רחוב רחל
רחוב רחל

פעילות גופנית ובלוטת התריס (חלק ב’)

והשבוע: רחוב רחל

פורסם בתאריך: 27.4.19 21:08

היסטוריה: רחל היתה בתו של לבן בן בתואל הארמי, אשתו האהובה של יעקב אבינו ואמם של יוסף ובנימין, וסיפורה מופיע בספר בראשית. היא נולדה בעיר חרן בארם נהריים ונקברה בבית לחם. לימים היא הפכה לסמל לאהבת אם לבניה – היא מתוארת כאם רחומה המבכה על בניה שהולכים בשבי האויב. המקום הנחשב לקברה בבית לחם הפך למקום עלייה לרגל, ובתחילת המאה ה־20 נתן מבנה הקבר השראה למעצבי גלויות, בולים ומזכרות מארץ הקודש.

תת פעילות של בלוטת התריס: לאחר שבשבוע שעבר סקרנו את נושא הפעילות הגופנית במצב של יתר פעילות בלוטת התריס, השבוע נתמקד במצב של תת פעילות בלוטת התריס. הפרעה זו נפוצה יותר מהפרעה של יתר פעילות, והיא למעשה החשודה העיקרית כאשר נוצרת עצירה בירידה במשקל בזמן דיאטה. ההפרעה נגרמת בדרך כלל בעקבות הופעת נוגדנים עצמיים שמעכבים את פעילות הבלוטה וגורמים לחסר של הורמוני בלוטת התריס (מחלת שימוטו). זהו מצב תת מטבולי המאופיין בין השאר בעייפות, בחולשה, בירידה בפעילות, בירידה בחום הגוף, באי יכולת לסבול קור, בנטייה לעצירות ובעלייה במשקל, גם לנוכח צריכת קלוריות סבירה. תת פעילות של בלוטת התריס מאופיינת בירידה בקצב הלב ובירידה בנפח הפעימה, וכתוצאה מכך בירידה בתפוקת הלב במנוחה ובמאמץ. גורם נוסף לירידה בתפוקת הלב הוא עלייה בתנגודת כלי הדם. נוסף על כך ניכרת הפרעה באספקת הדם ללב בעת מאמץ גופני. עם זאת יצוין כי תת פעילות בלוטת התריס אינה מאופיינת בפגיעה ביכולת התכווצות הלב.

תת פעילות של בלוטת התריס מאופיינת גם בחולשת שרירי השלד, אשר מלווה בדלדול סיבי השריר. חולשה זו נגרמת בין השאר בשל ירידה באספקת הדם לשריר, והיא מלווה כמובן בירידה בולטת ביכולת לבצע מאמץ גופני.

לצורך התכווצותו דורש השריר אספקה זמינה של אנרגיה. אספקה זו תלויה ברמת הסידן התוך תאי. מחקרים רבים הוכיחו כי בתת פעילות של בלוטת התריס חלה ירידה ברמת הסידן התוך תאי, ונוסף על כך לירידה ביכולתו של הגוף לספק את הצרכים האנרגטיים של השריר במאמץ. הפגיעה ביכולת האנרגטית של השריר מחמירה ככל שהחסר בהורמוני בלוטת התריס הוא גדול יותר, והיא משתפרת כחודש לאחר מתן טיפול הורמונלי חליפי (אלטרוקסין). תת פעילות קשה של בלוטת התריס עלולה להשפיע גם על התפקוד הנשמתי, והיא מלווה בירידה בקצב הנשימה ובירידה בנפחי הריאה. נוסף על כך, הגדלת בלוטת התריס (זפק גויטר) עלולה לגרום ללחץ על קנה הנשימה ולהפרעה בזרימת האוויר. שינויים אלו מתוקנים לאחר מתן טיפול חליפי בהורמוני בלוטת התריס.

לסיכום, לחולים עם פעילות יתר או עם תת פעילות של בלוטת התריס יש פגיעה בשריר הלב, בשרירי השלד ובשריר הנשימה אשר מפריעה ליכולתם לבצע פעילות גופנית, ולעתים אף מסכנת את חייהם. הפרעות אלו נעלמות לאחר טיפול תרופתי ותיקון רמת הורמוני הבלוטה. לפיכך מומלץ לחולים לחזור ולבצע פעילות גופנית רק לאחר טיפול ואיזון הורמונלי.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב רחל בשכונת כרמליה.

האימון: האימון הפעם הוא מעגלי וכולל את הרחובות רחל וצפרירים. אורכו של המסלול הוא 1.4 ק”מ, ואנחנו נבצע ארבעה סיבובים ובסך הכל 5.6 ק”מ. לצורך חימום נבצע סיבוב אחד בהליכה, ואז נפנה לארבעת הסיבובים הבאים.

סיבוב ראשון: נרוץ את רחוב רחל בעלייה בקצב קל, ונרוץ את רחוב צפרירים בירידה בקצב קל. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

סיבוב שני: נרוץ את רחוב רחל בעלייה בקצב מתגבר, ונרוץ את רחוב צפרירים בירידה בקצב קל. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

סיבוב שלישי: נרוץ את רחוב רחל בעלייה בקצב מהיר, ונרוץ את רחוב צפרירים בירידה בקצב מתגבר. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

סיבוב רביעי: נרוץ את רחוב רחל בעלייה ואת רחוב צפרירים בירידה בקצב מהיר.

בתום האימון ננוח במשך חמש דקות, ואחר כך מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יובל

    שלום רב, לפי מיטב הבנתי תת פעילות בלוטת התריס מתאפיינת בירידה חדה ברמות הסידן. אמרתם שזה מגובה במחקרים, ואשמח לקבל קישור אל אחד המחקרים. כמו כן, אני יודע שבמקרים של בריחת סידן או חוסר בו, מומלץ להשתמש בדנסיטי הסידן האמורפי, כיוון שמחקרים הוכיחו שהוא נספג בגוף פי 2 יותר מאשר שאר תוספי הסידן.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר