רחוב חביבה רייך
רחוב חביבה רייך

שומן בטני – מיתוסים מול אמת (חלק ב’)

והשבוע: רחוב חביבה רייך

פורסם בתאריך: 16.6.19 00:04

היסטוריה: חביבה רייך (רייק) (1944-1914) היתה אחת מהצנחנים מארץ ישראל שנספו בעת שליחותם באירופה בימי מלחמת העולם השנייה. רייך נולדה בסלובקיה, עלתה לארץ בשנת 1939 מפראג, והצטרפה לקיבוץ מענית עם גרעין השומר הצעיר. בשנת 1942 היא התגייסה לפלמ”ח, ובשנת 1944 הצטרפה לצנחנים שנשלחו לפעול להצלת יהודים בשטחים הכבושים בידי הנאצים. בספטמבר 1944 הוצנחה רייך בידי בעלות הברית מאחורי קווי האויב. בסלובקיה היא קשרה קשרים עם קבוצות פרטיזנים והקימה רשת אלחוטית שקישרה אותם עם בעלות הברית. רייך נתפסה והוצאה להורג בידי הנאצים.

שומן בטני – המיתוסים והאמת: בשבוע שעבר עסקנו בששת המיתוסים הראשונים מתוך 12 בעניין השומן הבטני. השבוע נתייחס לששת המיתוסים הנוספים.

7. צריכת משקאות דיאטטיים היא דרך טובה להפחית שומן בטני – לא נכון.
לפי איגוד הלב האמריקאי (AHA), משקאות קלים ומשקאות דיאטטיים הם המקור מספר 1 להוספת סוכרים בתזונה האמריקאית. הוספת ממתיקים משמע הוספת סוכרים משמע הוספה קלורית, שכמובן כדאי להימנע ממנה אם רוצים להוריד במשקל ולהפחית את השומן הבטני. סירופ תירס הוא ממתיק שהחליף בהדרגה את הסוכר במשקאות קלים והתגלה כתורם פוטנציאלי למגפת השמנת היתר. בעוד שיש מחקרים הטוענים ששתיית משקאות עם ממתיקים מלאכותיים כחלק מדיאטה תורמים להורדה במשקל, מחקרים אחרים טוענים שמשקאות אלו עלולים להוביל לעלייה במשקל.

8. פופקורן מסייע בהצרת היקף המותניים – נכון.
סיבים תזונתיים מסייעים בהורדת רמות הסוכר בדם ובהפחתת השומן בהיקף המותניים. פופקורן הוא דגן מלא שעשיר בסיבים תזונתיים. הדרך הטובה ביותר להכין פופקורן היא באמצעות אוויר חם שאינו דורש שמן (במקרה של הכנה בסיר) או שומן טרנס (במקרה של פופקורן מתועש המיועד למיקרוגל). אוכל מתועש עלול לתרום לעלייה במשקל ולהפריע בירידה במשקל, ולכן מומלץ לבחור בדגנים מלאים, למשל אורז חום או אורז פרא במקום אורז לבן. מחקר שהתפרסם בכתב העת “American Journal of Clinical Nutrition” הראה כי תזונה מאוזנת שעשירה בדגנים מלאים מסייעת בהורדת שומן עודף בהיקף המותניים בקרב אנשים שסבלו מהשמנת יתר.

9. גברים נוטים יותר לאגור שומן בטני מנשים – נכון.
בגלל ההבדלים במין ובהורמונים, גברים נוטים לאגור שומן באזור הבטן יותר מאשר נשים. לפני גיל 40 נוטות נשים לאגור שומן באזור הירכיים, המותניים והישבן, ולאחר גיל 40, עם הירידה ברמות ההורמון אסטרוגן, השומן בגוף האשה נוטה להתפזר לאזור הבטן.

10. קשה יותר להיפטר משומן בטני מאשר משומן אחר בגוף – לא נכון.
כאשר יורדים במשקל, בדרך כלל נוטה הגוף לאבד שומן מאזור הבטן. איבוד משקל בצורה מאוזנת שורף שומן מכל אזורי הגוף, כולל שומן בבטן. הדרך הטובה ביותר להצר את היקף המותניים היא באמצעות תזונה בריאה ומאוזנת ופעילות גופנית סדירה.

11. כפיפות בטן עוזרות במיוחד להוריד שומן בטני – לא נכון.
כפיפות בטן ותרגילי בטן אחרים עוזרים לחזק את שרירי הליבה ולהוריד שומן, אך הם אינם מסייעים באופן ספציפי בהורדת שומן בטני. במילים אחרות – תרגילים ממוקדים אינם עוזרים בהורדת שומן בטני. הדרך היחידה להוריד שומן בטני (או כל שומן אחר) היא באמצעות דיאטה ופעילות גופנית. פעילות אירובית כמו רכיבה על אופניים, שחייה, ריצה וטניס היא חלק מהפעילויות הטובות ביותר להפחתת שומן.

12. שומן בטני נמצא קשור לאוסטאופורוזיס – נכון.
שומן בטני ידוע כקשור לבעיות בריאות הלב, כולל אי ספיקת לב ומחלות קרדיווסקולריות נוספות. לצד זה, מחקרים הראו כי שומן בטני קשור גם למחלות נוספות, ובהן אוסטאופורוזיס, דמנציה, אלצהיימר, סוכרת, סרטן המעי הגס, תסמונת מטבולית ויתר לחץ דם.

הירשמו עכשיו לקבלת עדכונים על הנושאים שמעניינים אתכם

ווייז: נחנה את נרכב בתחילת רחוב חביבה רייך בשכונת רמות רמז.

האימון: אורכו של המסלול המעגלי הוא 1.2 ק”מ (900 מטר ברחוב חביבה רייך ומקטע של 300 מטר ברחוב אינטרנציונל), ואנו נבצע אותו חמש פעמים, ובסך הכל שישה ק”מ.

פעם ראשונה: ברחוב חביבה רייך נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ונלך במשך 60 שניות. ברחוב אינטרנציונל נרד בהליכה. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: ברחוב חביבה רייך נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ונלך במשך 60 שניות. ברחוב אינטרנציונל נרוץ בקצב במשך 90 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שלישית: נרוץ את כל המסלול בקצב קל במשך 180 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם רביעית: נרוץ את כל המסלול בקצב קל במשך 240 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם חמישית: נרוץ את כל המסלול בקצב קל.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר