אם אחד הגורמים הללו נמצא במשפחתכם, חשוב אף יותר שתבחרו באורח חיים בריא ובמזון מתאים.

שמירה על התנהלות: זמן מסך ממושך, אורח חיים משפחתי עמוס והיעדר שהות במרחב הפתוח – כל אלה גורמים לילדים לאכול יותר מדי ומקשים עליהם להיות פעילים. אף שזה עלול להיות קשה, אפשר להתגבר על המכשולים בדרך לפעילות גופנית בריאה.

הקפדה על שעות שינה: גורם סיכון נוסף להשמנת יתר אצל ילדים הוא שינה. ילדים שאינם ישנים מספיק בלילה מועדים יותר לצבירת משקל עודף או להשמנת יתר. כדי לסייע לילדים לפתח הרגלים בריאים לחיים, חשוב לעודד הרגלי שינה טובה.

ווייז: נחנה את הרכב בחלקו התחתון של רחוב הרדוף.

האימון: רחוב הרדוף הוא רחוב קצר (250 מטר) עם עלייה מתונה. נרוץ בו הלוך ושוב עשר פעמים, ובסך הכל חמישה ק”מ. בריצות יש לשים דגש על עבודת ידיים, על ראש לפנים ועל גב זקוף, ובעלייה יש להקפיד על הישענות קלה לפנים, על הרמת הברך ועל נחיתה על השליש הקדמי של כף הרגל.

פעמים 5-1: בעלייה נרוץ ריצה מתגברת ובירידה נלך, ובסיום ננוח במשך חמש דקות.

פעמים 10-6: בעלייה נרוץ ריצה מתגברת ובירידה נרוץ ריצה קלה.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר