פתח ואדי עמיק (צילום: ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק)
פתח ואדי עמיק (צילום: ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק)

קריאה להכין תוכנית מתאר לשימור הוואדיות בחיפה

ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק מוביל את הקריאה לראש העיר עינת קליש רותם לקבוע תוכנית מתאר לשימור הוואדיות בעיר, ואליו הצטרפו אדריכלים, מתכנני ערים, חוקרים מהטכניון ומאוניברסיטת חיפה ואנשי ארגוני סביבה. הסיבה: תוכנית האב לוואדיות של עיריית חיפה אינה סטטוטורית ולא מחייבת את ועדות התכנון

פורסם בתאריך: 4.3.21 19:26

ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק ביחד עם אדריכלים, מתכנני ערים, חוקרים מהטכניון ומאוניברסיטת חיפה, אנשי ארגוני סביבה ופעילים חברתיים קוראים לראש העיר עינת קליש רותם לקבוע תוכנית מתאר לשימור הוואדיות בעיר. הפנייה לראש העיר נעשתה בהמשך לתוכנית האב לוואדיות שפרסמה עיריית חיפה כבר בשנת 2019 ואשר אושרה בוועדה המקומית לתכנון ובנייה בינואר 2020, אך מכיוון שתוכנית האב אינה סטטוטורית היא לא מחייבת את ועדות התכנון.

בקריאתו של ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק נכתב: "מהלך זה קריטי לעתידה של חיפה. ואדיות העיר מהווים מרכיב מהותי בשטחים הפתוחים הירוקים – שטחם הכולל הוא 6,000 דונם – אך הם לא מתוחזקים ואינם מתוקצבים, איומי פיתוח מרחפים מעליהם, ולתושבים אין נגישות אליהם ואל אוצרות הטבע והארכיאולוגיה שגלומים בהם. הגדרת מדיניות ניהול הוואדיות כחלק מניהול מערך השטחים הפתוחים העירוני חשובה כעת יותר מתמיד. קליש רותם, אמרה 'בוואדיות חיפה יש ערכי טבע ונוף נדירים, הכוללים שפע עשיר של צמחייה, בעלי חיים ואתרים ארכיאולוגיים. תוכנית האב נועדה לשמור על כל אלה, לסייע לנו בשיקום נכון שלהם ולהפוך את הנכס החיפאי הנפלא הזה לנחלתם של כל התושבים'. אנחנו מחזקים את עמדתה של ראש העיר וסבורים כי צו השעה הוא לתכנן ולאשר תוכנית מתאר לשימור הוואדיות על מנת למנוע בהם מיזמי פיתוח ונדל"ן שפוגעים בנכס עירוני ולאומי זה".

עוד כתב ועד הפעולה: "אנחנו מבקשים כי העירייה תחל באופן מיידי בקידום תוכנית כזו, ובמקביל תפנה לוועדה המחוזית לקבלת החלטה לפי סעיפים 77 ו-78 לחוק התכנון והבנייה, שלפיה לא יאושרו תוכניות חדשות או יצאו היתרי בנייה בוואדיות ובמגרשים הגובלים בהם במהלך הליך הכנת התוכנית על מנת למנוע קביעת עובדות בשטח טרם אישורה. כדי לשמור על הוואדיות יש לעגן את תוכנית האב לשימור ואדיות כמסמך סטטוטורי מחייב עבור הדורות הבאים ועתידה של העיר".

על הקריאה חתמו יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת ח"כ מיקי חיימוביץ'; אדר' אלה שכטרמן ואדר' צבי קורן ממובילי תוכנית האב לשימור ואדיות; מילכה כרמל ששימשה בעבר מתכננת סביבתית במחוז צפון של המשרד להגנת הסביבה; פרופ' טל אלון-מוזס, פרופ' נעמי כרמון, פרופ' דניאל אורנשטיין, פרופ' מישל פורטמן וד"ר דניאל מטקלף מהטכניון; פרופ' דבורה שמואלי מאוניברסיטת חיפה; ד"ר אורן קולודני מהאוניברסיטה העברית; מנכ"לית עמותת מרחב – התנועה לעירוניות בישראל אלה אלכסנדרי; מנכ"ל עמותת מעירים איל מגדלוביץ'; ואדר' וליד כרכבי, לשעבר מנהל המחלקה לשימור מבנים בעיריית חיפה.

 

 

ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק בשכונת הכרמל הוותיק נאבק בימים אלו במיזם בנייה בשטח של שבעה דונמים ברחוב ניצנים בפתח ואדי עמיק. במקור יועד השטח למבנה ציבור, אך הוא נמכר בשנת 2016 על ידי עיריית חיפה ליזם שמבקש לשנות את ייעודו למגורים. בוועד הפעולה אומרים כי "זהו שטח יקר מפז לשכונה היסטורית, שחלקה מיועד לשימור. בניית קומפלקס של רבי קומות עם חניון תת קרקעי של 15 מטר לא מתיישב עם המרקם השכונתי. ב-10 במרץ תדון הוועדה המחוזית בתוכנית הבנייה בניצנים שמלאה בחורים ובבעיות חמורות. נעשה הכל כדי שהיזם לא יהרוס שבעה דונמים של חורש טבעי כי זה יהיה אסון אקולוגי ובכייה לדורות. על העצומה להצלת ואדי עמיק חתמו יותר מ-500 איש. לחברי הוועדה המחוזית נשלח בימים אלה מסמך שמתריע על כל הבעיות שיש בתוכנית הבנייה".

מחר (שישי) מתכננים התושבים לצאת לצילום מחאה שכונתי עם רחפנים כדי להדגיש את הקשר של התושבים לוואדי.

צאלה קוטלר הדרי, חברת ועד הפעולה להצלת ואדי עמיק: "הוואדיות של חיפה הם נכס עירוני ולאומי. זוהי הריאה הירוקה המשמעותית של תושבי חיפה, אבל לצערנו הם לא מוגנים, לא מתוחזקים ולא מתוקצבים, למרות שאלו היו ההמלצות של תוכנית האב לשימור ואדיות. הבעיה היא שמסמך המדיניות אינו תקף סטטוטורית ברשויות התכנון. לכן זהו צו השעה. משבר הקורונה לימד אותנו כמה חשובות הריאות הירוקות בחיים העירוניים. אם לא נתעורר עכשיו, הוואדיות יכורסמו על ידי מיזמי נדל"ן ובטון, וחיפה תשנה את פניה. השטחים בוואדיות הם בבעלות של העירייה ורשות מקרקעי ישראל ובבעלויות פרטיות מעורבות, וזה רק עניין של זמן עד שיצוצו יזמי הנדל"ן בוואדיות, כמו שאנחנו רואים שקורה כבר היום בוואדי עמיק – שם רוצים לשנות ייעוד של שטח ירוק בוואדי למגורים ולבנות כ-80 יחידות דיור וחניון תת קרקעי. זה אסון אקולוגי ותכנוני – בעיית החזירים תגבר, הצומח הייחודי לכרמל יהיה בסכנה והמשמעויות ברורות לכולנו בעידן של משבר אקלים".

עוד אמרה קוטלר הדרי: "לשמחתנו הצטרפו לקריאה שלנו חוקרים ואנשי מקצוע מהשורה הראשונה. זה זמן המבחן של עיריית חיפה ושל ראש העיר להוכיח לנו – תושבי חיפה שבחרו לקשור את חייהם עם הכרמל – שהעירייה שומרת על הטבע העירוני. הצעד הראשון הוא הכנת תוכנית מתאר לשימור ואדיות עם תוקף סטטוטורי ועם שיניים שתגן על הוואדיות".

 


 

 


 

העסקה שחלמתם עליה מחכה לכם כאן. היכנסו עכשיו לזירת הנדל״ן של חיפה

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

15 תגובות
  1. יש יותר ועדות בחיפה מבניינים חדשים בהקמה

    השבוע היה בפייסבוק של עיריית חיפה שיתוף הציבור לתוכנית אב בשכונות החוף בחיפה(שלא סוקרה כמעט באף כלי תקשורת חיפאי כולל פה).
    תוכנית שמחכים לה תושבי שכונות החוף מ2015 ורק עכשיו אחרי 6 שנים העירייה יצאה בתוכנית אב מבלבלת ולא ברורה.
    אבל בכל מה שקשור לנוף של תושבי הכרמל-כל הועדות וכלי התקשורת עומדים דום.

  2. מתכנן ערים

    אז למה עבדו על תכנית אב לוואדיות אם היא לא סטטוטורית ולא מחייבת?

  3. אוהד צ

    כל הכבוד. הגיע הזמן שהעירייה תעמוד על הרגליים האחוריות ותילחם ביזמים ובמפלצות שמקודמות במחוזית!

  4. אילן ב

    חלק ניכר משטחי הוואדיות הוא בבעלות פרטית. ככל שמבקשים לעשות שימוש ציבורי בשטח פרטי זה יש לשלם לבעלים עבור השטח – אם בדרך של הפקעה, אם בדרך של שכירות ואם בדרך של 'תכניות איחוד וחלוקה' המסדירות זכויות בניה כנגד הפיכת שטח הוואדי לקניין הציבור. אין צורך בוועדות נוספות בהוצאה כספית מיותרת ובשכירת יועצים מתכננים ואח'. כל מה שצריך לעשות הוא לקדם את התכנון אותו הכנתי (אילן בורנשטיין;
    050-7288177) הנוגע לשכונות המערביות של חיפה – תכניות 'איחוד וחלוקה' (שכונות: 'תל אהרון ושלוחת לינקולן – שכונה בריאה'; 'רמת אשכול ב' – שכונה בריאה'; 'רמת גוראל- שכונה בריאה'; 'מורדות גולדה – שכונה בריאה'; 'טוסקנה – שכונה בריאה' – התכנון משתרע גם על שטחי הוואדיות – התכנון מסדיר את העברת שטחי הוואדיות לבעלות העירייה – וכולל תכנון וביצוע פיתוח של שטחי הוואדיות – הסדרת נגישות טובה לתוך שטחי הוואדיות ואח' – הכל לצורך הנגשת הוואדיות לטובת הציבור. חשוב לאפשר לי להציג את התכנון בפני מליאת הועדה המקומית – כך ניתן לקדם את התכנון ולהוציא אותו לפועל והוא טומן בחובו יתרונות חשובים לעיר ולא רק שימור הטבע ושילוב האדם בסביבה עם מינימום פגיעה בטבע ומכסימום הנאה מהטבע בתוך שכונות מגורים ירוקות – בנייה ברת-קיימה ממשית ואמיתית ולא מה שמבשלים ומציגים אנשים מסוימים וסיבותיהם עימם.

  5. רמי חן

    אכן נדרשת סוף סוף פעולה החלטית כדי להגן ולשמר את אוצרות הטבע המיוחדים שיש לנו בחיפה. הוואדיות הירוקים והיפהפיים הללו בתוך העיר ובין השכונות, הם אחד הנכסים המדהימים שלא יסולאו בפז. חיפה אטרקטיבית ותהיה עוד יותר בזכותם.
    יש כל הזמן נגיסה וגלישה לוואדיות. אסור לאפשר את העלמת עין, את הזחילה וזליגת הבניה לתוכם, אחרת הנכסים הללו יעלמו לנו לעולם.
    חייבים להגן עליהם בהקדם ובאופן מוחלט.

  6. אילנה א'

    ואדי עמיק – הבעיה התחילה בזה שעיריית חיפה מכרה את השטח ליזם. ברורה המטרה של הקנייה. אבל לעיגייה של 2016, זה לא היה אכפת? למה?

  7. שמוליק

    התוכנית צריכה להיות לסלק את קליש היא מפגע עירוני

  8. אייל

    איפה סגני ראש העיר מה עמדתם?
    איפה יועצי ראש העיר מה עמדתם?
    איפה חברי מנהלת 2030 על מה מקבלים שכר בכלל?
    איפה כל היועצים לואדיות למה שנתיים לא קודמה תוכנית מתאר?
    גברת חדוה אלמוג עשית אחרי השריפה כנס שבו אמרת שהואדיות צריכים להיות מנוהלים וחלק מתוכנית מתאר כצפוי בתקופת יהב אחרכך לא רק שלא עשיתם כלום המשכתם לתמוך בהרס ואדיות ובאחד אישרתם מגדל אנטנות לא חוקי..

  9. עיריית חיפה = סוכנות נדלן גרועה לחילונים בניהול עסקנים חרדים

    כדי לסכם את הסוגיה: האג'נדה של עיריית חיפה היא מכירה מהירה של כל קרקע זמינה ולא זמינה לכל קבלן, מהר לפני שמישהו אחר יעשה את זה הקדנציה הבאה. אם כך נראית בוגרת מצטיינת של הטכניון באדריכלות, עדיף מכללת סמי שמעון.

  10. המורשעים, המורשעות ואלה שבדרך

    מתכננים שכונות חדשות ללא התייחסות כלל לשטחי הואדיות המקיפים אותם. הפתרון ברור ופשוט – הכנסת שטחי הואדיות לאיחוד וחלוקה והפיכת הואדיות כולם לשטח ציבורי פתוח להנאת הציבור כולו.

  11. אייל

    בקצה רחוב ניצנים מגדל 13 קומות, אין מניעה לצידו לאשר בניין דומה לדיור מוגן בלבד.
    הקרקע נמכרה ליזם כשטח למבנה ציבור – מעונות או דיור מוגן. למה מאשרים לו מגורים? מה השחיתות הזו מעידן יהב? מי קיבל כסף לכיסים לשנות את השטח מציבורי לדירות?
    שיבנו דיור מוגן.

  12. שותף ערן

    אייל היקר..
    עוד תגובה מקומנדו קליש ליחסי ציבור……. מה עניין שחיתות מעידן יהב. ראש עיר או ראשת עיר, שיש להם עמוד שדרה ואומץ , לא תולים כשלונות בקודמיהם… שתתחיל קליש לעבוד קדימה . די, אחרי למעלה משנתיים נגמרו התירוצים.

  13. שמואליק גלבהרט

    אבקש מועד הפעולה ליצור איתי קשר, באמצעות הפייס, או אביהו האן. תודה

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר