רחוב ביכורים. רחוב מגורים מובהק, אבל עדיין מרכזי ביותר (צילום: שושן מנולה)
רחוב ביכורים. רחוב מגורים מובהק, אבל עדיין מרכזי ביותר (צילום: שושן מנולה)

ביכורים, הרבה יותר מעוד רחוב מגורים

אין רחוב בחיפה המזוהה עם חג השבועות יותר מאשר רחוב ביכורים - עורק תנועה מרכזי שמקשר בין מרכז הכרמל לאחוזה ושהנוכחות של מתחם בריכת מכבי ושל החטיבה העליונה של עירוני ה’ הופכת אותו לציר עירוני חשוב. מה צופן העתיד לאחד מהרחובות שמסמלים יותר מכל את אזור רכס הכרמל?

פורסם בתאריך: 20.5.18 08:50

למרות שרחוב ביכורים במרומי הכרמל בחיפה הוא רחוב מגורים מובהק ואין בו שילוב של מגורים עם קומה תחתונה עסקית, הוא עדיין מהווה רחוב מרכזי בחיפה בשל שתי סיבות עיקריות. הסיבה הראשונה היא הפיכתו עם השנים לעורק תנועה מרכזי בכרמל שמחבר בין שתי שכונות – מרכז הכרמל ואחוזה. הרחוב מתחיל בשדרות הנשיא במרכז הכרמל ומסתיים בצומת הרחובות ביכורים, שמשון ויותם בשכונת אחוזה. הסיבה השנייה היא פעילותם של שני אתרים ציבוריים לאורכו – החטיבה העליונה של בית הספר השש שנתי עירוני ה’ ומתחם בריכת מכבי (מרכז הספורט מכבי חיפה).

הימצאותם של שני אלה ברחוב מובילה לכך שמדי יום ביומו פוקדים אותו המוני תושבים מכל הגילאים שאינם מתגוררים בו. מבחינתם של אלפי אנשים, הפעילות בשני המתחמים היא חלק מרכזי במסלול החיים, ולכן רחוב ביכורים הוא חלק משמעותי בקורותיהם.

בתיאור הפרופיל של רחוב ביכורים ראוי להתעכב בראש ובראשונה על שמו, המהווה מבחינה גנרית מרכיב במקבץ של ארבעה רחובות סמוכים בעלי שמות מתחום התוצרת החקלאית. את המקבץ משלימים רחוב האסיף, רחוב מעלות הבוצרים ורחוב הטנא (שאינו כולל מגורים והמבנה היחיד בו הוא מבנה חטיבת הביניים של עירוני ה’).

צביונו של רחוב ביכורים משקף במובנים רבים את הדואליות החיפאית המאפיינת רחובות נוספים על רכס ההר. מצד אחד גובל הרחוב במרכז הכרמל הסואן והתוסס, ומצד שני הוא מתאפיין בפסטורליות. מקורה של פסטורליות זו הוא בסגנון הבנייה של בנייני המגורים ברחוב שנבנו בהתאם למתכונת הבנייה המאפיינת את הכרמל הוותיק – מבנים בגובה של שלוש-ארבע קומות הטובלים בהרבה ירק. בנסיבות כאלה הקרבה למרכז העסקים והשירותים הראשי במרכז הכרמל היא בגדר יתרון נוסף של המגורים ברחוב, אשר נהנה מסמיכות למוקדי תרבות, בילוי ומסחר ואף לריאות הירוקות שמציע אזור מרכז הכרמל. ואם כבר מדברים על פסטורליה ועל ריאות ירוקות, לא ניתן לפסוח על העובדה שלצדו של רחוב ביכורים עובר אחד מוואדיות העיר – נחל אבן.

 

בית הספר עירוני ה'. המתחם השני שתורם לתנועה הערה ברחוב (צילום: שושן מנולה)

בית הספר עירוני ה'. המתחם השני שתורם לתנועה הערה ברחוב (צילום: שושן מנולה)

 

האמבטיה שכולם הכירו

מבחינה היסטורית התפתח הרחוב לצד צמיחתו של מתחם בריכת מכבי, שמשתרע על כ־40 דונם ברחוב ביכורים 19 ואשר כולל שלוש בריכות שחיה, אולמות ספורט, מגרשי טניס וחדרי כושר.

עו”ד אלי רולוף, סגן יו”ר עמותת נאמני מכבי חיפה שהיא הבעלים והמפעילה של המתחם, מספר: “מתחם בריכת מכבי הוקם בתחילת שנות ה־50, ובאותן השנים היה ברחוב ביכורים מספר מועט של מבני מגורים, כולם בחלק העליון של הרחוב הסמוך למרכז הכרמל. בשלב הראשון השתרע המתחם על פני שטח של 25 דונם בלבד וכלל את בריכת מכבי הישנה ואת מגרש הכדורסל. במקום שבו פעלה הבריכה הישנה פועל היום אולם הספורט המקורה. בשנות ה־70 נהרסה הבריכה לטובת האולם ונבנו במתחם בריכות אחרות. כל זה קרה לאחר שצורפו למתחם עוד 15 דונם ושטחו הכולל גדל ל־40 דונם. הבריכה הישנה כונתה ‘האמבטיה’ כי היא היתה קטנה, אבל אין ילד בחיפה שלא הכיר אותה. היו אז שלוש בריכות שחייה בחיפה – הבריכה בבת גלים, בריכת הפועל ובריכת מכבי ששימשה את השחיינים תחרותיים של אגודת מכבי. היתה קבוצת שחיינים והיתה גם קבוצת כדורמים טובה, כך שספורט המים במכבי היה פופולרי מאוד בגלל הבריכה הזו”.

רולוף מספר כי השטחים הפתוחים הסמוכים לבריכה “היו העורף הירוק של מרכז הכרמל באותם הימים, שבהם רוב האוכלוסייה של חיפה גרה בהדר ובעיר התחתית”. הוא מספר גם שבשנים הראשונות להקמתו של רחוב ביכורים לא היה חיבור תחבורתי בינו לבין רחוב האסיף: “הכניסה לרחוב והיציאה ממנו היו רק מכיוון מרכז הכרמל. בסביבתה של הבריכה כלל לא היו מבני מגורים, ובית הספר עירוני ה’ נבנה רק בהמשך, שנים רבות לאחר הקמתה של הבריכה. במעלה רחוב ביכורים היו בתים בודדים”.

על הממשק בין מתחם הבריכה עתיר הפעילות לבין רחוב המגורים אומר רולוף: “במהלך השנים נהנו השכנים מהקרבה למתחם ומכך שיש להם קאנטרי קלאב ליד הבית. ההחלטה של מכבי להפעיל במקום קאנטרי קלאב נבעה מהצורך במקור תקציבי לתחזוקת מתקני הספורט עבור השחיינים, והקאנטרי הזה הועמד גם לשימושם של תושבי הרחוב. בסך הכל הרחוב יצא נשכר מקיומו של מועדון הספורט. הייתי אומר שזו מערכת של הזנה הדדית. ממרחק השנים ניתן לומר שמיקומו של המתחם הוא מוצלח מאוד. זה כמו דברים נוספים שאתה עושה אותם בהתחלה בשוליים של העיר, אבל העיר גדלה וזה הופך להיות לב העיר”.

 

מתחם בריכת מכבי. הרחוב יצא נשכר (צילום: שושן מנולה)

מתחם בריכת מכבי. הרחוב יצא נשכר (צילום: שושן מנולה)

 

 

שינויים בקו הרקיע

מהסיכומים ההיסטוריים ראוי לעבור אל תמונת העתיד של רחוב ביכורים, וזו מקפלת בתוכה לא מעט תמורות שהוא עומד לעבור. גם במבט הצופה אל שינויי העתיד שמור מקום נכבד למתחם בריכת מכבי, שתוכנית בנייה חדשה שאושרה בשטחה בחודש דצמבר מאפשרת בינוי חדש בהיקף של 3,770 מ”ר המיועד לבניית שלושה פרויקטים חדשים במתחם – בריכת שחייה חדשה, אולם ספורט חדש וקומה נוספת לאולם כדורסל קיים.

מה שעוד עתיד להשתנות הוא קו הרקיע של הרחוב, וזה יקרה לאחר שתמומש במרכז הכרמל התוכנית שיוזמת חברת רוברט ביליה נכסים ובניין בע”מ להקמת מגדל מגורים ומסחר בגובה של 11 קומות במגרש ששטחו 3.6 דונם ברחוב ביכורים פינת שדרות הנשיא.
התוכנית, שבה תומכת העירייה ואשר אושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בינואר 2016, כוללת 67 דירות במגדל שהקמתו מוצעת בשני אגפים מחוברים – אגף עליון בן 11 קומות שהכניסה אליו היא מרחוב ביכורים ואגף תחתון בן עשר קומות שהכניסה אליו היא מרחוב מעלות הבוצרים. המגדל כולל קומת מסחר כפולה הפונה לעבר שדרות הנשיא מתחת לקומות המגורים.

הפעם האחרונה שבה נבנו מגדלים במרכז הכרמל היתה לפני כ־30 שנה, כשהוקמו מגדלי פנורמה בשדרות הנשיא. המגדל החדש ברחוב ביכורים עורר התנגדויות עזות מצד דיירי הסביבה, ובהם תושבים מרחוב ביכורים, שניהלו מאבק עקרוני על אופי הבנייה במרכז הכרמל.
בהתנגדותם לתוכנית כתבו שמונה בעלי דירות ברחוב ביכורים: “האזור כולו מאופיין בבנייה צפופה ונמוכה יחסית, ולעומת זאת הפרויקט המבוקש הוא קומפלקס רחב מידות שבו מתוכננות להיבנות 67 דירות בשני אגפים. מדובר בבנייה גבוהה במיוחד המהווה למעשה שינוי קיצוני של הנוף האורבני”.

אלא שהוועדה המחוזית דחתה את ההתנגדות בנימוק שלפיו תוכנית המתאר הכוללנית החדשה של חיפה מתירה לבנות במקום מגדלים של 15 קומות. הוועדה גם הזכירה כנימוק נוסף להחלטתה שהתוכנית כוללת מטלה ציבורית – מעבר ציבורי רחב דרך הקומות התחתונות של הבניין אל נקודת תצפית לנוף הכרמל: “לאור מטלת שמירת התצפית הנופית לציבור הכלולה בפרויקט ניתן לאפשר בחזית הפונה לרחוב ביכורים מבנה בן עשר קומות מעל לקומת מסחר כפולה”.

היזם רוברט ביליה הביע אז שביעות רצון גדולה מכך שהצליח לעבור את משוכת ההתנגדויות ואמר בהתייחסו לגובהו יוצא הדופן של המגדל ביחס לסביבתו: “חלק גדול מהבנייה הוא בחלק התחתון של המגרש, חצי מהבניין למעשה. בסיפור הזה אין מנצחים ואין מפסידים. מי שמרוויח הוא מרכז הכרמל שיזכה להתחדשות עירונית”.

 

רחוב ביכורים. יעד אטרקטיבי לפרויקטים של תמ"א 38 (צילום: שושן מנולה)

רחוב ביכורים. יעד אטרקטיבי לפרויקטים של תמ"א 38 (צילום: שושן מנולה)

 

המחלף שיזרים את התנועה

התחדשות עירונית במימדים צנועים יותר חווה רחוב ביכורים בשנים האחרונות כתוצאה מקידומם של כמה פרויקטים של תמ”א 38 לאורכו. מכיוון שהרחוב הפך ליעד אטרקטיבי למיזמים מסוג זה, ההערכה היא שמספר הפרויקטים המיושמים ברחוב מכוח התמ”א יגדל בשנים הקרובות.

בתחום התשתיות מעוררים עניין רב שני פרויקטים בשני קצותיו של הרחוב (הקצה העליון המתחבר לשדרות הנשיא והקצה התחתון המתחבר לרחובות שמשון ויותם), כאשר האחד הוא מעשי והשני הוא תיאורטי, לפחות בשלב זה.

הפרויקט המעשי המבוצע בימים אלה וכולל מתיחת פנים של המרחב הציבורי הוא שיפוץ מרכז הכרמל, שמפגש הרחובות ביכורים ושדרות הנשיא הוא חלק ממנו. הפרויקט שטרם הבשיל לשלב ביצוע כולל הקמת מחלף בצומת שמשון-יותם-ביכורים. מדובר ברעיון שהוזכר בהתנגדות שהגיש מהנדס העיר אריאל וטרמן לפני כארבע שנים לתוכנית המתאר החדשה של חיפה. בהתנגדות הציע וטרמן שלל פרויקטים בתחום התחבורה בעיר, ובהם הרעיון הגולמי להקמת המחלף במפגש בין שלושת הרחובות הללו, במטרה לסייע לזרימת התנועה במקום שמתאפיין בגודש תנועה בחלק משעות היממה.

מהנדס העיר אמר אז לעיתון ”כלבו”: “יש לנו כוונה להקים במקום מחלפון עירוני שיכלול הפרדה מפלסית. כיום הצומת הזה גדוש בתנועה בשעות מסוימות, והדבר מחייב מענה. אנו עושים הכל במסגרת פרויקט המטרונית בציר הרכס, ובהקשר שלו נבחנת גם ההפרדה המפלסית בצומת שמשון-יותם-ביכורים”.

עם מחלף או בלעדיו, ימשיך רחוב ביכורים לתפקד כרחוב מרכזי ואטרקטיבי בכרמל גם בעתיד.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר