המטרונית. בסופו של דבר זהות השקרן תתגלה (צילום: חברת יפה נוף)
המטרונית. בסופו של דבר זהות השקרן תתגלה (צילום: חברת יפה נוף)

מישהו פה לא דובר אמת. השאלה היא מי

ראש העיר עינת קליש רותם טוענת כי היא לא ביטלה את פרויקט מטרונית רכס הכרמל וכינתה כהרגלה את הדברים "פייק ניוז". במשרד התחבורה טוענים בתוקף כי היא "הודיעה באופן חד משמעי שהיא מתנגדת למיזם" ובשל כך הועבר תקציב הפרויקט להארכת המטרונית מעכו לנהריה. למי אתם מאמינים?

פורסם בתאריך: 11.1.19 10:11

המתקפה התקשורתית שחווה ראש העיר עינת קליש רותם בשבוע האחרון לא צמחה יש מאין. לאורך כל קמפיין הבחירות שלה נגחה קליש רותם בתקשורת, בדגש על זו המקומית והביעה מיאוס מזלזל בעיתונאים. אם היה מי שחשב שזוהי רק אסטרטגיית בחירות שמוכתבת על ידי היועץ שלה עופר גולן, שגם לוחש על אוזנו של בנימין נתניהו, הרי שחודשיים וחצי לאחר שהציבור החיפאי בחר במהפך מתברר שמה שהיה הוא שיהיה.

עם היכנסה ללשכת ראש העיר היה ברור שהטלפון של קליש רותם לא יהיה זמין לשיחות מאנשי תקשורת כפי שהיה זה של קודמה בתפקיד. ניחא, לשם כך יש את מערך הדוברות בעירייה שתפקידו הוא לתת מענה ותגובות בשמה של ראש העיר והעירייה. מהר מאוד התברר כי האגף פשוט הפסיק לתפקד – מצד אחד מיעוט מחשיד של הודעות לעיתונות המבשרות על פעילויות ועל ביצועים של העירייה, ומצד שני מספר מועט אף יותר של תגובות לשאלות שמופנות אל אנשי המערך על ידי כלי התקשורת השונים. בקשות לתגובות נערמות על שולחנותיהם במשך ימים ושבועות, ואיש מהם לא מסוגל לספק תשובות.

בכירים בעירייה מספרים שהדוברים חשים תסכול עמוק. הם מעבירים את הבקשות אל לשכת ראש העיר, ושם הן נשארות. אין פלא, אם כן, שבהזדמנויות נדיבות הם מסתפקים ב"אין תגובה" ובאלה שקצת פחות – בהתעלמות. רות בונה, ראש לשכתה של ראש העיר, היא החומה הבצורה שמקיפה את קליש רותם. "אל תפנה אלי" – זו התגובה שבה נתקלו אנשי תקשורת שפגשו בה פנים אל פנים והעזו לשאול שאלה. על מענה טלפוני אין בכלל על מה לדבר.

ביום חמישי שעבר הגיע לידנו המידע שלפיו ביטלה קליש רותם את פרויקט מטרונית רכס הכרמל – מיזם שקודם בימיו של יונה יהב בראשות העיר. משרד התחבורה אישר את הדברים. "קידום תחבורה ציבורית הוא בראש סדר העדיפות של משרד התחבורה", נכתב בתגובה לפנייתנו, "מכיוון שמדובר במיזם עירוני שטרם החל, זכותה של ראש העיר לקבוע מדיניות, ומשום שהיא הודיעה שאינה מעוניינת לקדם את פרויקט המטרונית לכרמל ניתנה הנחייה להמשיך את קו המטרונית (המתוכנן להגיע עד עכו) עד לנהריה, וזאת במסגרת התקציב המיועד לפיתוח תחבורה ציבורית במרחב”.

דבריו של ראש העיר נהריה רונן מרלי בישיבת מועצת העיר שלו חיזקה את תגובת משרד התחבורה. "זו היתה הפתעה גמורה", הוא סיפר לנוכחים, "באנו עם בקשה חריגה מהשר שיבטיח לנו מטרונית לנהריה, ומשמים יצאה משם ראש העיר חיפה. היא היתה אצלו בדיוק לפני, ולא מסתדר לה איזושהי מטרונית על הכרמל. השר הקצה שישה מיליארד שקל למטרונית לנהריה. זה ייקח קצת זמן אבל תהיה מטרונית בנהריה".

מהעירייה היה ברור שלא תתקבל כל תגובה. "אתה מוזמן לשלוח שאלות, אבל אתה יודע כבר מה תהיה התגובה", נאמר לנו לא אחת. ראש העיר החדשה, שחרתה על דגלה את השקיפות, בוחרת להגיב לחלק מידיעות ברשתות החברתיות – בעיקר בפייסבוק ובטוויטר. באיחור אלגנטי כמובן, על סף היותה של התגובה בבחינת מרק שהתקרר, בוודאי בפן החדשותי. באופן לא מפתיע, התגובות הללו כוללות כמעט תמיד את המונח שהטביע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ – “פייק ניוז" – ושהפך בשנים האחרונות למונח השגור ביותר בפי כל הפוליטיקאים, קטנים כגדולים. שלושה ימים אחרי פרסום הידיעה על המטרונית שעוררה עניין ציבורי רב, ובתגובה לשאלה שהופנתה אליה בטוויטר, כתבה קליש רותם: "גם את זה לא ביטלתי. פייק ניוז. פייק ניוז. פייק ניוז. כל הזמן וללא הפסקה".

 

הציוץ של עינת קליש רותם. הכל פייק ניוז?

 

 

אלא שבעירייה מדברים בשני קולות, ולעתים אף יותר. בדיוק 24 דקות לאחר פרסום הידיעה ב"כלבו – חיפה והצפון" פרסם ניר שובר, העוזר האישי של קליש רותם, פוסט בקבוצת הפייסבוק שהקים "חיפאים מצייצים", ובצירוף תמונה של מטרונית כתב: “ראש העיר עינת קליש שוקלת לבטל את אחד מהפרויקטים היותר מיותרים בעיר. פרויקט המטרונית, מסתמן, לא יקום על רכס הכרמל”. מוזר? רגע, זה לא נגמר.

 

הפוסט של ניר שובר. "אחד מהפרויקטים היותר מיותרים בעיר"

 

חבר מועצת העיר יואב רמתי, שעומד גם בראשות דירקטוריון החברה העירונית לתחבורה, לתשתיות ולבנייה יפה נוף – אשר עליה הוטלה מלאכת התכנון של פרויקט רכס הכרמל של המטרונית – סיפק את הקול השלישי. "לפי מה שאני יודע, קליש רותם לא מעוניינת לבטל את הפרויקט אלא בוחנת חלופות אחרות", הוא אמר לנו, "יש חלופה שהיא בחלקה עילית ובחלקה תת קרקעית, ויש חלופה שהיא כולה או ברובה תת קרקעית. אז התכנון צריך לעבור שינויים כאלה ואחרים כדי להתאים אותו למה שעינת רוצה. שינוי התוואי או שינוי התכנון או מתן דגשים אחרים – אין משמעותו ביטול. יש מחשבות למשל לחבר את המטרונית באופן תת קרקעי לכרמלית. יש היגיון בכך שאתה רוצה לחבר שני כלי תחבורה שמקשרים שני צירים מרכזיים – אחד מהעיר לכרמל ושני לאורך הכרמל – ואתה רוצה שעוד אנשים ישתמשו בכרמלית ויזינו אותה, אז זה דבר לגיטימי. לכל דבר כזה יש יתרונות וחסרונות, והיתרונות והחסרונות האלה צריכים לבוא לידי ביטוי, במיוחד לאחר שהתחלפה ראש עיר והיא רוצה לתת את הדגשים שלה. אני לא שמעתי מקליש רותם שהיא רוצה לבטל את המטרונית על הכרמל. אין לי מושג למה משרד התחבורה הודיע מה שהודיע – את זה צריך לשאול את המשרד. יכול להיות שהוא מינף את הרצונות שלו על חשבונה של קליש רותם”.

אלא שבמשרד התחבורה ממשיכים לטעון בנחרצות כי ראש העיר ביטלה את הפרויקט. בתגובה לטענותיה לפייק ניוז מסר דובר המשרד אבנר עובדיה: "התחבורה הציבורית היא בראש סדר העדיפויות של המשרד, ולשם כך הקצה שר התחבורה בשיתוף עם משרד האוצר תקציב מיוחד של מיליארדי שקלים לפיתוח תחבורה ציבורית במרחב חיפה, הקריות והגליל המערבי. ראש העיר החדשה הודיעה באופן חד משמעי שהיא מתנגדת למיזם העלאת קו המטרונית לכרמל – דבר שבניגוד לפרויקטים אחרים מצוי בתחום סמכותה. לפיכך הורה השר לבטל את הפרויקט המתוכנן בחיפה ולהעביר את התקציב לקידום מטרונית לנהריה, וכך יהיה”.

מה שבטוח – מישהו פה לא דובר אמת. האם זה משרד התחבורה שזועם על קליש רותם עוד מאז הצהרתה הזחוחה וחסרת הבסיס שלפיה "הרכבל ז"ל" או על כך שבחרה לא לצרף את סיעת הליכוד לקואליציה העירונית? או אולי זו קליש רותם עצמה שבוררת בפינצטה את הדברים שעליהם נדרשת תגובה ועושה זאת בדרכה הנון קונפורמיסטית?

אתמול הפנינו שאלה לדוברות העירייה בזו הלשון: "אבקש תגובה מראש העיר על אודות טענותיה שתגובת משרד התחבורה על ביטול פרויקט מטרונית הרכס על ידה היא פייק ניוז. היא לא ביטלה את הפרויקט? למה לדעתה מוציא משרד התחבורה תגובה שאינה נכונה לדבריה?". אין צורך לכסוס ציפורניים במתח. עד רגע זה, באופן לא ממש מפתיע, לא התקבלה תגובה.

 


 

 


 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

12 תגובות
  1. פייק פייק

    מה זה משנה מי דובר אמת? משנה ההתנהלות הבלתי נסבלת. הכסף כבר בנהריה. ובקרוב גם הכסף של משרד התיירות בנושא האורות.

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני מאמינה למשרד התחבורה ושמחה שהתקציב עבר לעכו.

    כשהיא אמרה שחיפה תהיה ברלין שניה היא כנראה התכוונה לברלין המזרחית כשחומה חוצצת ביננו לבין שאר ישראטל לכן אמרה שחיפה היא לא חלק מישראל.

    כנראה כעת היא היתה רוצה להעניש את יושבי הרכס כי, כמוני, יש המתנגדים לה ומבקשים ועדה קרואה שתחליף את ראש העיר,
    כי חלק מהדברים שהיא עושה הם בגדר סכנה למדינת ישראל ולא רק לנו בחיפה.

    היא גם רוצה להתנקם בנו בגלל ההתנגדות שלנו בקבוצות החיפאיות למגף הדורסת שלה כמו במקרה של קריאה לסדר של עציוני כי לא היה בישיבת המועצה שבחרה בסגנית ראש העיר אוהדת החמאס המוצהרת בצוק איתן, וכשלא היו לה מספיק מצביעים בעד היא הכריחה אותו להגיע וללחוץ על הכפתור.

    כמו המינויים שמינתה בוועדות שונות ויו"רות את תומך החיזבאללה שכעת יש לו כוח על כל המגזר הערבי כי הוא יכול לא לאשר להם הנחות ארנונה.
    כיו"ר בית הגפן הןא עלול לפתוח קבוצות וסדנאות שיתסיסו את צעירי המגזר הערבי בחיפה.
    וכן הלאה.

  3. שמתם לב?

    האב הרוחני הוא גבאי, היועץ של ביבי, אבל ההתנהגות דווקא מזכירה את שרה, לא?
    B.a M.a, Phd….

  4. תודה בועז

    תודה וישר כח.
    התנהלות בזיונית של ראשת העיר
    לא מבינים מימינם ומשמאלם
    המחלקות משותקות, לא רק דוברות
    הקמפיין לראשות לא נגמר, הוא פשוט ממשיך ל2023…

    אני מעביר את הידיעות החשובות האלה לכל מי שעוד חי באשליות בעיר הזו. שיבינו שה"ריקבון בעירייה" רק מתחיל.
    זה כאילו טראמפ נבחר לראשות העירייה, כולל קאדר המטורללים שמסביב!

    והמכות שנוחתות, הן לא רק על קליש, אלא בגללה ועל כל חיפה!

  5. אבנר בן נר

    נראה שהברוך יותר גדול…הרבה יותר גדול… מי מנהל פה את העיר?

  6. מאיר ממן

    יישר כח עינת….תקשורת הפייק לא רלוונטית יותר …הקשר עם הבוחר רק דרך הרשתות ואיתכם נעטוף כהרגלנו דגים

  7. חיפאית לשעבר שכועסת היום

    ברור שמאמינה למשרד התחבורה , זה שהחיפאית מטומטמת ולא מבינה מה היא עושה בשום שלב שם, ומי נגד מי, את זה אנחנו כבר יודעים

  8. חיפאי

    כחיפאי שהצביע לעינת קליש אני מבקש לא להעביר תקציבים לחיפה.להחרים את המשתפית שמשתפת פעולה עם מפלגת חדש.עינת שימי לב .זאת קדנציה שלך שנקראת טעות.בתום ה5 שנים נשלח אותך בגאווה אל מחוץ כותלי העירייה.אינך ראויה

  9. רמתי מה אתה יודע?

    "לפי מה שאני יודע"…
    כלומר גם יו"ר יפה נוף לא בלופ של ראשת העיר…
    עאלק מומחית בתכנון. צריך מומחית בשתיקה והתעלמות.
    כדי להנהיג עיר צריך לתקשר, וזה לא ביכולות שלה מסתבר.

  10. סומך ומאמין לקליש

    ערוצי תקשורת שהחרימו והסתערו על קליש שנים בחוסר הגינות – שלא יצפו שתתייחס לפרובוקציות שלהם.
    לגבי משרדי הממשלה – יש בעיר סכסכנים שלא נכנסו לקואליציה ובתמורה הם עסוקים בקטטות רחוב והטבעת העיר יותר עמוק.

  11. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    אני מקווה שהאמת היא שהפרויקט המטופש הזה מבוטל!!!! המטרונית הרסה את העיר!!!!!!!!!!!!! אם היא תקום בכרמל, העיר תהרס לחלוטין!!

  12. אחד שיודע

    לפרק את יפה נוף!! כל ההנהלה מושחתת והדירקטוריון שותק! אולי הדירקטוריון החדש יעשה קצת סדר.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר