מעבדת המחקר של ד"ר שאדי פרח (צילום: דוברות הטכניון)
מעבדת המחקר של ד"ר שאדי פרח (צילום: דוברות הטכניון)

הטכניון השיג פריצת דרך לבלימת מעגל ההדבקה בקורונה

חוקרים מהפקולטה להנדסה כימית בטכניון בהובלתו של ד"ר שאדי פרח פיתחו חומרי חיטוי אפקטיביים וארוכי טווח, שבניגוד לאקונומיקה ולחומרים דומים המשמשים לחיטוי משטחים, הם פוגעים במנגנון ההדבקה של נגיף הקורונה ונותרים פעילים לאורך זמן

פורסם בתאריך: 18.5.20 15:28

חוקרים בפקולטה להנדסה כימית בטכניון פיתחו חומרי חיטוי חכמים אשר פוגעים במנגנון ההדבקה של נגיף הקורונה ונשארים פעילים לאורך זמן. חומרים אלה צפויים להחליף את האקונומיקה, כמו גם חומרים אחרים מבוססי כלור, שהשפעתם המחטאת מתפוגגת עד מהרה.

ד"ר שאדי פרח מהפקולטה להנדסה כימית, אשר מוביל את המחקר, התבשר בימים האחרונים כי המכון האירופי לחדשנות ולטכנולוגיה יתמוך בפרויקט כדי להאיץ את תהליך הפיתוח ואת הובלתו של המוצר לשוק, וזאת באמצעות מענק EIT Health שניתן בפעם הראשונה לחוקר יחיד בטכניון.

נגיף הקורונה שייך למשפחה רחבה של נגיפים המוכרים לעולם זה שנים רבות, וחלקם תוקפים גם בני אדם. הנגיף אמנם דומה במידה רבה לאחד מקודמיו – נגיף הסארס, שגם הוא התפתח בסין וזלג לעשרות מדינות אחרות – אך האמצעים שננקטו באותה המגיפה אינם יעילים במגיפה הנוכחית. נכון לעכשיו אין טיפול יעיל מאושר לקורונה ולא חיסון נגדו, ולכן יש צורך בחומרי חיטוי יעילים שיבלמו את ההדבקה דרך משטחים. הנגיף הנוכחי, כך מתברר, מסוגל לשרוד על משטחים שונים לאורך תקופות ממושכות, אשר משתנות בהתאם לסוג המשטח ולתנאים נוספים. לפי הממצאים שנאספו מ"ספינת הקורונה" שעגנה מול חופי יפן, הנגיף עשוי להחזיק מעמד על משטחים במשך 17 יום. עובדה זו מגדילה את הסבירות להידבקות דרך מגע במשטחים מזוהמים, נוסף על הדבקה הישירה מאדם לאדם.

קבוצת המחקר של פרח, אשר עוסקת בפיתוח פולימרים חדשניים לשימושים רפואיים וטכנולוגיות חכמות למתן תרופות, נרתמה לאתגר במהירות והחלה לפתח פולימרים אנטי וירליים ייעודיים הפועלים על הנגיף בשני מנגנונים – הם משנים את המבנה שלו, פוגעים בתפקודו וכך משביתים את יכולת ההדבקה שלו, ונוסף על כך הם תוקפים את מעטפת הנגיף וכך מפרקים אותו. יצוין כי שחרור חומרי החיטוי מתבצע באופן מבוקר ומתמשך, ומכאן האפקט ארוך הטווח שלהם.

 

 

מתחילתה של מגיפת הקורונה נעשה שימוש בחומרי חיטוי כדי למנוע הדבקה דרך משטחים, כאשר אמצעי החיטוי העיקרי הוא ריסוס בהיפוכלוריט – חומר שמוכר בישראל כאקונומיקה. לשיטה זו יש שתי מגבלות משמעותיות – זהו נוזל שמתאדה במהירות, ותחת קרינת שמש (או קרינה אולטרא סגולה ממקור אחר) הוא מתפרק אפילו מהר יותר. לכן מדובר בחיטוי מוגבל וקצר טווח, שמצריך חזרה על הריסוס כמה פעמים ביום. הטכנולוגיה החדשה שפיתחה קבוצת המחקר של פרח מאפשרת לייצר חומרי חיטוי ייעודיים המבוססים על חומרי גלם זולים וזמינים. פיתוחה של הטכנולוגיה התאפשר תודות לשילוב הידע הבין תחומי בכימיה קומבינטורית, בהנדסת פולימרים ובשחרור מבוקר.

פרח: "החומרים שפיתחנו ישנו את כללי המשחק כי הם יבלמו את מעגל ההדבקה הקשור למגע במשטחים מזוהמים. הדבקה דרך משטחים היא בעיה קשה בעיקר במקומות ציבוריים כמו בתי חולים, מפעלים, בתי ספר, קניונים, תחנות מרכזיות ואמצעי תחבורה ציבורית, והפולימרים שלנו יהפכו אותם למרחבים בטוחים יותר. חשוב לציין שהפיתוח הנוכחי הואץ לטובת ההתמודדות עם המגיפה הנוכחית, אבל הטכנולוגיה הזו תוכל לשמש בעתיד נגד מיקרואורגניזמים אחרים. כך אנו מעשירים את ארסנל הכלים אשר עומד לרשותנו ומוסיפים לו משפחה חדשה של אמצעי חיטוי המשחררים את החומר הפעיל באופן מבוקר. כך הם נשארים אפקטיביים לאורך זמן".

באיזה שלב של הפיתוח אתם נמצאים כעת?

"בשלב זה אנחנו מייצרים חומרים פוטנציאליים ובודקים אותם, וזאת מתוך כוונה לבחור את החומר האופטימלי ולהתחיל בייצור המוני שלו כבר בחודשים הקרובים".

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. כל שעתיים יוצאים בידיעה מפוצצת

    ובסוף מתברר שזה בקושי נוסה על ג'וקים.
    בינתיים רק חברת "מודרנה" מארהב נמצאת בשלבים מתקדמים של פיתוח חיסון לנגיף וגם זה בטח יקח שנה

  2. אבי

    תמי המוסלמים נמצאים בקו החזית.פרח שאדי הוא מוסלמי.טורקיה המוסלמית נתנה סיוע רפואי ל98 מדינות וחלקם מדינות גדולות כמו סין וארצות הברית.טראמפ נתן למדען מרוקאי לייצר תרופה לקורונה.והבנאדם הבטיח אתמול עד סוף השנה יהיה חיסון נגד קורונה והוא בעצמו המציא 14 חיסונים לכל מיני מחלות מסביב לעולם.בבריטניה המוסלמים פתחו את המסגדים וחילקו אוכל למבוגרים.בספרד וצרפת המהגרים המוסלמים פתחו את המסגדים ושלחו אוכל למבוגרים.ועוד הרבה.אצלנו קיבלנו שלושה מטוסי מטען מטרקיה סיוע רפואי.ואנחנו והעולם המערבי הורגים אותם.זה האסלאם לכן אלוהים יתן להם את השליטה בעולם בקרוב .זו האמת למרות שיש הרבה אנשים שיתנגדו למה שאמרתי

  3. לאבי או עלי

    טורקיה גם תומכת באירן ובכל ארגוני הטרור הפלסטינים,ארדואן שונא יהודים ואת ישראל והוא "עוזר" לעולם המערבי רק כדי לקבל סימפטיה מהעולם ולשפר את מצבה הכלכלי של טורקיה.
    ועוד משהו,עלי,שהחלום שלך יתגשם ואחים שלך ישלטו בעולם שנינו לא נוכל לכתוב מה שאנחנו רוצים פה:)

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר