היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)
היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

האגודה לזכויות האזרח עתרה נגד קליש רותם

בעקבות פרשת "מק ישו" עתרה האגודה לזכויות האזרח לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה בבקשה להורות לראש העיר עינת קליש רותם להימנע מהתערבות בתוכן היצירות שמועלות במוסדות תרבות שנמצאים בבעלותה של עיריית חיפה או שמקבלים תמיכה מהעירייה

פורסם בתאריך: 27.1.19 20:34

האגודה לזכויות האזרח עתרה הערב (ראשון) לבית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה בבקשה שבית המשפט יורה לראש העיר עינת קליש רותם להימנע מלהתערב בתוכן היצירות שמועלות במוסדות תרבות שנמצאים בבעלותה של עיריית חיפה או שמקבלים תמיכה מהעירייה. כמו כן, בית המשפט מתבקש לחייב את קליש רותם להודיע לחברת מוזיאוני חיפה כי אין כל מניעה להציג את היצירה "מק ישו" במוזיאון חיפה לאמנות וכי אין חובה להציג יצירות אחרות מהתערוכה "סחורה מקודשת" מאחורי פרגוד. כזכור, הפרשה נחשפה ב"כלבו – חיפה והצפון" ב-10 בינואר וגרמה לסערה בעיר.

בעתירה, שהוגשה על ידי היועץ המשפטי של האגודה עו"ד דן יקיר, נטען כי ב-17 בינואר – יום לאחר סיום משבר "מק ישו" – פנתה האגודה לזכויות האזרח לקליש רותם במחאה נגד התערבותה ביצירות שיוצגו במוזיאון ובאופן הצגתן. "כפי שהדגשנו בפנייתנו למשנה ליועץ המשפטי לממשלה במחאה נגד דרישה דומה של שרת התרבות מירי רגב מהמוזיאון, מדובר בפגיעה חמורה בחופש הביטוי האמנותי ובפעולה בחוסר סמכות. המשנה ליועץ המשפטי לממשלה דינה זילבר הדגישה במכתבה לשרת התרבות, כי 'דרישה להפסיק להציג יצירות המעוררות מחלוקת עולה כדי פגיעה בחופש הביטוי, אשר לו משקל ייחודי בתחום התרבות. תרבות, על כל סוגיה וגווניה, היא התגלמותו של חופש הביטוי האמנותי שהוכר על ידי בית המשפט העליון כשייך ללב לבה של הזכות לחופש הביטוי וכצורת ביטוי הדורשת הגנה מיוחדת'. לצד משרד התרבות לרשויות המקומיות תפקיד חשוב בטיפוח האמנות ובתמיכה במוסדות תרבות. יחד עם זאת, לראש רשות מקומית אין כל סמכות להחליט איזו הצגה תעלה על בימת התיאטרון העירוני, איזו יצירה תשמיע התזמורת הסימפונית העירונית או אלו יצירות יוצגו על קירות המוזיאון העירוני או יוסרו מהם. ההחלטה להסיר את היצירה היא לא רק מתן וטו לאלימות אלא התערבות בוטה בחופש האמנותי של המוזיאון. בכך את מצטרפת למרבה הצער לרגב, שבמהלך כל כהונתה לא הפסיקה במאמציה להחניק את חופש הביטוי ולסרס את חופש היצירה של אמנים בסוגיות שנויות במחלוקת. לפיכך את מתבקשת להודיע ללא דיחוי למוזיאון חיפה לאמנות כי הוא חופשי להמשיך להציג את כל היצירות בתערוכה עד למועד נעילתה".

בעתירה נטען כי ב-24 בינואר השיבה היועצת המשפטית של העירייה עו"ד ימית קליין כי השאלה אם ראש העיר פעלה בסמכות אינה רלוונטית וכי השאלה הרלוונטית היחידה היא האיזון בין חופש הביטוי לבין פגיעה קשה בשלום הציבור ובסדר הציבורי. בתשובה זו, טוענים באגודה, נכתב כי "בנסיבות המקרה דנן נמצא האיזון העקרוני הראוי בין חופש הביטוי מחד גיסא אל מול ודאות קרובה לפגיעה ממשית וקרובה לוודאי בשלום והסדר הציבורי מאידך גיסא. במסגרת איזון זה, בראייה תוצאתית עובדתית ומשפטית רחבה נשקלו שיקולים ענייניים, סבירים, שונים ומגוונים לרבות מגבלות חוזיות וזכויות מוסריות קנייניות הקשורות להתקשרות בין המוזיאון מול הגלריה בהלסינקי (הגלריה שממנה הושאלו חלק מהעבודות; ב"כ)".

 

 

בהמשך העתירה נכתב כי "המנהל המוזיקלי של התזמורת הסימפונית חיפה, המנהל האמנותי של התיאטרון העירוני חיפה וצוות האוצרות והאוצרים של מוזיאוני חיפה הם האחראים לתוכן האמנותי וליצירות שיוצגו או שיושמעו במסגרת מוסדות התרבות העירוניים. זאת בשיתוף פעולה עם המנכ"ל, שאחראי לניהול המוסד, לתקציב, לשיווק ולכוח האדם. מעל כל אלה עומדים מועצת המנהלים או הוועד המנהל, שאחראים באחריות כוללת לפעילות המוסד… אין לראש רשות מקומית או למועצת הרשות כל סמכות להתערב בתוכן האמנותי של מוסדות תרבות עירוניים או של מוסדות תרבות הנתמכים על ידי העירייה. יתרה מזו, התערבות של נבחר ציבור בשאלה איזו יצירה תנוגן או איזו עבודת אמנות תוסר מקירות המוזיאון היא פגיעה קשה בחופש הביטוי, שהוא זכות יסוד חוקתית. לא בכדי היועצת המשפטית של עיריית חיפה לא ניסתה להכחיש שההחלטה על הסרת היצירה 'מק ישו' ושל הצגת יצירות נוספות בחדר סגור התקבלה על ידי ראש העיר. לא רק שראש העיר עצמה הודיעה על החלטתה בפרהסיה בדף הפייסבוק הרשמי שלה, אלא שגם התובעים בהליך המשפטי נגד מוזיאוני חיפה ונגד עיריית חיפה הודיעו לבית המשפט שההבנות אליהן הגיעו היו עם עיריית חיפה. לא בכדי היועצת המשפטית של עיריית חיפה לא טרחה לחפש מקור סמכות להתערבותה הפסולה של ראש העיר בפרשה, שכן מקור כזה אינו בנמצא. לפיכך היא הסתפקה בקביעה חסרת בסיס ומשוללת יסוד כאילו אין רלוונטיות לשאלת הסמכות. אף לו היתה ההחלטה מאוזנת, מידתית, צודקת, חכמה ונבונה, לא היה לה תוקף מכיוון שהיא התקבלה בחוסר סמכות. אך ההחלטה אף פסולה לגופה בכך שהיא איננה מבטאת את האיזון שאומץ במשפט הישראלי בין חופש הביטוי לבין פגיעה ברגשות".

בסיום העתירה נכתב כי "העותרת (האגודה לזכויות האזרח; ב"כ) סבורה שלא היתה כל הצדקה להחלטת המוזיאון להסתיר מאחורי פרגוד את היצירה 'מק ישו'. ספק אף אם היתה הצדקה להצבת השלט בכניסה לתערוכה הכולל אזהרה מפני פגיעה אפשרית ברגשות, אבל די בו כדי למנוע את האפשרות שצופה ייפגע באקראי מהיצירה". לפיכך מבקשת האגודה מבית המשפט להורות לקליש רותם להימנע מלהתערב בתוכן היצירות שמועלות במוסדות תרבות.

עדכון (שני, 10:24): העתירה תידון ביום חמישי, 31 בינואר, בפני נשיא בית המשפט המחוזי בחיפה ד"ר רון שפירא.

עדכון (רביעי, 15:22): מועד הדיון בעתירה נדחה לתאריך שעדיין לא נקבע.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. אמנות עכשווית ...אמנות ביזיון

    זה מה שלומדים סטודנטים לאמנות לתואר ראשון ושני.
    Michelangelo di Lodovico

  2. מאוכזב מקליש

    בדיוק ככה. מה לראש עיר והחלטה על עבודת אמנות במוזיאון? יש צוות מקצועי שיטפל בזה. קצת צניעות.

  3. שלומו

    מוזיאוני חיפה מוזנחים לא מתוחזקים
    נראים אשקרה שנות ה 70 שלא לדבר על
    הלכלוך והזוהמה בזבוז כספי משלם המיסים

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר