רחוב יפה נוף
רחוב יפה נוף

פעילות גופנית חיונית לחולי כבד

והשבוע: רחוב יפה נוף

פורסם בתאריך: 4.5.19 20:31

היסטוריה: יפה נוף הוא רחוב על רכס הכרמל, שנשקף ממנו נוף מרהיב של מפרץ חיפה, עכו, הרי הגליל, פסגת החרמון וראש הנקרה. בעבר נקרא הרחוב פנורמה (ביוונית: כל הנוף), ושמו שונה עם קום המדינה ליפה נוף לפי הפסוק “יפה נוף, משוש כל הארץ, הר ציון, ירכתי צפון קרית מלך רב” (תהילים מ”ח, 3), שממנו שאב יהודה הלוי את מילותיו הידועות “יפה נוף, משוש תבל, קריה למלך רב”.

פעילות גופנית לחולי כבד: פעילות גופנית סדירה מפחיתה את הסיכון להתפתחותן והתקדמותן של מחלות כרוניות שונות. מחקרים השוו בין פעילות גופנית נמרצת לפעילות גופנית מתונה והשפעתן על מחלת כבד שומני.

במקרים רבים, אנשים הסובלים ממחלת כבד חווים את השפעותיה הכרוניות כמו עייפות ותשישות, אשר מובילות להימנעות מפעילות גופנית ולמנוחה רבה. למרות מחסור בולט באנרגיה, ובמקרים לא מעטים גם דיכאון, יש חשיבות רבה לפעילות גופנית ברמת מאמץ מותאמת באופן ספציפי לחולה. גם הרפואה הקונבנציונלית ממליצה על פעילות גופנית בזמן מחלה, אשר תוביל לשיפור באיכות החיים ולפרוגנוזות טובות יותר.

הקשר בין מחלות כבד לפעילות גופנית: מחלת כבד שומני קשורה לעיתים קרובות להשמנה ולתסמונת מטבולית, והיא הגורם המרכזי לבעיות כבד. מחלת כבד שומנית לא אלכוהולית והפטיטיס לא אלכוהולי מתייחסים להצטברות של שומן בכבד בקרב אנשים שאינם שותים אלכוהול באופן מופרז. עם הזמן, הצטברות השומן והדלקת הנלווית, כמו גם הצטברות של רקמת הצלקת (פיברוזיס ושחמת), עלולות להפריע לתפקוד התקין של הכבד ולהוביל לסרטן הכבד.

בזמן שכמה תרופות נמצאות עדיין במחקר במטרה לטפל במחלת כבד שומנית, דיאטה ופעילות גופנית הן טיפול בחירה. המנגנון שמשפיע על הקשר החיובי בין פעילות גופנית לשיפור תסמיני המחלה אינו ברור דיו, אך ההנחה היא כי במהלך פעילות גופנית אובדת מסת השומן והופכת למסת שריר. שינויים מנוגדים אלה עשויים לגרום להשפעה כוללת על משקל הגוף. הנחה נוספת היא שכבד שומני והשמנת יתר הם מצבים מטבוליים דלקתיים, ופעילות גופנית משפיעה על המאפיינים הדלקתיים של המחלה באופן חיובי.

מניתוחים של מחקרים שבחנו את הקשר בין פעילות גופנית לסיכון התפתחות של מחלות כבד או לשיפור התסמינים של המחלה עולה כי יש השפעה חיובית על ירידה ברמות ה־ ALNINE Aminotransferase (ALT) וברמות השומן הכבדי. סקירות אלו מדגישות את ההטרוגניות הניכרת בין המטופלים מבחינת משכן וסוגיהן של ההתערבויות.

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

ווייז: נחנה את הרכב בסוף רחוב יפה נוף, סמוך לכיכר עם רחוב וודג’ווד ועם שדרות קיש.

האימון: אורכו של רחוב יפה נוף הוא כשני ק”מ, ואנו נרוץ בו הלוך וחזור שלוש פעמים, ובסך הכל 12 ק”מ. נחלק את המסלול לשני מקטעים טופוגרפיים – הראשון הוא מהכיכר עד לתחילתה של טיילת לואי (עלייה), והשני הוא מטיילת לואי עד לתחילת הרחוב במפגש עם שדרות הנשיא (ירידה).

פעם ראשונה: בהלוך נרוץ את שני המקטעים בקצב קל, ובסיום ננוח במשך שתי דקות. בחזור נרוץ את המקטע השני בקצב מהיר ואת המקטע הראשון בקצב קל, ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: בהלוך נרוץ את המקטע הראשון בקצב מהיר ואת המקטע השני בקצב קל, ובסיום ננוח במשך שתי דקות. בחזור נרוץ את המקטע השני בקצב מהיר ואת המקטע הראשון בקצב קל, ובסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שלישית: בהלוך נרוץ את המקטע הראשון בקצב קל ואת המקטע השני בקצב מהיר, ובסיום ננוח במשך שתי דקות. בחזור נרוץ את שני המקטעים בקצב מהיר.

בתום האימון נבצע הליכה לצורך התאוששות וננוח במשך חמש דקות. לאחר מכן מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר