הדרך אל האושר (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)
הדרך אל האושר (צילום: א.ס.א.פ קריאייטיב/INGIMAGE)

הדרך אל האושר

פורסם בתאריך: 30.3.20 09:55

אין איש שיאמר לנו שהוא חש אושר צרוף בתקופה הזו. אנשים חשים אי ודאות, חרדות בריאות וכלכליות, קשיים בזוגיות בהוריות ובעיות מקצועיות, והדאגה מפני העתיד הלא ברור ומפני הלא נודע מציפה אותנו.

אבל בתוך הכאוס העוטף אותנו קיימים רגעים קטנים שבהחלט עשויים להסב לנו אושר ולקדם את הצמיחה שלנו בעתיד. וכפי שאמרה קתרין פנקול: "האושר עשוי מדברים קטנים. מצפים לו תמיד בגדול אבל הוא מגיע אלינו ברגליים שבריריות ועשוי לחלוף מתחת לאפנו מבלי שנשים לב אליו". גם בתקופות של משברים, לחצים ומצוקה ניתן לזהות רגעים כאלו ולהעצים אותם באמצעות פעילות מכוונת, אופן ההתנהגות והחשיבה וכמובן המטרות שאנו מציבים לעצמנו בכל יום.

אין אושר ללא פעולה, ואם רגשות פסיביים וחוסר טעם לחיים משתלטים עלינו בכל פעם שבה אנו נתקלים בסיטואציה או בחוויה שמתחברת לנסיבות החיים ולנקודת המוצא שלנו בחיים, אפשר לשפר ולאזן אותם באמצעות אסטרטגיות פעולה, שיישומן ייעשה בטווח התמרון של הפעילות המכוונת אשר ניתנת לשינוי.

 

 

השימוש באסטרטגיות שיוצגו לעיל מאפשר שיפור של היבטים אחרים בחיינו, בעיקר בתקופות קשות, ובהן רמות האנרגיה, מערכת החיסון, בריאות הגוף והנפש, חיזוק הביטחון העצמי ותחושת החוסן. נתמקד באסטרטגיות שפיתוח מיומנות מודעת של שימוש בהן יוכל לקדם את הרווחה הנפשית ולהפחית את תחושת המצוקה:

1. הכרת תודה: הכרת תודה היא אסטרטגיית על להשגת אושר. היא מעצימה את ההתענגות על חוויות חיוביות, את תחושת הביטחון ואת הערך העצמי, מסייעת להתמודד עם מצבי לחץ וטראומה, מדכאת השוואה קנטרנית עם אחרים, מפחיתה רגשות שליליים ובולמת סתגלנות נהנתנית.

2. הימנעות מחשיבה יתר והשוואה חברתית: חשיבת יתר היא חשיבה מופרזת, פסיבית, חסרת תועלת ואין סופית אשר ממוקדת במשמעויות, בתחושות, בבעיות ובסיבות. עלינו להסיח את הדעת ולשקוע בפעילויות שמסיטות את האנרגיות שלנו אל מחשבות חיוביות יותר שאינן מעוררות חרדה ואשר מאפשרות לייצר תקווה. השוואה חברתית עלולה להוביל לרגשי נחיתות ולתחושת אשם. הלוואי שהתקופה הזו, שמעצימה את העובדה שכולנו באותה הסירה, תדכא תחרות והשוואה, תאדיר שיתוף וקשרי חברות, ותסייע לפתח שייכות חברתית אמיתית וכנה.

3. זרימה והשלמה: תורת הקבלה מדברת על הצורך לרצות ולקבל מתוך כוונה להשפיע. אם נקבל את המציאות ונשלים איתה השלמה מלאה, על הטוב ועל הרע שבה, ואם נרשה לרגשות מכאיבים כמו גם לרגשות טובים לזרום אצלנו בטבעיות ובחופשיות, הלחצים ייחלשו עם הזמן ותחושת אושר תגבר. היכולת לקבל את הרע ואת הטוב בחיינו במקום להתנגד היא חוזקה.

הפחד של כולנו מקושי, ממשבר ומכישלון הוא חלק בלתי נפרד מהחיים וחלק משמעותי במיוחד מחיים מוצלחים. התמודדות עם חוויות טראומטיות גורמות לנו למצוא משמעות חדשה ולצמוח מהמקומות הנמוכים ביותר.

 

* הכותבת היא מרצה בבית הספר לעבודה סוציאלית, בחוג לפסיכולוגיה, בחוג לתקשורת ובחוג למשאבי טבע וסביבה באוניברסיטת חיפה ובמכללה האקדמית גורדון לחינוך, בעלת דוקטורט בתחום קבלת החלטות בתנאי אי ודאות, מומחית בתורת המשחקים ומרצה בבית ספר לרפואה בטכניון בתחומי הפסיכולוגיה

 


 

 


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר