רחוב אדמונד פלג
רחוב אדמונד פלג

קיצור קיבה (חלק ג’)

והשבוע: רחוב אדמונד פלג

פורסם בתאריך: 17.8.19 21:42

היסטוריה: אדמונד פלגנהיימר (פְלֶג) (1963-1874) היה משורר וסופר יהודי שכתב בשפה הצרפתית. הוא נולד בשווייץ וקיבל חינוך יהודי, אך התרחק מהמסורת היהודית. פרשת דרייפוס שהתרחשה בשנת 1895 החזירה אותו אל מורשת ישראל וקירבה אותו אל הציונות. לאחר שלמד היסטוריה יהודית ומחשבת ישראל הוא פרסם מסות וחיבורים בנושאים יהודיים ועסק בתרגום מעברית ומיידיש לצרפתית. בין השאר הוא תרגם חלקים מתוך “מורה נבוכים” של הרמב”ם ומתוך “ספר הזוהר” של חוכמת הקבלה וכן יצירות של שלום עליכם.

איך מרגישים אחרי ניתוח בריאטרי ומתי אפשר לחזור לשגרה? בסיומו של ניתוח חוזרים בדרך כלל למחלקה עם זונדה (צינורית באף לניקוז הקיבה), עם קתטר (צינורית לניקוז השתן) ועם נקז המחובר לבטן. את הנקז בבטן מוציאים כבר למחרת הניתוח. שעות אחדות לאחר הניתוח מתבקש המנותח לרדת מהמיטה ולשבת על כיסא כדי למנוע תסחיף ריאתי, שהוא אחד הסיבוכים המסוכנים של הניתוח.

ביום שלאחר הניתוח נשלח המנותח לצילום בליעה שמטרתו היא לוודא שאין דלף או חסימה באזור הניתוח. אם עולה מהצילום שהכל תקין, מוציאים את הזונדה מהאף ואפשר להתחיל לשתות. המנותח נדרש לקום מהמיטה וללכת במחלקה כמה פעמים במשך היום.

הכאבים לאחר ניתוח לפרוסקופי הם בדרך כלל קלים, אך יש חולים שזקוקים לתרופות לשיכוך כאבים. במקרה הצורך יש ליטול משככי כאבים נוזליים בלבד.

חזרה לשגרת פעילות תיתכן כשבוע עד שבועיים לאחר הניתוח.

מה מותר לאכול לאחר הניתוח? בחודש הראשון שלאחר הניתוח יש להקפיד על תזונה נוזלית-דייסתית ועל נטילת מולטיוויטמין למציצה או בנוזל – בהתאם להנחיות של הדיאטן לפני השחרור מבית החולים.

כחודש לאחר הניתוח ניתן לחזור בהדרגה לתזונה רגילה. יש להקפיד על לעיסה טובה, על אכילה איטית ועל ארוחות מסודרות. המלצות בנוגע לתוספי מזון ולוויטמינים ניתנות בהתאם לניתוח שנעשה ולתוצאות של בדיקות הדם.

מהו קצב ירידת המשקל לאחר הניתוח? בחודש הראשון יש ירידה מהירה במשקל – לרוב בין חמישה ל־15 ק”ג. לאחר מכן קצב הירידה מתמתן ועומד על 1-0.5 ק”ג בשבוע. הירידה נמשכת כשנה עד שנה וחצי לאחר הניתוח.

יש לזכור שהצלחתו של הניתוח תלויה מאוד במאמץ של המנותח, בשיתוף הפעולה שלו עם רופאיו ובמשמעת העצמית שהוא מפגין. שום ניתוח אינו מבטיח הצלחה של 100 אחוז, ויש מקרים שבהם לא מושגת ירידה במשקל לאחר הניתוח.
חשוב לציין כי לאחר ירידה משמעותית במשקל קיימת תופעה של עודף עור בבטן, בירכיים ובזרועות. היקף התופעה תלוי בגילו של המנותח ובתכונות המולדות של עורו, ולא ניתן לנבא מראש את היקפה. את עודפי העור ניתן להסיר בניתוח פלסטי.

מהם שיעורי ההצלחה של הניתוחים? שיעורי ההצלחה משתנים בהתאם לסוג הניתוח, כאשר ההגדרה להצלחה היא שהמטופל איבד יותר מ־50 אחוז מעודף המשקל שלו: טבעת מתכווננת – 50 אחוז, מעקף קיבה – 75 אחוז, מיני מעקף קיבה – 77-75 אחוז, שרוול קיבה – 75-70 אחוז, מעקף תריסריון – 77-75 אחוז.

יש להדגיש כי לאחר שנה-שנתיים ממועד הניתוח יש בדרך כלל עלייה מחודשת במשקל. את מידת העלייה – ובכך גם את מידת ההצלחה של הניתוח לטווח הארוך – קובעים גורמים שונים, ובהם סוג הניתוח.

כיצד ניתן לשפר את סיכויי ההצלחה של הניתוח? אם הניתוח משיג את יעדו ולאחר זמן קצר נרשמת ירידה של ממש במשקל, עולה מיד אתגר חדש – לשמור על ההישג הזה לתמיד. לשם כך אסור למנותח להסתמך רק על הניתוח, אלא עליו לאמץ אורח חיים חדש שבו הוא חייב להקפיד על איזון בין כמות הקלוריות שהוא צורך לכמות הקלוריות שהוא מוציא מדי יום. הדרך לעשות זאת היא להקפיד על תזונה נכונה ועל פעילות גופנית.

כדי לסייע למנותח להגיע למשקל הגוף האידיאלי ולשמור עליו מומלץ להיעזר בצוות רב מקצועי שכולל כירורג, דיאטן ופסיכולוג. רצוי שהליווי של הדיאטן ושל הפסיכולוג יתחיל לפני הניתוח ויימשך זמן רב אחריו. נוסף על כך יש להקפיד על מעקב רפואי צמוד. לאחר השחרור מבית החולים יש להגיע למעקב סדיר במרפאה הכירורגית אצל הרופא המנתח. אם הכל תקין, מתקיימות ביקורות המעקב כשבוע עד עשרה ימים לאחר הניתוח, ולאחר מכן במרווחים הולכים וגדלים – חודש, שלושה חודשים, חצי שנה ושנה לאחר הניתוח. לאחר שנה יש לבצע ביקורת פעם עד פעמיים בשנה.

ווייז: נחנה את הרכב בתחילת רחוב אדמונד פלג בכרמל הצרפתי.

האימון: האימון יתמקד באינטרוולים קצרים-בינוניים למרחק של 500 מטר. נבצע עשרה אינטרוולים, ובסך הכל חמישה ק”מ.

פעמים 1 ו־2: נרוץ כל אינטרוול בקצב בינוני (דרגת קושי נשימתי 8), ובסיום כל אינטרוול ננוח במשך דקה וחצי.

פעמים 3 ו־4: נרוץ כל אינטרוול בקצב בינוני-גבוה (דרגת קושי נשימתי 9-8), ובסיום כל אינטרוול ננוח במשך שתי דקות. בסיום האינטרוול הרביעי ננוח במשך חמש דקות.

פעמים 8-5: נרוץ כל אינטרוול בקצב גבוה (דרגת קושי נשימתי 9.5-9), ובסיום כל אינטרוול ננוח במשך שתי דקות. בסיום האינטרוול השמיני ננוח במשך חמש דקות.

פעמים 9 ו־10: נרוץ כל אינטרוול בקצב גבוה (דרגת קושי נשימתי 9.5-9), ובסיום כל אינטרוול ננוח במשך שתי דקות.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר