רחוב הצלפים
רחוב הצלפים

השמנת ילדים (חלק ב’)

והשבוע: רחוב הצלפים

פורסם בתאריך: 10.3.19 10:54

כללי: הצלף הוא שיח בר נפוץ בארץ ממשפחת הצלפיים. עליו הם ירוקים-כחלחלים, פרחיו מזכירים בצורתם פרפר ופריו הוא דמוי מלפפון קטן המכונה אביונה. קיימים 350 מיני צלפים שארבעה מהם גדלים בארץ באזורי סלעים או במקומות צחיחים יחסית. בימינו גדל הצלף בר, אך בתקופת המשנה והתלמוד גידלו אותו לצורך מאכל. במזרח התיכון משמשים ניצני הפרי כתבלין, והם נאכלים כבושים. כמו כן, לצמח מיוחסות סגולות ריפוי.

השמנת יתר אצל ילדים: שמירה על משקל בריא היא חשובה לבריאותו של ילדכם עכשיו ובעתיד. משקל בריא בילדות מפחית את הסיכויים לסבול ממשקל עודף או מהשמנת יתר כמבוגר; לפתח בעיות בריאות חמורות במהלך הילדות כמו סוכרת מסוג 2, בעיות במפרקי הירך ותסמונת דום נשימה בשינה; לסבול מבעיות בריאות גופניות בבגרות כמו מחלות לב, סוכרת מסוג 2, סוגי סרטן שונים, בעיות פוריות ובעיות עור; ולסבול מבעיות רגשיות וחברתיות כגון הצקות ובריונות, הערכה עצמית נמוכה, דיכאון, דימוי גוף נמוך והפרעות אכילה. זיהוי וטיפול בבעיות משקל עודף והשמנת יתר בילדות בשלב מוקדם ימנעו בעיות משקל לטווח ארוך, שעלולות להוביל לבעיות בריאות ורווחה חמורות יותר.

אם ילדכם סובל מבעיה כזו, אל תתייגו אותו כבעל משקל עודף או כסובל מהשמנת יתר. במקום זאת דברו על כך שהמשפחה כולה צריכה לשנות את אורח החיים כדי להגיע למשקל תקין ובריא – התמקדו בבריאות ובאורח חיים בריא ולא בירידה במשקל מכיוון שקשה לילדים לרדת במשקל; נסו להשתמש במונחים כמו “מעל המשקל הממוצע” או “מעל המשקל הבריא” במקום בתגיות כגון “שמן” או “מלא”; שבחו ועודדו את האיכויות של ילדכם שאינן קשורות למשקלו.

אם אתם מודאגים מכך שילדכם סובל מבעיית משקל או מהשמנת יתר, חשוב לאבחן את המצב כראוי. רופא משפחה, רופא ילדים או דיאטנית יכולים לבדוק את קצב הגדילה שלו ולבחון אם משקלו תקין. כמו כן, הם יבדקו את גובהו, את משקלו ואת מדד מסת הגוף (BMI) שלו. מדד מסת הגוף הוא אחת מהדרכים לחישוב כמות השומן הכוללת בגוף, והוא מאפשר לרופא לבדוק אם משקלו של ילדכם נמצא בטווח הנורמה.

אם ילדכם אכן סובל ממשקל עודף, תוכלו לעשות כמה שינויים קטנים ומעשיים באורח החיים שלכם. שילוב כל בני המשפחה בשינויים הללו יקל על ילדכם לדבוק באורח החיים החדש ויועיל לכולם. בקשו ממנו לעזור לכם לבחור את הארוחות הבריאות ולהכין אותן – כך הוא ילמד כיצד לבחור מזון בריא וטוב; תנו לילדכם לשתות מים והוציאו מהבית משקאות קלים, מיצים, נקטרים, משקאות אנרגיה, מים בטעמים וחלב ממותק; אכלו יותר ירקות וסלטים גם בזמן הארוחות העיקריות; הוציאו מהבית מזונות שאינם בריאים כמו מזון מהיר, צ’יפס, עוגות וממתקים והקפידו להציע אותם לילדכם רק מדי פעם, ולא בכל יום – ילדכם יאכל פחות ג’אנק פוד אם הוא אינו בהישג יד; הציבו דוגמה אישית והראו לו שאתם נהנים ממזון בריא; אכלו ארוחות רבות יותר בבית, וכך תוכלו להגביל את כמות השומן, המלח והסוכר בארוחה; תנו לילדכם חטיפים בריאים כשהוא רעב, למשל פירות וירקות טריים; אל תכריחו אותו לאכול – אין צורך לדאוג אם הוא מסרב לאכול או אוכל מעט מאוד. הוא לא ירעב.

שינויים פשוטים יעזרו לכם לעשות יותר פעילות גופנית משפחתית: הגבילו את זמן המסך ללא יותר משעתיים ביום לילדים בני 18-5 (זמן מסך כולל טלוויזיה, מחשב, טלפונים סלולריים וטאבלטים); עודדו את ילדכם לצאת לשחק בחוץ – הוא זקוק לשעה יומית לפחות של פעילות גופנית; הכניסו את הפעילות הגופנית לחיי המשפחה היומיומיים, לדוגמה – צאו להליכות משפחתיות או רכבו על אופניים ביחד; לכו ברגל לבית הספר ובחזרה, לסופרמרקט או לבית חברים.

כל מי שסובל מבעיות משקל עודף זקוק לתמיכה כדי לרדת במשקל. ילדכם אינו יכול לעשות זאת לבד. אם כל המשפחה עוברת למזון בריא ומתחילה לעשות פעילויות גופניות יהיה לו קל יותר לעשות את השינויים הנדרשים לאורח חיים בריא.

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

ווייז: נחנה את הרכב בכיכר שמחברת בין רחוב הפלמ”ח לבין רחוב הצלפים (הכיכר שבמרכזו עץ זית).

האימון: אורך המסלול הוא 700 מטר, ואנו נרוץ אותו שמונה פעמים ובסך הכל 5.6 ק”מ.

פעמים 2-1: נרוץ בקצב קל במשך 60 שניות ובקצב מהיר במשך 20 שניות. בסוף כל ריצה ננוח במשך שתי דקות.

פעמים 4-3: נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ובקצב מהיר במשך 30 שניות. בסוף כל ריצה ננוח במשך שתי דקות.

פעמים 6-5: נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ובקצב מהיר במשך 45 שניות. בסוף כל ריצה ננוח במשך שתי דקות.

פעם 7: נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ובקצב מהיר במשך 60 שניות. בסוף כל ריצה ננוח במשך שתי דקות.

פעם 8: נרוץ בקצב קל להתאוששות.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר