-->
גשר פז (צילום: בועז כהן)
גשר פז (צילום: בועז כהן)

מנכ"ל העירייה: "מצב הגשרים מדיר שינה מעיניי"

בדיון שנערך בוועדת הכספים לפני הגשת התקציב לאישור מועצת העיר הביע מנכ"ל עיריית חיפה גדי מרגלית דאגה רבה ממצבם התחזוקתי של הגשרים והקירות התומכים בעיר: "אם העירייה לא תממן טיפול שוטף בגשרים ובקירות תומכים - אנחנו בבעיה. זה באחריותו של כל מי שנמצא פה"

פורסם בתאריך: 23.6.24 07:51

בעיריית חיפה מביעים דאגה רבה ממצבם של הגשרים והקירות התומכים ברחבי העיר – כך עולה מפרוטוקול ועדת הכספים שהתקיימה ב-6 ביוני.

בישיבה, שדנה באישור התקציב לשנת 2024 לקראת הבאתו למועצת העיר השבוע, אמר מנכ"ל העירייה גדי מרגלית: "בקדנציה הקודמת שלי בעירייה (סוף הקדנציה הקודמת של יונה יהב; ב"כ) התחלנו תהליך בעקבות דוח מבקר המדינה בנושא של גשרים מסוכנים בחיפה. כינסתי פגישה וביקשתי שנדרג את רמת הסיכון של הגשרים. הדבר אכן נעשה, ובחלק מהגשרים התחיל טיפול של קונסטרוקטור כדי לתקן אותם ולצמצם את רמת הסיכון. העבודה לא הסתיימה וזה מדיר שינה מעיני וצריך להדיר שינה מכולכם. בנושא הקירות התומכים, היה לנו אירוע לפני כמה חודשים, לא במשמרת שלנו (קריסת הקיר התומך בדרך יד לבנים; ב"כ). גשרים וקירות תומכים לא מודיעים מתי הם קורסים. ביחד עם חברת יפה נוף ועם גורמים במינהל הנדסה אנחנו מנסים להבין כמה כסף צריך לזה. אם העירייה לא תממן טיפול שוטף בגשרים ובקירות תומכים – אנחנו בבעיה. זה באחריותו של כל מי שנמצא פה, בטח של מנכ"ל ובטח של מינהל ההנדסה. יש לכך השלכות על תקציב 2025, וביקשתי שזה יהיה בתוכנית תלת שנתית".

דוח מבקר המדינה שאליו התייחס מרגלית מתייחס לביקורת שנערכה בחודשים מרץ-אוגוסט 2009 בכמה רשויות מקומיות, ובהן בעיריית חיפה, על טיפולן בתחזוקת גשרים לכלי רכב ולהולכי רגל שבאחריותן. מהדוח, שפורסם באוקטובר 2010, עולה כי "ברוב הרשויות המקומיות שנבדקו לא היו נתונים על מצבם ההנדסי של הגשרים שבתחומן מכיוון שהן לא ביצעו סקרים יזומים לבדיקת מצב הגשרים ולאיתור ליקויים ונזקים בהם, ובשל כך עלה חשש לתקינותם של הגשרים. עיריית חיפה לא עשתה במשך כשני עשורים סקר מקיף על הגשרים שבאחריותה, גם לאחר שגורמים בעירייה העלו את הצורך בדבר. ברשות העירייה לא היו פרטים על גשרים רבים שהוקמו בתקופה זו, ואף לא היו לה נתונים עדכניים על מצבם ההנדסי של גשרים רבים שבתחומה, והיא הסתפקה במידע שהתקבל באקראי".

 

הגשר במחלף הצ'ק פוסט (צילום: בועז כהן)

הגשר במחלף הצ'ק פוסט (צילום: בועז כהן)

 

 

הביקורת העלתה ליקויים בנושא תחזוקת הגשרים, ונכתב בה כי עיריית חיפה, האחראית לתקינותם של עשרות גשרים, לא תחזקה במשך שנים רבות את הגשרים, לא יזמה פעולות תדירות לתחזוקתם ולא עקבה אחר מצבם ההנדסי, ובכך כשלה בשמירה על ביטחון המשתמשים בגשרים. העירייה לא הסדירה את נושא תחזוקת הגשרים שבאחריותה על ידי הסמכת מחלקה ייעודית לטפל בנושא, ובשל כך הטילו הגורמים בעירייה את האחריות זה על זה. עבודות התחזוקה בגשרים הוטלו על האגף לשיפור פני העיר, אך התברר שהעירייה לא בדקה אם ברשות האגף הידע והכלים המתאימים לביצוע עבודות אלה, ואם האגף אכן מתחזק את הגשרים. כתוצאה מכך, הגשרים שבאחריות העירייה לא תוחזקו במשך שנים".

עוד נכתב בדוח כי "מחדליה של עיריית חיפה בטיפול במפגעים בגשר דדו יצרו סכנה ממשית לחיי אדם. מחדלים אלה חמורים ביותר משום שהיא ידעה במשך כשנה על הליקויים בגשר ועל הסכנה הטמונה בשימוש בו ללא תיקונו. תפקודה של העירייה גם בעניין הטיפול בגשר צ'רניאבסקי מורה על כשל מתמשך הגובל ברשלנות. אף שהסכנה בגשר היתה ידועה לעירייה משנת 2003, הרי שעד מועד סיום הביקורת – אוגוסט 2009 – לא החלה העירייה בעבודות לתיקון הגשר ונקטה סחבת מתמשכת בטיפול להסרת הסכנה למשתמשים בו".

יצוין כי מתקציב הפיתוח שיוגש ביום חמישי לאישור מועצת העיר עולה שהצעת התקציב כוללת 21.3 מיליון שקל לשיקום גשרים, מבני דרך וקירות תומכים – סכום שיגיע מהלוואות.

 

קריסת החומה בדרך יד לבנים

קריסת החומה בדרך יד לבנים

 

תגובות

7 תגובות
7 תגובות
  1. תמיד אותו סיפור עם ווטרמן

    ומהנדס העיר הכושל שננזף בדוח מבקר המדינה המיניי הגרוע של יהב – אריאל ווטרמן המדיך עוד 14 שנה התפקידו וגם אז המשיך להזניח את כל הגשרים בעיר.
    להעמיד לדין חייבת לקום חעדת חקירה על כל מחדלי ווטרמן

  2. ינקל דודל

    מי יעשה אתה שרק מדבר תסגור כל גשר בנפרד ותטפל ובוא תראה את האזור שנקראה חוף שמן כל הכבישים שבורים כמו לפני 50 שנה

  3. כהן

    אלה לא רק הגשרים,
    זה גם מצב הכבישיּם והמדרכות בעיר הוא גרוע!.
    את ז׳ה אני אומר בתור בחור נכה שנוסע בכבישי חיפה והולך ברחובות חיפה הלא ישרים…..

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    גדי מרגלית אתה לא מסוגל לנהל את הסופר של קופה ראשית.
    זה מה שעצוב במקום להביא שינוי ואנרגיות מחזירים את אותם אנשים רק כי הם מקורבים ולא מקצוענים.

  5. אבי

    יש לא מעט אזורים בחיפה שצריכים טיפול דחוף.
    יש לי משרד בעיר ולא מעט פעמים שלקוחות מגיעים אליי אני מקבל תלונות על המצב בעיר.. כבישים משובשים, שבילים הרוסים, צמחיה סבוכה ולא מטופלת ועוד ועוד.
    ואני כלל לא מדבר על מצב החניה שאין בעיר.

  6. רוני מקרוני

    כתושב חיפה לשעבר, עצוב לי לקרוא את התגובות.
    מר יהב, תכניס נשמות צעירות וחדשות , לא רק לדאוג למקורבים.
    אל תשכח שהמטרה היא שדרוג העיר ולא שום דבר אחר.
    בהצלחה.

  7. אדם אחד ממוטט את כל התכנון בחיפה

    מאד עצוב שמהנדס העיר ווטרמן שמככב בכ-5 דוחות שונים של מבקר המדינה
    על מחדלים בניהול אכיפה ורישוי בחיפה ממשיך בתפקיד כאילו כלום כבר מעל 20 שנה
    ומייצר נזק אחר נזק כולל תמא 38 בידי הנדסאיי בנייה ללא רשיון לחתום על תוכניות
    וכולל מחדלי תכנון כמו חביבה רייך, הרס גבעת זמר וקירות תמך ענקיים שקורסים ליזמים
    כמו ברמות רמז בלי שום השגחה ואכיפה.
    ואיך אפשר בלי מחדל עיכוב 4 שנים בפיתוח תשתיות בנאות פרס דרום כשאלפי דירות
    של רוכשים צעירים תקועות שנים על שנים??
    ואיך אפשר בלי הרס מנהל ההנדסה ופרישת עשרות עובדים תחתיו?
    איפה ועדת חקירה באמת???

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר