מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)
מתחם בז"ן (צילום: רמי שלוש)

חלוקת ההכנסות מבז"ן: עתירה נגד שר הפנים

בעתירה לבג"ץ נגד שר הפנים אריה דרעי, מנכ"ל משרדו מרדכי כהן והוועדה הגיאוגרפית שקבעה חלוקה חדשה להכנסות הארנונה ממתחם בז"ן מבקשות העיריות חיפה, נשר וקרית אתא והרשות המקומית זבולון אורכה של 30 יום להגשת התנגדותן להמלצות הדוח של הוועדה

פורסם בתאריך: 18.12.20 09:34

העיריות חיפה, נשר וקרית אתא והרשות המקומית זבולון עתרו אתמול (חמישי) לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ נגד שר הפנים אריה דרעי, מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן וועדת החקירה לאיחוד רשויות, שינוי גבולות, חלוקת הכנסות ושינוי מעמד מוניציפאלי באזור חיפה. בעתירתן מבקשות ארבע הרשויות לקבל צו על תנאי וצו ביניים לאחר שבקשתן לקבל אורכה של 30 יום להגשת התנגדותן להמלצות הדוח של הוועדה נדחתה. כפי שפורסם בלעדית ב"כלבו – חיפה והקריות", הוועדה המליצה לחלק את הכנסות הארנונה ממתחם בז"ן, שעד כה נהנו מהן רק ארבע העותרות, לשבע רשויות נוספות.

המשמעות של החלוקה מחדש של ההכנסות היא שעיריית חיפה תקבל 37.7 אחוז מהן במקום 45 אחוז לפי החלוקה המקובלת היום, עיריית נשר תהיה זכאית ל-11.9 אחוז לעומת 15 אחוז, קרית אתא תספוג צמצום מופחת והכנסותיה ממתחם בז"ן יסתכמו ב-22.8 אחוז, וגם המועצה האזורית זבולון תספוג צמצום מופחת ותהיה זכאית ל-13.4 אחוז.

"העותרות הן ארבעת הרשויות הגובלות והמקיפות את מתחם בז"ן", נכתב בעתירה, "הכנסות המתחם מחולקות היום ביניהן לפי מפתח חלוקה מוסכם. חוסנן הכלכלי של העותרות תלוי באופן משמעותי בתקבולים ממתחם בז"ן. בשלהי חודש נובמבר 2020 הוציאה המשיבה 3 (הוועדה הגיאוגרפית; ב"כ) תחת ידה דוח מסכם בעניין חלוקת הכנסות ממתחם בז"ן וממתחם קרקעות הצפון. לפי המלצותיה שפורטו בדוח יצורפו רשויות מקומיות נוספות למנגנון חלוקת התקבולים ממתחם בז"ן. המשיב 1 (שר הפנים; ב"כ) אמור לשקול ולקבל החלטה בנושא המלצות הדוח המסכם. דבר קיומו של הדוח הובא לידיעת ראשי הרשויות העותרות ב-3 בדצמבר, אז הן התבקשו על ידי המשיבים 1 ו-2 (שר הפנים ומנכ"ל משרדו; ב"כ) ליתן התייחסות לדוח תוך 14 יום בלבד. העותרות חולקות נמרצות על ממצאי הדוח המסכם ועל המלצותיו, והן נערכות ושוקדות בימים אלה על הגשת עמדה מקצועית למשיב 1 המשקפת תמונת מצב עדכנית, וזאת בטרם ישקול החלטתו ביחס לדוח המסכם".

עוד נכתב כי "עניינה של עתירה זו בהחלטה של המשיב 2 מ-16 בדצמבר אשר ראשית, סירבה למעשה ליתן לעותרות שהות למתן התייחסות ראויה ומקיפה לדוח המסכם; שנית, סייגה מכלל היקף הטיעון הרלוונטי את בקשת ראשי הרשויות העותרות להופיע בפני המשיב 1 ולהעלות את טענותיהן ואת השגותיהן נגד אימוץ המלצות הדוח המסכם; ושלישית, וממילא פגעה למעשה בזכות הטיעון הנתונה לעותרות כפי שהתבקש על ידן להופיע בפני המשיב 1 על מנת להעלות השגות וטענות בעניין המלצות הדוח המסכם".

 

 

כפי שפורסם בלעדית ב"כלבו – חיפה והקריות", שלושה ימים לאחר העברת ההמלצות לראשי הרשויות, שלחו ראש העיר חיפה עינת קליש רותם, ראש העיר קרית אתא יעקב פרץ, ראש העיר נשר רועי לוי וראש המועצה האזורית זבולון עמוס נצר מכתב לשר דרעי מכתב שבו הם הביעו את התנגדותם להמלצות הוועדה הגיאוגרפית חיפה, וביקשו כי הוא יאפשר להם להופיע בפניו ולהשמיע השגותיהם. לטענתם, פנייתם לא זכתה למענה.

כמו כן טוענות הרשויות העותרות כי הן ביקשו מהשר דרעי ומהמנכ"ל כהן לתת להן אורכה להתייחסות לדוח עד 15 בינואר, אך אלה דחו את הבקשה. "קביעת סד זמנים בלתי סביר של 14 יום מאיין את חובת המשיבות ליתן לעותרות הזדמנות להביע את עמדתן לדוח", נכתב בעתירה.

ארבע הרשויות מבקשות כאמור מבית המשפט להוציא צו על תנאי אשר "מורה למשיבים להתייצב וליתן טעם מדוע לא תבוטל החלטת המשיבים 1 ו-2 שסירבה לבקשת העותרות לאפשר להן ארכה בת 30 יום למתן התייחסות הולמת לדוח המסכם, וזאת אף ללא שהופעל שיקול דעת ראוי בעניין בקשה זו, ושסירבה ללא שאף שקלה את בקשת ראשי הרשויות העותרות להופיע בפני המשיב 1 ולהשמיע השגותיהם על הדוח המסכם של המשיבה 3".

כמו כן מתבקש בית המשפט להוציא צו ביניים וסעד ארעי עד להכרעת בית המשפט בעתירה למתן צו על תנאי כלפי השר דרעי אשר "מורה לו לא לדון בדוח ו/או להימנע ממתן החלטה בנושא הדוח, וזאת עד למתן החלטתו של בית המשפט בעתירה ו/או לאחר קבלת התייחסות העותרות והשגותיהן". עוד מתבקש בית המשפט כי "ככל שתידרש תשובת המשיבים לבקשה לצו ביניים, להורות על צו ארעי המורה למשיבים 1 ו-2 להימנע מעריכת ישיבות שעניינן דוח המשיבה 3, וזאת עד להכרעה בבקשה לצו ביניים עצמה ו/או כל סעד שיראה לבית המשפט לנכון וצודק, והכל עד להחלטת בית המשפט בעתירה לגופה".

בעקבות העתירה החליט בית המשפט כי דרעי, כהן והוועדה הגיאוגרפית יגיבו לעתירה עד ליום ראשון, והוסיף כי "יש להניח כי עד שתינתן החלטה בדבר המשך הטיפול בעתירה לא יחול שינוי במצב הדברים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

5 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אם אין הכנסות מארנונת המפעלים אז שראשי הערים לא ישפצו את הכבישים המפרץ. שראש עיריית רכסים ישפץ את בר יהודה. וראש מועצת דאליה ישפץ את כביש הטכני.

  2. משה

    משהו אינו ברור אבל בפרט לעיריית חיפה אשר מתנגדת למפעלי הכמקלים מעניין שמגיעים לכסף מאותם חברות הם נזכרות שזה מציל להם את הקופה ועותרות לבגץ אני במקום ראשת הניר גברת קליש אומרת רגע אני בכלל לא מעוניינת בכספי מזהמי אויר אני לא מוכנה שיקנו את עירית חיפה בכספי כימקלים אלה מה בדיוק הפוך באה העיריה ואומרת למזהמים תנו לי עוד כסף.

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    עיריית חיפה שרוצה לסלק ולסגור את בז"ן צריכה לעשות מעשה ולוותר על כל ההכנסות מבתי הזיקוק
    שילכו 100% מהם לפיקוח על מפעלים מזהמים ולפעילות הסברה וקידום תעשיות ירוקות כשבז"ן ייסגרו ב-2025
    ועד אז לקדם תוכניות חדשות לתעשייה ירוקה על כל שטח בתי הזיקוק שהוא שטח של העיר חיפה בלבד.

  4. גדי סחבק

    איזו צביעות של כולם..מצד אחד טוענים שבזן מזהמים ולא רוצים אותם..מצד שני והחשוב ..זה למצוץ כל שקל שמגיעה להם על פי ההסכם חלוקה.ואפילו להגיש בגץ על החלוקה.תגידו אתם חושבים שהתושבים טיפשים?? אנחנו יודעים שאתם רק עושים רושם וכאילו רוצים את פינוי בזן..מה שנקרא ישראבלוף…חחח

  5. יעקב

    כך רוצים כולם לסגור את בזן רבים על כסף זה רק מראה שכולם שקרנים ורודפי בצע

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר