דרך צרפת
דרך צרפת

קיצור קיבה (חלק ד’)

והשבוע: דרך צרפת

פורסם בתאריך: 24.8.19 21:20

היסטוריה: צרפת היא המדינה השנייה בגודלה באירופה, והיא נחשבת למעצמה כלכלית וצבאית. בסוף המאה ה־18 גבר בצרפת חוסר שביעות רצון מהמלוכה ומהסדר החברתי הקיים – דבר שהוביל לפרוץ המהפכה הצרפתית בשנת 1789. למרות גילויי אטישמיות שנמשכים עד ימינו אנו, צרפת היתה המדינה הראשונה שבה זכו היהודים בשוויון זכויות (1791). במלחמת העולם השנייה היא נכבשה על ידי הנאצים, וממשלה פרו גרמנית הוקמה בעיר וישי. בשנת 1944 שוחררה צרפת על ידי בעלות הברית. יחסי ישראל-צרפת ידעו עליות ומורדות. התקופה שלפני מבצע קדש ועד למלחמת ששת הימים, שבה חודש צי המטוסים הישראלי בעזרתה של צרפת, היוותה את שיאם של יחסים אלה, והדבר הביא להשפעה צרפתית רחבה על חיי התרבות בארץ ולקשירת בריתות בין ערים משתי המדינות.

מה קורה לגוף חמש שנים אחרי ניתוח קיצור קיבה? מחקר שנערך במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקוה מגלה כי ההרזיה לאחר ניתוח בריאטרי לא נשמרת אצל כמחצית מהמנותחים שהחלו להשמין בחזרה, וחלקם אף השמינו יותר ממשקלם המקורי שלפני הניתוח ונאלצו לעבור אותו שוב.

בישראל מתבצעים כ־6,000 ניתוחי קיצור קיבה בשנה. בארצות הברית, שם השמנת היתר הפכה למגיפה, מספר הניתוחים מגיע מדי שנה לכ־180,000. הניתוח השכיח ביותר הוא ניתוח השרוול, ואחריו ניתוח המעקף.

במחקר שנעשה בבילינסון נבדקו 443 מטופלים שעברו ניתוח שרוול. החוקרים בדקו כמה משקל הם איבדו ואם הם חוו שיפור בבעיות הרפואיות הקשורות להשמנתם כמו סוכרת, יתר לחץ דם וכולסטרול גבוה. לפי הממצאים, כשנה לאחר הניתוח השילו משתתפי המחקר 77 אחוז מעודף משקל גופם בממוצע, אך בחלוף הזמן החל המשקל לעלות בחזרה – שלוש שנים לאחר הניתוח איבדו הנבדקים בממוצע רק 70 אחוז מעודף המשקל שממנו הם סבלו, ולאחר חמש שנים המשיכו המנותחים לעלות במשקל ואיבדו 56 אחוז בלבד ממשקלם.

“הצלחה של ניתוח בריאטרי נחשבת יעד ירידה של 50 אחוז מעודף המשקל”, מסבירים חברי צוות החוקרים, “אחרי חמש שנות מחקר, בקבוצת הנחקרים שלנו רק 60 אחוז מהמנותחים נשארו ביעד של ירידה של יותר מ־50 אחוז מעודף משקלם. זאת אומרת ש־40 אחוז עלו במשקל מהיעד שנקבע. חלקם עלו בצורה משמעותית וחזרו למשקלם המקורי ואף יותר מזה. יש לנו נחקרים שכבר נאלצו לעבור ניתוח קיצור קיבה שני”.

כמחצית ממשתתפי המחקר שסבלו מסוכרת זכו בהפוגה מלאה מהמחלה לאחר כשנה, וערכי הסוכר הגבוהים שלהם חזרו לערכים תקינים של אנשים בריאים. אך גם אצלם חלה החמרה עם הזמן, ורק 38 אחוז מהם שמרו על ערכי סוכר תקינים שלוש שנים לאחר הניתוח, וכעבור חמש שנים רק 20 אחוז מהם היו בעלי רמות סוכר תקינות.

המשתתפים הראו גם ירידה ברמות הכולסטרול הרע (LDL) בחלוף שנה ושלוש שנים מהניתוח, אך כעבור חמש שנים מהניתוח השינוי בכולסטרול היה מזערי, והחוקרים אינם בטוחים שהוא ירד בזכות הניתוח. כמו כן, 46 אחוז מהמנותחים שהיו בעלי יתר לחץ דם חזרו לרמות תקינות של לחץ דם לאחר שנה וכן לאחר חמש שנים.

אז מדוע המשקל חוזר לאחר ניתוח השרוול? הסיבה לכל התופעות הללו היא שהמנותחים אינם מקפידים על ההרגלים החדשים. “מצאנו לכך מגוון סיבות”, מסבירים החוקרים, “הקיבה מתרחבת מחדש, התיאבון חוזר והחולים אינם שומרים על ההרגלים הנכונים ולא מבצעים פעילות ספורטיבית. מצאנו שיעילות הניתוח היא 90 אחוז, אבל לאחר חמש שנים היא יורדת ל־60 אחוז. יעילותו ארוכת הטווח של ניתוח השרוול אינה ברורה לגמרי. המידע הקיים בספרות הרפואית בעולם מצביעה על הפחתה בהשפעתו של הניתוח. החלופה האפשרית היא ניתוח מעקף קיבה, שיש לו רקורד ידוע, בדוק וטוב. ניתוח קיצור קיבה הוא הדרך הטובה ביותר להורדה במשקל בהשוואה לדיאטה ולפעילות גופנית. השנה הראשונה לאחר הניתוח היא תקופת הסתגלות להרגלים החדשים. לא מדובר בניתוח קסם אם אין שינוי בהרגלים”.

ווייז: נחנה את הרכב בחיבור בין רחוב בית לחם לרחוב טשרניחובסקי.

האימון: האימון היום יתמקד בעליות ארוכות. אורכו של הרחוב הוא 1,700 מטר, ואנו נבצע אותו שלוש פעמים הלוך (בירידה) ושוב (בעלייה), ובסך הכל 20.2 ק”מ. יש להקפיד על חלוקת כוחות ולווסת את הדופק על מנת שהוא לא יעלה גבוה מדי ויגרום לעצירת הפעילות. מטרת האימון היא לתרגל ריצה מתמשכת בעלייה ללא עצירה ושמירה על דופק גבוה ללא הצטברות גבוהה של חומצת חלב שתוביל לעצירת הריצה.

פעם ראשונה: בירידה נרוץ בריצה קלה עד לסוף הרחוב (החיבור עם כביש החוף), ובעלייה נרוץ בקצב קל מאוד. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם שנייה: בירידה נרוץ בריצה קלה עד לסוף הרחוב (החיבור עם כביש החוף), ובעלייה נחלק את המקטע לשני חלקים – במחציתו הראשונה נרוץ בקצב קל, ובמחציתו השנייה נגביר את הקצב לדרגת קושי נשימה 9-8. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם ראשונה: בירידה נרוץ בקצב בינוני עד לסוף הרחוב (החיבור עם כביש החוף), ובעלייה נרוץ בקצב בינוני מתגבר בדגש על דופק גבוה ועל דרגת קושי נשמיתי 9-8. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר