עצים בנשר המיועדים לכריתה (צילום: חנה יריב)
עצים בנשר המיועדים לכריתה (צילום: חנה יריב)

הניצחון של תושבי נשר על חברת הנדל"ן

מ"מ פקיד יערות ממשלתי קיבלה את ההשגות של תושבי נשר על כריתה של אלפי עצים בשטח המיועד לבניית מתחם כלל, ודורשת פקידת היערות באזור חיפה לבצע התאמות ותיקונים בסקר העצים להיתר. חנה יריב, ממגישי ההתנגדות: "הופתעתי ממהירות התגובה. אני כל כך שמחה"

פורסם בתאריך: 11.1.24 16:30

קצת יותר משבוע לאחר שתושבי מנשר הגישו ערר נגד שתי בקשות של חברת כלל נכסי נדל"ן מפקיד היערות במשרד החקלאות לכריתה של 3,658 עצים ולהעתקה של 236 עצים בשטח המיועד לבניית מתחם כלל, התקבלה היום (חמישי) החלטה בעניין. ענבר אשכנזי, אדריכלית נוף ומ"מ פקיד יערות ממשלתי, הודיעה כי היא מקבלת את ההשגות ודורשת לבצע התאמות ותיקונים בסקר העצים להיתר.

כפי שפורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", בסקר העצים שהוגש ואושר בשנת 2016 דובר על 779 עצים לכריתה, 23 עצים להעתקה ו-1,089 לשימור. תושבי גבעת נשר, שנדהמו לנוכח הפער, הגישו את התנגדותם, ואשכנזי כתבה בהחלטתה כי "לאחר שבדקתי את בקשת הכריתה וההשגות, אני מקבלת את ההשגה מהטעמים הבאים: בבדיקה השוואתית שבין מסמכי ההיתר למסמכי התוכנית הרי שקיים פער של מאות אחוזים בכריתות ובהעתקות המבוקשות לעת ההיתר. בהוראות התוכנית לא קיים סעיף הגמישות לנושא העצים, וגם אם היה קיים הרי שמדובר בסעיף המקנה לכל היותר גמישות של עשרה אחוזים מהעצים המיועדים לשימור בתוכנית שניתן לשנותם לכריתה לעת ההיתר. פער זה בין הכריתות המבוקשות להיתר זה חורג מאות אחוזים מעשרת האחוזים המקסימליים הניתנים בסעיף הגמישות, שכאמור אינו קיים. למעשה, פער זה מציג מצב של סטייה ניכרת מתוכנית".

עוד כתבה אשכנזי כי "חוות הדעת של פקיד היערות קובעת כי מעמדו של סקר העצים הוא מחייב. בחקר השוואתי לפערים שבין הסקרים עולה כי פערי השנים אינם יכולים להוות סיבה לפער העצום. סקר העצים לתוכנית בוצע ב-22 במאי 2016 ואילו סקר העצים להיתר בוצע ב-19 באפריל 2021, כלומר הפרש של חמש שנים. על אף פער השנים, אין הדבר הגיוני שבמהלך חמש שנים התפתחו 2,566 עצים יש מאין".

 

 

אשכנזי דורשת לבצע התאמות ותיקונים בסקר העצים להיתר "על מנת להתאים את מעמד העצים בהיתר זה למעמדם הקובע לתוכנית שבתוקף וליעודי הקרקע בכלל. ניתן לראות כי אלפי עצים צעירים הפטורים מרישיון הוגשו בסקר זה כאילו מדובר בעצים בוגרים הדורשים רישיון כריתה. אני מקבלת את ההשגות ומורה לצוות התכנון לבצע את ההתאמות הנדרשות על פי המפורט: לאתר את כל העצים המיועדים לשימור בשלב התוכנית ולשנות מעמדם לשימור לשלב ההיתר. ככל שנדרשת התאמה תכנונית לשימורם, יש לבצע זאת. כמו כן להתאים את נתוני העצים לייעודי הקרקע ובהתאם לתקן את סקר העצים – להסיר את כל העצים הצעירים הפטורים מרישיון – ולתקן את הערך החליפי בהתאם".

חנה יריב, כאחת ממגישי הערר, הופתעת?

"הופתעתי ממהירות התגובה. אני כל כך שמחה, כי קראו את הערר שלנו ופקידת היערות באזור חיפה התבקשה לעשות התאמות ולתקן את סקר העצים. למען האמת, עדיין לא עברתי על כל הסעיפים ואני רוצה לקחת את הזמן ולקרוא הכל בעיון. אבל כן, אני שמחה מאוד".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר