שדרות המגינים
שדרות המגינים

אפילפסיה ותזונה נכונה (חלק א’)

והשבוע: רחוב המגינים

פורסם בתאריך: 14.9.19 20:01

היסטוריה: רחוב ההגנה נקרא על שם מגיני היישוב העברי – השומר, ההגנה וצה”ל – ולציון הלוחמים מגיני העיר חיפה. בקצה הרחוב נמצאת כיכר הההגנה – הנקודה שבה נפגשו יחידות ההגנה עם סיום הקרבות בעיר התחתית. לפנים כונה הרחוב בשם הדרך הראשית, ולאחר מכן המלך ג’ורג’ לכבודו של מלך אנגליה. שמו הנוכחי נקבע לאחר קום המדינה.

אפילפסיה ותזונה נכונה: לתזונה נכונה יש השפעה פוטנציאלית על תדירותם של התקפי האפילפסיה ועל הופעתם. מחלת האפילפסיה ותזונתם של החולים בה מנהלות יחסי גומלין מורכבים. כך לדוגמה, יש חולים אשר מדווחים על כך שמזונות מסוימים מהווים עבורם טריגר להתפתחותם של התקפים אפילפטיים. מלבד זאת, נראה כי צריכה של מזונות מסוימות יכולה לגרום להפחתת תדירותם של ההתקפים. כמו כן, יש ילדים שסובלים מאפילפסיה אשר עמידה בפני טיפול תרופתי, והפתרון המוצע להם הוא דיאטה קטוגנית שנחשבת ליעילה ביותר בקרב חולי אפילפסיה.

בשבועיים האחרונים דנו בנושא אפילפסיה וכושר גופני, והיום ובשבוע הבא נדון באספקטים שונים של הקשר המורכב בין אפילפסיה לתזונה.

מזונות המעוררים התקפי אפילפסיה: קרוב לשישה אחוזים מחולי האפילפסיה המבוגרים דיווחו כי הם מאמינים שמזון יכול להוות טריגר להתקפים אפילפטיים – כך עולה ממחקר מפורסם שנערך בארצות הברית.

במחקרים אחרים דווח על אחוזים גבוהים יותר, כמו בכמה מחקרים שנערכו באיראן בקרב רופאים, אחיות ובני משפחותיהם של ילדים הסובלים מאפילפסיה. במחקרים אלה נמצא כי 58-55 אחוז מהנשאלים שהשתתפו במחקרים האמינו כי מזון יכול להוות גורם מחיש להתקף אפילפסיה.

המזונות שדווחו בשכיחות הגבוהה ביותר להחשת התקפים אפילפטיים בארצות הברית הם פחמימות, מוצרי בשר וממתקים. לעומת זאת, מוצרי חלב, פירות, ירקות ומוצרי מזון בעלי טעם חמוץ היו השכיחים ביותר באיראן. הפערים המשמעותיים בין הנתונים שסיפקו המחקרים יוחסו לגורמים תרבותיים ועוררו ספק רב מאוד ביחס לעצם המעורבות של מזונות בהחשת התקפי אפילפסיה.

אמנם יש כמה מחקרים שבהם התגלה כי מזונות מסוימים יכולים לעורר התקפי אפילפסיה בחולים, אבל מדובר על כמות מוגבלת מאוד של נתונים, ונוסף על כך, המחקרים לא בוצעו בצורה מבוקרת.
יש גם נתונים אנקדוטיאליים שונים, כמו למשל התקפי כפיון כלליים כמה שעות אחרי צריכת כמות גדולה מאוד של אגוזי גינקו שהופיעו בקרב אנשים ללא היסטוריה משפחתית או אישית של אפילפסיה, או התקפי כפיון ואפילו סטטוס אפילפטיקוס בחולים שסבלו מאי ספיקת כליות לאחר אכילת קרמבולה. יש גם מחקרים שקשרו את ההתקפים לצריכת מונוסודיום גלוטמט, אחרים הפנו אצבע מאשימה לכיוון האספרטיים ועוד.

מזונות ומשקאות נוספים שנחשדו כבעלי יכולת להחיש את ההתקפים הם כאלה המכילים קפאין, ויש דיווחים על כך שדיאטה נטולת גלוטן סייעה להפחית את תדירותם ואת חומרתם של ההתקפים בחולי צליאק. יש גם דיווחים סותרים לגבי הקשר בין התקפי אפילפסיה לבין אלרגיה למזונות מסוימים.

ווייז: נחנה את הרכב בפינת הרחובות המגינים ורוטשילד.

האימון: הפעם יתמקד האימון במבדק סח”ח (סף חומצת חלב). לצורך חימום נרוץ בקצה קל מפינת המגינים-רוטשילד עד לצומת ההגנה (צומת הרחובות המגינים ופלי”ם), כאשר במהלך הריצה נבצע שישה מקטעים של עשר שניות שבהם נגביר את מהירות הריצה. לאחר מכן נבצע מתיחות דינמיות, ואז נבצע מבדק שדה של חמישה ק”מ:

נרוץ מצומת המגינים-רוטשילד עד לצומת ההגנה הלוך וחזור פעמיים וחצי (נסיים בבצומת ההגנה) במהירות המירבית, ובסיום נבדוק את הדופק, נחלק אותו ב־1.01 ונקבל את דופק הסח”ח.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר