שוק הפשפשים (צילום: חגית הורנשטיין)
שוק הפשפשים (צילום: חגית הורנשטיין)

מי יגבה את הכספים מסוחרי יריד שוק הפשפשים בשבת?

אחרי שהייעוץ המשפטי של עיריית חיפה אסר על בית הגפן למכור את הספר "אפירוגון" במסגרת האירוע שעורר סערה ובוטל בסופו של דבר, בנימוק שאסור להם לעסוק בכל פעילות מסחרית, פנה מנכ"ל בית הגפן לעירייה בשאלה האם מותר להם להמשיך לגבות כספים מסוחרי שוק הפשפשים בשבתות, שכן גם זו פעילות מסחרית, וזו התשובה שקיבל

פורסם בתאריך: 14.2.24 12:49

ביטול אירוע פורום המשפחות השכולות, בשיתוף הוצאת נובמבר, שאמור היה להתקיים בבית הגפן, גורר השלכות נוספות. אחרי שבמחלקה המשפטית של העירייה הודיעו לבית הגפן כי פעילות מסחרית אסורה במסגרת התאגיד, לאור האפשרות למכור את עותקי הספר "אפירוגון" במסגרת האירוע שבוטל, בבית הגפן הלכו צעד אחד קדימה ופנו לעירייה בדרישה להסברים האם מותר להם להמשיך לגבות כספים מסוחרי יריד שוק הפשפשים בשבת.

תזכורת: באוגוסט האחרון התפוצצה פרשת גביית התשלומים מהסוחרים לאחר שהפרקליטות הגישה הצהרת תובע נגד תושב נצרת בחשד שסחט באיומים במשך שנים כמיליון שקלים מבעלי הדוכנים ביריד. לאחר מכן, הגיעה העירייה להבנות עם ועד הסוחרים שהעירייה תגבה את דמי השכירות באמצעות נציג מטעמה. על בית הגפן הוטלה המשימה לטפל בנושא הגבייה.

אלא שבשבוע שעבר, לאחר החלטת היועצת המשפטית של העירייה עו"ד ימית קליין, כי קיומו של אירוע מסחרי במתקן עירוני הוא אסור, פנה מנכ"ל בית הגפן אסף רון למנכ"ל העירייה, ניר מריאש: "לאור הישיבה ביום שלישי האחרון בנושא ההיבטים המסחריים בפעילות בית הגפן, ברצוני לוודא כי בקשתכם מבית הגפן לעזור לעירייה בגביית הכספים בשבתות מהמציגים בדוכנים בשוק הפשפשים, ולתמוך בתפעול הלוגיסטי באמצעות התקשרות בנספח א' הינה תקינה ומאושרת על ידי הייעוץ המשפטי. אודה לחוות דעת ברורה ומהירה כדי להיערך בהתאם".

מריאש השיב שהמשך הסיוע של בית הגפן בגביית הכספים מאושר, אלא שרון פנה שוב למריאש וכתב לו, כי מאחר שלא היה בישיבה שנערכה עם בית הגפן והמחלקה המשפטית, הוא צריך תשובה מזו האחרונה: "אני צריך תשובה מהייעוץ המשפטי. אתה לא היית בישיבה ביום רביעי. בשמחה אעזור – אבל אני לא בטוח שמותר לי אחרי הישיבה הזו. אשמח מאוד אם כן – אך רק הייעוץ המשפטי יכול לאשרר לי את זה".

 

 

בייעוץ המשפטי כנראה הבינו שרון הכניס אותם לדרך ללא מוצא לאור חוות הדעת שנתנו על האירוע המבוטל, ובניגוד לדברי מריאש, השיבה עו"ד עופרה שלו-יפתחאל מהשירות המשפטי, כי היא סבורה ש"גביית הכספים בשבתות מהמציגים בדוכנים בשוק הפשפשים, הזמנת גדרות ותשלום לעובדים בשבת, אינם נמנים עם מטרות תאגיד זה, ואין בין פעילויות אלו לבין המטרות שלשמן הוקם התאגיד דבר וחצי דבר, ולטעמי מדובר בפעולות בחוסר סמכות".

או אז רון פנה שוב למריאש: "באמת שבלב כבד אני עם כל ההתכתבות הזו, אבל המייל הישיר מהייעוץ המשפטי אומר דברים אחרים. בבקשה שיוציא לי היעוץ המשפטי תשובה זו ואשמח לעזור".

לעירייה לא נותרה ברירה אלא להסתנכרן עם תוצאות חוות הדעת של היעוץ המשפטי בנוגע לאירוע שבוטל ולאור חוות הדעת הנוכחית של שלו-יפתחאל. אז כבר השיב מריאש לרון, כי "לאחר בירור וקבלת הבהרות מהשירות המשפטי, אבקשך לחדול מגביית כספים מהדוכנים בשוק הפשפשים, הואיל ומדובר בפעילות מסחרית שאינה מותרת. את כל הפעילות הקשורה בתפעול לוגיסטי ניתן בשלב זה להמשיך לקיימה".

רון אמר ל"כלבו – חיפה והקריות": "לא יכולים כשנוח להם לבקש ממני לעזור. כמו שלא הייתי מודע לנושא של מכירת הספרים שבאמת אסור לנו לעשות עם מו"ל שימכור פה 15 ספרים וזה נגד החוק, אז כמו שלא הייתי מודע לזה אז שוק הפשפשים הוא לא שלי. אני תאגיד עירוני, וכשהעירייה מבקשת ממני לעזור ומבקשת ממני היועצת המשפטית, אני אומר אין שום בעיה. אם היועצת המשפטית מבקשת ממני אז זה אומר שזה חוקי – נכון? אז היועצת המשפטית ביקשה ממני אז עשיתי עד עכשיו. עכשיו הבנתי שזה לא, ואסור לי, אז אמרתי תודה רבה".

מעיריית חיפה נמסר: "בית הגפן ימשיך להפעיל את השוק, אך לא יעסוק בגביית הכספים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. גלי

    בקיצור בית הגפן הוא גוף מיותר. אפשר לסגור. צריך להתאים את המצב לרוח הזמן. מה שהיה נכון לפני 60 שנה לא נכון להיום.
    אם יש גורמים שבאמצעות אותו גוף שהייתהלו מטרה טובה אפשר לפגוע ולהחליש את המדינה ואוכלוסיןת בעיר אזי חייבים לעשות חשיבה מחדש ולהפנות את הכסף המושקע בו בדברים אחרים טובים יותר. לטובת מי שתורם ולא למי שמסית.

  2. אייל

    בית הגפן פועל לייצר ארועי הסתה בניגוד למנדט של אבא חושי שקרא לזה 'מרכז יהודי-ערבי' לחשוף את הציבור היהודי לתרבות ערבית כדי לקרב בין האוכלוסיות.
    מה הקשר לגביית כסף משוק הפשפשים, העירייה הזו בזיונית במקום ניהול מסודר ומטרות מוגדרות לכל ארגון ואגף הכל בבלאגן.
    כן חוסר סינכרון בלשון המעטה
    גם חוסר סנכרון בין בית הגפן למטרותיו

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר