בניין צים במתחם מת"ם (צילום: רמי שלוש)
בניין צים במתחם מת"ם (צילום: רמי שלוש)

אחרי מת"ם: גם צים פתחה בהליך משפטי נגד העירייה

חברת צים הגישה לבית המשפט המחוזי ערעור מינהלי נגד מינהל הארנונה בעיריית חיפה וטענה כי שומת הארנונה שבה היא חויבה בשנת 2019 היא שגויה וכי לא ניתנה לה האפשרות לערער על כך. החשש בעירייה: חברות נוספות במתחם מת"ם יפתחו בהליכים משפטיים שיימשכו זמן רב ויעלו כסף רב לקופתה המדולדלת  

פורסם בתאריך: 16.7.20 08:26

יומיים אחרי שחברת מת"ם הגישה לבית המשפט המחוזי עתירה מינהלית נגד עיריית חיפה בדרישה לבטל חיובי ארנונה רטרואקטיביים בסך של כ-26 מיליון שקל, גם חברת צים שירותי ספנות משולבים, שמשרדיה נמצאים במתחם מת"ם, פתחה בהליך משפטי נגד העירייה בנושא ארנונה. אתמול (רביעי) הגישה צים לבית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מינהליים ערעור מינהלי נגד מינהל הארנונה בעירייה על החלטת ועדת הערר לענייני ארנונה כללית. בערעור שהגישה החברה באמצעות עו"ד שלמה גולן ממשרד פלג, כהן דויטשט עורכי דין, נטען כי שומת הארנונה שבה היא חויבה בשנת 2019 היא שגויה וכי לא ניתנה לה האפשרות לערער על כך.

בכתב הערעור נכתב כי הנכסים של החברה במתחם מת"ם חויבו בשנת 2019 ב-426,475.50 שקל לשטח בסיווג תעשייה, וב-2,195,008.05 שקל לשטח בסיווג עסקים. צים טוענת כי היא טענה במסגרת ערר שהגישה על סכומים אלה כי היא זכאית להיכנס לפרט החיוב בסעיף 15 לצו הארנונה של עיריית חיפה (סעיף בצו המסים שקובע את שיעורי הארנונה לכל מ"ר לבניינים אשר אינם משמשים למגורים, בין השאר למפעלים במרכז תעשיות מדע; ב"כ) אף ביחס לשטח בסיווג 'עסקים', ובהתאם לקבל הנחה של 20 אחוז על תעריף 'עסקים', וזאת שכן הצו קובע כי 'מפעלים הנמצאים בשטח המוגדר כמרכז תעשיות מדע יחויבו ב-80 אחוז מחיוב בארנונה לעניינם'. המערערת (צים; ב"כ) הסבירה בגדר ההשגה והערר כי היא עונה להגדרת 'מפעל', ולכן היות שהיא נמצאת בשטח של מרכז תעשיות מדע היא זכאית ליהנות מהתעריף המופחת".

בכתב הערעור נכתב כי "המשיב (מינהל הארנונה בעירייה; ב"כ) התנגד לטענה זו במסגרת תשובתו להשגה ולערר מטעמים שונים, ובין היתר טען כי 'מפעל' כולל אך ורק מפעל תעשייתי, ועל כן המערערת אינה זכאית לסיווג מרכז תעשיות מדע, שכן היא אינה עונה להגדרה 'מפעל'. המשיב לא טען בשום שלב כי המחלוקת בנושא סיווג מרכז תעשיות מדע אינה בסמכות ועדת הערר. בדיון ב-19 בפברואר 2020 העלתה הוועדה מיוזמתה, כבדרך אגב, את שאלת הסמכות העניינית, מבלי שהדבר נטען על ידי העירייה. לא זו אף זו, ועדת הערר נתנה החלטה ולפיה ראשית תינתן החלטה בשאלת הסמכות, וזאת על אף שלא אפשרה למערערת לטעון ו/או להגיש סיכומים בנקודה זו".

 

 

עוד נכתב כי "במסגרת החלטתה מושא הערעור הגדירה ועדת הערר את המחלוקת בין הצדדים כך: 'הצדדים לא חלקו על האזור שבו מצוי הנכס, לא על גודלו, לא על השימוש בו ולא על סוג הנכס, אף לא על סיווגם של הנכסים נשוא ערר זה. אלא שהעוררת טוענת כי יש לוועדת הערר סמכות לדון בטענתה שכן מדובר בפרשנותו של צו המסים, והפרשנות שוועדת הערר תיצוק למונח מפעל תכריע את המחלוקת בין הצדדים לכאן או לכאן'. ועדת הערר קבעה בהחלטתה כי מחלוקת זו אינה בסמכותה, וזאת מכיוון שסמכותה של הוועדה מוגבלת לשאלות עובדתיות וטכניות בלבד".

בהמשך טוענת צים כי "במסגרת תשובתו לערר העלה המשיב לראשונה טענת השתק פלוגתא, כאשר נטען על ידו כי בין הצדדים נחתם הסכם פשרה בשנת 2014 שבמסגרתו נקבעו סיווגי הנכסים של המערערת, ומשכך, וכל עוד לא השתנה המצב העובדתי, מנועה המערערת מלהעלות טענה לשינוי הסיווג של הנכסים. במעמד הדיון הסבירה המערערת כי טענותיה בעניין סיווג מרכז תעשיות מדע אינן מנוגדות להסכם בין הצדדים כלל אלא להיפך. המערערת הסבירה כי הוסכם שחלק מהנכס יסווג בסיווג 'עסקים', וזאת מכיוון שהעירייה הציעה במסגרת המשא ומתן כי היא תפנה לשרים ותבקש להרחיב את הגדרת סיווג מרכז תעשיות מדע, שכן לשיטתה סיווג זה אינו כולל מפעלים שאינם תעשייתיים. המערערת הסבירה כי משחלפו שנים והעירייה לא תיקנה את הסיווג, זכאית המערערת לחזור ולהעלות את הטענה מחדש". אלא שלטענת צים, "ועדת הערר הכריעה בשאלה זו, שוב, מבלי שאפשרה למערערת לסכם את טענותיה בעניין זה ואף בניגוד גמור להחלטתה היא, ולפיה יש להחליט תחילה בשאלת הסמכות העניינית בלבד".

צים מבקשת מבית המשפט לקבוע כי "שגתה ועדת הערר כאשר דחתה את הערר על הסף בהיעדר סמכות עניינית, ולהחזיר את הדיון לוועדת הערר על מנת שתדון בערר לגופו".

גורמים בעיריית חיפה חוששים כי כעת תידרש העירייה למספר גדול של הליכים משפטיים מול חברות נוספות במתחם מת"ם, שגם יימשכו זמן רב וגם יעלו כסף רב לקופתה המדולדלת.

עיריית חיפה סירבה להגיב.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. גם הפעם יגידו שיונה אשם ?!?

    ושומת החיוב הינה ירושה !! 2019 זו המשמרת שלך !!
    נמאס מכל החברות האלה שרק רוצות לסחוט את העירייה.
    בהרצליה פיתוח כולם משלמים בלי לצייץ.

  2. מתן

    לא הבנתי, אתם מתלוננים שהעירייה דורשת מעסק לשלם את הארנונה שהוא אמור לשלם, בלי ה20% הנחה שהוא רוצה לקבל מסיבות היסטוריות ולא נכונות?
    צעד נכון של העירייה, שכמו בצעד עם גב ים, שתבעו אותו דבר, ובסופו של דבר משלמים לעירייה עכשו עוד 320 מיליון שקל.
    שימשיכו ככה, אין סיבה שלחברות ענק ב'מ תהיה הנחה של 20% על הארנונה שלהם.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    צים לא מפעל ולא חברת היי טק.
    מדובר במשרדים והסיווג משרדים.
    רק במקרה הם נבנו בתוך מת"ם.
    שלמו מה שמיע, גזלני עופר

  4. אורית

    כל מה שהעירייה עושה , על מנת לגבות כסף שמגיעים לה, כסף שיופנה לטובת השירות לתושב, כל גבר טובה אתם הופכים לרע ? לא יאמן

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר