יונה יהב (צילום: מיכה בריקמן)
יונה יהב (צילום: מיכה בריקמן)

"הציבור העניק ליהב את הסמכות להחליט כיצד ייראה סגנון הבנייה"

כך אומרים בלשכתו של יונה יהב בתגובה לטענות על כך שהוא מטרטר יזמים, מעביר להם הערות לגבי עיצוב מבנים, דורש שיוצגו לו הדמיות חדשות של פרויקטים שכבר עברו את ועדות התכנון ומעכב תהליכים. ואולי בדיוק כאן טמונה הבעיה

פורסם בתאריך: 30.5.24 07:52

ראש העיר יונה יהב הודיע לכמה קבלנים ויזמים שפעילים בחיפה כי יבחן מחדש פרויקטים נדל"ניים שאושרו בתקופתה של ראש העיר הקודמת עינת קליש רותם. לפי גורם המעורה בפרטים, לפני שבועות אחדים ערך יהב סבב שיחות טלפון עם יזמים ואמר להם כי הוא מתכוון "לנער את העיר לאחר חמש שנות קיפאון". בתוך כך, הוא דורש שיוצגו לו הדמיות חדשות של פרויקטים שכבר עברו את ועדות התכנון או שנמצאים בהליכי תכנון מתקדמים. דרישה זאת מעכבת את התחלות הבנייה ומוסיפה עלויות שעשויות להגיע למיליוני שקלים.

"אני נשוי לאשה יפה ולכן אני מבין ביופי", נוהג יהב לומר לקבלנים וליזמים בהסבירו מדוע הוא מאשר בעצמו הדמיות של בניינים חדשים. אחד מהיזמים בעיר סיפר כי יהב אף מעביר לו באופן אישי הערות לגבי עיצוב מבנים שנמצאים בתכנון ושולח אותו הלוך ושוב אל האדריכל לבצע שינויים, עד שיקלעו לטעמו.

"אני שומע מיזמים שביקשו מהם להראות הדמיות חדשות אחרי שהם קיבלו אישור מהוועדה המקומית", אומר מנכ"ל נקסט אורבן יוסי כהן, "מחירי הדירות בחיפה לא גבוהים כמו בנתניה, בראשון לציון או בפתח תקוה, וכשמבקשים בעירייה בניינים שכל אחד מהם צריך להיות יצירת מופת ודורשים הדמיות מפוצצות של בניינים עשויים מזכוכית, זה אפשרי אבל מעלה את המחירים ב־20 אחוז לפחות".

אדריכל שפועל בחיפה אומר כי "בניגוד לערים אחרות, בחיפה אין הגדרות ברורות לעיצוב מבנים. לערים יש בדרך כלל הנחיות מרחביות שכוללות גם דגשים לעיצוב – איך ייראו החזיתות ובאלו חומרים ישתמשו בחלק החיצוני של הבניין. אלה צריכות להיות הנחיות שהקבלנים מכירים מבעוד מועד. אלה דברים קריטיים ביצירת ודאות ליזמים ולדיירים בדבר ההיתכנות של פרויקט לצאת אל הפועל".

חשש מפני פשיטת רגל

סוגיה נוספת שמעלה כהן היא עיכוב של פרויקטים בשלבי התכנון הראשוניים בשל דרישות של יהב וגורמי התכנון בעירייה להציג הדמיות כבר בשלבים אלה. "מבקשים מאיתנו כבר בשלב התב"ע (תוכנית בניין עיר) להציג הדמיות", הוא אומר, "התב"ע מדברת על נפחים, לא על הצורה החיצונית של הבניין, והדמיות לא מעניינות בשלב הזה. בין כה וכה התוכנית משתנה בדרך שוב ושוב. כשמגיעים אל שלב בקשת ההיתר, אז הגיוני לשבת על הדמיות, על נראות הבניינים ועל עיצוב החזיתות, לא בשלב התב"ע".

אייל לוי, הבעלים והמנכ"ל של חברת נופי רוממה, אומר ללא חשש את מה שרבים מהיזמים חושבים: "אנחנו דורשים מיהב, מיו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה שרית גולן שטיינברג ומגורמי התכנון – קיימו את ההתחייבויות שהיו בקדנציה הקודמת. עברנו מדורי גיהינום, ואנחנו מצפים שהם ימשיכו עם ההתחייבות ולא יבקשו מאיתנו לשנות את התוכניות ולהראות להם שוב הדמיות. כי זה אומר עוד עיכוב ועוד הפסדים לקבלנים – דבר שעלול להוביל לפשיטות רגל של יזמים".

גם שלום שטרית, הבעלים של חברת שתית, מצטרף לשאר היזמים בציפייה שראש העיר יכבד את האישורים ואת ההסכמות שניתנו בקדנציה הקודמת. "משהו לא מסתדר לי בעניין הזה כי יהב הצהיר שהוא הולך לקדם את העיר ולדאוג שהבנייה תתרחב", הוא אומר, "אותו אחד שאמר לכל אורך מסע הבחירות שלו שזה מה שהוא הולך לעשות, לא מסתדר לי שהוא פתאום יעצור הכל. אני בטוח שזו תקלה או אי הבנה. בשיחה שהיתה לי עם גולן שטיינברג היא אמרה לי שהיא עסוקה רק בדבר אחד – לקדם ולבנות את העיר, ואני שם את מבטחי בה".

אז איך אתה מסביר את שיחות הטלפון של יהב ליזמים, שבהן הוא ביקש מהם לחזור אחורה בתכנון ולשלוח הדמיות חדשות? יש טענות שזה מכשיל פרויקטים.

"לכל בן אדם יש ימים בחיים שיוצאים מהקשרם. אני מסתמך על דבריה של גולן שטיינברג. הבשורה שלה היתה בכך שבשונה ממה שהיה עד היום, העירייה תיתן היתרי בנייה גם בנאות פרס החדשה, וזה דבר שאנחנו מייחלים לו. בעזרתה עברנו ועדה להיתר בנייה בדרך הים, כך שאנחנו עובדים בפועל בנאות פרס ונתחיל לעבוד גם בדרך הים באוגוסט".

אם יהב יעצור תוכניות שאושרו וידרוש הדמיות חדשות, זה בבחינת גזר דין מוות לעיר.

"נכון, לכן אני בטוח שמדובר באי הבנה ושמי שישאל את יהב ויבדוק את העובדות אולי יגלה שזה היה סוג של בדיחה או קוריוז. אני לא מאמין שמישהו הולך לעצור את העיר או לבטל פרויקטים שכבר אושרו בוועדות".

 

שלום שטרית (צילום: אלוניס)

שלום שטרית (צילום: אלוניס)

 

 

דרישות שעלולות להפיל פרויקטים

חסם נוסף שמציב יהב בדרך למימוש פרויקטים הוא הדרישה לתקן חניה גבוה, שמנוגד להלך הרוח בכל העיריות בארץ ולסטנדרטים בעולם התכנון ששואפים לעודד שימוש בתחבורה ציבורית על פני רכב פרטי. גורמי המקצוע אף הם מתנגדים לכך, ובימים אלה נעשית עבודה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה לקביעת תקן חניה חדש בהתחדשות העירונית בשכונות החוף. עם זאת, באזורים אחרים בעיר, שבהם עוד תקפות התוכניות הישנות לפינוי-בינוי ולתמ"א 38, החניונים הקרקעיים ומגרשי החניה ממשיכים להיבנות.

"יהב מתעקש על מכפילי חניה לא הגיוניים ליחידות דיור של יותר משתי חניות לדירה, וזה הופך הרבה פרויקטים לבלתי כלכליים", מסביר כהן, "שתי הדרישות הללו – חניות והדמיות מפוצצות – יכולות להפיל פרויקטים. ניהלתי שיחות עם בכירים בעירייה ובעיקר עם יו"ר ועדת המשנה והבנתי שהאג'נדה היא לקדם את העיר ואת הפרויקטים. הדגש יהיה על חידוש ועל התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות, והדגש הוא תוך מתן פתרונות תחבורה. נוסף על כך תינתן חשיבות בעיצוב המבנים שעתידים ללוות אותנו בעשורים הקרובים. החשיבות של תכנון ראוי בדגש על פתרונות תחבורה וכלכלה עומד בראש סדר היום של מקבלי ההחלטות בעיר".

גם לוי סבור ש"יהב חייב להפסיק להתעקש על תקן החניה הגבוה. חיפה צריכה להפחית את מספר החניות לכל דירה, בטח בשכונות שנמצאות על צירי תחבורה מרכזיים. זה יוביל לשימוש בתחבורה הציבורית במקום ברכב פרטי וגם יוזיל את עלויות הבנייה. ככל שאתה נותן לבן אדם מספר חניות גדול יותר, הוא ימלא אותן. במרכז תל אביב לא בונים היום חניות בכלל בבניינים חדשים".

 

יוסי כהן (צילום: מיכה בריקמן)

יוסי כהן (צילום: מיכה בריקמן)

 

בתקופה האחרונה החל יהב לבצע שינויים במינהל ההנדסה של עיריית חיפה והחליט להחליף שניים מבכיריו. השבוע נחשף ב"כלבו – חיפה והקריות" כי מנהלת אגף רישוי הבנייה אדר' רחל בצ'ינסקי צפויה לסיים את תפקידה, כשברקע דוח מבקר העירייה לשנת 2022 שביקר קשות את תפקוד האגף שהיא עומדת בראשו. בחודש שעבר דווח כי אחרי 19 שנה יפרוש מתפקידו מהנדס העיר אריאל וטרמן, שמופקד על מינהל ההנדסה. נוסף על כך, במסגרת ההסכמים הקואליציוניים מינה יהב את סגניתו גולן שטיינברג ליו"ר ועדת המשנה לתכנון ובנייה – אחד מתפקידי המפתח בקידום הבנייה וההתחדשות בעיר.

יזמים וגורמי מקצוע שאיתם שוחחנו העידו כי ניכר שבעירייה מנשבת רוח חדשה בכל הקשור לפיתוח הנדל"ני של העיר, ורענון השורות במינהל ההנדסה נעשה כחלק מזה. עם זאת, נראה שיהב חזר ללשכת ראש העיר כשהוא נחוש לעצב את העיר במו ידיו, באופן מילולי. התנהלות זו עלולה ליצור צוואר בקבוק בהליכי התכנון ולעכב את הוצאתם לפועל של פרויקטים רבים, החל בחידוש מבנים ועד להקמת שכונות חדשות, ואף להבריח יזמים שמעוניינים לפעול בחיפה.

 

מהנדס העיר אריאל וטרמן (צילום: בועז כהן)

מהנדס העיר אריאל וטרמן (צילום: בועז כהן)

 

המספרים מדברים בעד עצמם?

מטעמו של יהב נמסר בתגובה: "ראש העיר הנחה את גורמי המקצוע במינהל ההנדסה לעשות את כל הנדרש על מנת לייעל ולזרז את הטיפול בבקשות המופנות למינהל ההנדסה ולהבטיח כי לא ייגרמו עיכובים. מאז היבחרה קיימו הנהלת העירייה החדשה והוועדה המקומית לתכנון ובנייה חמש ישיבות ושלוש ועדות רישוי, ובמהלך תקופה זו השתתפה העירייה במספר דיונים של הוועדה המחוזית. כל ההחלטות שהתקבלו על ידי הוועדות התקבלו לאחר בדיקה שאכן הבקשות מאפשרות תוכניות בנייה איכותיות, אשר יבטיחו לתושבים איכות חיים גבוהה וביטחון. מספרים אלה מדברים בעד עצמם".

עוד נמסר כי "יש לזכור שהציבור בחר בראש העיר והעניק לו את הסמכות להחליט כיצד ייראו סגנון הבנייה ואופיה של העיר. אנו בטוחים כי אדריכלי הפרויקטים השונים יציגו תוכניות יצירתיות, המבטיחות איכות חיים וחיי קהילה, תוך שמירה על ייחודה ועל אופיה של חיפה. במהלך חודש יולי ייערך כנס בשיתוף עם העירייה בנושא התחדשות עירונית, ואנו קוראים ליזמים ולתושבים להשתתף בו. לקראת חודש ספטמבר ייערך מפגש עם יזמים ועם פעילים חברתיים בנושא התחדשות בניינית אשר צפויה להחליף את תמ"א 38. נוסף על כך צפויה הנהלת העיריה להיפגש עם עורכי הבקשות ליום עיון ולתיאום ציפיות.

מטעמו של יהב צוין כי "למן כניסתם לתפקיד מקיימים ראש העיר וסגניתו המחזיקה בתיק הבנייה מפגשים פרטניים עם יזמים ביחד עם הצוותים המקצועיים בעירייה במטרה לזרז תוכניות שנתקעו במהלך הקדנציה הקודמת".

 

חזית בניין במרכז הכרמל (צילום: נמרוד אשכנזי)

חזית בניין במרכז הכרמל (צילום: נמרוד אשכנזי)

 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגובות

38 תגובות
38 תגובות
  1. חיפה חייבת להשתקם מהאסונות במועצת העיר ולמנות ועדה קרואה

    כתבת חנופה ליהב ולקבלנים. הכל בחיפה רקוב – מינהל ההנדסה מככב בכל הדוחות של מבקר העירייה ומבקר המדינה, אין פיקוח ואכיפה.
    הקבלנים בונים כיעור לא נורמלי בתקופת יהב, הבניין ביפה נוף הוא אולי המכוער ביותר במרכז הכרמל
    ראיתי את הסלון והבית שלו, אין לו הבנה באסטטיקה וגם לא בניהול עיר אם הוא דורש מכפילי חניות לעוד פקקים במקום לדרוש תחנות אוטובוס ועוד קווים לשכונות.
    הבנאדם הרס את חיפה 15 שנה וממשיך בקו ישר בהרס וכיעור העיר, הפיכתה לבית אבות עם דירות יוקרה בלבד לפנסיונרים מליונרים
    שלא יתפלא שגני ילדים נסגרים אחרי שסגר כל בית ספר בהדר ועכשיו הגיע לסגור בתי ספר וגני ילדים בכרמל.
    כל מבני התרבות בעיר מיושנים בני עשרות שנים, האצטדיון המוזהב המכוער בטעם רע עומד כבר שנים ריק מהופעות בקיץ ובקושי
    מתאים לליגת העל עם המון מפגעים ופקקי ענק במקום תחבורה ציבורית וזה עם גרעון שיצר של 300 מליון שקל חריגה בתקציב ההקמה!!
    מדובר בראש עיר כשלון חרוץ

  2. חנה

    ברור שהקבלנים רוצים להוריד את כמות החניות, הם בטוח לא גרים בשכונת רבי קומות ואין להם בעיית חניה. תראו מה קורה בחביבה רייך, מה קורה בעיר הלבנה שעדיין בבניה. עכשיו רוצים לאשר דיור מוגן על מלון הר הכרמל, 11 קומות, 280 יחידות עם 70 חניות כולל לעובדים ומבקרים כאילו שלאנשים מבוגרים אין רכב (בנוסף לכך שמדובר במבנה לשימור)

  3. חיפאית

    אני רוצה לראות יזמים שנוסעים בתחבורה ציבורית.
    יונה צודק – 2 חניות ליח"ד.

  4. שולה

    זה אינו תפקידו של ראש עיר לעצב חזיתות בתים. הוא התערב גם בפרוייקט פינוי בינוי בברל ובוצעו שם שינויים בגללו.

  5. יהב צודק

    שיגלגלו את המחיר על הקונים ושיפסיקו לבלבל במוח.
    הדמיות זה דבר חשוב.

  6. חיים

    יונה צודק מאוד . היזמים תמיד בוכים על חשבון גב התושבים . לא חושבים על פיתוח ולא על חניות . ודרכי גישה מנצלים את הקרקע למקסימום בניה אין כמעט גינות בכניסות לבתים רק עדניות .הקבלן בוכה אומר לא משתלם ועם כל פרויקט גוזר קופון של עשרות מליונים לכיס. טוב מאוד יונה שאתה עושה סדר חדש בעיר . התושבים איתך ולא הקבלנים . תודה רבה על העשיה . כבר רואים שינוי בניקיון בעיר . ובאי תנועה שהפרחים חזרו אליו ולא סתם עשיו

  7. רוחמה, כרמל

    על יהב נאמר – עבד כי ימלוך. על שרית גולן שטיינברג חבל לבזבז מילים, סתם לקקנית.

  8. ערן

    יהב קשיש בן 80. צריך לשמוע את הצרחות שלו בביניין העיריה כדי להבין שתושבי חיפה נפלו שוב…

  9. הרסתם את חיפה, שימח מפתחות וצאו לפנסיה. די.

    בתל אבעב סוגרים רחובות לכלי רכב והעיר מתחיחה לנשום. אוכפים חניה על מדרכות. כיף ללכת ולהטייל בעיר
    חיפה כל הכרמל מגרש חניה אחד גדול. תחושת מחנק בשכונות מעודף רכבים. אי אפשר ללכת על המדרכות.

  10. אלי

    למה העיריה לא לוקחת מעצב שיקבע כללי עיצוב לכל שכונה, ולתת לקבלנים לרוץ

  11. אופיר

    הצבעתי ליהב בגלל הקורלציה הליברלית ולמרות כל הנזקים שהוא גרם לעיר.
    הוא ורוב השותפים שלו לא ברמת מבינים משהו בבנייה ובאדריכלות. ואסור שיקבל החלטות!!!
    ובטח לא לעקב מה שכ?ר אושר.
    דגנרט!

  12. חיפאי

    נקסט אורבן היחידה שנלחמת ולא מרימה ידיים מול אלה שמתנגדים להתחדשות עירונית בלי כל סיבה רצינית

  13. מיק

    יהב הוביל מערכת בחירות על החזירים .וזה המנדט שהוא קיבל .הוא לא התבטא בנושא אחר

  14. נחמיה שמואל

    מספיק עם הבכיינות,הגיע הזמן שיזמים ישקיעו קצת יותר וירוויחו קצת פחות ויהיו כאן מבנים שישנו את תדמית העיר האפורה.

  15. יקינטון

    יונה צודק – 2 חניות ליח"ד.

    ושיתערב . אולי העיר תעורר. תכלס אם לתושבים היה ככ אכפת היו מוצאים מחליף ליונה יהב אבל הם הוכיחו שהם לא יודעים למצוא מחליף – אז בינתיים שיניחו לו לעבוד.

  16. דגנית

    יהב זה כמו פיל בחנות חרסינה. הרבה גסות רוח, הרבה יהירות, הרבה בורות.

  17. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    להפסיק את רבי הקומות פשוט קטסטרופה ⁷

  18. לירן

    הטרגדיה של חיפה זה שאנשים איכותיים ומוכשרים מהליגה הלאומית לא מוכנים לעבור לגור בחיפה ואז אנחנו נתקעים עם טיפוסים דוחים כמו יהב.

  19. דינה

    כל הכבוד ליונה יהב שדואג לניקיוו העיר וגם לחניות. צודק. כמו כן צריך לשפר קווי תחבורה ציבורית שהם כשלון חרוץ בחיפה במיוחד מהכרמל לכיוון הדר או להוסיף קו שעובר מהכרמל לשד. הציונות לב. לאומי ומס הכנסה. אין קו שמגיע לשם כולל 115.

  20. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    נראה שיהב אינו הפתרון לבעיית ראשת העיר הקודמת . הוא אותה הבעיה רק בצורה אחרת . ביופי – הוא קיבל ציון נכשל . אין לו את ההשכלה המתאימה לקבוע לגבי אף פרויקט .

  21. ארנון, כרמל

    להזכירכם – יהב הוא בסך הכל עורך דין. זו כל ההשכלה שלו.

  22. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    בלי רבי קומות התים נמוכים אם עיצוב ארופאי כמו בגרמניה אוסטריה הולנד בלגיה ועוד.לא לאפשר בניה מעל 8 קומות .

  23. אסתי

    הגיע הזמן שמישהו יבדוק את הבנייה בחיפה.כל הבתים החדשים והמפלצתיים משנים לנו לחלוטין את העיר היפה שלנו.

  24. צביקה

    בניה ועיצוב כמו בחו"ל בלי רבי קומות.בלי מגדלים זה מכוער.

  25. שרון

    בתים מעוצבים לא מרובעים עם מגוון סגנונות אדריכליים.לא לבתים גבוהים.במיוחד נשכונות הגבוהות.כרמל רוממה אחוזה נוה שאנן.כרמל צרפתי.רוצים שטחים פתוחים מדשאות פארקים.לא מבני בטון

  26. הם התרגלו לכער

    למה בכל הערים יש הנחיות מרחביות מה מותר לבנות ובאיזה חומרים ובחיפה אין?!
    זה אומר דרשני על השחתת תהליכי התכנון
    הקבלנים רוצים חינגה כמו שהיו רגילים אצל יהב.. משחדים בהנחות ואז בונים בסטנדרט "רפיח פלוס חיפוי קשיח"

  27. אבי

    ראש העיר מלך . דואג לתושבים ואכפת לו רק מהתושבים ולא היזמים . אנחנו בעד יונה שדואג לנו . ולא לרודפי בצע . שמה שמעניין אותם זה רק כסף ורווח קל על חשבון התושב . תראו את חביבה רייך בנו ללא מחשבה לחניונים . תראו את גבעת זמר שכונה חדשה כבר מצוקת חניה . תראו את הסחלב וככה כל העיר חיפה . הגיע סוף סוף לעצור את השחיטות שהתרגלו להם הקבלנים .שמפרנסים את העיתון בפרסומים וגורמים לו להיות בעדם

  28. דניאל

    עצוב שזה ראש העיר. לחיפה המזדקנת הגיע מישהו מוכשר נמרץ וצעיר יותר.

  29. נבחר הציבור

    יהב חושב על טובת האזרחים והיזמים חושבים רק על רווחים

  30. העצים נעלמים מחיפה

    גם אם זה נכון או לא, בבקשה תשמור על העצים בכל מחיר וקנס, גם על חשבון נוחות הבנייה.

  31. רחל

    חיפה רדומה לא נעים לגור בה וזה חבל מה ראש העיר מר יונה יהב עשה בזמן כהונתו שום דבר

  32. פינקלמן

    נראה שראש העיר הפך סנילי והחיפאים הולכים להמשיך לסבול עוד 5 שנים . יש מושג הנקרא רצף שילטוני . ראש העיר יכול לשנות בפרויקטים חדשים מעתה והלאה אולם אינו יכול לשנות בדיעבד

  33. נמראס

    יונה יהב הוא ראש העיר הגרוע ביותר וממשיך עם היהירות שלו והכל רקוב עוד בתקופתו הקודמת איך אנשים בחרו בו שוב לא ברור יונה יהב תתפטר !!!!!!!!!

  34. דידי שליט

    אדם ללא שום מושג באדריכלות, עיצוב, בניה, שם את עצמו להחליט החלטות שלא בהבנתו, הבתים היפים בעיר משעממים לדעתו, שימנה ועדה של אנשים מקצועיים שיחליטו, אם החלטתו תיקבע זו בכיה לדורות
    .

  35. משה ועקנין

    מעניין מי היה בתקופה שבנו את שכונת נאות פרס בחיפה. הוא היה בנו שם בצורה מחרידה ביותר גועל נפש לכו תלמדו מתל אביב נאות פרס בנו בצורה פח אשפה

  36. אנה

    למה להאמין לפוליטיקאי שקרן…מה שאמר לפני הבחירות זה לא מה שהוא עושה עכשיו…

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר