עו"ד ג'ומאנה אגברייה המאם (צילום: ואיל עווד)
עו"ד ג'ומאנה אגברייה המאם (צילום: ואיל עווד)

בקשה לצרף סופרים ערבים לשבוע הספר ולשנות את שמו

עו"ד ג'ומאנה אגברייה המאם, מנכ"לית העמותה לקדמה חברתית חיפה, ביקשה מראש העיר עינת קליש רותם לשנות את שמו של "שבוע הספר העברי" ל"שבוע הספר" ולתת במה לספרות ולסופרים ערבים בו: "בהגדרת השבוע כ'שבוע הספר העברי' יש הדרה ברורה ומכאיבה"

פורסם בתאריך: 2.6.19 08:20

מנכ"לית העמותה לקדמה חברתית חיפה עו"ד ג'ומאנה אגברייה המאם פנתה לראש העיר עינת קליש רותם בבקשה לשנות את שמו של 'שבוע הספר העברי' ל'שבוע הספר' ולתת במה לספרות ולסופרים ערבים בו.

"השבוע פורסם כי את עומדת להחזיר לחיפה את שבוע הספר תחת הכותרת 'שבוע הספר העברי' במתכונת חגיגית רחבה ולהופכו למסורת של תרבות לקהל החיפאי הצמא לספרות ולספרים", כתבה אגברייה המאם, "לצערי חלקה של האוכלוסייה הערבית כצרכן אוהב ספרות וייצוג של סופרים וסופרות ערביים נעדר מהחגיגה הנפלאה הזו. תושבי חיפה הערבים בכל הגילאים אוהבים ספרות וספרים, בחיפה יש מערכת דו לשונית המחנכת את הילדים והילדות שבה לצרוך ספרות בשתי השפות בהוצאת פאנוס המצוינת, ופרויקט נפלא של עודד חצבני, תושב חיפה, המוציא כיום לאור ספרות ילדים יפה בערבית. כדאי לך לראות את הילדים והילדות הקטנים צורכים ספרות בשתי השפות. זה מרגש ומעורר אופטימיות. כך אני רוצים שיהיה עבור כלל ילדינו. אנו רוצים שהם יהיו חלק מהחגיגה שעומדת להתקיים בקרוב בחיפה. לכן אנו מבקשים כי למרות הזמן הדוחק תמצאי לנכון להכניס לשבוע הספר את חלקה של הספרות הערבית, לתת מקום לסופרים ולסופרות ערבים, להקדיש שעת סיפור משותפת בערבית של ראש העיר לילדים ולילדות הערבים אשר ישמחו לשמוע את ראש העיר שלהם מספרת גם להם סיפור, ולתת למושג 'עיר של דו קיום וחיים משותפים' ביטוי אמיתי המחבר את האהבה של כולנו לספרים ולספרות טובה".

בהמשך נכתב: "בהגדרת השבוע כ'שבוע הספר העברי' יש הדרה ברורה ואף מכאיבה לנו כתושבי העיר. היינו רוצים שיהיה זה פשוט 'שבוע הספר' כי ספרים הם האהבה של כולנו ללא הבדלי מוצא ולאום. אציין כי לידיעתנו, 'שבוע הספר הערבי" השנה לא התקיים משום מה, ובדרך כלל אם הוא מתקיים הרי שזה ללא מימון ממלכתי או עירוני. אני מבקשים ורוצים להיות חלק מהחגיגה התרבותית הזו. כתושבי העיר, כאוהבי תרבות וכמי שמחנכים את ילדינו לאהוב ספרים ולצרוך תרבות איכותיתיות. אני יודעת שנושא החיים המשותפים הוא בראש מעיינייך ושאת רואה בו מנוף רב ערך לטובת קידומה של העיר. אני בטוחה כי שיתוף האוכלוסייה הערבית ב'שבוע הספר' יעניק למושג זה משמעות עמוקה ומחברת ממקום חשוב, טבעי ומכבד, אשר יחדד וימחיש את המכנה המשותף ואת החיבור ההדדי על בסיס תרבותי. אודה לך על בחינת הנושא וקידומו לטובת עיר המייצגת באמת ובתמים עיר של חיים משותפים מכל היבט".

לפני כחודשיים נחשף ב"כלבו – חיפה והצפון" על חזרתו של שבוע הספר העברי לחיפה בשיתוף עם התאחדות הוצאות הספרים בישראל. שבוע הספר ייפתח במתחם האודיטוריום במרכז הכרמל ביום רביעי הבא, 12 ביוני, ויינעל ב-20 ביוני. עוד פורסם אז כי סגן ראש העיר הרב דובי חיון, המשמש מחזיק תיק התרבות בעיריית חיפה, הודיע כי במסגרת שבוע הספר יתקיים גם יום שמוקדש לספרות ערבית. לפי התוכנית, ביום ראשון, 16 ביוני, תועלה הצגת הילדים "הקטר האמיץ" בעברית ובערבית.

העמותה לקדמה חברתית חיפה הוקמה בשנת 1982 והיא מוכרת על ידי רשם העמותות משנת 1987. מטרותיה של העמותה הן בניית זהות של החברה הערבית על בסיס "חברה שורשית אשר לה המשך, יסוד והיסטוריה בחיפה", חיזוק המבנה הארגוני של החברה הערבית, חיזוק יכולותיה של החברה הערבית בניהול ענייניה ובעיותיה, וחיזוק הקשרים בחברה הערבית ועם החברה היהודית, בדגש על הרשות המקומית.

 

 

אגברייה המאם אמרה ל"כלבו – חיפה והצפון": "בכך שקוראים לאירוע 'שבוע הספר העברי' יש אמירה מסוימת, ובעקבות זה שלחתי את המכתב. עוזרת ראש העיר חזרה אלי ואמרה לי שהיא העבירה את המכתב שלי ושקליש רותם אמורה לחזור אלי, אבל עדיין לא קיבלתי כל מענה. אנחנו חיים בחיפה  – עיר משותפת שאמורה להיות עיר לכולם – ואנחנו טוענים ששבוע הספר אמור להתקיים בלי לציין אם הוא עברי או ערבי. שבוע הספר צריך לתת ביטוי לכל התרבויות, לכל המגזרים ולכל הספרים. יש לנו משהו מיוחד בחיפה, וחבל לפספס אותו. חבל שיש דברים מפרידים כאלה. צריך לחשוב תחת איזו כותרת להפעיל אותו".

חיון מסר בתגובה: "יהיה יום שיוקדש לחברה הערבית, ובשבוע הספר יהיו דוכן ליוצרים וליוצרות חיפאים מהחברה הערבית, דוכן ספרי ילדים בערבית של חצבני והצגה דו לשונית לילדים. זה תוכנן מההתחלה. אני האחרון שאזניח את החיים המשותפים בחיפה".

תגובתה של עיריית חיפה תפורסם לכשתתקבל.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

16 תגובות
  1. פלשתיני חיפאי

    עם כל הכבוד לעמותה של ג'ומנה, לא צריך לחפש גזענות איפה שאין.
    החודש נערך ארוע הספרות הפלשתיני, ואין בו ספרות עברית, וגם זה בסדר. נכון שהעירייה היא של כולם אבל היא לא חייבת לדחוף את הדוקי בכל מקום, מספיק שלכל אחד יש את המרחב שלו לטפח את הזהות שלו.
    יתכן שהדרישה צודקת, אבל לא צריך להתנפל על עתםקקריאת הארוע עברי.

  2. א"ה

    בהחלט יש מקום לקיים "שבוע ספר" משותף, שיכלול גם ספרים בערבית ובשפות נוספות. הפרויקט "סיפור חיפאי" שנוסד ע"י פעילים מקומיים לפני כעשר שנים, נועד באמת להיות שבוע ספר – מכירת ספרים ומפגשים סביב ספרות ותרבות, שייצג ויפגיש את כלל קהילות התרבות בעיר – עברית, ערבית, רוסית ואמהרית, בדגש על הצגת ספרות ותרבות מקומית.

  3. עופר

    כמו שהספקתי להכיר את קליש היא גם תסכים לשנות את השם ל"שבוע הספר הפלסטיני". השלב הבא יהיה לקרוא לרחוב שדרות הציונות שדרות עראפאת.

  4. ניר

    כשמדברים על חיים משותפים אז הולכים עם זה עד הסוף בארוע ממלכתי ובמימון ציבורי. לא דוכן אחד, יום אחד או פינה ערבית בארוע, כמו שמציע הרב שיודע הכל והורס הכל.
    לא ארוע סקטוריאלי במימון פרטי. שותפות אמיתית. וכמו שראש העיר תקריא סיפור לילדים בעברית שתשתתף בהקראה בסיפור בערבית.

  5. דני דין

    חיפה -תל אביב – יפו – עכו – נצרת -באר שבע … "מרחבה" אנחנו בישראל!
    שבוע הספר העברי בכל ארץ ישראל !
    כן לצרף את התרבות והספרים בערבית לאחר ביקורת – תוכן – הסתה וכו …

  6. ראובן

    חלאס עם הגזענות ההפוכה!
    מה כואב לכם שיש שבוע הספר העברי?

  7. ערבי

    כואב לנו כי אין שבוע הספר הערבי מה לא ברור? וגם כשיש זה לא מהעירייה

  8. לראשונה בחיי אצביע לימין. הבנתי עם מי יש פה עסק

    לא מספיק שיש "חודש התרבות הערבית" ויש "פסטיבל המטבח הערבי"… שם היא לא פעלה לשנות את השם למנוע הדרת יהודים?
    כלומר לערבים מותר שתהיה תרבות ערבית, אבל חס וחלילה אם ליהודים יש תרבות עברית והם חוגגים אותה מיד זאת "הדרה"??
    תגידו לא השתגענו עם הקפיצה בראש של הערבים על המדינה שלנו?
    יש לנו מדינה עברית יהודית אחת וגם זה גדול להם בעיניים?
    לא מאפשרים לחגוג לעם הספר את שבוע הספר שלו??
    נמאס בחיי.

  9. הכל ברור ואיננו טיפשים

    הכאב שלהם שיש מדינה יהודית, עברית וישראלית
    הם רוצים להכחיד את אופיה, זהותה והעם שלו היא שייכת..
    מה לא ברור
    וכל האמצעים כשרים.
    חיזוק זהות ערבית אצלם זה שם קוד לפעולות לטשטוש זהות עברית, ציונית.

  10. רחל

    אם אין עדיין שבוע הספר הערבי שיעשו גם כזה במועד אחר – לא נראה לי שילדיי ישראל הלומדים וקוראים עברית ירוצו לחפס ספרות בערבית, יש מקום גם לשבוע הספר העברי וגם הערבי.

  11. Zion bitton

    Absolutely either we build good life together or we don't. No half way
    Live my gone town Haifa and our arabs neighbor's

  12. א.א.חיפה.

    שבוע הספר העברי ישאר.היא כתבה בחן שחשוב שנפעל ביחד. אבל המטרה שלה רבותי שלא ישמע שמה שבוע העברי.לא מוחלט. אמרו להם יהיה להם שבוע ספר ערבית גי הגזימו.היה כך וישאר

  13. שבוע הספר הטורקי

    ארדואן שואל: למה לא? שיהיה הכל כלול. כמו במלונות שלנו.

  14. חיפאית

    כשייסדו את שבוע הספר העברי בשנותיה הראשונות של המדינה, הוסיפו בהדגשה ובגאווה את התואר – העברי, כי היה בכף חידוש, שהנה יש לנו ספרים בשפה העברית שלנו. כיום, כשהמדינה קיימת כבר 70 שנה ורבבות כותרים נדפסים בעברית, יש מקום, במיוחד בעיר מעורבת כמו חיפה, לקיים שבוע ספר ישראלי, שיציע ספרות מקומית גם בערבית ובשפות נוספות.

  15. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני ממש מקווה שהערבים יתחילו אינתיפדה שלישית וערביי ישראל יצטרפו אליהם במלוא הכוח. בצורה כזו נוכל גם אנחנו להפסיק להיות יפי נפש ולנקות את הביוב הזה שנשאר במדינת ישראל.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר