רחוב מעלה השחרור
רחוב מעלה השחרור

אפילפסיה ופעילות גופנית (חלק ב’)

והשבוע: רחוב מעלה השחרור

פורסם בתאריך: 7.9.19 20:22

היסטוריה: רחוב מעלה השחרור קיבל את שמו לכבודם של משחררי חיפה. במקום נערך הקרב המרכזי לשחרורה של העיר התחתית במלחמת העצמאות, שבו כוח של ארגון ההגנה ירד מהדר הכרמל, כוח אחר של הארגון עלה מהעיר התחתית, ושני הכוחות נפגשו באזור הרחובות שיבת ציון ובורג’ (כיום מעלה השחרור). שמו הקודם של הרחוב ניתן לו על שמו של המבצר הצלבני הניצב בו עד היום. קביעת השם החדש נעשתה לקראת יום העצמאות השלישי של המדינה.

מהי ההשפעה של הטיפולים התרופתיים על הפעילות הגופנית? תרופות אנטי אפילפטיות מהוות את בסיס הטיפול בסובלים מאפילפסיה. רוב התרופות שנרשמות לחולים גורמות לאדישות ולעייפות המהוות מכשול ברור עבור מטופלים שמעוניינים לעסוק בפעילות גופנית. תופעות לוואי שכיחות נוספות של התרופות שעלולות לפגום ביכולת לעסוק בפעילות גופנית הן טשטוש ראייה, ראייה כפולה, קואורדינציה לקויה וקשיי ריכוז.

מכיוון שלכל תרופה יש השפעה שונה על המטופל ובגלל שכל מטופל מגיב מעט אחרת לתרופות, חשוב להתאים את התרופה לכל מטופל באופן אישי ולהביא בחשבון את הפעילות הספורטיבית שבה הוא עוסק. בהקשר הפרמקולוגי יש לציין כי האימון הגופני עשוי להשפיע על ריכוזן של תרופות אנטי אפילפטיות שונות בדם. לכן יש לעקוב בקפדנות אחרי ריכוזי התרופות בדם בחולים המקפידים על אימונים קבועים, בעיקר במהלך החודשיים הראשונים לטיפול.

אין כיום הסכמה גורפת באשר למשמעות הקלינית של האופן שבו משפיעה הפעילות הגופנית על הפעילות האנזימטית הכבדית, שכן המחקרים השונים שנערכו בנושא זה העלו ממצאים לא אחידים.

פעילות גופנית של חולי אפילפסיה לאחר ניתוחי מוח: הניתוח הנפוץ ביותר לטיפול בחולים שסובלים מאפילפסיה אשר עמידה בפני טיפול התרופתי הוא כריתת אונה חלקית, שבו כורתים חלק מהרקמה הטמפורלית. טיפול זה מתאים לחולים באפילפסיה מוקדית, בעוד שניתוח לחיתוך כפיס המוח הוא הניתוח הנפוץ בקרב הלוקים באפילפסיה כללית.

עדיין לא ברור מהי ההשפעה המדויקת של הניתוחים השונים על היכולת של המטופלים לעסוק בפעילות גופנית. עם זאת, יש שני כללי ברזל שאין לעבור עליהם במטופלים אלה: הכלל הראשון הוא שכל פעילות גופנית שהיא יש לבצע באופן הדרגתי ביותר. את תוכנית האימונים יש לבנות כך שבשלב הראשון הפעילות תתבצע בעצימות נמוכה מאוד, ורק אם המטופל לא סובל משינויים במצבו אפשר להתקדם בהדרגתיות ולהגביר את העצימות בצורה מתונה ביותר. הכלל השני הוא שיש להימנע מספורט מגע ומכל ענף ספורט שמעמיד את המטופל בסיכון גבוה לפגיעות ראש. מטופלים שעברו ניתוח להשתלת קוצב לעצב התועה צריכים להגן על הצוואר שלהם במהלך האימון על מנת למנוע פגיעה בקוצב או בעצב.

טריגרים להתקף אשר רלוונטיים לפעילות גופנית: חולה אפילפסיה שמעוניין לעסוק בפעילות גופנית צריך להכיר את כל הטריגרים שעשויים לעורר התקף אפילפטי ואשר רלוונטיים לאימון גופני. הטריגרים הם מחסור בשינה או עייפות יתר, היפוקסיה (רלוונטית בעיקר לענפי ספורט המבוצעים בגובה רב), היפונתרמיה (הקשורה באיבוד מוגזם של אלקטרוליטים), היפרנתרמיה (הקשורה בהתייבשות), היפוגליקמיה (הנובעת מתזונה לא מאוזנת לפני האימון הגופני) והיפרתרמיה (הקשורה בחום ובתשישות פיזית במהלך האימון).

ווייז: נחנה את הרכב בצומת הרחובות מעלה השחרור והמגינים.

האימון: לצורך חימום נרוץ מרחוב המגינים עד רחוב רוטשילד ובחזרה פעמיים בריצה קלה (דרגת קושי נשימתי 4), ולאחר מכן נבצע מתיחות דינמיות לשריר הירך האחורי ולשריר הירך הקדמי.

אורכו של המסלול הוא 500 מטר, והאימון יתמקד בטיפוס ויחולק לשלושה חלקים.

חלק ראשון: נרוץ בקצב קל (דרגת קושי נשימתי 5) מהצומת ועד חלקו העליון של רחוב מעלה השחרור ובחזרה במשך 15 דקות. בסיום ננוח במשך שלוש דקות ונשתה מים.

חלק שני: נרוץ בקצב מתגבר (דרגת קושי נשימתי 7) מהצומת ועד חלקו העליון של רחוב מעלה השחרור ובחזרה במשך 15 דקות. בסיום ננוח במשך ארבע דקות ונשתה מים.

חלק שלישי: נרוץ בקצב מהיר (דרגת קושי נשימתי 9-8) מהצומת ועד חלקו העליון של רחוב מעלה השחרור ובחזרה במשך 15 דקות. בסיום ננוח במשך חמש דקות ונשתה מים.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר