רחוב ברנר

שומן בטני – מיתוסים מול אמת (חלק א’)

והשבוע: רחוב ברנר

פורסם בתאריך: 10.6.19 07:27

היסטוריה: יוסף חיים ברנר (1921-1881) היה סופר, מבקר, הוגה דעות, עורך ומתרגם עברי, שהטביע חותם עמוק על הספרות העברית ועל החיים הציבוריים בארץ ישראל. הוא נולד באוקראינה, ובילדותו למד בחדר ובישיבה. בשנת 1898 הצטרף ברנר לבונד – תנועת הפועלים היהודית, וממנה עבר לתנועת פועלי ציון. בשנת 1900 הוא פרסם בעיתון “המליץ” את סיפורו הראשון “פת לחם”. ברומנים שכתב חשף ברנר את מומיו ואת מפגעיו של העם היהודי שאין לו מולדת משלו. בשנת 1909 הוא עלה לארץ, פרסם בעיתונים מסות, מאמרי ביקורת וסיפורים, ועסק בתרגום. בשנת 1915 היה החל לעבוד כמורה בגימנסיה הרצליה בתל אביב. בפרעות 1921 הוא נרצח על ידי ערבים ביפו, ועל שמו נקרא קיבוץ גבעת ברנר שהוקם בשנת 1928 סמוך רחובות.

שומן בטני – המיתוסים והאמת:

האם שומן בטני מזיק יותר מכל שומן אחר בגוף, מהם הרכיבים שיסייעו בהפחתת השומן הבטני ואלו מזונות “יתרמו” לו? קבלו 12 מיתוסים על שומן בטני ואת האמת עליהם.

1. שומן בטני מזיק יותר משומן אחר בגוף – נכון.

עודף של שומן בטני הוא מסוכן יותר משומן סביב המותן והירכיים. שומן בטני מתקשר לבעיות בריאותיות חמורות כמו מחלות לב, שבץ וסוכרת מסוג 2. אמנם הגנטיקה שלנו עשויה להשפיע על עודף המשקל ועל מיקום הצטברות השומן העודף, אך בחירות לא טובות באורח החיים עלולות להחמיר את הבעיה.

2. מזון שומני כמו בשר שמן הוא הגורם העיקרי לשומן בטני – לא נכון.

אכילה מוגזמת של מזון עשיר בשומן אינה בריאה, אך קלוריות עודפות, מכל סוג שהוא, יכולות להעלות את כמות השומן הבטני. עם זאת, חשוב לדעת שאין גורם יחיד לשומן בטני. גנטיקה, תזונה, גיל ואורח חיים – כל אלה יכולים לשחק תפקיד. שינוי בהרגלי התזונה עשוי לסייע בהפחתת התפתחות שומן בטני – יותר פירות וירקות, פחות שומנים רוויים, פחות סוכר, וכמובן כמותיות מזון לא מוגזמות.

3. קלוריות מאלכוהול גרועות יותר לשומן בטני מקלוריות אחרות – נכון.

עודף קלוריות – מאלכוהול, משתייה מומתקת או מצריכה מופרזת של מזון – עלול להעלות את כמות השומן הבטני. הגוף שלנו אמנם זקוק לקלוריות, אך כששותים אלכוהול עסוק הכבד בפירוק אלכוהול ולא בפירוק השומנים, והדבר משאיר את הגוף עם צריכה קלורית גבוהה. זאת ועוד, מחקרים מראים כי אלכוהול עלול לגרום לתחושת רעב בשל השפעתו על הורמונים שמעניקים תחושת שובע.

4. שומן טרנס גם משמין וגם מעביר שומן לבטן מאזורים אחרים בגוף – נכון.

חוקרים מאוניברסיטת וייק פורסט בארצות הברית מצאו כי שומן טרנס, אשר מיוצר על ידי שמן מוקשה חלקית, מעלה את כמות השומן סביב הבטן ומפזר רקמות שומן אל אזור הבטן מאזורים אחרים של הגוף. שומן טרנס מצוי במאכלים כמו מרגרינה, מאפים, קרקרים, מאכלים מטוגנים ואוכל מעובד.

5. תה ירוק מסייע בהפחתת כמות השומן הבטני – נכון.

תה ירוק, בשילוב עם פעילות גופנית, עשוי לסייע בהפחתת משקל – כך לפי מחקר שפורסם בכתב העת “Journal of Nutrition”. החוקרים סבורים שחומרים בתה הירוק הנקראים קטצ’ינים מגרים את הגוף לשרוף קלוריות ולאבד שומן בטני. גם אוכמניות עשויות לעזור בהורדת שומן בטני. במחקר שבדק מכרסמים שמנים נמצא שאלו שקיבלו תזונה עשירה באוכמניות – בין אם התזונה היתה עשירה בשומנים ובין אם דלה בשומנים – סבלו פחות משומן בטני לעומת אלו שלא קיבלו אוכמניות.

6. אוכל מהיר תורם בדרך כלל להגדלת כמות השומן הבטני – נכון.

רוב האוכל המהיר מתאפיין בכמויות גבוהות של שומן, בעושר קלורי ובגודל מנות גדול. כל אלו תורמים לצריכה מוגברת של קלוריות, לעלייה במשקל ולהגדלת כמות השומן הבטני, בעיקר אם צורכים אוכל מהיר לעתים קרובות. מקומות רבים שמציעים אוכל מהיר אינם מספקים מידע תזונתי לגביו, אך מחקרים מצביעים על כך שכאשר המידע הוא זמין, אנשים נוטים לבחור ארוחות עם פחות קלוריות.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב ברנר פינת חביבה רייך בשכונת רמות רמז.

האימון: אורכו של הרחוב הוא 350 מטר, ואנו נרוץ בו הלוך ושוב שש פעמים, ובסך הכל ארבעה ק”מ.

פעם 1: בהלוך נרוץ בריצה קלה, ננוח במשך 60 שניות, ונחזור בריצה קלה.

פעמים 3-2: בהלוך נרוץ בריצה מהירה, ננוח במשך 60 שניות, ונחזור בריצה מהירה.

פעמים 5-4: בהלוך נרוץ בריצה מהירה, ננוח במשך 90 שניות, ונחזור בריצה מהירה.

פעם 6: נרוץ הלוך ושוב בקצב מהיר.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר