רחוב שושנת הכרמל
רחוב שושנת הכרמל

אכילה רגשית (חלק א’)

והפעם: רחוב שושנת הכרמל

פורסם בתאריך: 9.11.19 21:13

כללי: שושן צחור הוא צמח פקעתי ממשפחת השושניים בעל בצל גדול ופרחים לבנים גדולים. בארץ גדל השושן הצחור בעיקר בכרמל ובעוד שלושה אתרים בגליל. בית גידולו העיקרי והייחודי הביא לשמו העממי – שושנת הכרמל. בסתיו מצמיח הבצל שושנת עלים, ובאביב מופיעים הפרחים החדשים בעלי ריח משכר. הפרח הוא קדוש לנוצרים אשר מקשרים אותו עם בתוליה של מרים, אמו של ישו. הרחוב כונה בתחילה שכונת מושלי מכיוון שהמהנדס יעקב מושלי בנה בו בתים בשיטה מיוחדת שהוא פיתח ושהתבססה על ניצול מקסימלי של השטח ועל התאמתם של הבניינים לתנאים הסביבתיים. המבנים היו בנויים בצורת צלב, ומכאן הקישור לשמו של הרחוב.

סוגיות בפיתוח מודעות ושליטה על האכילה: מאמרים רבים כבר נכתבו על הקשר בין רגש לאוכל. רובם נכתבו בהשראתן של אסכולות מתחומי הפסיכיאטריה, מדעי ההתנהגות ועוד. להערכתי, האלמנט הרגשי הוא המרכזי ביותר, ואולי אף המשמעותי ביותר, בפיתוח הרגלי אכילה מאוזנים ונכונים.

בהסתמך על ממצאים מדעיים ועל גישות פילוסופיות-רוחניות, המציאות החיצונית משקפת באופן מדויק את המציאות הפנימית. לכל אדם יש “מפה פנימית של המציאות” שקובעת את הדרך שבה הוא מעבד מידע מבחוץ, ואשר אחראית על איך הוא מרגיש ומתנהג, מה הוא מושך לתוך החיים ולמה הוא נמשך. רבים מאיתנו מנוהלים על ידי אלמנטים שלכאורה אינם בשליטתנו, אך הם קובעים חלק גדול מאופן ההתנהלות שלנו ומההישגים ומהתוצאות שאותם אנחנו מייצרים, ובהם גם תוצאות של משקל, בריאות ואורח חיים.

המפה כוללת את כל התפישות, ההחלטות והמסקנות שלנו לגבי עצמנו בפרט ולגבי המציאות בכלל כפי שהתגבשו בשנות הילדות על מנת להתמודד עם המציאות שאותה חווינו כילדים. המסקנות ואסטרטגיות ההתמודדות מוטמעות בתת המודע, אשר אחראי על ייצור התוצאות בפועל. תוצאות אלה נוצרות כחלק מהתנהלות “אוטומטית” של האדם בתוך נסיבות חייו. הצורך הפסיכולוגי ביצירת התאמה בין הפנים לחוץ יוצרים תמיד מצב שבו אנחנו מאמתים את מה שאנחנו חושבים כי חשוב לנו מאוד להיות צודקים.

הבעיה המרכזית היא השילוב בין חוסר המודעות למרכיבי המפה לבין התפעול האוטומטי שלה גם אל תוך שנות הבגרות. דפוסים רבים המתאימים בשנות הילדות אינם בהכרח מתאימים גם בשנות הבגרות. למשל ילד שגדל בסביבה אשר בה הבעת רגשות איננה מקובלת. על הילד הזה כעסו בכל פעם שהוא הביע רגשות, ולכן הוא מסיק שהבעת רגשות היא דבר שלילי ומאמן את עצמו לדכא את רגשותיו. למרות שייתכן שזו אכן היתה האסטרטגיה הנכונה לשרוד את בית הוריו, הילד הזה גדל להיות מבוגר שנמנע מהבעת רגשות. דפוס זה בבגרות עלול להוות מכשול משמעותי ביצירת מערכות יחסים מפרות ומעצימות, ולכן הוא נחשב כנכות מסוימת. נוסף על כך, על הילד לפתח מנגנונים שבאמצעותם הוא יוכל לדכא את רגשותיו, וכפי שנראה בהמשך, אכילת יתר היא אחת מהאפשרויות העומדות בפניו. דוגמה נוספת היא ילדה שגדלה בבית שבו אמרו לה כל הזמן שהיא שמנה. ילדה כזאת מפנימה את הדעה הזו על עצמה, ובמהלך שנות חייה דואגת לאמת אותה על ידי יצירת מצבים של עודף משקל.

על מנת לצאת ממעגל היצירה השלילי יש צורך ללמוד את מרכיבי המפה, לזהות את תפישותינו ואת מסקנותינו וללמוד לשנות בתוכנו את המפה, כדי שזו תייצר עבורנו תוצאות רצויות. כל עוד אנחנו מנוהלים על ידי אותה המפה נקבל את אותן התוצאות. תוצאות עשויות להשתנות רק כאשר נשנה את התפישה הפנימית המייצרת אותם.

ווייז: נחנה את הרכב בחלקו העליון של רחוב שושנת הכרמל.

האימון: הריצה משלבת ירידות ועליות, ולכן חשוב לשים דגש על הטכניקה הנכונה שנלמדה באימונים הקודמים. אורך המסלול הוא 2.4 ק”מ (רחוב שושנת הכרמל שאורכו הוא 1.2 ק”מ והמקטע המקביל של רחוב דרך הים שאורכו הוא דומה). נבצע את המסלול שלוש פעמים, ובסך הכל 9.6 ק”מ.

פעם ראשונה: בירידה מרחוב שושנת הכרמל עד למפגש עם רחוב דרך הים נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ונלך במשך 60 שניות. בעלייה מרחוב דרך הים עד למפגש עם רחוב שושנת הכרמל נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ונלך במשך 60 שניות. בסיום ננוח במשך שתי דקות.

פעם שנייה: בירידה נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ונלך במשך 30 שניות. בעלייה נרוץ בקצב קל במשך 90 שניות ונלך במשך 30 שניות. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם שלישית: בירידה נרוץ בקצב קל במשך 180 שניות ונלך במשך 30 שניות. בעלייה נרוץ בקצב קל במשך 120 שניות ונלך במשך 30 שניות. בסיום ננוח במשך שלוש דקות.

פעם רביעית: נרוץ את כל המסלול במלואו.

בסיומו של האימון מומלץ לבצע מתיחות של השרירים הארבע ראשיים, של שרירי הירך האחורית ושל שרירי התאומים, כאשר לכל שריר בכל רגל יש להקדיש 90 שניות.

הכותב הוא פיזיולוג, אולטראמרתוניסט, מאמן כושר והבעלים של סטודיו 2aim. לפרטים נוספים: 2aim.co.il

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר