רחוב פל ים
רחוב פל ים

אפילפסיה ותזונה נכונה (חלק ב’)

והשבוע: רחוב פלי”ם

פורסם בתאריך: 21.9.19 22:24

היסטוריה: פלוגה ו’ בפלמ”ח, שנקראה הפלוגה הימית (ובקיצור פלי”ם), היתה הזרוע המבצעית הימית של ההגנה. הפלוגה נוסדה במסגרת הגדוד הרביעי של הפלמ”ח באפריל 1945 והיתה פעילה עד מרץ 1948, עת הוקם חיל הים. בפלי”ם היו חברים כ־400 ימאים בוגרי קורס מפקדי סירות. מפקדת הפלוגה מוקמה בקיבוץ שדות ים, ובסיסיה היו בנוה ים, במעברות ובגבעת השלושה. הפלוגה פעלה בתחום ההעפלה ובחבלות במתקני ים בריטיים ובספינות הצי הבריטי שרדפו אחר המעפילים. לוחמי הפלוגה הוכשרו גם לפעול כיחידת נחיתה, ולשם כך עברו אימוני חי”ר. עם הקמתו של צה”ל נסמך שלד הפיקוד הבכיר של חיל הים על מפקדי הפלי”ם.

אפילפסיה ותלות בוויטמינים או מצב של חסר בוויטמינים: חסר חמור בוויטמין B1 (תיאמין) עלול לגרום להתקפי כפיון בחולים, וזהו המקום לציין שיש דיווחים על מחסור חמור בתיאמין בחולי אפילפסיה שטופלו עם פניטואין בשילוב עם פנוברביטל או עם כמונותרפיה.

יש סוג ספציפי של אפילפסיה המופיע בינקות ואפילו לפני הלידה, שבו מופיעים התקפים אשר נפסקים רק לאחר מתן ויטמין B6 בעירוי ורידי. לנשים שהביאו לעולם תינוק הסובל מסוג זה של אפילפסיה מומלץ לקבל ויטמין B6 במהלך ההיריונות הבאים.

מחסור בוויטמין זה נמצא גם בחולים שלא סבלו מאפילפסיה מהסוג הזה, אך לא ברור אם ניתן לצמצם את ההתקפים או להחליש את עוצמתם על ידי מתן של ויטמין B6.

חסר נוסף שניתן למצוא בחולי אפילפסיה הוא חסר בוויטמין B9 (חומצה פולית או פולאט). כאשר נותנים לחולי אפילפסיה הסובלים מחסר בחומצה פולית תוספת של פולאט, אין כל השפעה על תדירות ההתקפים, אך מתן של חומצה פולית במינון נמוך יכול למנוע אנמיה או לויקופניה בקרב חולים שמקבלים קרבמזפין.

חסר בוויטמין B7 דווח גם כן בקרב חולי אפילפסיה, והדבר יוחס לשימוש בכמה תרופות נגד אפילפסיה בדגש על קרבמזפין, על פניטואין ועל פנוברביטל. חולה שסובל ממחלה מטבולית מולדת הקשורה לביוטין יוכל ליהנות מהפחתה בתדירות ההתקפים בתגובה לטיפול המבוסס על תוספת של ביוטין.

לסיכום, אין צורך לתת תוספת של ויטמינים באופן גורף לחולי אפילפסיה לצורך הפחתת תדירות ההתקפים, אלא אם מדובר בחולים הסובלים מתסמונות שונות אשר תלויות בוויטמינים ספציפיים.
אינטראקציה בין תרופות אנטי אפילפטיות למזונות שונים: פירות כמו אשכולית, קרמבולה ורימון עלולים לגרום לעלייה ברמת התרופות האנטי אפילפטיות בסרום על רקע עיכוב של אנזים האחראי לפירוק התרופות בכבד. הכוונה היא בעיקר לזוניסאמיד, לפלבמט, לאתוסוקצימיד, לקלונזפם ולקרבמזפין. עלייה משמעותית במיוחד בתגובה לשתייה של מיץ אשכוליות מפחיתה את רמת הקרבמזפין.

ירידה ברמת הקרבמזפין בסרום יכולה להיות תוצאה של צריכת תזונה דלה בפחמימות ועשירה בחלבונים, בקפאין ובירקות כמו כרובית, כרוב ניצנים, כרוב וברוקולי, ואילו צריכה של בשר צלוי על פחמים יכולה להוביל לירידה ברמת הפלבמט, הפנורביטל והקרבמזפין.

תרופות אנטי אפילפטיות עלולות להוביל לירידה בצפיפות העצם בכמה מנגנונים, לרבות מטבוליזם של ויטמין D, לצורות בעלות פעילות מופחתת ואינדוקציה של מערכת הציטוכרום P450 בכבד. אי לכך, מומלץ חולים שנוטלים תרופות אנטי אפילפטיות אשר גורמות לאינדוקציה של אנזימי הכבד או לפרואט להקפיד על תזונה העשירה בוויטמין D ובסידן ולהימנע מצריכת כמות גדולה של קפאין.

לרוב מומלץ לתת ויטמין K לפני הלידה לנשים הרות שנוטלות תרופות אנטי אפילפטיות אשר גורמות לאינדוקציה של אנזימי כבד, וזאת מכיוון שיש היארעות גבוהה יחסית של ויטמין K ביילודים שנולדו לאמהות שנטלו תרופות אלה במהלך ההיריון.

לאור כל זאת, מומלץ לכל החולים לבדוק את הסטטוס התזונתי שלהם מדי פעם, בדגש על חסרים תזונתיים, ובהתאם לצורך יש לשקול להשתמש בתוספי מזון. עם זאת, רוב החולים יכולים בהחלט להסתפק בצריכת תפריט מאוזן ללא צורך בנטילת תוספי מזון.

ווייז: נחנה את הרכב ברחובות הסמוכים לרחוב פלי”ם.

האימון: רחוב פלי”ם, שאורכו הוא 350 מטר, הוא רחוב קצר ומישורי. נבצע את המסלול 15 פעמים הלוך ושוב, ובסך הכל 10,500 מטר. לפני האימון נבצע חימום שמשלב ריצה קצרה ותרגילי כוח בסיסיים כמו סקוואטים ומכרעים.

פעמים 5-1: בהלוך נרוץ בשיא המהירות ובחזור נלך. בסוף כל פעם ננוח במשך דקה.

פעמים 10-6: בהלוך נרוץ בשיא המהירות ובחזור נרוץ בריצה קלה. בסוף כל פעם ננוח במשך דקה וחצי.

פעמים 15-11: נבצע עשרה סקוואטים, ולאחריהם בהלוך נרוץ בשיא המהירות ובחזור נלך. בסוף כל פעם ננוח במשך דקה וחצי.

בתום האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר