היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)
היצירה "מק ישו" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

"מק ישו" – יצירת האמנות שמסעירה את המגזר הנוצרי

במסגרת התערוכה "סחורה מקודשת" במוזיאון חיפה מוצגת יצירה "מק ישו" של האמן יאני לינונן שבמרכזה צלב שעליו תלויה דמותו של רונלד מקדונלד - הליצן של רשת ההמבורגרים הבין לאומית מקדונלד'ס - בתנוחה של ישו הצלוב. עבודה נוספת מציגה את ישו כבובת קן - בן זוגה של ברבי

פורסם בתאריך: 10.1.19 08:55

יצירה אמנותית שמוצגת במוזיאון חיפה מעוררת זעם במגזר הנוצרי בחיפה. ביצירה "מק ישו" של האמן יאני לינונן מוצג צלב שעליו תלויה דמותו של רונלד מקדונלד – הליצן של רשת ההמבורגרים הבין לאומית מקדונלד'ס – בתנוחה של ישו הצלוב. היצירה מוצגת במסגרת התערוכה "סחורה מקודשת" שהאוצרת שלה היא שקד שמיר.

"סחורה מקודשת" היא חלק מאשכול של 12 תערוכות שנקרא "Shop It" שבה מבטאים האמנים המשתתפים בהן את יחסם לתרבות הצריכה המודרנית. יצירה נוספת שמוצגת באשכול מציגה את ישו כבובת קן (בן זוגה של ברבי) ביצירה של פול ומריאנלה "קן ישוע המשיח", ויש בו גם הדפס צבע על נייר ראג של האמן ניק סטרן שבו נראה אדם פושט זרועות לצדדים, צלוב כביכול ומדמם, כשהוא מחזיק בשקיות של שופינג. כמו כן מוצגות באשכול יצירות שמערבות אלמנטים דתיים, לאו דווקא נוצרים.

באתר המוזיאון נכתב על התערוכה כי "הקשר בין דת לצריכה אינו מתמצה בסחורות ובמוצרים מכיוון שהצרכנות עצמה נושאת מאפיינים של דת. כבר לקראת סוף המאה ה-19 הכתיר הסופר אמיל זולה את הצריכה כדת החדשה, שבמסגרתה הומר הפולחן הדתי בטקסי קנייה בחנות הכלבו שהחליפה את הכנסייה. בהקשר העכשווי, האמנים המציגים משתמשים בסמלים דתיים כדי לבקר את השתלטותה של תרבות הצריכה על חיינו בכלל ועל התחום הדתי בפרט. האמנים גם מותחים ביקורת על השימוש שעושות הדתות בצרכנות כדי לשגשג במציאות העכשווית. דמותו של ישו הצלוב מככבת כאלמנט חתרני ביצירותיהם של יאני לינונן, מגנוס יואן וניק סטרן, שמבקשים לעורר מחשבה באשר לשיתוף הפעולה בין מערכות דתיות למערכות צרכניות. בהקשר המקומי, אריאן ליטמן חותרת תחת סמלים דתיים וממלכתיים ומשתמשת באסטרטגיות שיווקיות במטרה לבקר את מסחורה של ארץ הקודש. וניה הימן וצמד האמנים פול ומריאנלה נוקטים בגישה הומוריסטית ומערבבים בין אייקונים וריטואלים דתיים לבין מאפייניה של תרבות הצריכה".

 

היצירה "קן ישוע המשיח" (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

 

 

לא ברור מדוע דווקא כעת החל גל המחאה נגד היצירה, כאשר התערוכה נפתחה כבר בחודש אוגוסט ואמורה להינעל ב-17 בפברואר, אך תמונה שבה מופיעה יצירתו של לינונן החלה להתגלגל אתמול (רביעי) ברשתות החברתיות, ותוך שעות ספורות צברה עשרות שיתופים ותגובות נזעמות של נוצרים חיפאים, שחלקם אף קרא להפגין מול המוזיאון.

הקול המרכזי במחאה הוא של האמן החיפאי אמיר בלאן. בשיחה עם "כלבו – חיפה והצפון" סיפר בלאן כי הוא פנה למוזיאון חיפה ולראש העיר עינת קליש רותם בדרישה להסיר את היצירה מהתערוכה. “הרעיון מאחורי התערוכה הוא שהפכנו משועבדים למקדונלד'ס ולרשתות הגדולות" אמר בלאן, "במסגרת התערוכה השתמשו בדמותו של ישו על הצלב כדי להראות שכמו שהנוצרים משועבדים לישו כך הצרכנים משועבדים למקדונלד'ס ולמותגים גדולים. שלחו לי את התמונה והצפתי את הנושא בפייסבוק. אני זועם. אני אמן שדוגל בחופש הביטוי, אבל גם לחופש הביטוי יש גבולות. לא ניתן לקחת דמות שקדושה למיליארדי אנשים בעולם ולהפוך אותה לליצן של מקדונלד'ס".

ודיע אבו נסאר, יועץ מועצת הבישופים בארץ הקודש: “קיבלתי את התמונה אתמול בלילה. מחד אני מבין את רגשות הציבור ומאידך קשה לי להאמין שיש כאן כוונה זדונית לפגוע ברגשות, ובכל זאת נטפל בעניין ונבהיר ונמליץ לא לעשות שימוש בסמלים דתיים במסגרת מחאה אמנותית. אנחנו חיים בישראל ובמזרח התיכון ולא באירופה. לאוכלוסייה כאן יש השקפת עולם אחרת, מסורתית יותר, וסמלים דתיים עדיין נהנים מכבוד שיש לשמור עליו. הונחיתי ליצור קשר עם האחראים על התערוכה במוזיאון, להבהיר להם ששימוש כזה בסמלים נוצריים מהווה פגיעה לא מתקבלת, ולדרוש את הסרת העבודות הפוגעניים לאלתר".

ארם – העמותה הארמית נוצרית בישראל מסרה כי היא תגיש תביעה משפטית נגד הנהלת מוזיאון חיפה על הפגיעה ברגשות הציבור הנוצרי בישראל: "בשם החופש אי אפשר לפגוע באמונת ציבור נוצרי חיפאי ועולמי. אם באותה התערוכה היו פוגעים בסמלים יהודיים או מוסלמיים ביחד עם הנוצריים לשם אותה מטרה אמנותית, היינו שותקים. הם פשוט פוחדים לפגוע ביהודים ובמוסלמים אבל בנוצרים זה קל. עיקרון שוויון האמונה נפגע, והם מחויבים להסיר את העבודות ולהתנצל".

מנכ"ל חברת מוזיאוני חיפה נסים טל מסר בתגובה: "זוהי יצירה של אמן פיני נוצרי שעוסקת בתרבות הצריכה שמקדונלד'ס מייצגת אותה ובסגידה לחברות העולמיות כפולחן דת. העבודה הוצגה בהרבה מקומות בעולם לפני כן, ואף פעם לא היתה תגובה כזו".

 

היצירה שבה דמותו של ישו מחזיקה בשקיות שופינג (צילום מתוך אתר מוזיאון חיפה)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

21 תגובות
  1. מאמין נוצרי

    בושה לאלה שמגדירים עצמם אומנים… הזלזול הזה באמונות האחרים עוד יגבה מחער כבד. תתבישו לכם .. אני בטוח שםמגזרים וקהלות אחרות לא הייתם עושים כזה דבר. פשוט כי הייתם מפחדים מתגובה אלימה .. יא חבורת פחדנים שכמוכם.

    טוב לדעת שסמלי הנצרות מאיימים עליכם ועל האגו שלכם.

    לכו לעזאזל

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    למאמין הנוצרי ושאר בני האדם אשר נישארו בני אדם! כל מילה נכונה!
    טוב תעשו אם תביעו מחאה!
    זו חוצפה להתקלס באמונתם של אחרים
    לאן נגיע אם לא נכבד אחד
    את השני.?
    וממתי כל השטויות האלה אמנות?
    היום ה"אמנים" מקדשים כל פרובוקציה שפלה כיצירת אמנות כדי לזכות מתומת לב!
    השכל הלך להם. וגם לאלה שאיפשרו להם להציג את ה"גאוניות " הזו.

  3. גל

    לגמרי לא לעניין , חובה עלינו לכבד אחד את השני ברמה הכי בסיסית ,גם אם איננו מאמינים אחד באמונתו של השני ולא לבזות אמונות שונות משלנו,כולנו בני אדם
    #אהבתחינם.

  4. מאמינה אחרת

    תגובה הולמת:
    בושה לאלה שמגדירים את עצמם נוצרים… אם ישוע היה מבקר בתערוכה הוא היה פשוט מגיש את הלחי השנייה. אולי אתם יכולים ללמוד משהו מן המושיע שלכם.

  5. נוצרי גאה

    אם לבן זונה כזה קוראים אומן ו לבושה כזאת אומרים אומנות אז יש לי דבר אחד לומר לזבל הזה שמוכר כאומן בעיני הפחי אשפה שכמוה אמן שיצלבו אותך הפוך עם הראש למטה ו כל העולם יסתכל עליך איך אתה מתחנן שירחמו עליך

  6. הצלבן

    @מאמינה אחרת אולי נשים את הבאבא סאלי בחוטיני גם שם ואז נלמד ממך

  7. אן

    שערורייה צריך להלביש את האמן בבגדי ליצן ולתלות אותו על הצלב זו פגיעה ברגשות המאמינים .ישו היה אדם שהביא בשורה חשובה וראייה אחרת הוא היה פורץ דרך ושינוי מחשבה .ישו היה אדם רוחני ואסור לקחת את הגשמי ולהלביש על הרוחני בצורה מזלזלת ומכוערת שמטרתה אחת להנמיך את חשיבותו של ישו ולהשפיע על דעת הקהל בצורה אכזרית ושאינה מתחשבת בכבוד הזולת וחירותו. בושה וחרפה ואסור למוזיאון חיפה לתת ליצירה זו גושפנקא ולהציגה לקהל הרחב.במיוחד בעיר חיפה שמכבדת את כל אזרחיה ללא הבדל דת גזע ומין.אני כחיפאית מתביישת.

  8. יהודי

    לא משנה יהודי מוסלמי או נוצרי אסור להשתמש באיש המרכזי שמייצג דת זאת ואחרת ובשם האומנות לפגוע ברגשות של אנשים רק חבל שאומן בכלל נוצרי מערב פה מוזיאון ישראלי והמוזיאון כדאי שיתייחס לרגשות המאמינים ויוריד מהתערוכה את היצירות הפוגעות ואני כיהודי
    יכול להבין את הרגשות

  9. תנחום

    אם פיקאסו היה קם לתחיה היה אומר; חרה של ציור והיה משתין על זה בפומבי

  10. פילאטוס ה3

    יושקה בחיתול כמו בתמונה האחרונה נראה דוקא פצצה שיווקית לחיתולים !!! אז ממש מתאים לענין שעבוד ה״הצרכנים״.
    ולגבי הצרחנים ב ח (חטא…) הנוצרים … הכלבים נובחים והשיירה עוברת,
    הרי הבעיה השיווקית היא שעבוד מיליארד בני אדם כן יתמעטו ליהודי מת שהיה מורד פושע שנולד מניאוף של חיל רומאי עבד עם אמו הנידה (במחזור) של יושקה ולעשות מהמת הממזר הזה לא פחות מהבורא[!!!!!]… וזה שהממזר הזה נידון בצואה רותחת בגהנום כל יום ,כזה סרחון…..;
    לכן אדרבא פצצתי התמונה שלו על ידי השחקן ים החיתול. זה המצב המחורבן שעשו התותחים השיווקיים של כת ה״צרכים״(משמעות: חרא) הנוצריים שעבדו לכת כמיליארד אנשים לשיגעון הזה

  11. פתאום רואים כמה הנוצריים =דעאש

    תראו את תגובות חברי כת הנצרות הזועתי
    שהשתלטה על רומא וככה השתלטה בכח ואלימות נוראה על העולם… מלאי האלימות האלה היו יותר גרועים חדאד כל ההיסטוריה.
    הטבח הכי נוראי ואכזרי בירושליים היה על ידי נוצרים בראשות צלבני חרבני צרפתי ונראה לי.

  12. לצלבן שבעל את אמא של יושקה בזמן הדם

    רצית לפגוע ביהודים בן כלבה אז לקחת את קודש הקדשים בבא סאלי , כשהיהודים לא עשו לשטויות שאתה מאמין בהם כלום
    לכן תמות השבוע במיתה משונה מיתת חמור כפרה על יהודים
    בכלל יושקה הממזר בן הנידה היה יהודי רק שנהיה מכשף ופול תיפול השאול שהלך לשאול מטר סוס עשה ממנו עם החייזרים אחר כך לא פחות ולא יותר מהבורא….. איכס
    לעשות מבן אדם מחרבן בשירותים ותוקע נאדים שיצא ממקום אשה שברא שגם היא תוקעת האדם ואז ינק לה מהשדיים של הזונה ויערבו תהנה עם שתו כזה עד שאכל לחם שאמו הנואפת קנתה על ידי מעשיה כמו שמובא במונטה פיתון בראיון כוכב עליון, לעשות מאחד כזה הבורא….
    אז ישך בעיה עם יהודים?! תעמד יא זבלה קקי

  13. יושקה היה ממזר וליצן גדול

    לא יודע אם היה לבוש ככה ….
    אבל יכול להיות שהיה צריך לשים אותו כבובת ברברי על קומפרסור מאשר על קן

  14. הוגן

    כל התגובות פה לפי מה שאני מבין אין אחד מהמגבים נוצרי
    כי העם הנוצרי הוא עם סולח ועוזר ובמיוחד ליהודים הרי ארצות הברית הכי תומכת בישראל היא מדינת נוצרים שבלעדהה ישרל לא היתה איפה שהיא היום

  15. עמית

    "קשה לי להאמין שיש כאן כוונה זדונית לפגוע ברגשות..א0נחנו חיים בישראל ובמזרח התיכון ולא באירופה"
    גם היועץ של הבישוף לא רואה פה בעיה, אבל מבין שהציבור הישראלי הוא מטומטם וחמום מוח

  16. בולבול

    אם הכומר מתערב באמנות אני אתערב בדת ואדרוש מיד להוריד את ישוע מהצלב

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר