רחוב טשרניחובסקי
רחוב טשרניחובסקי

קיצור קיבה (חלק ב’)

והשבוע: רחוב טשרניחובסקי

פורסם בתאריך: 10.8.19 23:32

היסטוריה: שאול טשרניחובסקי (1943-1875) נחשב לאחד מגדולי המשוררים העבריים. הוא נולד ברוסיה, וכשהיה בן 14 נשלח ללימודים באודסה, שם הושפע מהספרות האירופית הקלאסית והתוודע לחוגים הציוניים. בשנת 1892 הוא החל לפרסם שירים בכתבי עת עבריים. טשרניחובסקי למד רפואה בגרמניה ובשווייץ ושילב את הכתיבה עם פעילותו המקצועית כסטודנט וכרופא. עם חזרתו לאוקראינה, לאחר קבלת התואר, הוא פעל כרופא כפרי ומחוזי ושירת כרופא צבאי במלחמת העולם הראשונה. אחרי המלחמה שהה טשרניחובסקי בברלין ובארצות הברית, שם כתב ועסק בתרגום. בשנת 1931 הוא עלה לישראל, התיישב בירושלים ובהמשך עבר לתל אביב ועבד כרופא ילדים. טשרניחובסקי חיבר אידיליות ובלדות, עסק בתרגום מהספרות הקדומה והחדשה מרוסית לעברית, ביצירותיו מיזג בין היהדות לתרבות העולם.

ניתוחים בריאטריים: גישות רבות מוצעות היום לטיפול בהשמנת יתר, ובהן דיאטה דלת קלוריות, תרופות, טיפולים פסיכולוגיים שמטרתן לחולל שינויים בהתנהגות ופעילות גופנית. בשנת 1991 קבע מכון הבריאות הלאומי של ארצות הברית (NIH) כי חולים שסובלים מהשמנת יתר חולנית יכולים להיות מועמדים לניתוח בריאטרי כדי לטפל בבעייתם. בישראל כלולים הניתוחים הבריאטריים בסל הבריאות, וכל מי שעומד בקריטריונים זכאי לעבור ניתוח בריאטרי במימון מלא של קופת החולים.

ההכנות לקראת ניתוח בריאטרי: לפני ניתוח בריאטרי יש לעבור סדרת בדיקות כדי לקבוע את מידת ההתאמה לניתוח – בדיקות הורמונליות לשלילת קיומה של בעיה הורמונלית הגורמת להשמנה; אק”ג וצילום חזה; בדיקת תפקודי ריאות; צילום קיבה או גסטרוסקופיה; אולטרסאונד בטן; בדיקות דם כלליות; הערכה פסיכיאטרית (במקרים מסוימים); הערכה תזונתית; ייתכנו בדיקות נוספות בהתאם למצבו הרפואי של המועמד לניתוח ולפי שיקול דעתו של המנתח.

סוגי ניתוחים לקיצור קיבה: בישראל מתבצעים חמישה סוגים של ניתוחים בריאטריים לטיפול בהשמנת יתר – טבעת מתכווננת (Laparoscopic Adjustable Gastric Banding), מעקף קיבה (Laparoscopic Roux-en-Y Gastric Bypass), מיני מעקף קיבה (Mini gastric bypass), שרוול קיבה (Laparoscopic Sleeve Gastrectomy) ומעקף תריסריון (Laparoscopic Biliopancreatic Diversion).

השיטה שבה מתבצעים הניתוחים: כל הניתוחים הבריאטריים נעשים בשיטה הלפרוסקופית, כלומר בניתוח ללא פתיחת הבטן. דרך חמישה-שישה פתחים קטנים בדופן הבטן מחדיר המנתח מצלמה זעירה שמשדרת תמונות וידאו המוקרנות על צגים ומראות למנתח תמונה מוגדלת של הקיבה ושל האיברים האחרים שבבטן. נוסף על כך מוכנסים דרך הפתחים מכשירים המיועדים לביצוע הניתוח. היתרונות בשיטה הלפרוסקופית הם פחות סיבוכים כלליים כמו דלקת ריאות וטרומבוזיס, פחות סיבוכים בפצעים שנגרמים מהניתוח (לא נוצרים בקעים בחתך הניתוח), פחות כאבים לאחר הניתוח, משך האשפוז לאחר הניתוח הלפרוסקופי הוא קצר יותר לעומת ניתוחים רגילים, משך ההחלמה הוא קצר יותר, ותוצאותיו של הניתוח הן יפות יותר מהבחינה הקוסמטית.

הסיכונים בניתוחים לקיצור קיבה: הסיבוכים המשמעותיים בטווח הקצר לאחר ניתוחים לקיצור קיבה הם דלף או דמם מנקודת החיבור של המעקף או מקו החיתוך בניתוח שרוול (אלה מתרחשים ב־21-1 אחוז מהניתוחים), חסימת מעי (בכשלושה אחוזים מהניתוחים), כיב פפטי הידוע יותר בשם אולקוס (בכשלושה אחוזים מהניתוחים), פגיעה באיברים סמוכים לאזור הניתוח, וזיהום בחלל הבטן ובפצע. ייתכנו גם סיבוכים כלליים שעלולים להתלוות לכל ניתוח, כמו דלקת ריאות, זיהום בדרכי השתן, התפתחות קרישי דם ותסחיפים ריאתיים. עם זאת, יש להדגיש שכל הסיבוכים האלה הם נדירים יחסית וכי שיעור התמותה לאחר ניתוחים בריאטריים הוא חצי אחוז.

בטווח הארוך קיימת סבירות גבוהה שיתפתחו חסרים תזונתיים עקב האפקט של תת ספיגה שנוצר בעקבות הניתוח.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב טשרניחובסקי, סמוך לכיכר סטלה מאריס.

האימון: האימון יתמקד הפעם באינטרוולים בינוניים (1,500 מטר) שבהם הקושי של האימון הוא גבוה מכיוון שמשתלבות בו גם המערכת האירובית וגם המערכת האנאירובית, וזאת בגלל עליית חומצת החלב. (כמובן שתלוי בעצימות האימון). נבצע שישה אינטרוולים, ובסך הכל תשעה ק”מ.

אינטרוול ראשון (חימום): נרוץ מכיכר סטלה מאריס עד לסוף הרחוב בקצב קל מאוד, ולאחר מכן נערוך מתיחות אקטיביות.

אינטרוול שני: נרוץ מסוף הרחוב עד לכיכר סטלה מאריס בקצב בינוני (דרגת קושי נשימתי 8-7), ובסיום ננוח במשך שלוש דקות.

אינטרוול שלישי: נרוץ מכיכר סטלה מאריס עד לסוף הרחוב בקצב בינוני (דרגת קושי נשימתי 9-8 בשל העלייה), ובסיום ננוח במשך שלוש דקות.

אינטרוול רביעי: נרוץ מסוף הרחוב עד לכיכר סטלה מאריס בקצב בינוני-גבוה (דרגת קושי נשימתי 9-8), ובסיום ננוח במשך שלוש דקות.

אינטרוול חמישי: נרוץ מכיכר סטלה מאריס עד לסוף הרחוב בקצב גבוה (דרגת קושי נשימתי 9), ובסיום ננוח במשך חמש דקות.

אינטרוול שישי: נרוץ מסוף הרחוב עד לכיכר סטלה מאריס בקצב גבוה (דרגת קושי נשימתי 9).

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

אז כל מה שצריך זה ללבוש את בגדי הספורט, לקרוא את הטור, לצלם את עצמכם בעת ביצוע האימון, להעלות את התמונה בדפי הפייסבוק “כלבו – חיפה והצפון” או “סטודיו 2aim”, ולהיכנס להגרלה שהפרס שלה הוא שבועיים של אימונים אצלי בסטודיו.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר