רחוב ויתקין
רחוב ויתקין

סוכרת ופעילות גופנית (חלק א’)

והשבוע: רחוב ויתקין

פורסם בתאריך: 31.3.19 11:49

היסטוריה: יוסף ויתקין (1912-1876) היה איש חינוך מראשוני תנועת העבודה, חבר במפלגת הפועל הצעיר ודמות מפתח במעבר מהעלייה הראשונה לעלייה השנייה. הוא נולד בבלארוס ועלה לארץ ישראל לבדו בשנת 1897 כדי להגשים את הציונות. כציוני מעשי הוא עסק בעיקר בהתיישבות בארץ ובחינוך בארץ ובגולה. לתפישתו, הפועלים היו נושאי הציונות, ובכך הוא התקרב בדעותיו לאנשי העלייה השנייה. ויתקין גישר בין שתי העליות – הראשונה והשנייה – בכך שנטל מיסודות העלייה הראשונה ויישם אותם בעלייה השנייה. הוא דיבר על הקמת מושבות “אשר תהרוסנה את כל ההשקפות המוטעות של העם בכלל ושל יושבי הארץ עצמה, על היישוב הנוכחי” מתוך כוונה שהמושבות החדשות יהיו פרי יצירתם של המתיישבים עצמם, על הקמת “מסדרה” (כלומר הסתדרות) “בעלת משמעת חזקה ולהתמכר לעבודת העם”, ועל הקמה של אגודות שיאורגנו בחוץ לארץ ושחבריהן יעלו לארץ ישראל ויעבדו בה כפועלים. לאחר מכן, כאשר יסתגלו לתנאי הארץ, הם יקימו מושבות. בשנת 1907 לקה ויתקין בסרטן הגרון ונסע לווינה כדי לקבל טיפול רפואי. בשנת 1909 הוא חזר לנהל את בית הספר בראשון לציון, אך בעקבות תלונות מצד סגל המורים וסכסוכים עמם הוא פוטר מתפקידו כמנהל אך המשיך ללמד בבית הספר. במאי 1911 החמירה מחלת הסרטן בגרונו והוא חזר לווינה לקבלת טיפול, אך זה נכשל והוא חזר לארץ והשתקע בתל אביב. ויתקין נפטר אחרי ייסורים ב־22 בינואר 1912, והוא בן 36 בלבד.

פעילות גופנית וסוכרת: פעילות גופנית היא אחת מהדרכים היעילות ביותר למנוע סוכרת ולשפר את מצב בריאותם של הסוכרתיים. עם זאת, חשוב לדעת כי פעילות גופנית עלולה גם לסכן אנשים סוכרתיים.

חשוב להבין כיצד פעילות גופנית משפיעה על חילוף החומרים בגוף בכלל ועל רמות הסוכר בדם בפרט. פעילות גופנית מגבירה את כמות הקלוריות שאנו שורפים ביממה, ובתוך כך מאיצה את קצב חילוף החומרים שלנו. כאשר ההוצאה הקלורית גדולה מהקלוריות הנצרכות נוצר מאזן קלוריות שלילי (גירעון קלורי) אשר מוביל לירידה במשקל. במצב הפוך, שבו צריכת הקלוריות גדולה מההוצאה הקלורית (כלומר מאזן הקלוריות חיובי), חלה עלייה במשקל הגוף, אך אין מדובר בהכרח בהשמנה.

יש הבדל מהותי בין סוכרתיים מסוג 1 לסוכרתיים מסוג 2. באופן כללי נציין כי בסוכרת מסוג 2 השפעות הפעילות הגופנית לטווח הארוך הן גדולות יותר בהשוואה להשפעות בסוכרת מסוג 1. עם זאת, פעילות גופנית תורמת לטיפול בשני סוגי הסוכרת, והשפעותיה המיטיבות עשויות להוביל לשיפור משמעותי במצבם של הסוכרתיים, אם באמצעות הפחתת התלות בהזרקת אינסולין ו/או בשימוש בתרופות ואם בזכות היכולת לאזן טוב יותר את רמות הסוכר בדם ולמנוע את ההשלכות הבריאותיות השליליות הנובעות ממחלת הסוכרת, או לכל הפחות לצמצמן.

ביצוע של פעילות גופנית מוביל לעלייה אקוטית ברגישות לאינסולין בשריר, בכבד ובתאי השומן. אפילו אימון בודד יכול להוביל לעלייה ברגישות לאינסולין למשך 16 שעות לאחר מכן. לפעילות הגופנית יש כמובן גם השפעות כרוניות אשר מופיעות לאחר שבועות וחודשים של אימונים סדירים.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב ויתקין בשכונת אחוזה.

האימון: אורך המסלול הוא 1,000 מטר (רחוב ויתקין – 600 מטר, ורחוב סמולמסקין – 200 מטר). נרוץ את המסלול שלוש פעמים הלוך וחזור, ובסך הכל 4.8 ק”מ.

פעם ראשונה: בהלוך נרוץ בקצב קל במשך 180 שניות, נלך במשך 60 שניות, ובסיום ננוח במשך שתי דקות. בחזור נרוץ בקצב קל במשך 240 שניות, נלך במשך 30 שניות, ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: בהלוך נרוץ בקצב קל את כל המסלול, ובסיום ננוח במשך שתי דקות. בחזור נרוץ בקצב קל במשך 240 שניות, נלך במשך 30 שניות ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שלישית: בהלוך נרוץ בקצב קל את כל המסלול, ובסיום ננוח במשך שתי דקות. גם בחזור נרוץ בקצב קל את כל המסלול.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר