רחוב זלמן שניאור
רחוב זלמן שניאור

הקשר בין צפייה בטלוויזיה לתסמונת מטבולית

והשבוע: רחוב זלמן שניאור

פורסם בתאריך: 25.6.19 11:02

היסטוריה: זלמן שניאור (1959-1887) היה משורר, סופר ומתרגם, שכתב בעברית וביידיש. הוא נולד בבלרוס, ובנעוריו יצא לאודסה, שם פגש את חיים נחמן ביאליק שעודד אותו בראשית יצירתו. בשנת 1902 התפרסמו כמה משיריו, ובאותה השנה הוא נסע לורשה והתקבל לעבודה בהוצאת תושיה, שבה הודפסו ספריו הראשונים. בשנת 1904 עבר שניאור לוילנה ועבד במערכת עיתון “הזמן”, שבו הודפסו כתבי שירה ופרוזה שלו והרומן הראשון שכתב – “מוות”. בהמשך הוא נדד לשווייץ ולצרפת והתפרנס מכתיבה לעיתונים. בשנת 1919 יצא שניאור לארצות הברית ופגש בקהל קוראי יידיש, שהביאו אותו לעבור לכתוב בשפה זו. מפורסמת במיוחד היא הפואמה “ימי הביניים מתקרבים”, שבה הוא חזה את שתי מלחמות העולם ואת השואה. בשנת 1949 עלה שניאור לישראל, זכה בפרס ביאליק (1951) ובפרס ישראל לספרות (1955). בשל בעיות בריאות הוא נסע לניו יורק, ושם נפטר.

תסמונת מטבולית: תסמונת מטבולית היא צבר של גורמי סיכון למחלות לב וכלי דם, ונוכחותה מנבאת סוכרת ותמותה. מאפיינים בולטים של התסמונת הם כרס שמתבטאת בהיקף מותניים גדול, עלייה ברמת טריגליצרידים, לחץ דם גבוה מ־130/85 ואי סבילות לסוכרים (טרום סוכרת).

גורמי הסיכון לתסמונת מטבולית: קיימת עלייה משמעותית בתסמונת עם הגיל. חוסר פעילות גופנית, עישון, שתיית אלכוהול מופרזת ואכילת אוכל זבל הם גורמי סיכון.

אבחון של תסמונת מטבולית: כדי לאבחן תסמונת מטבולית צריך אדם שיהיו לו שלושה מהמרכיבים הבאים – 1. השמנה בטנית, כלומר היקף מותניים מ־94 ס”מ ומעלה בגברים ומ־80 ס”מ ומעלה בנשים; 2. פרופיל שומנים לקוי עם רמה גבוהה של טריגליצרידים ורמה נמוכה של HDL (הכולסטרול הטוב); 3. לחץ דם מעל 130/85; 4. רמת סוכר בצום גבוהה מהנורמה, אך במידה שאינה מהווה עדיין הגדרה של סוכרת.

מה כל כך מסוכן בלשבת? מחקר אוסטרלי שפורסם ב ירחון הגריאטריה “JAGS” במאי 2011 בדק את ההשפעה המזיקה של הישיבה על הבריאות. המחקר בדק את השפעת הישיבה על התסמונת המטבולית, ולטענת החוקרים, באוסטרליה גברים ונשים בני 65 ויותר צופים כארבע שעות בממוצע בטלוויזיה – שעה יותר מבני 25.

המחקר בחן קשר בין זמן צפייה בטלוויזיה וזמן ישיבה כללי לבין מרכיבים של תסמונת מטבולית. החוקרים בדקו ב־1,958 גברים ונשים בגיל ממוצע של 69 את זמן הצפייה בטלוויזיה, זמן הישיבה הכללי, זמן ההליכה, עוצמת ההליכה, הרגלי העישון, צריכת האלכוהול והתזונה. 42 אחוז מהמשתתפים במחקר סבלו מתסמונת מטבולית, ואצלם נרשם יותר זמן צפייה בטלוויזיה ויותר זמן ישיבה. כמו כן נרשמה אצלם רמה נמוכה יותר של פעילות גופנית, הערכת בריאות עצמית פחות טובה ופחות עבודה מכל סוג שהוא בבית ובחוץ.

מהו המנגנון שקושר בין ישיבה ממושכת לתסמונת המטבולית? לישיבה ממושכת יש ככל הנראה השפעה פיזיולוגית ייחודית על הגוף, והדבר שונה מחוסר פעילות באופן כללי. בניסוי בחיות מעבדה נצפתה בחולדות שנמנע מהן לעמוד (חיקוי למצב של ישיבה באדם) רמה נמוכה של האנזים החשוב LPL. רמות נמוכות של LPL קשורות ברמות גבוהות של חומצות שומניות, והדבר מהווה סמן לחומרת התסמונת המטבולית. הממצאים תומכים בהצעה שאסטרטגיות למניעת מחלות כרוניות בזקנים (כולל התסמונת המטבולית) צריכות – בתוספת לעלייה בפעילות גופנית – לכלול מסר של צמצום ישיבה.

כוחו של המחקר הוא בשימוש בשני מדדים של התנהגות נייחת – זמן צפייה בטלוויזיה וזמן ישיבה כללי – והתאמה לגורמי סיכון אחרים כמו חוסר פעילות גופנית, צריכת מזון לקויה, עישון וצריכת אלכוהול מופרזת. מחקר קודם מצא שעלייה בזמן צפייה בטלוויזיה קשור בעלייה בהיקף מותניים בגברים ובעלייה בלחץ דם דיאסטולי בנשים. שעות צפייה מרובות בטלוויזיה קשורות גם בצריכת מזון כולל אוכל זבל מרובה.

לסיכום, ישיבה ממושכת של אנשים מבוגרים קשורה משמעותית בסיכון גדול לתסמונת מטבולית. לכן המסר הוא ברור – הלכו הרבה ושבו פחות.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב זלמן שניאור בשכונת רמות רמז.

האימון: הפעם נבצע אימון אינטרוולים בינוניים. אורכו של המסלול עד למפגש עם הרחובות פיכמן ובורלא הוא 700 ואנו נבצע אותו ארבע פעמים הלוך וחזור, ובסך הכל 5.6 ק”מ. הדגש בריצה הוא פיתח של מקסימום מהירות לאורך המרחק הקבוע.

פעם ראשונה: בהלוך נרוץ את המסלול בקצב מתגבר (דרגת קושי נשימתי 6-5), ובחזור נלך לצורך התאוששות. בסיום ננוח במשך ארבע דקות.

פעם שנייה: בהלוך נרוץ את המסלול בקצב מהיר (דרגת קושי נשימתי 8-7), ובחזור נרוץ בריצה קלה לצורך התאוששות. בסיום ננוח במשך ארבע דקות.

פעם שלישית: בהלוך נרוץ את המסלול במהירות שיא (דרגת קושי נשימתי 9), ובחזור נרוץ בריצה קלה לצורך התאוששות. בסיום ננוח במשך ארבע דקות.

פעם רביעית: בהלוך נרוץ את המסלול במהירות שיא (דרגת קושי נשימתי 9), ובחזור נרוץ בריצה קלה לצורך התאוששות.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר