האם המדינה תוותר ללא מאבק? פארק הקישון. צילום: דב גרינבלט
האם המדינה תוותר ללא מאבק? פארק הקישון. צילום: דב גרינבלט

כמה תהיו מוכנים לשלם בעבור 600 דונם לאחסנה?

מומחי נדל”ן מעריכים כי חברת נמלי ישראל, עלולה לדרוש תשלום עבור שטחים שיילקחו ממנה במפרץ

פורסם בתאריך: 5.5.19 09:28

מאת: אבי שמול, תוכן שיווקי

כמה כסף עלולים תושבי חיפה והקריות לשלם לחברת נמלי ישראל, בעבור קבלת שטחים במפרץ חיפה, שנועדו לשמש מחסנים לסחר בינלאומי? ככל הנראה מדובר במאות מיליוני שקלים, עד לסכום של ע-600 מיליון דולר על פי אחת ההערכות – שייצאו ישירות מכיסם של משלמי המסים.

ההערכות, של מומחי נדל"ן בתחום המסחר, המבינים היטב מה עומד מאחורי המלים היפות של הקמת פארק הקישון, בשטח אשר יועד וקיבל את מלוא האישורים להקמת מחסנים עבור חברות הלוגיסטיקה והסחר הבינלאומי.

כרקע לדברים, נזכיר כי כפי שפורסם השבוע, ועדת הערר של המועצה הארצית לתכנון ובנייה דחתה את הערר שהגישה חברת נמלי ישראל (חנ"י) על החלטת הוועדה המחוזית – חיפה מחודש מאי אשתקד לאשר את התוכנית להקמת פארק מורד נחל הקישון. בערר ביקשה חנ"י להורות על אישור שלוש תוכניות באופן סימולטני, כך שתוכנית הפארק תאושר רק בד בבד עם אישורן של שתי תוכניות לעורף נמל שהיא יוזמת בסביבת הפארק המתוכנן – תוכנית עורף הנמל במרחב הנחל ותוכנית עורף הנמל במתחם בית הספר הטכני .

כיום קיים סמוך לנחל הקישון פארק קטן – פארק מעגן הדיג – שהוקם כבר בשנת 2001 ואשר משתרע על שטח קטן של 33 דונם בגדה הצפונית של מורד הנחל לאורך חצי ק"מ בלבד. תוכנית פארק מורד נחל הקישון, שיזמו רשות נחל הקישון ועיריית חיפה, מייעדת לפארק 850 דונם לאורך שבעה ק"מ משפך הנחל ועד לשדרות ההסתדרות.

חנ"י הסבירה בערר כי 586 דונם משטחי הפארק המוצע מוחכרים לה בחכירה לדורות על ידי מדינת ישראל באמצעות רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ומשרד התחבורה, וכי השטחים המוחכרים יועדו על ידי חנ"י לעורף נמל. הסימולטניות שביקשה חנ"י ליישם היא חלק מהסכם שנחתם באוקטובר 2017 ושהצדדים לו הם העירייה, הוועדה המקומית שלה, חנ"י, משרד האוצר, רמ"י ורשות שדות התעופה. בהסכם, שנחתם כשנה לפני היבחרה של עינת קליש רותם לראשות העיר, צוין אמנם שחנ"י תוותר על 586 דונם המוחכרים לה ואשר מיועדים לפארק מורד נחל הקישון, ובתמורה לכך רמ"י תקצה לה כ-380 דונם לעורף נמל במתחם בית הספר הטכני, אך ההסכם לא נוקב בתאריך לביצוע המהלך ואינו מבטיח מקורות מימון להקמת הפארק ואת העברת שטחיו לבעלות העירייה.

בתגובה להחלטה, הוציאה חנ"י שהינה חברה ציבורית הנסחרת בבורסה, דיווח לפיו החברה בוחנת את השפעת דחיית הערר על מימוש סיכום העקרונות משנת 2017
בין החברה לבין משרד האוצר, רשות מקרקעי ישראל, רשות שדות התעופה, הוועדה המקומית חיפה
ועיריית חיפה, ביחס לחילופי שטחים ואישור שלוש תכניות במקביל.


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר