רחוב בית לחם
רחוב בית לחם

קיצור קיבה (חלק א’)

והשבוע: רחוב בית לחם

פורסם בתאריך: 3.8.19 21:09

היסטוריה: בית לחם היא עיר קדומה בהרי יהודה, מדרום לירושלים, שנזכרת במקרא גם בשם אפרת: “בדרך אפרתה נקברה רחל אמנו (בראשית, מ”ח, ז’). בית לחם היא מקום ההתרחשות של סיפור מגילת רות ועיר הולדתו ומשיחתו של דוד המלך. העיר היא קדושה לנצרות מכיוון שישו נולד בה. בין הכנסיות הרבות שהוקמו בעיר נמצאת גם כנסיית המולד, שלפי המסורת הנוצרית נבנתה על גבי המערה שבה נולד ישו. משנת 1967 היתה העיר תחת שלטון ישראל, ובשלהי שנת 1995 נמסרה השליטה בה לידי הרשות הפלסטינית.

ניתוחים בריאטריים: בשבועות הקרובים נבחן שאלות כמו מיהו מועמד מתאים לניתוחי בריאטריה, אלו סוגי ניתוחים בריאטריים קיימים היום, מהם שיעורי ההצלחה של הניתוחים, מהן ההכנות שיש לעשות לקראת ניתוח בריאטרי, אלו סיכונים יש בניתוח, ואיך נרגיש אחריו.

מיהו מועמד מתאים לניתוחים בריאטריים? הניתוחים מתאימים לאנשים שמסת הגוף שלהם (BMI) היא מעל 35, ולכן הם מוגדרים כ”סובלים מהשמנת יתר חולנית”. ה־BMI מחושב לפי משקל (בקילוגרמים) חלקי גובה (במטרים).

מי שה־BMI שלו הוא 40 ויותר הופך באופן אוטומטי למועמד לניתוח בריאטרי, בכפוף כמובן לשיקול דעת רפואי ולהמלצת הצוות המטפל. מי שה־BMI שלו הוא 35 ויותר מתאים לניתוח אם הוא סובל מסיבוך אחד או יותר של השמנת יתר חולנית כמו לחץ דם גבוה, סוכרת, מחלות לב, מחלות ריאה והפרעות נשימה כמו דום נשימה בשינה, אך גם זאת בכפוף לשיקול דעת רפואי ולהמלצת הצוות המטפל. יש מצבים רפואיים נוספים כמו דלקת מפרקים, כאבי גב תחתון ודיכאון שמחייבים המלצת רופא שייקבע אם המועמד מתאים לניתוח.

בישראל בוחנים כעת באופן ניסיוני אם ניתוחים בריאטריים מתאימים גם לבעלי BMI שבין 30 ל־35 אשר סובלים מסוכרת שלא ניתן לאזן בתרופות, ולמי שכשלו בעבר בניסיונות לרדת במשקל באמצעות טיפול רפואי ותזונתי. עם זאת חשוב לדעת כי ניתוח בריאטרי למי שה־BMI שלו הוא בין 30 ל־35 אינו כלולים בסל הבריאות, והתשלום עבורו הוא מכיסו הפרטי של המטופל.

ניתוחי בריאטריה אינם מתאימים למי שסובלים ממחלה מטבולית או אנדוקרינית ידועה שגורמת להשמנת יתר ושניתנת לטיפול באמצעות תרופות.

ניתוחים בריאטריים כרוכים בסיכונים, ועל המועמד לניתוח להבין היטב את כל הסיכונים לפני קבלת ההחלטה על ניתוח.

מהו ההבדל בין השמנה להשמנת יתר חולנית? ערכי BMI תקינים נעים בין 19 ל־25. אדם שה־BMI שלו הוא מתחת ל־19 מוגדר כ”סובל מתת משקל”; אדם שה־BMI שלו הוא בין 25 ל־30 מוגדר כ”סובל ממשקל עודף”; אדם שה־BMI שלו הוא בין 30 ל־35 מוגדר כ”סובל מהשמנה”; ואדם שה־BMI שלו הוא מעל 35 מוגדר כאמור כ”סובל מהשמנת יתר חולנית”.

השמנת יתר חולנית היא מצב רפואי שעלול לגרום למחלות קשות שפוגעות הן בגוף והן בנפש. הכוונה היא למחלות כמו סוכרת, היפרליפידמיה (יתר שומנים דם), לחץ דם גבוה, דום נשימה בשינה, מחלות לב, אירוע מוחי, אסתמה, כאבי גב תחתון, מחלות ניווניות במפרקים נושאי משקל, סוגי סרטן מסוימים, דיכאון ובעיות פריון אצל נשים ואצל גברים. אלה הן מחלות שפוגעות קשות באיכות החיים ומקצרות באופן משמעותי את תוחלת החיים.

ווייז: נחנה את הרכב בחיבור בין רחוב בית לחם לרחוב טשרניחובסקי בשכונת הכרמל הצרפתי.

האימון: האימון הפעם יתמקד בעליות ארוכות. אורכו של המסלול 1,400 מטר ואנחנו נבצע אותו הלוך וחזור שלוש פעמים, ובסך הכל 8.4 ק”מ. באימון שכולל ריצה ארוכה בעלייה יש לחלק את הכוחות ולווסת את הדופק כדי שהוא לא יעלה גבוה מדי ויגרום לעצירת הפעילות. מטרתו של האימון היא לתרגל ריצה מתמשכת בעלייה ללא עצירה ושמירה על דופק גבוה ללא הצטברות גבוהה של חומצת חלב שתוביל לעצירת הריצה.

פעם ראשונה: לצורך חימום נרוץ בריצה קלה בירידה עד שנגיע לחיבור עם רחוב אמיל זולא. בעלייה נרוץ בקצב קל מאוד, ובסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם שנייה: בירידה נרוץ בקצב קל, ובעלייה נחלק את המסלול לשני חלקים – בחלק הראשון נרוץ בקצב קל לאורך של כ־700 מטר, ובחלק השני נגביר את הקצב (דרגת קושי נשימתי 9-8). בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם שלישית: בירידה נרוץ בקצב בינוני, ובעלייה נרוץ בקצב בינוני מתגבר עד לסיום. הדגש הוא להימצא בדופק גבוה (דרגת קושי נשימתי 9-8) לאורך העלייה.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר