רחוב הרצל
רחוב הרצל

התאמת תזונה למנותחי בריאטריה (חלק א’)

והשבוע: רחוב הרצל

פורסם בתאריך: 16.3.19 22:09

היסטוריה: ד”ר בנימין זאב (תיאודור) הרצל (1904-1860) היה אבי הציונות המדינית, חוזה המדינה, עיתונאי וסופר. הוא נולד בהונגריה ולמד משפטים באוניברסיטת וינה. בעת שסיקר את משפט דרייפוס הוא הזדעזע מהאנטישמיות העמוקה באירופה, והפתרון היחיד לסוגיה זו היה להשקפתו הקמת מדינה יהודית. את ההשקפה הזו הביע הרצל בקונטרס “מדינת היהודים” (1896) ובהרחבה בספרו “אלטנוילנד” (1902), שבו הוא חזה עתיד מזהיר לחיפה. שמו של הרצל נקשר בקונגרסים הציוניים שארגן. בקונגרס הראשון שהתקיים בבאזל שבשווייץ בשנת 1897 הוא הציג את תוכניתו שאומצה על ידי הקונגרס כתוכנית באזל, ושם הכריז: “בבאזל הקמתי את מדינת היהודים”. בששת הקונגרסים שכינס בשנים 1902-1987 עוצבו הכלים להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל אשר תוכר כעבור כמעט חצי מאה על ידי אומות העולם. בשל הקשיים במימוש מהיר של הרעיון הציוני העלה הרצל בקונגרס הציוני השישי את תוכנית אוגנדה, אך זו נדחתה. הרצל נפטר בוינה בגיל 44, ומותו השרה אבל כבד על העולם היהודי. עצמותיו הועלו ארצה לאחר הקמת המדינה והובאו למנוחה בירושלים, באתר הנקרא הר הרצל על שמו. על שמו נקראים גם השכונה העברית הראשונה שנוסדה בחיפה – הרצליה – בשנת 1909 והרחוב הראשי בשכונה.

דיאטה שלפני הניתוח הבריאטרי: קיימות הוכחות כי ירידה במשקל סמוך למועד הניתוח הבריאטרי תורמת למידת הירידה במשקל לאחר הניתוח ולהקטנה משמעותית של גודל הכבד, ובזכות זאת גם להפחתת הסיכון בעת הניתוח. לכן יש לבצע דיאטה לפחות למשך שבועיים טרם מועד הניתוח, כאשר הדיאטה היא דלה בפחמימות ובשומן ועשירה בחלבון. במהלך ביצוע הדיאטה חובה להקפיד על שתייה מרובה של מים (לפחות שמונה כוסות ביום) ולהימנע משתייה ממותקת, ממיצים, מאלכוהול, ממשקאות מוגזת וממשקאות עם תוספת סוכר.

כשבוע לפני מועד הניתוח מומלץ להתחיל בנטילה של תוסף מולטי ויטמין הכולל את רכיבי התזונה החיוניים הנחוצים לתפקוד תקין של הגוף, וכן תוספים אחרים לפי התוכנית האישית שתיקבע על ידי הדיאטנים במרפאה הבריאטרית. תפריט הדיאטה טרם הניתוח מורכב באופן אישי ואינדיבידואלי במרפאה.

דיאטה שלאחר הניתוח הבריאטרי: ביומיים הראשונים שלאחר הניתוח, עם התחלת השתייה בהוראת הרופא המטפל, תכלול הדיאטה נוזלים צלולים בלבד כמו מים, תה, מרק צח וג’לי. לאחר מכן יש להמשיך להקפיד על שתייה של נוזלים צלולים ולהתחיל לשלב מזונות נוזליים ללא סוכרים ועשירים בחלבון כמו אקטימל, לבן, רוויון ומשקה יוגורט.

בשבועות הבאים שלאחר מכן המזון יהיה במרקם נוזלי עד דייסתי (טחון) ועתיר חלבון כמו גבינה לבנה, קוטג’ ומרק עוף טחון. בשלב הבא המזון יהיה בעל מרקם רך כדוגמת קציצת עוף, טונה במים, דגים וירקות מבושלים ללא קליפה.

כחודש עד חודש וחצי לאחר הניתוח מגיעים באופן הדרגתי למזון מוצק ולתפריט מלא ומאוזן.

הרגלי תזונה והתנהגות אכילה חדשים: במקביל להתקדמות בשלבי האכילה יש להקפיד על לעיסה טובה של המזון, על אכילה איטית ועל למידה של כמות מנת המזון המתאימה בכל ארוחה. בתחילה כמות זו תהיה קטנה ולא תעלה על 50 מ”ל של נוזל או על 50 גרם של מזון (כשלוש כפות) בארוחה.

הקפדה על התנהגות אכילה חדשה, אשר מותאמת למצב החדש של קיבה קטנה ומוצרת, היא חשובה על מנת למנוע כאבים לאחר אכילה, תחושת מלאות, מחנק, הקאה או אי סבילות למזונות ספציפיים. נוסף על כך, ללעיסה טובה יש חשיבות רבה ביצירת תחושת שובע ובשמירה על בריאות חלל הפה.

מזונות שמומלץ להימנע מצריכתם או לדחות את שילובם בתפריט ככל האפשר הם מזונות עתירי סוכרים פשוטים, ממתקים, משקאות מוגזים, מיצי פרי ומזון מטוגן ועתיר שומן. נוסף על כך, מומלץ לדחות ככל האפשר (וטוב יותר – להימנע בכלל) אכילת מזונות שעשויים מבצקים דביקים וכן בשר בקר יבש קשה וסיבי, ומצריכה עודפת של קפאין ואלכוהול.

ווייז: נחנה את הרכב ברחוב הרצל בהדר או באחד הרחובות הסמוכים לו.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 1.5 ק”מ, ואנחנו נרוץ אותו ארבע פעמים, ובסך הכל שישה ק”מ.

פעם ראשונה: נרוץ בקצב קל במשך 180 שניות ובקצב מהיר במשך 30 שניות.

פעם שנייה: נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ובקצב מהיר במשך 30 שניות.

פעם שלישית: נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ובקצב מהיר במשך 30 שניות.

פעם רביעית: נרוץ בקצב קל במשך 60 שניות ובקצב מהיר במשך 30 שניות.

בסיום הריצה ננוח במשך חמש דקות, ולאחר מכן נבצע תרגיל בטן סטטי – פלאנק – לחיזוק שרירי הליבה. תרגיל זה מחזק ומחטב את שרירי הבטן העמוקים יותר, אלו שעוזרים לנו להחזיק את הבטן בפנים, ואת השרירים שנותנים את התמיכה הטובה ביותר לעמוד השדרה המותני. כדי לבצע פלאנק נחזיק בתנוחה סטטית למשך כמה שיותר זמן, אפשר על כפות הידיים או על האמות. נתחיל עם ארבעה סטים של 30 שניות עם מנוחה קצרה ביניהם, ובהמשך נאריך את זמן השהייה בתנוחה. בסוף התרגול שכבו על הגב ומתחו בכל פעם ברך אחרת לצד הנגדי כדי ולמתוח את הגב. אם אינכם מצליחים להחזיק בפלאנק אפילו שניות ספורות, סימן שהשריר הרחב בטני שלכם הוא חלש, ובמקרה כזה מומלץ להתחיל מתרגילים של שניות בודדות ולעשות יותר סטים. עם הזמן השריר יתחזק, ותוך זמן קצר תגלו שאתם יכולים להישאר בתנוחה זו הרבה יותר זמן.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר