פרויקט "פיבקו מול הים", השבוע. "לפחות היו מראים שאכפת להם מאיתנו" (צילום: אבי שמול)
פרויקט "פיבקו מול הים", השבוע. "לפחות היו מראים שאכפת להם מאיתנו" (צילום: אבי שמול)

משלמים ביוקר: סיוט בפרויקט היוקרה

150 משפחות שילמו במיטב כספן על דירות חדשות בפרויקט “פיבקו מול הים” בנאות פרס, שאותן הן היו אמורות לקבל כבר לפני שנה ויותר. חברת הבנייה המבצעת קרסה, העבודות נעצרו לכמה חודשים והבנייה חודשה על ידי קבלן אחר, ובינתיים הרוכשים משלמים גם שכירות וגם משכנתה ודורשים פיצוי. מחברת ספייס יזמות ובנייה, שחברת לאטי ייזום ובנייה היא מבעליה, נמסר: “מעריכים שתוך ימים ספורים יתקבל טופס אכלוס”

פורסם בתאריך: 30.5.19 08:06

חמש שנים חלפו מאז ש־150 משפחות רכשו דירה בפרויקט היוקרה “פיבקו מול הים” בשכונת נאות פרס, והן עדיין לא יודעות מתי יוכלו להיכנס לביתן.

הקורבנות פוחדים להזדהות בשמם. “קנינו את הדירה כשהתגוררנו בדירת שלושה חדרים שכורה ברמת אלמוגי, עם ילדה בת שנתיים ואני בהיריון עם תאומים”, מספרת רוכשת דירה בפרויקט שמבקשת לשמור על עילום שם, “חיינו בידיעה שמהדירה השכורה נעבור לנאות פרס. התאומים הם כבר בני שנתיים וחצי. עברנו כמה קבלנים לפני שבחרנו בדירה הזו, שהתאימה לנו בגודל – 130 מ”ר עם מרפסת של 30 מ”ר במחיר של 1.68 מיליון שקל. זו הדירה הראשונה שקנינו בחיים. בדיעבד אני שואלת עצמי איך לא בדקתי מיהו הקבלן”.

לדבריה, “לפי החוזה היינו אמורים לעבור לדירה ביולי 2018, אבל זה נגרר מדי חודש. בשכונה שלנו אין מעונות לילדים, אז בכל בוקר אני נוסעת לרמת הנשיא כדי לקחת את התאומים למעון ואת הילדה לגן בנאות פרס. ואני בכלל עובדת ליד עכו. בסוף יוני מסתיים החוזה בדירה הנוכחית שלנו, ואין לי מושג מה אעשה. בעלת הדירה מוכנה להאריך את החוזה רק בשנה ולא בכמה חודשים. אני עם שלושה ילדים קטנים ולא יכולה לקחת סיכון”.

אדריכל כוכב

ההתחלה בשנת 2013 נראתה מבטיחה. ההכנות לחנוכת שכונת נאות פרס לוו בתחושה שההצלחה מובטחת. קילומטר מחוף הים של חיפה, מול פארק ההייטק המצליח מת”ם, קרמה עור וגידים שכונה של 7,000 יחידות דיור בתכנון מוקפד, עם מערכות תשתית תת קרקעיות, שבילי אופניים, מבני ציבור ופארקים ירוקים.

יזמים זריזים פתחו משרדי מכירות בקניון קסטרא הסמוך, וביניהם בלטה חברת ספייס בנייה ויזמות שחברת לאטי ייזום ובנייה היא מבעליה. לאטי נמצאת בשליטתו של הקבלן יוסי לאטי – איש עסקים ידוע ומבעליה של חברת האופנה רנואר – אשר יזמה את אחד מהפרויקטים בשכונה שזכה לשם “פיבקו מול הים” בזכות מי שנבחר לעצב אותו – אדריכל העל אילן פיבקו שאף זכה לכינוי Archistar (צימוד של המילים אדריכל וכוכב). הפרויקט הורכב משישה בניינים – מגדל של 16 קומות וחמישה בניינים נוספים של שמונה קומות כל אחד.

במשרדים הוצב מודל מרשים, ולמבקרים הוסבר שזהו הזמן הטוב ביותר לקנות, “כאשר הדירות עדיין על הנייר”. המחירים היו מעט מעל לרמת המחירים המוצעים – בין 1.2 מיליון שקל לדירת ארבעה חדרים ל־4.5 מיליון שקל לפנטהאוז יוקרתי עם בריכה פרטית בקומה ה־15. משרד המכירות הכריז באוקטובר 2013 על מכירת 103 יחידות דיור ראשונות תוך 48 שעות.

לביצוע הפרויקט נבחרה אורתם סהר – חברה ציבורית מובילה שהעסיקה מאות עובדים והיתה מעורבת בהקמת אלפי יחידות דיור ומבני ציבור ברחבי הארץ. כל זה נגמר באוקטובר 2016 עם הוצאת צו הקפאת הליכים לאורתם סהר בשל חובות שצברה ולא היתה יכולה לפרוע.
כאן החלה ההידרדרות.

 

פרויקט "פיבקו מול הים". כך זה אמור היה להיראות (הדמיה: ארקריאייטיב)

פרויקט "פיבקו מול הים". כך זה אמור היה להיראות (הדמיה: ארקריאייטיב)

 

 

זמן התארגנות

“הצו להקפאת הליכים שנועד למנוע את קריסת חברת הביצוע שוחרר בינואר 2017, וליזם היה מספיק זמן להתארגן לנוכח המציאות החדשה בשטח”, מסביר עו”ד דקל דרעי שמייצג דיירים בפרויקט עם שותפו עו”ד יוני רווח, “חוק המכר מכיר באיחור של עד 60 יום במסירת הדירות ללא שום פיצוי כספי, ולעניות דעתנו ולדעת המחוקק, זמן זה הוא זמן סביר וראוי להתארגנות כמו במקרה הנוכחי. במסגרת עבודתי ייצגתי רוכשי דירות רבים בשכונת נאות פרס שרכשו דירה במקביל או אחרי ‘פיבקו מול הים’, וכבר עברו לגור בביתם, ויש גם מי שכבר הספיק ושדרג את ביתו באותה השכונה. אי אפשר להאשים בעיכובים את עיריית חיפה, את התשתיות בשכונה או את הרשויות שלא תפקדו, להיפך – אנו רואים ביזם גורם אחראי לאי העמידה בלוחות הזמנים. לדיירים לא היתה אוזן קשבת מצד היזם. הפיצוי שהוצע להם אינו פיצוי ראוי כעולה מהוראות חוק המכר, אשר מכיר בפיצוי כספי כשהבסיס לחישוב הפיצוי הוא שווי שכירות עבור דירה דומה בגודלה ובמיקומה. כל שמאי מקרקעין שהיה מגיע אל הדירות היה מצביע על פער משמעותי בין שווי השוק של שכירות דירה המהווה את הבסיס לחישוב לבין התשלום שניתן בפועל עבור האיחור במסירה”.

עו”ד יוסי ליבנה, מעורכי הדין הוותיקים בחיפה, מייצג ביחד עם שותפיו עו”ד אילן נניקשוילי ועו”ד שמעון חסון עשרות משפחות בפרויקט. הוא הגיש תביעה משפטית נגד ספייס בדרישה לשלם לדיירים את המגיע להם לפי חוק המכר. “אנו מתרשמים כי היזם מעדיף את טובתו האישית על פני טובתם של הדיירים שרכשו ממנו דירות”, טען ליבנה, “האיחור במסירת הדירות הוא בלתי סביר”.

בכתב התביעה ציין ליבנה כי ספייס חילטה לאורתם סהר ערבויות ביצוע בסך של 4.4 מיליון שקל, אשר לטענתו אמורים היו להיות משולמים לרוכשי הדירות. “היזם מחויב לשלם שכר דירה לפי חוק עבור כל יום של איחור, אלא שהדבר נעשה באופן שרירותי ובסכום נמוך שאינו ניתן לכולם”, אומר ליבנה, “יש רוכשי דירות שלא קיבלו אישור להכנסת מומחה לנזקים לצורך בדיקת הדירות. לצערי לא קיים בחוק הליך מהיר לקבלת פיצוי על איחור במסירה. החוק קובע את גובה הפיצוי אבל לא את דחיפות הדיון. יש הליכים שעל פי הדין נשמעים בפרקי זמן קצרים כגון פינוי או צווי מניעה, אבל אין הליך מהיר שמחייב יזם לשלם לרוכש הדירה שנאלץ לשלם משכנתה בגין הדירה שרכש ושכר דירה בגין הדירה החלופית – הליך שמתחייב מנפגעי ספייס”.

בכתב ההגנה טענה ספייס כי יש לחשב מחדש את מועד המסירה שלו היא מחויבת כלפי הדיירים, ובין השאר לדחותו בעשרה חודשים עקב שלושה חודשי הקפאת הליכים שבהם נעצר הפרויקט ועוד שבעה חודשים שנדרשו לה כדי למצוא קבלן חלופי לאורתם סהר, וזאת מעבר לתקופת האיחור המותרת בחוק של 60 ימים. יצוין כי הפיגור במועד מסירת הדירה משתנה בין משפחה למשפחה לפי המועד שבו הן חתמו על ההסכם של רכישת הדירה, אך בפועל כולן נפגעו מפיגור במועד מסירת הדירה הנובע בין השאר מהתקופה שבה הוקפאו ההליכים למשך כשלושה חודשים ומפרק זמן של כשבעה חודשים למציאת קבלן מבצע חדש.
“כלבו – חיפה והצפון” שאל את יוסי לאטי מדוע הדיירים צריכים לשאת בנזקים שנגרמו להם כתוצאה מהפיגור בתקופה האמורה ולא היזם, ומדוע הדיירים אינם זכאים לפיצוי הקבוע בחוק עבור התקופה האמורה. לאטי לא להשיב לשאלות.

 

נזקי ההצתה בחודש ינואר. עשן ופיח (צילום: דוברות כיבוי אש)

נזקי ההצתה בחודש ינואר. עשן ופיח (צילום: דוברות כיבוי אש)

 

המרפסת יפה

אם לא די בעיכובי הבנייה, בינואר 2019 צצו בעיות נוספות. כבאים שהוזעקו באישון לילה לטפל בשריפה באחד הבניינים העריכו כי המבנה הוצת, האש התפשטה, ולתשתיות הבניין נגרמו נזקי עשן ופיח.

ישי זיו הוא הרוכש היחיד בפרויקט שהסכים להיחשף בשמו. “חתמנו על החוזה לקניית הדירה לפני ארבע שנים”, הוא מספר, “ראינו שהדירות בפרויקטים האחרים נחטפות, וסיכמנו על מחיר של 1.4 מיליון שקל לדירת ארבע חדרים. כעת נותר תשלום אחרון של בסביבות 100,000 שקל. כאב לי במיוחד עניין ההתעלמות של חברת ספייס. ראינו בזה זלזול. אתה מצפה ממי שמקבל ממך מיליון וחצי שקל שיתנהג כמו שצריך, שיגיד משהו ברור. מצדי תגיד שזה יהיה מוכן בדצמבר 2020. יש חוסר הגינות בסכומים שמשולמים עבור השכירות. אני לא מקבל את הסיפורים על קבלני המשנה. אני חתמתי חוזה עם ספייס, לא עם קבלני המשנה”.

רוכש נוסף, מהנדס העוסק בפיקוח בנייה, מספר כיצד מכר לפני ארבע שנים את ביתו בשכונת מבשרת בירושלים, רכש דירה ב”פיבקו מול הים” וחילק את היתרה לילדיו. “בינתיים אפסנתי את הבית במחסן במפרץ חיפה ועברתי לגור בשכירות בחיפה”, הוא אומר, “אבל החודשים חלפו והכסף נגמר. אני בן 78. קניתי את הדירה לפני חמש שנים. אני מפסיד שנים טובות שבהן אני יכול ליהנות מהדירה. שילמתי 1.53 מיליון שקל לדירת חמישה חדרים של 120 מ”ר כי יש לי משפחה בארצות הברית, וכשהם באים לארץ אני מארח אותם. מבחינת טיב העבודה והליקויים אני לא יודע מה מצב הדירה. לדירה יש מרפסת יפה ושתי חניות. ספייס החליטו שמחיר השכירות של הדירה הוא 4,000 שקל בחודש, שזה המחיר הנמוך של הדירות הקטנות בשכונה. גם התשלום עצמו החל בפיגור של שנה. שואלים אותי ‘איך נפלת?’. אני לא יודע. בחיים לא קרה לי דבר כזה. בדקתי כלכלית, בדקתי את התוכניות שהן יפות ובדקתי את המקום עצמו. הכל נראה איתן”.

מדף לבימבה

“זו הדירה הראשונה שלנו בחיים”, מספרת רוכשת נוספת שמבקשת להישאר בעילום שם, “הסתובבנו בין משרדי התיווך, ואל הדירה הספציפית הגענו לאחר שספייס חזרו אלינו וסיפרו שהרוכשים שלה חזרו בהם. גרנו בכרמל צרפתי, היינו זוג צעיר בלי ילדים, ורצינו את המקום שלנו. שילמנו 1.3 מיליון שקל עבור דירת ארבעה חדרים בקומה הרביעית. במשרד המכירות דיברו על פרויקט הדגל של לאטי שהוא הכי יוקרתי והכי יפה בנאות פרס. חיצונית אולי הם צודקים, אבל בתכל’ס – זה פרויקט מחורבן. היו דיירים שהתריעו ממש בהתחלה על כך שהפרויקט לא יסתיים במועד. כשהחלו הבעיות הרציניות, כבר הייתי בהיריון. התנתקתי בשביל לשמור על ההיריון וניסיתי לשמור על אופטימיות. לא רציתי עורך דין ומלחמות אלא רק לקבל תשלום כספי שיסייע בתקופת האיחור”.

לדבריה, “אם היינו נכנסים לדירה לפני שנה וחצי עם ילדה אחת היינו יכולים ליהנות מהדירה, אבל אני בחודש שביעי ולקראת כניסתה של ילדה שנייה לבית. אנחנו גרים בקומה שנייה, בדירה מתפרקת עם רטיבות על הקירות, בלי מעלית ועם ילדה וכלבה. זה לא פשוט. להורים אין יכולת לשכן אותנו, ואין לנו אמצעים לעבור לדירה אחרת. זו דירה שאף אחד לא שכר עשר שנים לפנינו, אבל בעל הדירה מבקש בכל פעם 12 צ’קים מראש. אני לא יודעת אם אוכל למצוא דיירים שיחליפו אותנו. התקלקל לנו פה המקרר, וספייס נתנה לנו תאריך מעבר אז הזדרזנו לקנות מקרר חדש לדירה החדשה. כשהמקרר הגיע גילינו שהוא לא עובר בשביל הגישה אל הבית. העברנו אותו לאחסון ונאלצנו לשלם על תיקון של המקרר הישן. אם הם לא היו אומרים כל חודש ‘תעברו בחודש הבא’, הייתי מתקנת וממתינה חצי שנה לקניית מקרר חדש. יש לנו גם מדיח שקנינו לדירה החדשה. הוא יושב פה עטוף ומשמש מדף לבימבה של הבת שלי. תמיד שילמנו בזמן. העברנו 90 אחוז משווי הדירה ונותרו לתשלום 150,000 שקל. זה קושי נפשי, פיזי וכלכלי. שילמנו כל כך הרבה כסף ועכשיו אנחנו משלמים גם משכנתה בלי לגור בדירה. לא מתייחסים אלינו בצורה הוגנת. לפחות היו מראים שאכפת להם מאיתנו”.

מחברת ספייס יזמות ובנייה בע”מ נמסר בתגובה: “עם קבלת טופס אישור משירותי הכבאות שניתן לפרויקט, אנו מעריכים שתוך ימים ספורים יתקבל טופס אכלוס הנדרש לאכלוס הפרויקט לאחר שעבודות הביצוע להקמתו הסתיימו. לצערנו וכידוע לכם ולרוכשים, לנוכח קריסת החברה המבצעת אורתם סהר – מהגדולות ומהמובילות בארץ בתחום הביצוע – שנבחרה על ידי החברה לבצע את הקמת הפרויקט, וכן צו בית משפט לעצירת הבנייה לחלוטין בפרויקט למספר חודשים, נגרם העיכוב בהמשך עבודות הביצוע ואכלוס הפרויקט במועד המתוכנן. לאחר שהמכשולים המשפטיים והביורוקרטיים הוסרו והחברה המבצעת הוחלפה, עשתה החברה היזמית כל שביכולתה ועל פי וכמתחייב בחוק, ועל אף נזקים כספיים כבדים ביותר שנגרמו לה כתוצאה מקריסתה הבלתי צפויה של אורתם סהר, על מנת לסייע לרוכשים בתשלום עבור שכר דירה, ופעלה לקידום סיום עבודות ההקמה של הפרויקט בסטנדרטים הגבוהים ביותר המקובלים בפרויקטים הרבים המוקמים על ידה, תוך עדכון שוטף של הדיירים בכל ההליכים. אתם מוזמנים להתלוות אלינו ולהתרשם במו עיניכם מפרויקט המגורים המדהים והיפה”.

 

עו"ד יוסי לבנה ועו"ד דקל דרעי (צילומים: אילן נניקשוילי, מיכה בריקמן)

עו"ד יוסי לבנה ועו"ד דקל דרעי (צילומים: אילן נניקשוילי, מיכה בריקמן)

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

16 תגובות
  1. דוד

    בוקר טוב אני מתגורר בדירה בנאות פרס בשכירות הדירות של לאטי באמת נראות יפות שבשכונה לפחות בזה אתם יכולים להתנחם

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מצחיק לקרוא לדירות אלו ״יוקרה״ זה אפילו בזיון!!! צפיפוצ מטורפת, מרפסות פונות לכיוון הדירות ויש מרחק של אולי 6 מטר במקרה הטוב. פרטיות אין בכלל בכלל! כמו לגור בבית זכוכית. לא מבין איל אפשר לגור כך. מאחל לכם לקבל את הדירות במהרה ומקווה שלא תרגישו כמו אקווריום. בהצלחה

  3. לאטי קבלן איכותי ובין המובילים בקריות !

    מי בכלל היה מאמין שקבלן מבצע ענק כמו "אורתם-סהר" יקרוס כלכלית ויפשוט רגל ???

  4. הזייה

    מדינת משפטיזציה כולם מבזבזים את החיים בבתי משפט.
    לא פלא שירדנו במדד התחרות ב-3 מקומות.
    הכל נגמר פה בתביעות הדדיות

  5. איפה היוקרה?

    בניינים מכוערים בשחור וממש על הכביש הראשי הרועש וליד האצטדיון עם מלא רעש
    יוקרה זה לא

  6. "נשמה טובה"

    אילו הקונים רק היו בודקים על פרויקטים אחרים של האיש הקטן הזה ,אף אחד לא היה מגיע לפגישה אני מקווה שהוא ישלם לכולם מה שמגיע להם ואף יותר.
    בנוסף צריך לעשות חרם ולא לקנות ברנואר בכל הארץ,בטח לא בפרויקטים אחרים של המפלצת הזאת יוסי לאטי

  7. דווקא יש לקבלן הזה פרוייקטים מצליחים מאוד באיזורים אחרים

    לפי כל התוכניות וההדמיות ב-"פיבקו על הים" נראה פרוייקט מרשים ביותר !

    רק שהיתה לו כאן נפילה עם הקבלן המבצע… חבל…

  8. נא להיזהר

    פחד אלוהים לקנות ממנו דירה
    לדעתי לקראת התרסקות
    גמר ברמה 0 באיחור שלא ניתן לדמיין
    זהירות זו הרפתקה רצינית

  9. דיירים מפרוייקט מקביל זיו ארט - יואב זיו

    כדאי גם לבדוק מה קורה עם פרוייקט זיו ארט של היזם יואב זיו.
    הדיירים שם מאוד לא-מרוצים ותביעת ליקויים על שטחים ציבוריים בדרך.
    אכזבה גדולה מהיזם.

  10. אלמוג

    אני חושב שזה הפרוייקט הכי יפה פשוט ישראלים אוהבים לבכות אני גר בשכונה בשכירות אני חושב שהם קיבלו את הדירות הכי יפות ובנינים הלבנים מאלפים. שפונים לפארק חבל על הזמן חלום הבתים אם הגינות ראיתי כניסות נפרדות ממש ליגה

  11. בני

    לאטי אני חושב שזה הבנינים הפונים לפארק הלבנים מה אתם מדברים חלום ראיתי אותם השטרום בסוף בנו לא הכי יפה

  12. נחום.

    לאטי הכי יפה ואני גר בשכירות באשטרום. לאטי נראה הרבה יותר יפה אולי קבלו באיחור מה שנם קבלו גם אני הייתי מוכן להמתין

  13. יפה

    לאטי לא מוכרים שם דירות בכלל אני חיפשתי גם לשכירות דירה אם גינה רצו מלא

  14. אבי

    מי שרוצה לשמור על כספו שלא יתקרב לחברת לאטי, בנייה בינונית ומטה,צרות שלו נגמרות והכי מרתיח אנשים שקרנים

  15. דוד

    מי שרוצה לשמור על כספו שלא יתקרב לחברת לאטי, בנייה בינונית ומטה,צרות שלו נגמרות והכי מרתיח אנשים שקרנים

  16. "חוויית קנייה" בחברת חאטי

    אם מישהו מתכוון לקנות דירה " בוטקיק" או "טאוור" בנהריה, מומלץ לכם להגיע לביקור בפרוייקטים שלו בגבעת הרקפות בביאליק. אני בטוח שהדיירים כבר יסבירו לכם על " האיכות " ועל "היוקרה" של חברת לאטי. בנוסף תקבלו הסבר מפורט ומגובה בכל הנוגע להתנהלות המשרד!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר