עינת קליש רותם (צילום: בועז כהן)
עינת קליש רותם (צילום: בועז כהן)

צעד נוסף של קליש בדרך להשתלטות על התאגידים: דורשת תוכנית עבודה שעל פיה תחליט על התקציב שיועבר להם

ראש העירייה שלחה למנכ"לים ולראשי הדירקטריונים של התאגידים מכתב, שבו היא דורשת לקבל לידיה תוכנית עבודה לשנת 2022 וכן פירוט לגבי העמידה ביעדים של שנת 2021. לדברי גורם המקורב לראש העיר, השלב הבא יהיה הסכם מחייב לכל תאגיד, שעליו הוא יידרש לחתום ויהווה את המסגרת המשפטית, שעל פיה יועברו התקציבים לתאגיד 

פורסם בתאריך: 6.3.22 00:59

אחרי שבישיבת מועצת העיר ביום שלישי האחרון, הטילה ראש העירייה עינת קליש-רותם פצצה והצהירה, כי מעתה ואילך היא תשמש יו"ר הדירקטוריון של אתו"ס, מגיע צעד נוסף בדרך להשתלטותה על התאגידים.

במכתב ששלחה קליש-רותם למנכ"לים ולראשי הדירקטוריונים של התאגידים העירוניים, היא דורשת להציג בפניה את תוכניות העבודה של התאגידים לשנת 2022. לדברי מקורבים לראש העירייה, צעד זה הוא קריאת תיגר שלה על התאגידים, במטרה לעשות בהם סדר בעקבות התקציב האלטרנטיבי שניסחה אופוזיציית השינוי. עוד אומרים המקורבים, כי רק השלב הראשון בניסיונה של ראש העירייה להחזיר לידיה את השליטה בתאגידים, וכי בהמשך ינוסח הסכם מחייב לכל תאגיד עירוני, שעליו הוא יידרש לחתום. הסכם זה יהווה את המסגרת המשפטית, שעל פיה יועברו לתאגיד התקציבים.

כותבת קליש-רותם במכתבה: "בישיבה שקיימתי ב-15 בפברואר עם גורמי העירייה השונים, לרבות מנכ"ל העירייה, הגזבר, היועצת המשפטית ומבקר העירייה, עלו מספר סוגיות המחייבות הסדרה תקציבית ומשפטית, על מנת לקבוע את המסגרת הנכונה והמיטבית לפעילות התאגיד, ובין היתר הממשקים הניהוליים, הכספיים והפרוצדורליים, בהתאמה להחלטות וההנחיות הקיימות והעתידיות מטעם הנהלת העירייה".

מוסיפה קליש: "בשלב הראשון וכחלק מההסדרה החוזית הנדרשת בין עיריית חיפה לתאגידים עירוניים/מעין עירוניים, אבקש כי יועברו לידינו עד 10 במארס 2022, המסמכים הבאים: תוכנית עבודה לשנת 2022 והצעת תקציב התומכת בתוכנית זו; דוח המפרט את עמידת התאגידים ביעדי תוכנית העבודה שאושרה לשנת 2021… יובהר, כי התאגידים יידרשו להסדרה חוזית כוללת, במסגרתה ייבחנו גם פעילויותיהם והעברת התקציבים בהתאמה לכך".

"בצעד זה קליש יכולה לבדוק את כל התאגידים ועל מה היא מעבירה להם תקציב", אומר גורם המקורב לראש העירייה, "הם יכולים לנסח תוכנית עבודה, אבל בסופו של דבר מי מחליט, למשל, אם אתו"ס תעמיד ביום העצמאות שש במות או עשר? ראש העיר. באתו"ס יכולים להגיד שהם רוצים עשר במות, אבל ראש העיר יכולה לקבוע שיהיה רק שש. היא זו שבסמכותה לקבוע. היא יכולה לכוון אותם לפרויקטים שהיא רוצה ליישם. אמנם לכל תאגיד יש דירקטוריון, אבל מי שמחליט להעביר פעילויות לתאגיד, זו העירייה. התאגיד הוא של העירייה, מן הסתם. אם בתוכנית העבודה, למשל, יתקצבו פעילות מסוימת בסכום מסוים, וקליש תבקש להפחית מסכום זה, כשהיא מגובה מבחינה משפטית על ידי הגזבר, היועצת המשפטית והמנכ"ל שיגידו 'לא, בדקנו וראינו שאתם צריכים לעשות ככה וככה', והנהלת העירייה תיכנס עם הזרוע הארוכה שלה לקרביים של התאגידים ותחליט שלא הם לא יבצעו פרויקט מסוים, אלא העירייה – היא יכולה לעשות זאת. העירייה יכולה להחליט כל דבר. הסמכות להחליט מה להעביר לתאגידם העירוניים היא של ראש העיר".

 

 

אותו גורם מצביע גם על האפשרות, לפיה ההחלטה של קליש-רותם על העברת תקציב כזה או אחר, תשונה על ידי ועדת הכספים שנשלטת על ידי אופוזיציית השינוי. במקרה זה המאבק עשוי להגיע לפתחו של בית המשפט. כך או כך, אומר אותו גורם, העמדה של קליש-רותם היא שהעירייה ורק העירייה, שהיא הגוף המתקצב, היא זו שמוסמכת לקבוע מה גובה התקציבים שהעירייה תעביר לתאגידים.

"למשל, אם מנכ"לית תיאטרון חיפה רוצה להוציא 8 מיליון שקלים על הצגות, קליש יכולה לקבוע רק 4 מיליון; או, למשל, קליש יכולה לקבוע שהשנה אין פסטיבל הצגות ילדים, ולכן היא מפחיתה לתיאטרון מהתקציב שהגישו לה בתוכנית העבודה. העירייה היא המקור של הכסף, ואף בית משפט לא יגיד אחרת. לא יכול להיות מצב שבו התאגידים יחליטו בשביל העירייה. כשזה יגיע לבית המשפט, קליש תצטרך לנמק למה היא החליטה שסכום מסוים לא מגיע לתאגיד, ולכן היא צריכה לקבל מבעוד מועד את תוכנית העבודה של התאגידים. בהתאם לכך, היא תקבל החלטות. בהחלט יהיו צמצומים בתקציב של תאגידים ויקוצצו סעיפים בזבזניים".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. נא המשיכו והקפידו

    ראש העיריה בעצמה כותבת אודות "מנכ"ל העירייה, הגזבר, היועצת המשפטית ומבקר העירייה".
    אתם אמנם מקפידים לקרוא לה בתוארה הנכון "ראש העירייה" אולם לפעמים מתפלק איזה "ראש העיר"…

  2. דטו

    יש היגיון. גוף, כל גוף, צריך לתת דין וחשבון למי שנתן לו את הכסף. לא יתכן שתאגיד עירוני לא יציג האם עמד ביעדים שהתיב לעצמו.

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר