ישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)
ישיבת מועצת העיר (צילום: בועז כהן)

מהלומה לעירייה: ועדת הערר המחוזית ממליצה לא להאריך את ההסמכה של הוועדה המקומית כ"עצמאית מיוחדת"

מאז 2015 נהנית הוועדה המקומית מהסמכה כוועדה עצמאית מיוחדת, המקנה לה פריבילגיות מיוחדות. תוקף ההסמכה עומד לפוג השנה, אולם ועדת הערר המחוזית ממליצה לא להאריכו. בחוות הדעת של ועדת הערר על הוועדה המקומית נכתב, בין השאר: "יש תחושה של אי סדר בוועדה. החלטות לא מאושרות מסיבות פוליטיות. בדיקת ההיתרים בחלקה אינה מלאה"

פורסם בתאריך: 8.5.22 02:38

ועדת הערר המחוזית חיפה ממליצה לא להאריך את הסמכת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה כוועדה עצמאית מיוחדת. כך עולה מתשובות ועדת הערר לשאלון שנשלח אליה, ופרטיו הגיעו לידי "כלבו – חיפה והקריות".

בתשובה לשאלה "האם תוכניות שהגיעו לוועדת הערר, לאחר שנקלטו ונדונו בוועדה המקומית, נמצאו ערוכות ברמה מקצועית נאותה", נכתב: "יש אי בהירויות בתוכניות וקושי להסביר חלק מהשיקולים".

בתשובה לשאלה "האם חברי ועדה הגישו בחמש השנים האחרונות עררים על החלטות הוועדה בנושאי תכנון (תב"ע), נכתב: "לא. הוגשו מספר עררים בנושאי רישוי".

בתשובה לשאלה "האם העררים שהוגשו בשנה האחרונה בנושאי תכנון מעידים על היעדר מקצועיות מצד הוועדה", נכתב: "בחלקם. ניכר שחלק מבדיקות הרישוי אינן מלאות או שגויות. פעמים רבות, ערב דיון, מתגלות טעויות שעשה הצוות החדש בוועדה. עררים רבים מוגשים בשל אי קבלת החלטה. מספר מקרים בהם החלטות של ועדת ערר לא יושמו".

בתשובה לשאלה "האם עררים שהוגשו בשנה האחרונה בנושאי רישוי, הקלות ושימושים חורגים מעידים על היעדר מקצועיות מצד הוועדה", נכתב: "נראה שיש הרבה טעויות ותיקונים בדיעבד של שגיאות בהחלטות".

בתשובה לשאלה "האם הוועדה ידעה להסביר את החלטותיה בנושאי רישוי, הקלות וש"ח באופן מקצועי ושקול", נכתב: "בחלקן. ניכרות השפעות פוליטיות".

בתשובה לשאלה "מה היה אחוז העררים כנגד החלטות הוועדה בנושאי תכנון, שוועדת הערר קיבלה", נכתב: "שני עררים שעניינם תוכנית מקומיות הוגשו בשנים 2022-2021 ושניהם הוחזרו לוועדה המקומית לדיון חוזר". המילים "הוחזרו לוועדה המקומית" הודגשו.

בתשובה לשאלה "מה היה אחוז העררים כנגד החלטות הועדה בנושאי רישוי, הקלות וש"ח, שוועדת הערר קיבלה", נכתב: "סך כל התיקים הסגורים של חיפה לשנת 2022-2021 – 95 תיקים. מתוכם 20 החלטות, בהן הערר התקבל / התקבל חלקי / התקבל בתנאים".

בתשובה לשאלה "האם לדעתך ניתן לסמוך על הוועדה המקומית ולהרחיב את סמכויותיה התכנוניות", נכתב: "יש תחושה של אי סדר בוועדה. החלטות לא מאושרות מסיבות פוליטיות. בדיקת ההיתרים בחלקה אינה מלאה. במצב הנוכחי כדאי לשוב ולשקול".

לסיכום, לשאלה "האם אתה ממליץ להסמיך את הוועדה המקומית, ואם כן לכמה שנים", השיבה הוועדה: "כן כעצמאית. בשלב זה, לא כעצמאית מיוחדת".

 

 

את הסמכתה כוועדה עצמאית מיוחדת, קיבלה הוועדה המקומית לראשונה בשנת 2015, ובשנת 2017 הוארכה הסמכתה לשלוש שנים נוספות על ידי שר האוצר דאז משה כחלון. ביוני 2020 פורסם לראשונה ב"כלבו – חיפה והקריות", כי ההסמכה של הוועדה המקומית כוועדה עצמאית מיוחדת עומדת לפקוע, וכי מינהל התכנון ידון בשאלה האם להאריך את תוקף ההסמכה. הסמכת ועדה מקומית למיוחדת ועצמאית מאפשרת לה לאשר בעצמה את רוב תוכניות הבנייה החדשות בתוך השכונות הקיימות וכן להפקיד ולאשר תוכניות פינוי-בינוי ותוכניות נוספות של התחדשות עירונית.

בנובמבר 2020 פורסם ב"כלבו – חיפה והקריות", כי מינהל התכנון אישר את הארכת הסמכתה של הוועדה המקומית בשנתיים בלבד (בניגוד לוועדות של תל אביב ונתניה שהסמכתן הוארכה בחמש שנים נוספות), והשנה תוקף ההסמכה עומד לפקוע ונדרשת שוב הארכתו.

על פי החוק, שר הפנים הוא זה שרשאי להסמיך ועדה מקומית כוועדה עצמאית מיוחדת, אך זאת רק לאחר שקיבל את חוות דעתו בנושא של היועץ המשפטי לממשלה. כמו כן נדרשת המלצת מינהל התכנון ויו"ר הוועדה המחוזית. כחלק מהמלצות מינהל התכנון ניתנת גם המלצת ועדת הערר המחוזית, כפי שמובאת לעיל, וגם לה משקל רב בקבלת ההמלצה הסופית שתוגש על ידי מינהל התכנון לשר הפנים.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. שמואליק גלבהרט

    מדובר בהשפלה מביכה לעירית חיפה המכהנת, ליו"ר הועדה לתיכנון ולבניה נחשון צוק, ובעיקר לראשת העיר שהיא ד"ר לתיכנון! לא יאומן!!המשמעות היא שהתכניות יהיו שוב טעונות דיונים ואישורים בועדה המחוזית, ולוח הזמנים יתארך בחודשים ואף בשנים. מצד שני אולי יצא לטובה, ויבוא הקץ להתנהלות השערורייתית במינהל הנדסה, ולתוצאות של התנהלות זו כפי שהן נראות בשטח.

  2. שמואליק גלבהרט

    ועיקר כמעט שכחתי: צל"ש לכתבכם בועז כהן!

🔔

עדכונים חמים מ"כלבו - חיפה והצפון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר